Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thebeedee
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10-09 13:10
Mijn vraag
Beste Tweakers,

Na meerdere verkopers van Zonnepanelen, warmtepompen en thuisbatterijen langs te hebben gehad raak ik een beetje in keuze stress. Welke warmtepomp moet ik nu hebben? Wat is mijn ideale setup voor mijn huis. Maximaal 28.000 euro.

Ik heb een 2 onder 1 kap van 1996. Energie label B met hoge temperatuur radiatoren. Afmetingen 170m2 totaal. Plafond hoogte gemiddeld 2.50.

Ik heb 2 ruimtes voor BNB verhuur verbouwd en deze zullen dus gretig warm gehouden moeten worden. Verder dus warm water voor 3 badkamers. 3 douches en een badkuip.

2 jaar geleden heb ik een nieuwe CV ketel van Intergas laten installeren ivm het kapot gaan van de oude.

Ik verbruik nu 3700 KW p jaar.
Nu 1000m3 gas per jaar. (Komen dus 2 bnb's bij van 40m2).
Hoeveel extra gas zal dit verbruiken?
Dus wat voor een warmtepomp moet ik nemen? 6-9-12 KW? Het liefst 1 met een zo hoog mogelijke COP.

Mijn idee is om een warmtepomp aan te schaffen en deze met een warmwater vat a 150-180 liter voor de badkamers. Dit dan in combinatie met de bestaande CV ketel mocht het douchen/bad water op zijn in de ketel.

Hebben jullie advies?

Mijn idee tot nu toe is:
15 panelen a 6000 kWh
Warmtepomp 9KW met 150 L boiler en CV als nood bij lege boiler. (Douchen)
Thuisbatterij 21KW gestuurd door Ai om de beste stroomprijs te verhandelen.

Belangrijk. Ik heb overal TADO knoppen op de radiatoren en ik zou deze willen blijven gebruiken inclusief met de warmtepomp.

Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer kwa merken. Heel graag advies. Is het de goede combinatie die ik wil neerzetten?

Zo ja. Welke merken zijn dan compatibel voor mijn wensen.

Ik hoor het graag.

Super bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke groet
Thijn

Beste antwoord (via Thebeedee op 28-08-2025 10:02)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
In welke regio woon je?

Je hebt lijkt mij een reëel bedrag beschikbaar.

Wellicht eerst eens zoeken naar een degelijk installatiebedrijf in je omgeving, liefst een die ook (kleine) bedrijfspanden doet. Want daar zijn dit soort extra eisen niet raar. Als je een voorstel hebt kunnen er vast mensen hier even meekijken of dat er plausibel uitziet.

In Den Bosch e.o. bijvoorbeeld https://www.klimax.nl/ (die naam blijft toch elke keer weer vermakelijk), die hebben mensen werken die warmtepompen snappen, ze doen uberhaupt geen CV-ketels. Ik vermoed dat zoeken naar een dergelijk bedrijf helpt, want anders krijg je installateurs die na een beetje omscholing vanaf (of zelfs naast) CV-ketels in alle gangbare valkuilen stappen bij het aanleggen van een warmtepomp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Hoevaak zijn die B&B's bezet? Als dat maar een beperkte tijd is, misschien daarvoor gewoon losse elektrische boilers ophangen. Dan heb je geen "douche-concurrentie" en hoeft de warmtepomp alleen de verwarming te doen plus mogelijk het SWW van de woning, en kun je wel full-electric gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Thebeedee schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:17:
Ik heb een 2 onder 1 kap van 1996. Energie label B met hoge temperatuur radiatoren. Afmetingen 170m2 totaal. Plafond hoogte gemiddeld 2.50.
Hoge temperatuur radiatoren en warmtepomp zijn geen vrienden. Je kunt de beste warmtepomp in de wereld hebben, en die gaat wat betreft verbruik meer nodig hebben dan een C-merk met lage temperatuur afgifte.
Nu 1000m3 gas per jaar. (Komen dus 2 bnb's bij van 40m2).
Hoeveel extra gas zal dit verbruiken?
Dat kan niemand hier zeggen. Daarvoor zal je een warmteverliesberekening moeten (laten) maken, want geheel afhankelijk van de constructie.
Belangrijk. Ik heb overal TADO knoppen op de radiatoren en ik zou deze willen blijven gebruiken inclusief met de warmtepomp.
Naregeling en warmtepomp zijn geen vrienden, maar soms is het nodig, wat (veel) extra geld kost en bovendien efficiëntie, zeker bij de gemiddelde manier van installeren.

Even snel een B&B die 2 weken niet verwarmd is warm stoken is er met een warmtepomp ook niet bij.

Heb je deze al goed doorgelezen:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086/last ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-09 16:59
Elke B&B z'n eigen thermostaat? dat zijn er al totaal 3, ik ken geen wp die 'uit de doos' dat kan aansturen.
Deze installatie gaat denk ik naar een 500/ 1000 liter buffer met 3 spiralen voor de secundaire verwarming circuits en doe een aparte wp voor het warme water met een flinke buffer.
Of doe een douche automaat in de B&B

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thebeedee
Ik wil zoals ik dat nu heb op alle kamers met de Tado knoppen werken op de radiatoren.

De bnb's zullen in de lente en zomer vol bezet zijn en in de winter elk weekend en 1 bnb zal vaker dan elk weekend in de winter bezet zijn is de verwachting.

Mij wordt verteld door verkopers dat een warmtepomp. Bijvoorbeeld de Batavia Heat 12KW dit makkelijk kan.

Het verbruik mag wat omhoog gaan. Dit omdat Elektra stukken goedkoper is dan gas.

Ik betaal 1.50 per kuub voor gas en 0,22 cent voor stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:34

paQ

Thebeedee schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:03:
Ik wil zoals ik dat nu heb op alle kamers met de Tado knoppen werken op de radiatoren.

De bnb's zullen in de lente en zomer vol bezet zijn en in de winter elk weekend en 1 bnb zal vaker dan elk weekend in de winter bezet zijn is de verwachting.

Mij wordt verteld door verkopers dat een warmtepomp. Bijvoorbeeld de Batavia Heat 12KW dit makkelijk kan.

Het verbruik mag wat omhoog gaan. Dit omdat Elektra stukken goedkoper is dan gas.

Ik betaal 1.50 per kuub voor gas en 0,22 cent voor stroom.
Het kan, maar zoals @Ronald al aangeeft: het kost je efficiency.
Je zou dat middels een buffervat kunnen doen waaruit je warmte 'tapt' voor de radiatoren die je op dat moment aanspreekt, maar let wel dat je dan constant dat buffervat op een hoge temperatuur staat te houden, want elke keer als er warmte uit benut wordt, moet dat direct worden aangevuld. En hoe hoger de temperatuur die een WP moet maken, hoe meer stroom dat kost.

Ik kan me zo voorstellen dat elke B&B bezoeker een andere persoonlijke voorkeur heeft aangaande temperatuur. Ik zou wellicht eerder naar iets decentraals kijken eerlijk gezegd voor die ruimtes. Een multisplit AC bijv, of zelfs elektrisch. (duur in gebruik, spotgoedkoop in aanschaf)
Zullen in de drukke periodes toch amper gebruikt worden, en in de winter relatief weinig.

Dan kun je je verder volledig richten op je woning. Waarbij 12 kW echt way too much is mits je je afgiftesysteem kunt aanpassen naar iets dat lekker(der) draait op lagere temperaturen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:29
Je hebt het over hoge temperatuur radiatoren. Wat is de minimale temperatuur waarmee je het warm houd in de winter? Als dit hoger dan een graad of 50 is en er geen verbeteringen qua afgifte of isolatie op de planning staan zou ik de warmtepomp uitstellen. Dergelijke temperaturen gaan je dusdanig veel kosten dat je de investering nooit terug verdient.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
In het L/W warmtepomp topic is door een mede-tweaker berekend het duurder is om niet door te verwarmen tijdens een periode van zelfs 2 weken, langer dus dan de door @Thebeedee geschetste leegstand van de b&b’s.

Opwarmen vereist én veel reserve vermogen, én een veel hogere stooklijn (aanvoer temperatuur).
Een zwaardere warmtepomp op heel lage deel last is minder efficiënt …
En een warmtepomp verliest 2% per graad aan efficiëntie.

Het plan van aanpak zal moeten kijken naar opties om het bestaande afgifte systeem aan te passen om bij veel lagere temperatuur te passen bij het warmteverlies.

De enige reden om aan naregeling vast te houden is dramatisch verschillende invloed van het weer op diverse verblijfsruimten… en dan nog is de enige goede reden voor naregeling om in te grijpen een positieve invloed van het weer.
Een achterblijvende ruimte moet via waterzijdig inregelen van een voldoende aandeel van de warmte voorziening voorzien te worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 27-08-2025 22:46 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thebeedee
Ik heb boven al AC in 2 kamers. Dit verwarmd toch niet super fijn. Ik zou heel graag een constante prettige temperatuur overal in huis hebben. Nu heb ik het verbruik met de TADO slimme knoppen redelijk laag weten te houden. (Dus ruimtes die ik niet gebruik uitzetten).

Straks zullen deze in de winter dus veel vaker aan staan.

De kamers hoeven niet heel veel graden te verschillen maar 19-22 graden moet mogelijk zijn.

Dus de warmtepomp zou in de winter gewoon alle ruimtes mogen blijven verwarmen. (Comfort).

De temperatuur staat nu op 60. Lager heb ik dit nog nooit getest. Raad je aan om eerst deze winter te testen op een lagere temperatuur?

De Batavia hebben ze ook in 8.8 KW met een COP van 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:34

paQ

Thebeedee schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:49:

De Batavia hebben ze ook in 8.8 KW met een COP van 6.
En bij 7 graden buiten en Water 50 nog maar 3 ~ 4 ;)
COP EN vermogen (!?) zijn niet gespecificeerd bij koude. (bijzonder)

(Het is gewoon een van de vele Chinese warmtepompen met jubelspecs op papier)

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 27-08-2025 22:58 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De praktijk prestaties van warmtepompen worden gedreven door de Carnot-cyclus… geen enkele kan dat overwinnen.

Als de zoveelste ge-re-brande Chinees beter belooft dan westerse A-merken dan mag je dat gerust in twijfel trekken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
In welke regio woon je?

Wellicht eerst eens zoeken naar een degelijk installatiebedrijf in je omgeving, liefst een die ook (kleine) bedrijfspanden doet. Want daar zijn dit soort extra eisen niet raar. Als je een voorstel hebt kunnen er vast mensen hier even meekijken of dat er plausibel uitziet.

In Den Bosch e.o. bijvoorbeeld https://www.klimax.nl/ (die naam blijft toch elke keer weer vermakelijk), die hebben mensen werken die warmtepompen snappen, ze doen uberhaupt geen CV-ketels. Ik vermoed dat zoeken naar een dergelijk bedrijf helpt, want anders krijg je installateurs die na een beetje omscholing vanaf (of zelfs naast) CV-ketels in alle gangbare valkuilen stappen bij het aanleggen van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Advocaat van de duivel: je CV ketel is 2 jaar oud, waarom niet een paar jaar wachten tot die enigszins afgeschreven is?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
hoevenpe schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:37:
Advocaat van de duivel: je CV ketel is 2 jaar oud, waarom niet een paar jaar wachten tot die enigszins afgeschreven is?
Sunken cost fallacy

Warmtepomp maakt de benodigde warmte in Nederland eigenlijk altijd voor minder geld dan een CV ketel.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 22:41
Ik zou beginnen om de vraag te splitsen, zonnepanelen en al dan niet een accu hebben niets van doen met een warmtepomp. Zolang je die 2 onderwerpen blijft mixen ga je vreemde adviezen krijgen van partijen die toevallig zeggen beide te kunnen doen, maar nergens echt verstand van hebben.

Waarom wil je eigenlijk over naar een WP? Om kosten te besparen? Voor het milieu? De reden dat ik de vraag stel is omdat er waarschijnlijk meer nodig is dan enkel het plaatsen van een WP om je doel te behalen.

• Thebeedee
Ik wil over naar een warmtepomp omdat ik in comfort wil kunnen leven ipv heel erg te moeten letten of een radiator aan of uit staat in huis.

Met de combinatie ZP, WP, Thuisbatterij kan ik bijna 0 op de meter creëren. Nu betaal ik 191 per maand met heel zuinig gedrag.

Bij verhuur zullen gasten van de BNB zeker niet zuinig doen en dat hoeven ze ook niet. Ze mogen comfort hebben. Dit wil ik ze geven.

Een financiering van ZP, WP en thuisbatterij kost me per maand minder dan mijn huidige kosten voor GWL.

Dus ik ga er direct een paar tientjes op voorruit per maand en ik kan het hele huis lekker warm houden in plaats van continue rekening te moeten houden. Dat is de reden dat ik kijk naar verduurzaming.

Ook vind ik het interessant om zo'n installatie met thuisbatterij te hebben en ben ik benieuwd wat die ai functie met handelen op de markt kan doen. Een leuk snufje om mee bezig te zijn lijkt me.

• Thebeedee
Wilke schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:36:
In welke regio woon je?

Ik heb ze gecontacteerd. Ze schrijven een heel erg uitgebreide en informatieve offerte.

Ze raden me aan mijn huis eerst met 50 graden op de CV te verwarmen en te bekijken of dat goed gaat. Zo ja dan is een warmtepomp interessant.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 13:33
Bedenk je wel dat 0 op de meter lastig wordt, 0 op rekening kan misschien wel. maar met 6000wp in de winter, weinig zon en een warmtepomp die dan flink staat te draaien (want -1 tot +2 met hoge luchtvochtigheid) en je verbruikt al bijna meer dan je opwekt. dan doet die 20kwh accu ook weinig meer. Dan zou ik persoonlijk denken dat je meer panelen nodig hebt.

Puzzel is lastig, inderdaad bedrijf voor inschakelen met veel ervaring hierin. Maar ik zou je woonhuis en BNB lostrekken, zodat je deze enkel (snel) kunt verwarmen bij verhuur en eventueel zelfs warm water met een eigen (elektrische) boiler doet die enkel aan is bij verhuur. Voor kosten en gemak zou ik dit zelf met een airco doen.

• Ronald
Thebeedee schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:04:
[...]

Ik heb ze gecontacteerd. Ze schrijven een heel erg uitgebreide en informatieve offerte.

Ze raden me aan mijn huis eerst met 50 graden op de CV te verwarmen en te bekijken of dat goed gaat. Zo ja dan is een warmtepomp interessant.
De intens luie manier... Wat je bestaande afgifte bij 40, 50, 90 graden doet is gewoon te berekenen.

Maak een tabel per vertrek met alle radiatoren. Stoei met de rekentools van Radson om bij 45-40, 55-50 de afgifte te bepalen.

De warmtebehoefte van de nieuwe ruimtes zijn ook te berekenen... dat heeft de constructeur al moeten doen om er radiatoren voor te kunnen berekenen...

En nogmaals: WP, PV, Accu zijn losstaande producten, behandel het dan ook zo.

Pagina: 1