Vraag over lekkende kraan bij wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09 11:31
Hallo, in mijn garage heb ik een flexibele leiding die van deze kraan naar mijn wasmachine loopt. Vandaag merkte ik dat er op deze plek een beetje water lekt. Het lijkt een soort extra gat in de kraan te zijn.

Heeft iemand enig idee waar dit gat voor is en wat ik moet doen om dit te verhelpen? Vreemd genoeg lekt de kraan, hoe ik hem ook aandraai, nog steeds een beetje (een paar druppels per minuut).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctyf46f94yohV2xw2COLEIpz2jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7SqOyTCpY9HSEb41w3M7TOf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EkgoEAl-v0oUX5iUbkI6e45Bso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVThVbtPl8cC2Qvn0ipTlBOt.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:08
@carefree7
Dit is een kraan met een beluchter en/of keerklep. Het hoort niet te lekken, dan is hij vervuild met kalk.
edit:
Eerst even proberen schoon te maken, zie https://blog.bonfix.nl/pa...smachinekraan-lekt-wat-nu

[ Voor 33% gewijzigd door Puch-Maxi op 28-08-2025 00:16 ]

My favorite programming language is solder.

• carefree7
Puch-Maxi schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 00:14:
@carefree7
Dit is een kraan met een beluchter en/of keerklep. Het hoort niet te lekken, dan is hij vervuild met kalk.
edit:
Eerst even proberen schoon te maken, zie https://blog.bonfix.nl/pa...smachinekraan-lekt-wat-nu
Nu snap ik het! Kan ik dit schoonmaken/repareren met kalk, of moet ik het vervangen? Ik zie dat een gewone wasmachinekraan inderdaad een vergelijkbare klep heeft. De mijne is echter aangesloten op een andere koperen buis, dus ik weet niet zeker welke ik nodig heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:31
De kraan uit je link zou gewoon moeten passen.

Je huidige kraan draai je uit de 1/2" koppeling op de plek waar dat witte spul ertussen zit.

Een nieuwe kraan draai je er vervolgens weer in met gebruik van teflon tape of iets dergelijks.

Vervangen wasmachine kraan:
https://youtu.be/pcnI6wpyRVg?si=n7yREbeYDP1NYhhF
Deze is iets uitgebreider omdat die een verlengbus gebruikt bij de wasmachinekraan maar dat kan je overslaan in jouw geval. Verdere principe is hetzelfde.

Gebruik teflon tape:
https://youtu.be/KiS3i8gvxNo?si=uwdQqXG8Pge9i5NI

[ Voor 40% gewijzigd door S-te-fan op 28-08-2025 08:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
^doe jezelf een plezier en gebruik geen teflontape.
Ik ken loodgieters die nog zweren bij vlas en vet, omdat je daar 100% lekvij mee bent (eenmaal je het gewend bent).
Persoonlijk zou ik loctite55 aanraden, eenvoudig in gebruik (zonder leerperiode 99% lekvrij), geen vuile vingers en zoeken naar juiste hoeveelheid (aantal slagen volgens diameter aansluiting staat op het doosje); en je kan nog een halve toer terugdraaien zonder dat ie lekt (moet je met teflon niet proberen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:11

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

carefree7 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

Nu snap ik het! Kan ik dit schoonmaken/repareren met kalk, of moet ik het vervangen? Ik zie dat een gewone wasmachinekraan inderdaad een vergelijkbare klep heeft. De mijne is echter aangesloten op een andere koperen buis, dus ik weet niet zeker welke ik nodig heb.
je kan het beluchter er uit halen en schoonmaken. ik heb dit ook gehad met mijn was machine kraan. ff alles schoonmaken en t werkt weer lek vrij :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• carefree7
Bedankt allemaal, ik koop een nieuwe als schoonmaken niet lukt! En ik heb al Loctite 55 van een ander project.
Hubert schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:10:
[...]

je kan het beluchter er uit halen en schoonmaken. ik heb dit ook gehad met mijn was machine kraan. ff alles schoonmaken en t werkt weer lek vrij :)
Even ter bevestiging: jullie raden aan om de hele kraan te verwijderen en schoon te maken, en niet alleen de kleine witte onderdelen los te draaien waar het lekt en het daar schoon te maken, klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BovenHond
  • Laatst online: 13:41
carefree7 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:21:
Bedankt allemaal, ik koop een nieuwe als schoonmaken niet lukt! En ik heb al Loctite 55 van een ander project.

[...]

Even ter bevestiging: jullie raden aan om de hele kraan te verwijderen en schoon te maken, en niet alleen de kleine witte onderdelen los te draaien waar het lekt en het daar schoon te maken, klopt dat?
Ja. Maak in een teiltje een mix van water en azijn. Half half is goed. Draai je hoofdaansluiting van het water dicht. Haal de kraan er af. En leg deze in het teiltje met azijn.
Wacht een uur. En monteer de kraan weer.

• carefree7
BovenHond schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

Ja. Maak in een teiltje een mix van water en azijn. Half half is goed. Draai je hoofdaansluiting van het water dicht. Haal de kraan er af. En leg deze in het teiltje met azijn.
Wacht een uur. En monteer de kraan weer.
Ik heb je advies opgevolgd en het lijkt erop dat het probleem is opgelost! Geweldig.

Laatste vraag: het uiteinde van een flexibele slang van de wasmachine ziet er zo uit. Ik heb het vuil een beetje schoongemaakt, maar ik krijg het er niet helemaal af. Kan ik het zo laten, of wat is anders de juiste manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfvkMJ6OfRhz8XOTM-EUNEHyk40=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ENyUwJ8mHIxeYXbbExi5emUi.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Laatst online: 13:41
Even die slang ook in het azijn hangen.

Maar een beetje vuil kan geen kwaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:08
Ik zou wel een nieuw afdichtring plaatsen.

• carefree7
BovenHond schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:52:
Even die slang ook in het azijn hangen.

Maar een beetje vuil kan geen kwaad
Ingelogd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:59:
Ik zou wel een nieuw afdichtring plaatsen.
Oké, ik ga het proberen.

Oh, en ik zie weer kleine druppeltjes op die plek, dus ik denk dat ik uiteindelijk een nieuwe kraan nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:49
Ik zou het binnenwerk van de kraan er dan ook eens uitdraaien en kijken hoe het met de rubber ringen daar gesteld is, als je snel klaar wil zijn is een nieuwe kraan de snelste oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je hebt voor pak-m-beet 10 euro een nieuwe beluchterkraan met keerklep.
Beetje loctite55 eromheen draaien en je hebt gewoon een nieuwe kraan zitten.

Ik zou hier zelf niet al te moeilijk over gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:11

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

carefree7 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:28:
[...]

[...]

Oké, ik ga het proberen.

Oh, en ik zie weer kleine druppeltjes op die plek, dus ik denk dat ik uiteindelijk een nieuwe kraan nodig heb.
Heb je dat ontluchting stukje uit de kraan gehaald ook ? daar zit namelijk het kalk tegen aan.. die kan je los draaien. mogelijk is die nog vuil.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Pagina: 1