schroefkop ssd doorgedraaid, hoe vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 22:31
Vol blijdschap een leuke HP Envy 2024 gescoord op Marktplaats, voor een heel erg goede prijs. Het werkt allemaal prima maar ik wil de M.2 ssd vervangen voor een grotere.

Tot mijn verbazing viel tijdens het openen van de achterkant al op dat deze heel kleine krasjes had rondom, alsof iemand met een schroevendraaier (de laptop is van zacht metaal, niet plastic) geprobeerd had de achterkant los te klikken.. niet heel netjes.

Erger nog: het schroefje dat het uiteinde van de SSD op zn plek houd had schade. Duidelijk beetje doorgedraaid. Nu heb ik een hele goede schroevendraaier, die goed past en nog redelijk grip had.
Helaas.. na 3 pogingen was het al voorbij: die is niet los te schroeven. Zit muurvast. Het is ook een vrij zacht schroefje lijkt het.. want nu is er nog minder van over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgFiX2UP9wQwpTObGeRjUcL74AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43qAGtVw1PDAyVzUygMJPwGj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vrees dat het nu onmogelijk is de SSD te vervangen, en de 512GB die erin zit is te klein voor mij :( heeft iemand nog een tip? Ik heb het al met een elastiekje erover geprobeerd.

Uitboren, zo een super klein schroefje, op een laptop moederbord dat ook nog eens makkelijk buigt durf ik echt niet aan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je nog wel eens kan proberen, is er een bitje in te lijmen en kijken of je die dan los kan draaien. Normalier zou ik zeggen, slijp er een sleufje in zodat je 'm met een platte schroevendraaier los kan krijgen. Maar dat zou ik op een moederbord niet snel proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:40

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Of lukt het om er een tangetje op te zetten ( puntbek? ) Misschien dat je dan genoeg kracht kan zetten? Wat nog wel wil helpen is los/vast continu, evt een heel klein druppeltje wd40 er met een wattenstaafje rondom proberen te krijgen om hem los te krijgen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Stukje dun postelastiek (rubber) er op leggen en dan met een bitje wat het beste past proberen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan proberen de schroef eruit te halen met een tegengesteld draaiende boor ("schroefuitdraaier"). Met een handboortje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-10 20:43
Vrijwel altijd krijg je dat schroefje eruit door er een kleine maat platte schroevendraaier in te zetten uit zo'n horlogemaker schroevendraaiersetje: je duwt met flink kracht de schroevendraaier in de kapotte kruiskop en je zet een tang op de ribbels van de schroevendraaier om met kracht los te kunnen draaien. Dit lukt bij mij tot nu toe altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:01
@Jazco2nd
Wat je kan doen:
1. bitje erin lijmen met goede superlijm, evt met een accelerator.
Kan je later weer losmaken met warm water.

2. alles rond dat schroefje aftapen met afplaktape (schilderswerk) welke niet heel hard kleeft en verder met papier afdekken. Dan met een dremel met doorslijpschijf heel voorzichtig een sleufje maken. Slijpsel valt dan op het afgeplakte deel. Geen stofzuiger erbij houden ivn statische elektriciteit.

[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 27-08-2025 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:06

Jorissie87

No diggity

Yaksa schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:24:
Stukje dun postelastiek (rubber) er op leggen en dan met een bitje wat het beste past proberen.
Die "lifehack" heb ik ook meerdere malen geprobeerd in verschillende situaties maar bij mij resulteerde het altijd in een kapot elastiek (bitje prikt er uiteindelijk doorheen)

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mkleinman schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:20:
Of lukt het om er een tangetje op te zetten ( puntbek? ) Misschien dat je dan genoeg kracht kan zetten? Wat nog wel wil helpen is los/vast continu, evt een heel klein druppeltje wd40 er met een wattenstaafje rondom proberen te krijgen om hem los te krijgen?
Hmm dit kan ik nog wel proberen. Al is het echt het aller aller kleinste schroefje dat je je kan voorstellen. Maar ik heb wel een klein tangetje en een busje WD40.
TERW_DAN schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:10:
Wat je nog wel eens kan proberen, is er een bitje in te lijmen en kijken of je die dan los kan draaien. Normalier zou ik zeggen, slijp er een sleufje in zodat je 'm met een platte schroevendraaier los kan krijgen. Maar dat zou ik op een moederbord niet snel proberen.
Bestaan zulke kleine bitjes dan? Want dit is echt heel klein!
Yaksa schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:24:
Dat had ik al gedaan en beschreven. Gaat helaas echt niet.
mrmrmr schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:44:
Je kan proberen de schroef eruit te halen met een tegengesteld draaiende boor ("schroefuitdraaier"). Met een handboortje.
Schroef uitdraaier is wel interessant maar heb ik niet.. dan moet ik een set kopen die ik daarna nooit meer gebruik..
En op zo een mini schroefje op een heel dun laptopbordje kan ik misschien ook niet genoeg kracht zetten?
Renault schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:48:
Vrijwel altijd krijg je dat schroefje eruit door er een kleine maat platte schroevendraaier in te zetten uit zo'n horlogemaker schroevendraaiersetje: je duwt met flink kracht de schroevendraaier in de kapotte kruiskop en je zet een tang op de ribbels van de schroevendraaier om met kracht los te kunnen draaien. Dit lukt bij mij tot nu toe altijd.
Interessant, ik heb zo een kleine platte niet maar mss kan ik die lenen. Alleen flinke kracht gaat dus niet. Het bord buigt flink mee. Laptop moederborden zijn vrij dun.
reinier68 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:18:
@Jazco2nd
Wat je kan doen:
1. bitje erin lijmen met goede superlijm, evt met een accelerator.
Kan je later weer losmaken met warm water.

2. alles rond dat schroefje aftapen met afplaktape (schilderswerk) welke niet heel hard kleeft en verder met papier afdekken. Dan met een dremel met doorslijpschijf heel voorzichtig een sleufje maken. Slijpsel valt dan op het afgeplakte deel. Geen stofzuiger erbij houden ivn statische elektriciteit.
Ja #2 is ideaal maarja.. ik vind dat erg riskant om voor de eerste keer te doen. Op een laptop die nog garantie heeft zelfs...

Nu schiet me te binnen, is dit niet een garantie ding? De SSD is verwisselbaar maar dat lukt dus niet.. aan de andere kant vervalt de garantie misschien juist omdat ze wellicht zien dat de laptop is geopend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Alternatief als andere opties niet werken, met vaste hand en multitooltje/dremel er een recht stukje in slijpen zodat je die kunt gebruiken voor een platte schroevendraaier.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jazco2nd schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:47:
Bestaan zulke kleine bitjes dan? Want dit is echt heel klein!
Tuurlijk, je hebt nu toch ook een schroevendraaier die erin past (of zou moeten passen). Ik zou alleen een bitje gebruiken, omdat dat wat makkelijker is dan een schroevendraaier erin vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fozzie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:28
Bestaan er van die schroefverwijderlaars zo klein?

O ja en een ESD stofzuiger ergens op de kop zien te tikken/lenen???

[ Voor 41% gewijzigd door fozzie op 27-08-2025 21:00 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jazco2nd
Wow het is zowaar gelukt!
Grote uitdaging is dat ik mn gereedschap niet heb (beetje lastige persoonlijke situatie.. al mn spullen bij mn ex. Geen zin om daar voor elk wisje wasje heen te gaan).

Dus ik moet het doen met de essentiële dingen die ik heb. Waaronder een vrij nieuw zakmes met een groot en een klein vlijmscherp (dun) mesje.

Daarmee heb ik een gleufje kunnen slijpen (kleine mes ging het best). Het leek eerst niet te gaan.. schroefje toch niet zoo zacht. Maar ik heb gewoon volgehouden. Uiteindelijk af en toe getest of het mesje zelf grip had om te draaien, want initieel had ik het idee een platte schroevendraaier te gebruiken, maar heb geen dunne bij me.. ik dacht nog: 2 gleufjes maken en het metaal ertussen eruit proberen te halen zodat mn schroevendraaier past.. maar dat leek me niet praktisch.

Uiteindelijk had het mesje grip! Nog niet genoeg.. ik heb het schroefje ook flink wat tikjes gegeven, verder geslepen en jahoor.. ik kon het bijna halve slag draaien. Eindelijk beweging!
Dus zo doorgegaan met het mesje als schroevendraaier en het is gelukt!

Het beschermhoesje op het bord is wel beetje verbogen maar dat heeft verder geen functie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-wGCLbbt3lpjcrzZH0tlEDmQlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNydI8QHyHvXjiQF3WSrOvoI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMDpiW0Ce8J20CcM8Jjb3mdYxnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYnqWpIss9LFjjgBlolMIBvq.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor de reacties allemaal! Ik ga de nieuwe SSD erin doen (met het daarbij geleverde schroefje) en kijken of de laptop nog wel werkt 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
fozzie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:57:
Bestaan er van die schroefverwijderlaars zo klein?
1.5mm is beschikbaar.

Het gaat vooral over de maat van de schroefkop. Hoe dun de schroef er onder is, is niet zo van belang.

• Jazco2nd
De laptop werkt. Bluefin OS erop geïnstalleerd en helemaal blij. Nogmaals dank voor de adviezen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Nice. Victorinox to the rescue (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-10 20:43
Fijn dat het is gelukt: alleen dat telt echt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret2000
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 14:44
Lang Leve het trouwe Zwitserse zakmes.

Zorg dat je metaalvijlsel voorzichtig opzuigt zodat het geen kortsluiting kan maken tussen pinnetjes van chips op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
secret2000 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:50:
Lang Leve het trouwe Zwitserse zakmes.

Zorg dat je metaalvijlsel voorzichtig opzuigt zodat het geen kortsluiting kan maken tussen pinnetjes van chips op je moederbord.
Yup dat had ik gedaan :)
Werkt inmiddels prima. 450GB overgezet de volgende dag. Helemaal blij mee.
Pagina: 1