Elektrische Longtail Cargobike r500e van Decathlon vaak lek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 17:23

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
Bear with me, mijn eerste topic in jaren...

We hebben sinds twee jaar een elektrische longtail cargobike r500e van Decathlon. Ideaal met een tweeling in de stad. Beter ergens weg te zetten dan een bakfiets, en net wat goedkoper ook nog. We zijn echt een rijdend reclamebord geweest voor die lui, want we kregen erg veel vragen en ik zie ze ook steeds populairder worden. (#influencer)

Het enige echt minpunt so far is dat we dit jaar al een paar keer lek zijn gereden. Ik heb de band al een keer vervangen, en daarna reed mijn vrouw binnen een paar dagen weer lek. Nu een paar weken verder; weer.

Telkens op een andere plek (dus niet slecht geplakt) een minuscuul gaatje. Het is een rotklus met zo'n dikke fiets en de band vervangen vergt het loshalen van een reeks onderdelen dus ook al niet ideaal. Ik probeer uit te vinden waar het misgaat, maar er is ook geen veroorzaker van het leed te vinden.

Qua maximaal gewicht zitten we beiden, inclusief kinderen er ook niet aan. (En tsja, op andere fietsen fiets je traditioneel soms ook met iemand achterop, al mag dat niet, en hoe vaak rijd je dan lek?)

...

Op reddit zag ik iemand met min of meer hetzelfde verhaal. Zou het een te lage bandenspanning kunnen zijn? (Ik heb geen drukmeter, dus ik pomp gewoon ouderwets tot het hard is.) Eigenlijk weet ik niet zo goed of dat dan dit soort minigaatjes oplevert.

Ik ben fan van dingen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:26
Heb je je klacht al bij Decathlon neergelegd? Wat was hun antwoord?

Was de vervangen band van hetzelfde merk/winkel?

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:21
Lek door te lage bandenspanning zorgt meestal voor een pinch flat wanneer de binnenband tussen de velgrand en buitenband geklemd wordt.

Wat je zou kunnen proberen:
- Buitenband volledig schoonmaken, wellicht dat er iets in de band zit dat zorgt voor een lek
- Andere binnenband, wellicht dat deze van matige kwaliteit is.
- Andere buitenbanden, bijvoorbeeld Schwalbe (pick-up) of een ander A-merk met betere lekpreventie (weet niet welke banden er nu op zitten).
- Tubeless sealant in je binnenband, dit is een vloeistof die gaten van binnenuit dicht

[ Voor 10% gewijzigd door n0pe op 28-08-2025 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:01

DaWaN

'r you wicked ??

Ik neem aan dat het om de 20" achterband gaat?
Ik vermoed dat het gewoon geen geweldige kwaliteit buiten en binnenband is. Wat is het exacte merk, type en maat van de band?
Ik ben zelf fan van de Schwalbe Marathon banden, maar geen idee of zij een geschikte band in 20" hebben.

Qua oppompen kan ik een fietspomp met manometer aanraden, dan zie je wat je doet. Zo'n kleine band met zo'n gewicht erop mag gerust opgepompt worden tot 4 bar, geen idee of een simpele fietspomp dat goed afgaat.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-09 21:36

db87

Mach 2 GT modded

-Velg van het wiel volledig schoonmaken en ontvetten, indien er iets scherp is dit gladmaken met Scotch-Brite/ nagelvijltje. Hogekwaliteit velglint plaatsen.
-Schwalbe pick-up banden plaatsen.
-Bij maximale belasting (170kg) tenminste ~75 a 80% vd maximale bandenspanning hanteren

Met name een goede buitenband is extreem belangrijk met dit soort fietsen. Waarschijnlijk zal je niet meer lekrijden als je bovenstaande uitvoert maar volgende stap zou tubeless zijn icm Vittoria Air-Liners. Maar ook daar zitten nadelen aan.

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50

Harrie

NederVlaming

Ik heb ooit iets soortgelijks gehad, en dat kwam door een stukje ijzer dat in de buitenband zat.

Je voelde het haast niet zitten als je met je hand er door ging, maar met druk en belasting kwam die dus ver genoeg er door om de binnenband lek te prikken.

Je zegt steeds op andere plek, leg je de buitenband ook steeds op dezelfde plek erop? Letters bij het ventiel bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 17:23

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
a.boogerd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:16:
Heb je je klacht al bij Decathlon neergelegd? Wat was hun antwoord?
Eerlijk gezegd niet, het begint natuurlijk met 'ach even een bandje plakken' en voor je het weet ben je 5x verder. Maar inderdaad goed om dat toch maar eens te doen.
DaWaN schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:25:
Ik neem aan dat het om de 20" achterband gaat?
Ik vermoed dat het gewoon geen geweldige kwaliteit buiten en binnenband is. Wat is het exacte merk, type en maat van de band?
Ik ben zelf fan van de Schwalbe Marathon banden, maar geen idee of zij een geschikte band in 20" hebben.

Qua oppompen kan ik een fietspomp met manometer aanraden, dan zie je wat je doet. Zo'n kleine band met zo'n gewicht erop mag gerust opgepompt worden tot 4 bar, geen idee of een simpele fietspomp dat goed afgaat.
Ja, inderdaad die 20" band. Ik heb wel Schwalbe binnenband gebruikt, maar volgens mij is dat geen Marathon? (Schwalbe Binnenband AV7, zelfde hier bij bol)

Zal inderdaad eens een echt goede pomp aanschaffen.
Harrie schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:38:
Ik heb ooit iets soortgelijks gehad, en dat kwam door een stukje ijzer dat in de buitenband zat.

Je voelde het haast niet zitten als je met je hand er door ging, maar met druk en belasting kwam die dus ver genoeg er door om de binnenband lek te prikken.
Hier dacht ik ook aan. Ik heb wel alles afgetast, maar misschien toch gemist.
Je zegt steeds op andere plek, leg je de buitenband ook steeds op dezelfde plek erop? Letters bij het ventiel bijvoorbeeld?
Nu ja, het ventiel wel steeds op dezelfde plek natuurlijk, maar niet zo heel precies naar gekeken. De ene keer is het dicht bij het ventiel, de andere keer aan de andere kant.

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50

Harrie

NederVlaming

ThE_ED schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:01:
[...]

Eerlijk gezegd niet, het begint natuurlijk met 'ach even een bandje plakken' en voor je het weet ben je 5x verder. Maar inderdaad goed om dat toch maar eens te doen.

[...]

Ja, inderdaad die 20" band. Ik heb wel Schwalbe binnenband gebruikt, maar volgens mij is dat geen Marathon? (Schwalbe Binnenband AV7, zelfde hier bij bol)

Zal inderdaad eens een echt goede pomp aanschaffen.

[...]

Hier dacht ik ook aan. Ik heb wel alles afgetast, maar misschien toch gemist.

[...]

Nu ja, het ventiel wel steeds op dezelfde plek natuurlijk, maar niet zo heel precies naar gekeken. De ene keer is het dicht bij het ventiel, de andere keer aan de andere kant.
Maar je kan je buitenband ook helemaal verdraaid erop leggen toch? Zodat het ineens aan de andere kant gebeurd (als het iets in de buitenband is). Daarom zou ik steeds dezelfde letters/logo van de buitenband bij het ventiel erop leggen.
Pagina: 1