Gezocht: Slimme 230V thermostaat met draadloze communicatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thijsie00
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-12-2025
Al enige tijd ben ik op zoek naar een bepaalde thermostaat, ik kan echter geen geschikt model vinden, ik zoek me echt kapot |:(

De thermostaat moet het volgende hebben:
  • Thermostaat(wandmontage) op permanente voeding(stopcontact)
    (thermostaat aan de voorkant van de muur, stopcontact aan de achterkant van de muur. Ik steek de draad door de muur en plug hem aan de andere kant in het stopcontact)
  • Communicatie tussen thermostaat beneden & ketel op zolder draadloos.
    Er mag eventueel wel een ontvanger bij de ketel worden geplaatst
  • Als het even kan, met het oog op de smarthome-toekomst graag ondersteuning voor Matter
Huidige ketel is een Remeha Tzerra Aces 28C CCS(helaas op zolder). Huidige thermostaat is een Remeha eTwist bedraad.
Er ligt helaas geen loze buis o.i.d. naar de ketel toe, dus de draad is nu overal in het zicht.
Schrik niet... 8)7 Eerst de trapkast in, dan door de trap heen geboord, vanaf de trap ligt de draad los op de trap en is deze even verderop aan de muur geniet, en op zolder ligt de draad los op de vloer naar de ketel toe.
GEEN GEZICHT!!! Die draad die los door het hele huis loopt/hangt wil ik er dus tussenuit hebben.

Ik ben al een aantal thermostaten tegen gekomen maar ze lijken me allemaal net niet geschikt.
  • Remeha eTwist RF werkt op batterijen & heeft geen matter, deze valt dus af.
  • Nest heeft de ondersteuning in Europa beëindigd, die valt dus af. Nest verwijst naar Tado.
  • Tado X. Is of op batterijen of met draad tussen ketel & thermostaat. Valt dus ook af
  • Honeywell T6R is qua permanente voeding & draadloze communicatie goed maar kan zoals ik het zie niet aan de wand worden bevestigd en ondersteunt geen Matter.
    Nou is de Matter ondersteuning geen harde eis maar het zal mooi meegenomen zijn. Over de wandmontage ben ik niet zeker, als ik de handleiding lees lijkt het niet te kunnen.
WIE HEEFT HIERVOOR HET EI VAN COLUMBUS?

Thijs

Probleem'n? Poar neem'n!

Alle reacties

• Joost©
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:19
Geen enkele ervaring met dit product, wel eens gekeken naar: uitvoering: Bosch Smart Home Kamerthermostaat II voor bedrade verwarmingssyst... ?

• thijsie00
Kwam ook langs maar deze lijkt ook niet geschikt.

Wel ben ik al tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk gewoon de vervanger van een Nest zoek. Deze kan met een stekker in een stopcontact en je moet een draadloze module bij je ketel plaatsen. In dat geval gaat de thermostaat op 230v & de communicatie draadloos. Alleen helaas, niet meer te krijgen in Nederland.

Probleem'n? Poar neem'n!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:48
Die Tado X en dan de batterijen vervangen door een adaptertje, als je zelf een beetje handig bent is dat prima te doen.

• thijsie00
hfolkers schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:51:
Die Tado X en dan de batterijen vervangen door een adaptertje, als je zelf een beetje handig bent is dat prima te doen.
Heb je hier ervaring mee?

Ik heb zoiets een paar maanden terug geprobeerd met een Remeha Etwist RF, daarbij werkte het niet. Had er een 4×AAA adapter op aangesloten maar het scherm bleef donker.

Probleem'n? Poar neem'n!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:48
met de tado op deze manier geen ervaring, maar meerdere andere apparaten wel gedaan.
Dus inderdaad, of het met de tado werkt weet ik niet zeker. Alleen als het voltage klopt en het netjes afgevlakt is zie ik niet waarom het niet zou werken.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:16
In de handleiding van deze ketel staat o.a. "De ketel is uitgerust met R-Bus-aansluiting als standaard in plaats van een OT-connector. De R-Bus-connector ondersteunt de volgende typen:
• R-Bus-thermostaat (bijv. de eTwist)
• OpenTherm-thermostaat
• Aan/uit thermostaat
De software herkent welk type thermostaat aangesloten is
"

Verder vind je na even googelen opties voor integratie met Home Assistant op basis van de Remeha Home app https://github.com/msvisser/remeha_home

Oh lees het nu pas goed, moet draadloos zijn. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Taatort op 12-12-2025 14:14 ]

Pagina: 1