m2 ssd zonder heatzink, wegens waterblock

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnlffn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09 09:01
Hoi,

Gisteren heb ik mijn intel setup vervangen voor een AMD setup, ik kom van een z790hero en heb op mijn 4090fe een waterblock met adb backplate van EK. na passen en meten ging ik er vanuit dat de gpu gewoon in het pcie slot paste van mijn msi x870e carbon, echter kwam ik ter toch achter dat de heatzink (waar Carbon op staat) waar mijn nieuwe m2 (9100pro van Samsung) onderzit toch 1mm verder naar buiten steekt dan bij de z790. Hierdoor gaat mijn gpu er net niet vergenoeg in. Hierdoor ben ik genoodzaakt de volledige heatsink van het moederbord te laten zodat mijn gpu past.

Nu is mijn vraag kan dit gewoon i.v.m. de temperatuur? Ik draai er enkel windows 11 op om de temps wat lagere te houden.

Ik heb geen keuze om dit zo te laten totdat ik mijn gpu zal vervangen voor eventueel de 6090. Door de active backplate is de kaart iets dikker. Ook had ik verticale mount in gedachten alleen dit zal ook niet gaan ivm de ruimte voor de bracket (dikke rad onderin)

graag hoor ik advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnlffn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fswrfFbg-gu8mxkEeF-gFRAz4w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V9Yq4RU9gT8HFdEdAPBe4KF7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Volgens de PW entry van jouw moederbord heb je 4 gekoelde M2 slots. Dus gewoon één van de andere pakken?

Mijn persoonlijke ervaring met ongekoelde M2: In no time raakt hij oververhit en gaat zwaar throttelen. Dat heeft nul impact als jij aan het gamen bent, dan gaat het wel goed, maar bij installeren van een flinke patch bijvoorbeeld gaat het trager.

[ Voor 54% gewijzigd door Sissors op 27-08-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnlffn
Ik heb naast de 9100 ook nog 2 990pro die zitten daar al onder, als ik de m2-2 gebruik dan gaat dan van mijn lanes af. Dit slot waar de 9100 in zit is de enige Gen 5 slot ook op dit bord

[ Voor 22% gewijzigd door dnlffn op 27-08-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dan zal hij wel zichzelf beschermen, maar bij enige vorm van sustained load zal hij flink gaan throttelen waarschijnlijk. Je kan nog kijken of er nog een ietwat kleinere koeler mogelijk is dan wat jouw moederbord heeft, al vermoed ik dat aftermarket SSD koelers juist eerder dikker dan dunner zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnlffn
Heeft het miss nog zin de 9100 naar gen 4 te sturen vie de bios ivm de temps? alle beetjes helpen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16

Felyrion

goodgoan!

Dit toevallig gelezen:
review: Samsung 9100 PRO - Wel of geen heatsink kiezen?

Daar testen ze en komen volgens mij tot de conclusie dat het wel werkt maar je heel snel aan thermal throttling komt, wat je snelheid serieus doet inkakken.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49
Een klein extra fannetje op die SSD richten?

[ Voor 15% gewijzigd door Renault op 27-08-2025 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:37
Ik heb om een andere reden de SSD heatsink moeten vervangen. Ik ben toen uitgekomen bij een "low profile" koeler van Arctic. Verricht geen wonderen maar scheelde toch bijna ~7 graden t.o.v. geen koeler.
https://tweakers.net/pric.../arctic-m2-pro-zwart.html

Voor nog geen tientje kan je je geen buil vallen....
Pagina: 1