Schuurdeur verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazybyte
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 20:01
Dag allen,

Ik ben van plan de deur van mijn schuur te verplaatsen van de 'voorkant' (muur waar je vanuit huis/tuin tegenaan kijkt) naar de zijkant. De bestaande deur blijft behouden, maar zal op de nieuwe plek wel d.m.v. scharnieren bevestigd gaan worden. De bestaande opening zal opgevuld worden (metselwerk of iets anders) en daarna zal de hele muur een (beton)stuc krijgen.

Het bestaande kozijn bestaat in feite uit 2 betonpalen met de duimen/slotgat erin, in de huidige planning blijven deze staan, omdat deze vermoedelijk een dragende werking hebben.

De nieuwe opening laat ik realiseren, daarvoor staat een verzoek op werkspot. In principe betreft dat alleen nieuwe opening maken en latei plaatsen indien dit nodig blijkt te zijn (hiervoor loopt een vraag bij een constructeur).

Voor de nieuwe opening moet er nog een kozijn geplaatst worden en ik was van plan dit zelf te doen met een (gegrond) hardhouten kozijn (compleet of enkel profielen). Misschien op dezelfde manier zoals nu, alleen profiel links/rechts, maar waarschijnlijk ook wel een profiel boven. Nu kan er namelijk te gemakkelijk ongedierte naar binnen.

Nu vraag ik mij alleen af wat de beste/juiste manier is om dit kozijn te bevestigen aan de (halfsteens) muur. Is dit een kwestie van kozijn stellen, zorgen dat het tijdelijk op z'n plek blijft en dan boren/schroeven in de bakstenen (of voegen) of moet hier meer voor gebeuren? Welke bevestiging kan ik hiervoor het beste gebruiken? Is het voor de afwerking/isolatie nog nodig om compriband te plaatsen of enkel afkitten daarna? Aangezien de deur onder het afdakje komt, zal er weinig/geen last zijn van regen.

Verder sta ik ook nog open voor advies hoe de bestaande opening het beste opgevuld zou kunnen worden.

In principe heb ik op werkspot ook gevraagd voor een prijs om kozijn te plaatsen, maar ik ben van mening dat het ook een klus is die ik prima zelf zou moeten kunnen doen.

Foto's ter verduidelijking van de huidige situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FLmVO49-09lz8HXfLzJYQUKUwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSZt7XzURtTPZMyHU970jYg1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RALN3dLKZQvd8u8FhFhcfQWTxE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89pWCgqO9VmbqfurIcN6NAjG.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Crazybyte schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:19:
Ik ben van plan de deur van mijn schuur te verplaatsen naar de zijkant.
Is dat niet ontzettend onhandig met de poort die daar al is?
Zeker als je de deur weer naar links laat scharnieren.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazybyte
Juup schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

Is dat niet ontzettend onhandig met de poort die daar al is?
Zeker als je de deur weer naar links laat scharnieren.
Dat zou het inderdaad kunnen zijn, zeker omdat ik nu gepland heb dat de deur min of meer in het midden van de zijkant zal komen. Echter het komt bijna niet voor dat de poort en schuur gelijktijdig open zijn, poort wordt maar minimaal gebruik van gemaakt. De deur kan eventueel ook zoveel mogelijk naar links geplaatst worden, dan zouden ze net naast elkaar af moeten kunnen (poort is 120 cm en totale zijkant is 223 cm). Alternatief is nog de deur aan de rechterkant te laten scharnieren, maar dan komen poort en deur sowieso tegen elkaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mag ik vragen waarom je überhaupt de deur naar de zijkant wil verplaatsen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Je zou ook nog een schuifdeur kunnen nemen, dan zit je niet met de uitzwaai.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:44
De deur scharniert naar links, dus niet richting de poort.

• Crazybyte
Juup schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:25:
Mag ik vragen waarom je überhaupt de deur naar de zijkant wil verplaatsen?
Vanwege het beoogde gebruik van het terras dat tegen de schuur ligt en het feit dat de deur dan wel echt in de weg zit.
DukeBox schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:28:
Je zou ook nog een schuifdeur kunnen nemen, dan zit je niet met de uitzwaai.
De uitzwaai is voor mij helemaal geen probleem en ik heb/had er ook al vrede mee dat de poort deels voor de schuurdeur zal komen bij openen. Die enkele keer dat poort en deur gelijktijdig gebruikt worden is nog niet eens per maand. Sowieso kan de poort niet zomaar open blijven ivm katten die wel in, maar niet buiten de tuin mogen
Frappuccino schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:29:
De deur scharniert naar links, dus niet richting de poort.
Dat is nu op basis van de hengen en duimen, maar die vervallen en het zal dan gewoon een stompe deur in een kozijn zijn. Binnen en buitenkant zijn hetzelfde, dus die kan ik gewoon omdraaien en rechts laten scharnieren. Al is dat niet de planning.

De vraag was/is ook niet of dit gewenst is, maar waar ik rekening mee moet houden qua materialen en afwerking, om het kozijn zelf te kunnen plaatsen.

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:41

Ac0

Stalen plaat als latei er in is de moeite en kosten niet. Voor je gemoedsrust er in (laten) zetten. Kozijn fixeren met houten balk er op zodat alles haaks blijft is wel de bedoeling idd. Je kan ook op marktplaats eens rondkijken naar kant en klare kunststof deuren met kozijnen. Dan ben je ook zo klaar. Compriband en kozijnschroeven, beetje stellen en afhangen.

Je vraagt niet om advies op je keuze om de deur daar te plaatsen, maar misschien wel op ander advies. Waarom denk je er niet over na om de lijn van de schuur door te metselen? Dat is ook zo gedaan en dan vergroot je je schuuroppervlakte + zit de deur nog steeds op een praktische route. Heb dit destijds bij mijn schoonouders gedaan en daar zijn ze nog steeds blij mee na jaren.

• Crazybyte
Ac0 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:00:
Stalen plaat als latei er in is de moeite en kosten niet. Voor je gemoedsrust er in (laten) zetten. Kozijn fixeren met houten balk er op zodat alles haaks blijft is wel de bedoeling idd. Je kan ook op marktplaats eens rondkijken naar kant en klare kunststof deuren met kozijnen. Dan ben je ook zo klaar. Compriband en kozijnschroeven, beetje stellen en afhangen.
De kosten voor wel/geen latei + erin zetten, waren inderdaad de moeite niet en zal ik bij enige twijfel sowieso laten doen. Bedankt voor de tip van kant en klare kunststof deuren met kozijnen, ga eens kijken wat dat eventueel extra zou kosten. Voor de situatie dat het toch gewoon een houten kozijn blijft, kan dit (los van de compriband) koud tegen de bakstenen aan en dan bevestigen in de steen of cement/voeg-laag?
Ac0 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:00:
Je vraagt niet om advies op je keuze om de deur daar te plaatsen, maar misschien wel op ander advies. Waarom denk je er niet over na om de lijn van de schuur door te metselen? Dat is ook zo gedaan en dan vergroot je je schuuroppervlakte + zit de deur nog steeds op een praktische route. Heb dit destijds bij mijn schoonouders gedaan en daar zijn ze nog steeds blij mee na jaren.
Die optie om het bij de schuur te trekken, had ik nog niet overwogen, maar ik denk dat het in mijn situatie niet heel praktisch gaat zijn. De ruimte in de schuur zelf is voldoende en de schuur ligt verhoogd (goede 15-20cm) t.o.v. de bestrating, dus dan zou dat deel ook opgehoogd moeten worden, wat de tuin dan een soort van badkuip maakt. Poort zal dan ook vervangen moeten worden door een degelijke deur, omdat die op een steegje uitkomt en men al eens geprobeerd heeft om via de poort in te breken (niet geslaagd gelukkig).
Er zit daarnaast nog een goede meter aan vrije ruimte, die gebruikt wordt om BBQ/pizzaoven/kamado + toebehoren te stallen, waarvan het plan is om dat nog wat meer een buitenkeuken te maken.

Wat ik daar wel overwogen heb is om er een soort van dubbele poort in te maken, in lijn van de schuur. Dat heeft meerdere voordelen, zoals bij slecht weer toch de buitenkeuken kunnen gebruiken (alleen linker deur open) en bij goed weer zetten we hem helemaal open. Daarnaast creëert het een soort van sluis tussen tuin/poort, zodat de als daar gebruik van gemaakt dient te worden, de katten niet alsnog zomaar eruit kunnen. Maar dit zijn allemaal plannen voor later (dit jaar/volgend jaar). Wel bedankt voor het idee!
Pagina: 1