na-geïsoleerde buitengevel haarscheuren in pleister

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
4.5 jaar geleden heb ik 3 gevels, samen 70 m2, aan de buitenzijde laten isoleren. Dat is 13 cm eps (de grijze geperste variant),daar overheen wapening en een laagje pleister.
Dat moest dan vervolgens worden afgewerkt met een dampopen gevelverf en een speciale primer.

Destijds gekozen voor
Sikkens Alpha Aquafix (de primer)
Sikkens Alphatex IQ Mat (de muurverf)

De gevel aan de zuidzijde (ZZW) krijgt het fors te verduren kwa wind, regen, zon, afkoeling, opnieuw opwarming etc. En alleen die gevel had na afgelopen winter ook zichtbaar veel haarscheuren die hier en daar ook vocht begonnen op te nemen. De gevels op W en op O hebben eigenlijk geen problemen.
Ook het stuk gevel meteen achter de tuinkast had 0 issues, dus het is met enige zekerheid te stellen dat het echt de weersinvloeden zijn geweest.

In een gesprek met Albastine gevraagd om een speciale haarscheurvuller voor buiten, zette de man aan de telefoon even zijn Sikkens pet op (zelfde bedrijf), en raadde aan opnieuw te overschilderen met Alphaloxan Flex. Gezien de onderliggende lagen zou 1 laag in wezen voldoende moeten zijn. Da's maar goed ook, want duuuuuur :X
Deze speciale gevelverf is flexibel en haarscheuroverbruggend.

Het spul is binnen, loodzwaar, en zo dik als mayonaise 8)7. Je kunt het uit de emmer scheppen, met roller en al zonder te knoeien, zo dik :')
Ik heb eerst met een kleine roller alle haarscheuren aangezet, en later met een maatje grotere roller de hele gevel gedaan. Het was echt zwaar werken met die dikke pasta :P
(ze geven aan dat het airless is te spuiten.... arme spuit)

Het resultaat is al drastisch veel beter na 1 laag, en heb zelfs de lampjes weer terug gehangen. (deze keer de TOX plug in de purlijm gezet, wat echt ZO veel beter werkt!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_p-Im1ObYSMClJEPI1R11C47Brg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FcNP1vBFR2cfEmso6VCH7mz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKSCGxT1lQNZ03ya848xv9oNtlo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdUh1GIaaA6jbpIuZ4wwXPNL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Te0S82BTe6SLw5ol58OJ47XwIQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CplddzHowX0gN5dxh9keuSL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0ui0px0hqy_RpZjMlLS_FQdhT8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZG7DDWVPRgISGeNULpzXMhn.jpg?f=fotoalbum_tile
Alleen zijn er enkele haarscheurtjes, gek genoeg hele dunne ook nog, die na 2 lagen toch nog tonen.
Op de foto is het nog niet helemaal droog natuurlijk, maar ik twijfel nu sterk of ik niet toch nog een tweede laag moet aanbrengen. (ik plak de lampjes wel goed af dan deze keer)

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 27-08-2025 23:08 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

• paQ
  • Nu online
De verf is droog, finish is iets egaler nu.
Wellicht toch een tweede laag aanbrengen ivm regenslag en wind aan die kant?

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:48
Je zou ook eerst even lokaal kunnen kijken of het haarscheurtje daarna weg is. Goed de verf 'erin' proppen.
Hoe dik is het stucwerk ongeveer aangebracht?

• paQ
  • Nu online
TwingyTwingy schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:40:
Je zou ook eerst even lokaal kunnen kijken of het haarscheurtje daarna weg is. Goed de verf 'erin' proppen.
Hoe dik is het stucwerk ongeveer aangebracht?
ca 5 - 10 mm schat ik in

Ik heb toch nog maar een laag zojuist aangebracht. Tijdens het rollen nog best wel plekken tegen gekomen waar juist de dunne haarscheurtjes weer zichtbaar waren, ondanks 2 lagen.
Naja, nu een 3e laag erover dus. Het moet weer 12-16 uur drogen nu, dus we zien morgen wel verder.
Er zit nu ca 4,5 liter op 18 m2. Bovenop de lagen die er dus al zaten.

Ik zie dat je op de foto's goed kunt zien (die zwarte 'vlekken') hoe de bewegingen van de pleister zijn geweest. Het is lichtinval dus, geen dekking.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 28-08-2025 10:31 ]

• paQ
  • Nu online
zo.
nu is het wel klaar :')

Je ziet helemaal rechts duidelijk in welke volgorde ik de vlakken heb gerold :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tH55L-iYmLcCNE0KwE15kmxQBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I8Fitdr4uYGGVZ77xn1Ivd7p.png?f=fotoalbum_large

Benieuwd hoe dit opdroogt.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 12:15
Mochten de scheuren terugkomen dan zou ik ze licht uitkrabben + opvullen en dan weer pasta erover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Denman_ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:23:
Mochten de scheuren terugkomen dan zou ik ze licht uitkrabben + opvullen en dan weer pasta erover.
ja zit weinig anders op. Wel frustrerend dat het juist enkele hele fijne haarscheuren zijn die niet 'te overbruggen zijn' :?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Het ziet er momenteel eigenlijk heel netjes uit :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtC0TAKaYr-TNDXvreXtcNMoElY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhNUojXLqNy2gWzzjrujXQol.jpg?f=fotoalbum_large

Live is wel te zien dat het nog niet goed droog is. Het voelt wel droog, maar dat is het niet.

• paQ
  • Nu online
Dit is hetzelfde stukje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUR3FtYJnnGmP9KohyBb4TqW4Kk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FcNP1vBFR2cfEmso6VCH7mz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5iATn_roOZD2SnKzEq9ARY3BVI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFflgUt57ej5WFlz6C9B56Jl.jpg?f=fotoalbum_tile
Het lijkt nu wel goed te gaan zo te zien.
De bovenste scheur kon ik vanochtend nog (weer) zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
De scheurtjes die steeds opnieuw zichtbaar worden uitkrabben en dichtsmeren met zelfherstellende Butyleenkit (die ook voor dilatatievoegen gebruikt wordt). Dat had eigenlijk eerst gedaan moeten worden voordat de verflaag er op ging. De haarscheurtjes blijven toch werken onder invloed van warm/koud), de Butyleenkit kan dit opvangen en is overschilderbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 16:54
Ziet er netjes uit. Mag je bij mij in Spanje ook komen doen. :)
Zonder dollen: niks meer aan doen en verder geen zorgen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
vogelmans schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:12:
De scheurtjes die steeds opnieuw zichtbaar worden uitkrabben en dichtsmeren met zelfherstellende Butyleenkit (die ook voor dilatatievoegen gebruikt wordt). Dat had eigenlijk eerst gedaan moeten worden voordat de verflaag er op ging. De haarscheurtjes blijven toch werken onder invloed van warm/koud), de Butyleenkit kan dit opvangen en is overschilderbaar.
Akzo Nobel zei juist (nu) niet uit te krabben en te overbruggen middels deze verf. Daar was deze juist voor bedoeld. (overbruggend, dampdoorlatend en blijvend flexibel)
Uitkrabben kon altijd nog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
paQ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Akzo Nobel zei juist (nu) niet uit te krabben en te overbruggen middels deze verf. Daar was deze juist voor bedoeld. (overbruggend, dampdoorlatend en blijvend flexibel)
Uitkrabben kon altijd nog.
Voorlopig zou ik het ook zo laten zo als het nu is, een paar haarscheurtjes is ook niet zo erg. Maar als de haarscheurtjes, grotere scheurtjes worden dan is de kit te overwegen.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:57
In beginsel zou ik me er inderdaad ook niet veel zorgen over maken. Constructief lijkt alles in orde. De scheurtjes zijn esthetische inderdaad minder mooi, maar je moet je ook bedenken dat de muur ruim vier winters en zomers heeft gezien. Door het opwarmen overdag en afkoelen in de nacht zet alles uit en krimpt alles weer in. Die krachten gaan ergens naartoe en dat is waar die haarscheurtjes om de hoek komen kijken. Geen ramp maar als je je er aan stoort dan kun je ze voor het oog repareren.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:15
Hi!
Wij staan voor eenzelfde klus, hoewel nog met iets meer reparatiewerk na 15 jaar zonder onderhoud.

Ik kwam tot dezelfde conclusie qua verf. Bij het advies werd wel twee lagen geadviseerd, m.n. vanwege de werkende eigenschappen. De vorige eigenaar had er een andere Sikkenslijn opgezet uit België, maar volgens Akzonobel NL heeft de Flexversie van Alphaloxan zo goed als dezelfde eigenschappen qua vochtdoorlatendheid als de reguliere versie, hoewel de technische specificaties een klasseverschil laten zien.

Wat voor pleister zit erop? De vooorbeelden die ik heb gezien bij naisolatie zijn of pleister op kleur (zonder verflaag) of een verfsysteem wat past bij de pleister (zoals bij Strikocem).

• paQ
  • Nu online
“Buitenpleister” :+
Nee geen idee. ('t waren zwarte zakken, dat is het enige dat ik nog weet)

Het zat hem in de buitenisolatie. Het werkt nou eenmaal vandaar de flex.
Sigma heeft ook een flex verf (siloxan flex).

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 28-08-2025 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:42
paQ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:39:
zo.
nu is het wel klaar :')

Je ziet helemaal rechts duidelijk in welke volgorde ik de vlakken heb gerold :P

[Afbeelding]

Benieuwd hoe dit opdroogt.
[Offtopic]Briljant, een wcd op je buitenunit, prik zit er toch al d:)b [/offtopic

• paQ
  • Nu online
rooiekool schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:50:
[...]

[Offtopic]Briljant, een wcd op je buitenunit, prik zit er toch al d:)b [/offtopic
Krijg je met piepschuim muren :P

Pagina: 1