Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:30
Vandaag kreeg ik een declaratieoverzicht van mijn zorgverzekeraar en ik moest even zoeken waar dit voor was. Toen kwam ik erachter dat dit om een controle afspraak ging van een eerdere behandeling. Vanwege privacy houd ik de details een beetje vaag maar als er meer info nodig is kan ik die wel geven.

In december ben ik er na doorverwijzing op consult geweest (en medicatie gekregen) en in maart op controle, deze controle afspraak is in december direct na het consult gemaakt. De controle was 2 dagen nadat de DBC was afgesloten. Nu zie ik in de DBC code omschrijving '1 of 2 polikliniekbezoeken' dus nu bekruipt mij wel het gevoel dat dit een bewustje is geweest. Als ik het goed begrijp zou er niet extra gedeclareerd kunnen worden als ik binnen de 90 dagen terug was gekomen.

Voor mij persoonlijk zou het ook nog verschil uitmaken omdat ik in 2024 mijn eigen risico verbruikt had, terwijl de nieuwe DBC in 2025 valt. Het ziekenhuis behaalt hier als ik het goed begrijp ook voordeel mee omdat ze standaardbedragen per DBC ontvangen, begrijp ik dit goed?

Ik verwacht niet dat ik er iets mee kan (het gaat om 150€), als dit wel is hoor ik het ook graag. Maar ik wil toch even checken of ik het verhaal goed begrijp en ik hier in vervolg rekening mee kan houden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

Pejdref schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:44:
Het ziekenhuis behaalt hier als ik het goed begrijp ook voordeel mee omdat ze standaardbedragen per DBC ontvangen, begrijp ik dit goed?
Ja dat begrijp je goed.
De controle was 2 dagen nadat de DBC was afgesloten. Nu zie ik in de DBC code omschrijving '1 of 2 polikliniekbezoeken' dus nu bekruipt mij wel het gevoel dat dit een bewustje is geweest. Als ik het goed begrijp zou er niet extra gedeclareerd kunnen worden als ik binnen de 90 dagen terug was gekomen.
Ja dit doen ze altijd. Volgende keer je afspraak een week vervroegen als je de nieuwe datum krijgt.

Verder niet te veel verdiepen in DBC materie anders word je nu nog verdrietiger dan je nu al bent.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2025 11:04 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:11
nu bekruipt mij wel het gevoel dat dit een bewustje is geweest. Als ik het goed begrijp zou er niet extra gedeclareerd kunnen worden als ik binnen de 90 dagen terug was gekomen.
Bewustje... denk het niet, de gemiddelde poli medewerker gaat echt niet 90 dagen na zitten tellen... Sterker nog veel poli medewerkers zijn zich daar helemaal niet van bewust en zijn al helemaal niet met de euro's bezig.
Een controle na 3 maanden / 6 maanden / 12 maanden is best regulier en dan kan je in dit soort situaties wel iets geholpen worden door de medewerkers.... maar die kijken echt alleen maar naar "over 3 maanden controle afspraak" Het is nu Maandag 9 december 2024 dus 9 maart 2025 (= zondag)
en de eerste poli daarna is op Dinsdag 11 maart dus plannen we daar een afspraak.
Terwijl de poli daarvoor op 4 maart in dit geval (en veel gevallen) beter zou zijn v.w.b. eigen risico van de patient enzo terwijl die week voor de controle niet het verschil zal maken.

Overigens sluiten lang niet alle DBC (wat formeel overigens niet meer bestaat) na 90 dagen, daar bestaat nogal wat variatie in, zowel langer als korter.

Edit en toegevoegd:
In voorkomende gevallen kan het nog anders...
Stel je hebt 25 jan 2024 een consult gehad en na een jaar controle.
Heb je op 28 jan een afspraak valt dat in de nieuwe DBC van 25 jan 2025 (dus eigen risico 2025)
Heb je op 22 jan een afspraak valt dat in de "oude" DBC van 25 okt 2024 tm 24 jan 2025 (dus eigen risico 2024).
En ja waar je eigen risico valt kan voor een gemiddelde patient nogal verschil maken.

NOTE: nee werkt niet exact zo e.a. schuift iets meer maar ter indicatie en hopelijk begrijpelijk

[ Voor 16% gewijzigd door namliam_eht op 29-08-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Het ziekenhuis behaalt hier als ik het goed begrijp ook voordeel mee omdat ze standaardbedragen per DBC ontvangen, begrijp ik dit goed?
Niet helemaal... niet per DBC, maar per DBC Code

Een bedrag voor de code met 1 tot 3 verpleegdagen
Een ander bedrag voor de code met 4 tot 6 verpleegdagen
Nu zou het een "bewussie" kunnen lijken als je een 4e dag blijft ter controle, aangezien het ziekenhuis natuurlijk meer krijgt voor de 4 tot 6 dagen dan de 1 tot 3 dagen.... echter aan de andere kant worden ze afgerekend op het zo kort mogelijk houden van de opnames en de patient z.s.m. weer naar huis resp revalidatie te krijgen.

Hoewel hier door admistratie en directie wel hard naar gekeken wordt, zal een gemiddelde arts zich daar weinig bewust van zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
namliam_eht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Bewustje... denk het niet, de gemiddelde poli medewerker gaat echt niet 90 dagen na zitten tellen...
Dat hoeft een poli medewerker ook helemaal niet te doen als het in het systeem is geprogrammeerd.

Geen idee of dat zo is, maar zomaar uitgaan van het goede is ook erg optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:52
Ik dacht dat de dbc systematiek ooit bedacht was als een financieringsmethode om gemiddelde 'behandelingen' te bekostigen. Puur om een prijskaartje aan te hangen. Handelingen die meer of minder inhielden dat wat in de dbc omschreven was kwam ten gunste van, of ten koste van het ziekenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik verwacht niet dat ik er iets mee kan (het gaat om 150€), als dit wel is hoor ik het ook graag.
Ik zou dit zeker wel even bij een ombudsman en/of verzekeraar laten toetsten.

Het is alsof je tv de dag na de fabrieksgarantie kapot gaat, dan heb je nog begrippen als non conformiteit e.d..
De 'helaas pindakaas'-mentaliteit mag niet zomaar als je met consumenten werkt.

Dus ik zou zeker bezwaar maken en gewoon aangeven dat dit onderdeel is van de behandeling die gestart is in December en dat deze controle daar onderdeel vanuit maakt. Dat het ziekenhuis die afspraak net na een of andere administratieve datum heeft gemaakt, dat is iets tussen verzekeraar en ziekenhuis, maar jij als patiënt hebt niet iets nieuws. Je bent ook niet gewaarschuwd, je hebt ook geen documentatie gekregen dat dit het geval is, niks. Dus ik zou zeggen dat je hier nog best een eind mee moet kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Wolly schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Dat hoeft een poli medewerker ook helemaal niet te doen als het in het systeem is geprogrammeerd.
Het sluiten van de "DBC" is i.d.d. wel geprogrammeerd maar artsen en dergelijke niet.
Die kijken echt naar "controle over 3 maanden" is vanaf vandaag 27 aug dus 27 nov en dan de volgende poli geheel zonder ook maar over die 90 dagen na te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
TheGhostInc schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:04:
[...]
Dus ik zou zeker bezwaar maken
Kan je doen maar is volslagen kansloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
ahbart schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:03:
Ik dacht dat de dbc systematiek ooit bedacht was als een financieringsmethode om gemiddelde 'behandelingen' te bekostigen.
DBC, Diagnose Behandel Combinatie.... Vroeger werd de diagnose gesteld en de behandeling die er bij hoorde (voordat de behandeling werd gedaan).

Tegenwoordig gebruiken we nog steeds "DBC" maar wordt de behandeling pas achteraf vastgesteld adhv de daadwerkelijk uitgevoerde handelingen.
Daarom is de DBC niet meer een DBC omdat er geen sprake meer is van een echte combinatie...

Ook vroeger... liep een "DBC" een jaar lang waardoor een behandeling met controle na 6 maanden en 12 maanden precies binnen 1 DBC kan een dus als 1 behandeling kan worden gezien....
Sinds een aantal jaren is dat verkort tot (max) 120 dagen/4 maanden met allerlei variaties er tussen, 90, 60, 45 dagen en dan zo nog wat willekeurig er tussendoor. en dan is dus ook 1 "behandeling" incl controles al snel meerdere DBCs en dus ook meerdere eigen risico's

Dit alles in het kader van "is duidelijker voor de patient" maar zoals je merkt 2 x eigen risico voor een patient = ordinaire bezuiniging waar nooit een haan naar heeft gekraaid tenzij je (heel) goed oplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
namliam_eht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Kan je doen maar is volslagen kansloos
Krijg je tenminste waar voor je €150 ;)

https://www.degeschillenc...dbc-systematiek-te-geven/
De NzA is het trouwens eens met het standpunt dat de zorgaanbieder hier wel een rol heeft.

In die uitspraak staat trouwens dat je gewoon naar de geschillencommissie mag:
https://www.degeschillencommissiezorg.nl/

Dus lekker daar een geschil aanhangig maken, als dat genoeg gebeurd, dan verandert er misschien nog eens wat. Je krijgt waarschijnlijk geen gelijk, maar je casus is natuurlijk wel net anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
TheGhostInc schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:16:
[...]

https://www.degeschillenc...dbc-systematiek-te-geven/
De NzA is het trouwens eens met het standpunt dat de zorgaanbieder hier wel een rol heeft.
Dit is dus precies al wat ik schreef al ook precies wat ik zei, de arts is totaal niet met de DBC/de euro's bezig.
Wilt u in 2020 behandeld worden dan wordt u in 2020 behandeld ... maar nog in het "oude" vervolg traject dat in het verzekerings jaar 2019 is geopend = dus eigen risico 2019

Tenzij jij als patient zelf actief vraagt: Deze behandeling komt wel voor "eigen risico" 2020 ? of iets van die strekking sta je als patient gewoon zonder rechten.

Dus ook in deze casus van de OP, gewoon controle na 90 dagen = nieuwe dbc = nieuw jaar = nieuw eigen risico jammer joh das pech centen weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-10 06:33
De meeste ziekenhuizen/medewerkers kijken hier echt niet naar. Het DBC-systeem is al ziek frustrerend en aangezien de poli’s al flink vol staan zit niemand erop te wachten om een controleafspraak te maken zodat er precies meer geld verdiend kan worden.
Ik geloof niet dat er iemand blij wordt van het DBC systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• namliam_eht
Eggthud schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:38:
Ik geloof niet dat er iemand blij wordt van het DBC systeem.
Alternatief is elk consult, elke foto apart te vergoeden... wordt je niet veel vrolijker van.

Afgezien natuurlijk van het feit dat het dan wel duidelijk is dat consult in 2025 = eigen risico 2025.

Heel de constructie met verzekeringen e.d. wordt je niet vrolijk van.
Als consument lijk je keuze te hebben uit 20 of zo merken, in praktijk zitten daar maar 4 of 5 bedrijven achter met veel heel veel macht.
Daarnaast ben je als consument ook nog verplicht een keuze te maken uit die 20 en daar verzekerd te zijn.

Alhoewel ook niet perfect, er valt ook wat te zeggen voor het oude stelsel met een groot ziekenfonds... Scheelt i.i.g. 20 verschillende soorten reclames voor hetzelfde product die hoofdzakelijk alleen anders lijken maar feitelijk niet of nauwelijks zijn. En dan ook nog eens 20 verschillende administraties, directies, onderhandelaars, "marketeers" die allemaal overhead vormen .... zou echt heel veel schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
namliam_eht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

Alternatief is elk consult, elke foto apart te vergoeden... wordt je niet veel vrolijker van.
inderdaad, en enorme toename administratieve lasten
En dan ook nog eens 20 verschillende administraties, directies, onderhandelaars, "marketeers" die allemaal overhead vormen .... zou echt heel veel schelen.
De overheadkosten van het huidige stelsel zijn lager dan het ziekenfonds van toen (zie bijvoorbeeld: https://kl.nl/opinie/hoera-voor-de-zorgverzekeraar/)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

namliam_eht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Bewustje... denk het niet, de gemiddelde poli medewerker gaat echt niet 90 dagen na zitten tellen... Sterker nog veel poli medewerkers zijn zich daar helemaal niet van bewust en zijn al helemaal niet met de euro's bezig.
Een controle na 3 maanden / 6 maanden / 12 maanden is best regulier en dan kan je in dit soort situaties wel iets geholpen worden door de medewerkers.... maar die kijken echt alleen maar naar "over 3 maanden controle afspraak" Het is nu Maandag 9 december 2024 dus 9 maart 2025 (= zondag)
en de eerste poli daarna is op Dinsdag 11 maart dus plannen we daar een afspraak.
Terwijl de poli daarvoor op 4 maart in dit geval (en veel gevallen) beter zou zijn v.w.b. eigen risico van de patient enzo terwijl die week voor de controle niet het verschil zal maken.

Overigens sluiten lang niet alle DBC (wat formeel overigens niet meer bestaat) na 90 dagen, daar bestaat nogal wat variatie in, zowel langer als korter.

Edit en toegevoegd:
In voorkomende gevallen kan het nog anders...
Stel je hebt 25 jan 2024 een consult gehad en na een jaar controle.
Heb je op 28 jan een afspraak valt dat in de nieuwe DBC van 25 jan 2025 (dus eigen risico 2025)
Heb je op 28 jan een afspraak valt dat in de "oude" DBC van 25 okt 2024 tm 24 jan 2025 (dus eigen risico 2024).
En ja waar je eigen risico valt kan voor een gemiddelde patient nogal verschil maken.

NOTE: nee werkt niet exact zo e.a. schuift iets meer maar ter indicatie en hopelijk begrijpelijk
Je bent echt te naïef. Er is zelfs een item op EenVandaag geweest jaren geleden dat een arts zei dat ziekenhuisbeleid was om een bepaalde ingreep uit te smeren over 2 operaties, ipv 1, terwijl 1 medisch veiliger is maar 2 DBC-technisch aantrekkelijker is. Ik zoek me rot maar vind de bron niet meer. In de GGZ is het helemaal verschrikkelijk, daar vind omgekeerde triage plaats door DBC systematiek. Schrijft NVP en WRR al jaren over. In de GGZ betekent "uitbehandeld zijn" dat je "DBC (budget) op is".

Daarnaast denk je dat het toeval is dat een controleafspraak 3 maanden is terwijl de DBC 90 dagen is?

De eerste DBC is overigens vaak 90 dagen bij poliklinisch consult, een vervolg-DBC vervolgens 180 dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
P_de_B schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:58:
[...]
De overheadkosten van het huidige stelsel zijn lager dan het ziekenfonds van toen (zie bijvoorbeeld: https://kl.nl/opinie/hoera-voor-de-zorgverzekeraar/)
Van de backoffice, ik lees dat als de afdeling(en) die de afhandeling bij de verzekeraar doet.

Daar valt o.a. niet onder alle marketing en managerial / directie werk.... Inclusief alle reclames op TV en elders.
ook niet alle personeel dat binnen ziekenhuizen e.a. aan werk zijn om met die verzekeringen heen en weer te werken en te overleggen. Prijs onderhandelingen over een 10tje meer hier en een 10tje minder daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Je bent echt te naïef. Er is zelfs een item op EenVandaag geweest jaren geleden dat een arts zei dat ziekenhuisbeleid was om een bepaalde ingreep uit te smeren over 2 operaties, ipv 1, terwijl 1 medisch veiliger is maar 2 DBC-technisch aantrekkelijker is. Ik zoek me rot maar vind de bron niet meer. In de GGZ is het helemaal verschrikkelijk, daar vind omgekeerde triage plaats door DBC systematiek. Schrijft NVP en WRR al jaren over. In de GGZ betekent "uitbehandeld zijn" dat je "DBC (budget) op is".

Daarnaast denk je dat het toeval is dat een controleafspraak 3 maanden is terwijl de DBC 90 dagen is?

De eerste DBC is overigens vaak 90 dagen bij poliklinisch consult, een vervolg-DBC vervolgens 180 dagen.
GGZ kan ik niets over zeggen en ja als je Verzekerde budget is (net zoals fysio) dan stoppen veel mensen met de behandeling (want te duur)

Ze zullen er vast zijn, maar een arts die het belang van de patient achter stelt tov de almachtige euro zeker met de tegenwoordige controles die er achter zitten ... het zal vast voorkomen en nog steeds voorkomen.

Het gemiddelde OK programma zit al overvol genoeg zonder dat ze onnodig ingrepen in 2en knippen

Een controle afspraak wordt door de arts / zorgverlener bepaald, de duur van de "DBC" totaal niet.
Control zou ook net zo makkelijk na 6 of 12 maanden kunnen zijn geweest, dan had het nooit in dezelfde DBC gepast en had wellicht dit topic nooit bestaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

namliam_eht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Ze zullen er vast zijn, maar een arts die het belang van de patient achter stelt tov de almachtige euro zeker met de tegenwoordige controles die er achter zitten ... het zal vast voorkomen en nog steeds voorkomen.
Het werkt helaas subtieler. Je hebt een arts, maar ook afdelingshoofd en ziekenhuismanagement dwz beleid. En je hebt verzekeraars die budgetafspraken maken (het ziekenhuis proberen uit te knijpen, want meer macht, staat media ook vol van). Dus binnen een ziekenhuis zijn er allerlei tegenbelangen die telkens weer opnieuw moet worden afgewogen. En dan kan het dus zo zijn dat beleid zegt doe in 2x, terwijl die arts denkt "dat kan eigenlijk ook 1x" maar er is geen incentive om het in 1x te doen maar wel in 2x. Daar ging dat item toen over. Heb het ook aan perplexity gevraagd, maar die kon aflevering ook niet meer vinden. Iets van 10+ jaar geleden vermoed ik.

En het is dus ook niet perse zo dat een ziekenhuis kwaadaardig in zn handen wrijft als ze zo DBC optimaal mogelijk te werk gaan. Want als ziekenhuis A het wel doet, maar B anders, dan vraagt zorgverzekeraar, "hey, waarom liggen uw kosten boven het gemiddelde?". Elke belanghebbende zit gevangen in het zelfde (DBC-)systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2025 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• everdt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 28-09 12:42
Oke, je hebt dus een onvindbare bron van 10+ jaar oud. Hier staat tegenover iemand die weet hoe het momenteel gaat (die indruk krijg ik in ieder geval).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-10 11:50
TheGhostInc schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:16:
[...]

https://www.degeschillencommissiezorg.nl/

Dus lekker daar een geschil aanhangig maken, als dat genoeg gebeurd, dan verandert er misschien nog eens wat. Je krijgt waarschijnlijk geen gelijk, maar je casus is natuurlijk wel net anders.
Ik heb met een soortgelijke casus eerder dit jaar een geschil ingediend bij de SKGZ (geschillencommissie voor zorgverzekeringen). Eerst een formele klacht indienen bij de zorgverlener of zorgverzekering, zodra ze die afwijzen kan je door naar de geschillencommissie. Je wordt ook daar kneiterhard afgewezen, omdat DBC's en de werking daarvan vastgemetseld liggen in de wet. Maar, zo werd mij verteld, de geschillencommissie is wel blij met de geschillen omdat die weer meegenomen kunnen worden in de gesprekken met de politiek over deze constructie.

offtopic:
Geintje kostte mij zo'n 450eu omdat mijn consult begin dit jaar op vorig jaar werd afgerekend, omdat daar nog een DBC openstond zonder dat ik dat wist :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

everdt schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:39:
Hier staat tegenover iemand die weet hoe het momenteel gaat (die indruk krijg ik in ieder geval).
Jouw onderbouwing ontbreekt anders ook. Of heb je zijn CV ingezien?

Wat ik wel zo snel kan vinden:
Anderen wijzen op de ‘onbedoelde prikkels’ in het stelsel: zorgaanbieders worden afgerekend op het aantal behandelingen, wat kan leiden tot onnodige ingrepen die soms zelfs strijdig zijn met het belang van de patiënt.
https://www.zorgvisie.nl/...c-systematiek-zvs014861w/
Maar prikkels kunnen ook leiden
tot ongewenste effecten. Een bekend voorbeeld hiervan is het dbc-systeem in de
ggz waarin een prikkel aanwezig is om door te behandelen tot (net) na een
tijdsgrens van een dbc-zorgproduct waarna een hoger tarief kan worden
gedeclareerd (dit effect kan gevisualiseerd worden door de zogenoemde
‘zaagtand grafiek’).
Brief van de NZa. Bekend voorbeeld staat er. Niet theoretisch of hypothetisch.
https://www.zorgprestatie...aarheid-februari-2020.pdf

Weliswaar GGZ, maar lijkt toch veel op wat TS nu ook overkomt?
Je kan ook zelfonderzoek doen. Tal van materiaal te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everdt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 28-09 12:42
Bedankt voor de onderbouwing!

En nee, ik ga geen zelfonderzoek doen om willekeurige claims op het internet te controleren. Het is rustig vandaag, maar niet zo rustig:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:02

Ik verwacht niet dat ik er iets mee kan (het gaat om 150€), als dit wel is hoor ik het ook graag. Maar ik wil toch even checken of ik het verhaal goed begrijp en ik hier in vervolg rekening mee kan houden.
Heb ook eens gezien dat ik voor de uitgebreide DBC code werd aangeslagen, maar aantoonbaar alleen de simpele aan zorg heb gehad (en nodig had). Het viel buiten ER, maar ben er toch mee naar de zorgverzekeraar gegaan. Kon ze geen reet schelen. Tsja, maar laten liggen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:21
Termijn wordt vaak al overschreden ivm wachtlijsten. Dus dan is de vraag of je wel eerder aan de beurt bent de volgende keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

everdt schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:39:
Oke, je hebt dus een onvindbare bron van 10+ jaar oud.
Ik heb een klein vermoeden dat dit het item was:
https://eenvandaag.avrotr...behandeling-in-zorg-51923

Maar de video is offline. Budgetverlagingen hebben ook de NPO geraakt blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
namliam_eht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

Van de backoffice, ik lees dat als de afdeling(en) die de afhandeling bij de verzekeraar doet.

Daar valt o.a. niet onder alle marketing en managerial / directie werk.... Inclusief alle reclames op TV en elders.
ook niet alle personeel dat binnen ziekenhuizen e.a. aan werk zijn om met die verzekeringen heen en weer te werken en te overleggen. Prijs onderhandelingen over een 10tje meer hier en een 10tje minder daar
Totale kosten van de uitvoering, dus inclusief die directeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:53:
[...]

Jouw onderbouwing ontbreekt anders ook. Of heb je zijn CV ingezien?

Wat ik wel zo snel kan vinden:

[...]

https://www.zorgvisie.nl/...c-systematiek-zvs014861w/

[...]

Brief van de NZa. Bekend voorbeeld staat er. Niet theoretisch of hypothetisch.
https://www.zorgprestatie...aarheid-februari-2020.pdf

Weliswaar GGZ, maar lijkt toch veel op wat TS nu ook overkomt?
Je kan ook zelfonderzoek doen. Tal van materiaal te vinden.
Verzekeraars passen uitgebreide statistiek toe op de declaraties. Als jij als zorginstelling ineens onevenredig veel mensen in het volgende 'bakje' hebt krijg je echt wel een materiële controle. Dat zal vast niet foutloos zijn, maar het is echt niet zo dat zorginstellingen ongecontroleerd iedereen uitmelken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Rekening houden met wat?
Ik ken niemand die ongelukjes, ziektes of plotselinge aandoeningen zodanig kan plannen dat het exact gaat vallen in het jaar waar zijn eigen risico al 'op' was.
Wees blij dat we in een land leven waar je geholpen wordt wanneer je zorg nodig hebt en ga de medische zorg niet extra belasten met onmogelijke wensen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-10 12:51
Wat iedereen hier over het hoofd ziet, is dat de tarieven van dbc-producten worden afgestemd op het gemiddelde van de behandelkosten. Dus een dbc-zorgproduct voor '1 of 2 polikliniekbezoeken' heeft een tarief dat gebaseerd is op 1,3 polikliniekbezoeken (fictief voorbeeld). Met andere woorden, een deel van de patiënten betaalt minder dan de daadwerkelijke kosten, en een deel betaalt meer dan de daadwerkelijke kosten. Maar over de lange termijn, en over de hele breedte van het zorgspectrum, maakt een ziekenhuis geen winst op dbc-zorgproducten, en betalen zorgconsumenten niet teveel voor hun dbc-zorgproducten. Dit geldt zeker voor zorg die in het A-segment valt, want daarvoor stelt de NZa maximum-tarieven vast (die ongeveer gelijk zijn aan de gemiddelde kosten), maar tot op zekere hoogte ook voor het B-segment, waar verzekeraars en ziekenhuizen met elkaar onderhandelen over het tarief waarbij de gemiddelde vulling per dbc een belangrijke factor is.

Dat neemt niet weg dat er inderdaad wel een prikkel bestaat om op individueel niveau zo'n afspraak net een paar dagen uit te stellen zodat er een nieuwe dbc geopend kan worden, en het ziekenhuis dus 2 x 1,3 polibezoeken vergoed krijgt. Mijn advies aan de patient is dus om kritisch te zijn op het plannen van vervolgafspraken, maar tegelijk weet ik dat het hiervoor nodig is om de dbc-systematiek goed te kennen en dat is voor de gemiddelde patiënt een onmogelijke opgave.

Maar zoals al gezegd, als een instelling stelselmatig meer dbc's per patient declareert, of andere afwijkingen laat zien, volgen daar bij de eerstvolgende onderhandelingen op zijn minst vragen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:30
Bedankt voor alle reacties, brengt toch wel wat discussie teweeg merk ik. Ik kan me aan de ene kant voorstellen dat een polimedewerker er niet mee bezig is tijdens het plannen van een afspraak maar daar waar ziekenhuizen bedrijfsmatig gerund worden geloof ik ook niet dat er niks gedaan wordt met deze prikkel die soms verkeerd kan uitpakken.
Ik kan me ook niet voorstellen dat een polimedewerker er nog nooit van gehoord heeft want ze zullen genoeg vragen erover krijgen. Zeker bij afspraken die de jaarwisseling overgaan mag er wel een belletje gaan rinkelen, maar goed het is lekker oordelen vanaf de zijlijn. Ze zullen van management sowieso niet de instructie meekrijgen om financieel mee te denken met de patiënt.
Ook begrijp ik de theoretische logica achter het DBC systeem wel en kan ik waarschijnlijk niks beters verzinnen, maar dit is wel een zuur nadeel.

@Yaksa : Een controle afspraak valt goed te plannen, als ik deze 2 dagen eerder had gepland dan had me dat 150€ minder gekost. Ook claim ik nergens dat ik niet blij ben het land waar ik leef? Ook ben ik blij dat een onverwachte rekening van 150€ geen invloed heeft op mijn leven, maar ik weet wel dat dit voor veel mensen anders is. Dat speelt ook in mijn hoofd als ik zoiets meemaak. Wees jij blij dat je, afgaande op je reactie, daar niet toe behoort. Tevens kun je wat mij betreft ook blij en kritisch tegelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 14:03
namliam_eht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:15:
[...]
dan is dus ook 1 "behandeling" incl controles al snel meerdere DBCs en dus ook meerdere eigen risico's
Wacht, is eigen risico tegenwoordig per DBC en niet meer per kalenderjaar? :(
Wanneer is dat erin gefietst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
HikariMisako schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:50:
[...]
offtopic:
Geintje kostte mij zo'n 450eu omdat mijn consult begin dit jaar op vorig jaar werd afgerekend, omdat daar nog een DBC openstond zonder dat ik dat wist :'(
"Vroeger" kon een behand traject / zorgtraject jaaaaren open blijven staan, dan had je dus in 2017 een behandeling gehad die op 15 dec begonnen was.
Ben je sinds 2019 niet meer geweest, staat het traject in 2024 nog gewoon "open" en kom je in Jan 2025 voor een consult dus in een DBC gestart op 15 dec 2024 terecht.

Tegenwoordig zou een zorgtraject max een jaar open mogen staan om dit soort uitwassen te voorkomen.

Mijn CV voor zover van toepassing, ik werk al 15 jaar in de zorg aan de administratieve kant o.a. met deze DBCs en alle uitwassen daarvan. Hoewel er zeker foute prikkels in zitten, worden die uitgebalanceerd en gecontroleerd o.a. door NZA verzekeraars maar ook door ons zelf.
Sommige behandelingen zoals ik al beschreef hebben 1-3 behandeldagen en 4-6 en dan 7+.
7+ levert het meest op, dan 4-6, dan 1-3.... deels ook natuurlijk dat de kosten hoger zijn.
Leidt niet tot de verbeelding dat de prijs van 4-6 ongeveer uitkomt op 5 dagen....
Het gemiddelde zou dus ook rond die 5 dagen moeten zitten.... zodra je veel 4 en 7 dagen gaat tegen komen wordt er mee gemanipuleerd en gestuurd op de euro en niet op de patient...
Daarbij is er een brede prikkel om patienten zo snel mogelijk uit het Ziekenhuis te krijgen.... nog naast dat 1 patient van 7 dagen minder opbrengt dan 2 patienten van 3 dagen... want die van 7 houd natuurlijk wel het bed bezet waardoor die tweede patient er niet kan liggen.

En dan is er o.a. nog het punt van acreditatie waarbij bepaalde behandelingen alleen maar gedaan mogen worden als je als ziekenhuis/behandelaar er voldoende op jaar basis doet....
Pejdref schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:13:
Ik kan me ook niet voorstellen dat een polimedewerker er nog nooit van gehoord heeft want ze zullen genoeg vragen erover krijgen. Zeker bij afspraken die de jaarwisseling overgaan mag er wel een belletje gaan rinkelen, maar goed het is lekker oordelen vanaf de zijlijn. Ze zullen van management sowieso niet de instructie meekrijgen om financieel mee te denken met de patiënt.
Het gross van het gross raakt hier nooit aan.... stelt hier nooit vragen over.... Slechts een klein deel raakt dit "nieuw jaar" probleem en een nog kleiner deel valt dit op, een deel daarvan stelt ook vragen.
De massa van de massa past gewoon in het jaar of gebruikt toch elk jaar het ER, dus boeit het ook niet of het net in 2024 of 2025 valt.
Pejdref schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:13:
Een controle afspraak valt goed te plannen, als ik deze 2 dagen eerder had gepland dan had me dat 150€ minder gekost.
Nee twee dagen eerder had niet gekund want is dat een zaterdag, bovendien heeft deze arts alleen op Di ochtend en Do middag voor deze aandoening een poli.
Is maar de vraag natuurlijk maar zo werkt het wel...

En ja 150 euro is toch geld en blijft geld waar je leukere dingen mee kan doen dan aan ER besteden... maar tja de Massa heeft hier echt geen last van (want loopt niet over 1 jan heen) en/of gebruikt hoe dan ook het ER en/of besteed hier uberhaubt geen aandacht aan want consult in 2024 = ER in 2024 en consult in 2025 = ER in 2025 .... logish toch ? Ook al valt het net 1 dag buiten de duur van de DBC.
Sterker nog ze kijken uberhaubt niet naar de declaratie ... het is wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
PomPomPom schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Is er niet "in gefietst", Eigen risico is per kalender jaar, verschil zit hier in dat een DBC op 15 dec gestart 3 maanden "geldig" is.
Dus een Controle op 10 maart valt nog in de DBC van 15 dec en valt dus voor je eigen risico in 2024.
Een controle op 20 maart moet een nieuwe DBC starten op 16 maart 2025 en valt dus in je eigen risico van 2025.

Edit:
De DBC met 2 consulten zal ook dezelfde prijs hebben als die met 1 consult, omdat het "product" "1 of 2 consulten" is. Dus ook binnen een jaar stel van 15 jan tm 15 april ben je beter af met 1 DBC, dan dat je 2 keer het product "1 of 2 consulten".
Ook binnen het jaar zal je met 1 DBC slechts 150 eigen risico kosten, met 2 DBCs 2 x 150 euro.
Dus ook in dit geval, controle na 90 dagen op 10 april scheelt je een DBC (dus 150 euro) in tegenstelling tot een controle na 90 dagen op 20 april.

Nog beter misschien een tele consult waarbij je gebeld wordt "alles goed ? " antwoord: "ja alles goed"
Vraag: Geen klachten meer? antwoord "Nee"
En klaar, in plaats van fysiek naar het ziekenhuis gaan en 30 minuten te wachten voor je afspraak van 1 minuut.
/edit

Is altijd al zo geweest, is dus ook niet veranderd.... je moet alleen een "beetje pech" hebben en het moet je opvallen.

[ Voor 38% gewijzigd door namliam_eht op 27-08-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
PomPomPom schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Nee hoor, dat is niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
P_de_B schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Totale kosten van de uitvoering, dus inclusief die directeur.
Maar hoe dan ook zonder de kosten aan ziekenhuis kant, een gek verzekeraar kan meer vragen dan 10 data analysten kunnen beantwoorden.

Laat staan wat je allemaal aan KPI en andere meuk moet doen t.b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
namliam_eht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:54:
[...]

Dus een Controle op 10 maart valt nog in de DBC van 15 dec en valt dus voor je eigen risico in 2024.
Een controle op 20 maart moet een nieuwe DBC starten op 16 maart 2025 en valt dus in je eigen risico van 2025.
En het bizarre is dus dat dit voor de leek totaal onbekend is totdat je er een keer tegenaan loopt en een rekening krijgt die je niet verwacht. Of tenminste, een rekening voor het vorige jaar in plaats van het huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
HikariMisako schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

En het bizarre is dus dat dit voor de leek totaal onbekend is totdat je er een keer tegenaan loopt en een rekening krijgt die je niet verwacht. Of tenminste, een rekening voor het vorige jaar in plaats van het huidige.
Het bizarre is dat je als leek vreemd staat te kijken dat je 50 euro moet betalen omdat je niet incheckt in het OV. Terwijl de meeste Nederlanders echt wel weten dat het OV niet gratis is.

Een leek verdiept zich ook niet in de kosten van een behandeling of ingreep. Er zijn best een flink aantal behandelingen die bij het OLVG in Amsterdam 5.000 euro kosten terwijl dezelfde behandeling bij het Amstelland of BovenIJ maar 4.000 kost.
Tja mijn huisarts verwijst mij door in ik "loop" nou eenmaal bij het OLVG dus ga ik naar het OLVG.

Niet niet helemaal hetzelfde allemaal...

[ Voor 4% gewijzigd door namliam_eht op 27-08-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

namliam_eht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

Heel de constructie met verzekeringen e.d. wordt je niet vrolijk van.
Als consument lijk je keuze te hebben uit 20 of zo merken, in praktijk zitten daar maar 4 of 5 bedrijven achter met veel heel veel macht.
Daarnaast ben je als consument ook nog verplicht een keuze te maken uit die 20 en daar verzekerd te zijn.
Welke macht zou dat precies zijn? De basispakketten en heel veel regels er omheen zijn in beton gegoten. Voor het basispakket zijn de verzekeraars nauwelijks meer dan administratiekantoren. Pas als je aan de kant van de zorgverleners zit ga je iets van die macht merken.

En dat er maar 4-5 (grote) bedrijven achter zitten komt omdat er alleen droog brood te verdienen is. Geen buitenlandse verzekeraar wil hier een zorgverzekering in de markt zetten voor die paar procent winst die de politiek deze bedrijven gunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
namliam_eht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:13:
[...]

Het bizarre is dat je als leek vreemd staat te kijken dat je 50 euro moet betalen omdat je niet incheckt in het OV. Terwijl de meeste Nederlanders echt wel weten dat het OV niet gratis is.

Een leek verdiept zich ook niet in de kosten van een behandeling of ingreep. Er zijn best een flink aantal behandelingen die bij het OLVG in Amsterdam 5.000 euro kosten terwijl dezelfde behandeling bij het Amstelland of BovenIJ maar 4.000 kost.
Tja mijn huisarts verwijst mij door in ik "loop" nou eenmaal bij het OLVG dus ga ik naar het OLVG.

Niet niet helemaal hetzelfde allemaal...
Wat...? Ik heb het puur over de constructie van een DBC waarbij het kan voorkomen dat je in 2024 betaalt voor een consult in 2025. Ik zeg niet dat die kosten niet betaald moeten worden, maar voor een leek is de aanname dat een behandeling in 2025 ook van het eigen risico van 2025 afgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 01-10 10:42
Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:52:
[...]

Verder niet te veel verdiepen in DBC materie anders word je nu nog verdrietiger dan je nu al bent.
DBC's maken de administratie wel een stuk makkelijker. Zonder DBC zou je alle activiteiten per patient bij moeten gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
HikariMisako schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

Wat...? Ik heb het puur over de constructie van een DBC waarbij het kan voorkomen dat je in 2024 betaalt voor een consult in 2025. Ik zeg niet dat die kosten niet betaald moeten worden, maar voor een leek is de aanname dat een behandeling in 2025 ook van het eigen risico van 2025 afgaat.
Ik bedoel maar een leek is een leek zolang die zich ergens niet voor interesseert.

Feitelijk ga je een contract aan met een zorgverlener en moet je het contract lezen en begrijpen voordat je die tekent.... vaak tekenen we te snel of te automatisch en kom je als leek tussen het wal en het schip
R_Zwart schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:09:
[...]

DBC's maken de administratie wel een stuk makkelijker. Zonder DBC zou je alle activiteiten per patient bij moeten gaan houden.
Jammer joh, alle activiteiten heb je nodig om je DBC product te bepalen, men moet dus eerst de (Zorg)activiteit "Consult" registreren, deze valt dan in het DBC, die telt vervolgens hoeveel "Consult"-en er in de DBC geregistreerd zijn en komt op het zorgproduct "1 tot 2 consulten"

Sommige zorgactiviteiten zijn belangrijker dan anderen, een verpleegdag of operatie is veel meer van belang dan een bloed onderzoek of foto bijvoorbeeld. Maar al die activiteiten en bevindingen en conclusies en behandelingen moeten wel geregistreerd worden

[ Voor 9% gewijzigd door namliam_eht op 27-08-2025 17:19 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17
R_Zwart schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:09:
[...]

En wees blij dat we DBC's kennen. Juist doordat we met gemiddelden werken, hoeven wij als artsen in Nederland op individueel patiënten niveau ook niet zozeer naar de prijs te kijken. Mits het over de gehele linie maar een beetje kloppend is.

Stel de afspraak tussen zorgverzekeraar X en het ziekenhuis is een DBC vergoeding van 5000 euro per procedure. Dan kan dit natuurlijk prima 9 x 3.000 EUR zijn en 1 x 23.000 EUR.

Zou men op individueel patiënten niveau daadwerkelijke kosten gaan factureren, is het resultaat toch al snel dat de kwaliteit van zorg hieronder te lijden komt. Best wat collega's uit andere landen die ik ken die bepaalde behandelingen puur omwille van financiële redenen niet conform alhier af kunnen ronden.
namliam_eht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:13:

Afspraken tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen zijn niet transparant. Zelfs als medisch specialist, heb ik hier voor het eigen centrum bijvoorbeeld geen zicht op. Ik weet zo verder ook niet welke van mijn activiteiten tot de groep "feeders", d.w.z. winstgevende activiteiten, of "bleeders", d.w.z. verliesgevende activiteiten behoort. Hetgeen inzichtelijk is, zijn zogenoemde passantentarieven. Maar dit is uiteindelijk slechts richtinggevend.

Daarnaast, zegt het onderlinge vergelijk tussen ziekenhuizen ook eigenlijk vrij weinig. Een behandeling kan in ziekenhuis A een hogere vergoeding kennen dan dezelfde behandeling in ziekenhuis B. Maar indien de behandeling in ziekenhuis A hiermee tegelijkertijd ook een betere behandeling vormt, kan de kosten-effectiviteit gelijk blijven of mogelijk zelfs stijgen.

Als medisch specialist, vind ik het zelf overigens alleen interessant om op macro-economisch niveau hier besef en weet van te hebben. Net als ik een globaal besef van productprijzen heb. Maar tijdens poli consulten houd ik mij echt werkelijk waar nooit bezig met het denken in weken of dagen om DBC verjaartermijnen te omzeilen.

Indien patiënten dat zelf willen doen, voor mij natuurlijk geen enkel probleem. Hetzelfde geldt ook voor eigen risico. Ik heb ook echt geen enkel probleem om daarin mee te gaan. Is jaarlijkse controle van iets aanbevolen, interesseert mij werkelijk waar helemaal niets dat jij dit januari + december 2025 doet en vervolgens januari + december 2027, in plaats van januari 2025 t/m januari 2028.

Je hebt mij er persoonlijk namelijk ook niet echt meer mee dan dat je de andere gemiddelde Nederlander er mee hebt. Door de gehele wijze waarop financiële stromen binnen vele ziekenhuizen hedendaags lopen, "kost" mij dit een fractie van een cent :+.

En ook het ziekenhuis heb je er niet echt mee. Want indien je dit stelselmatig doet, worden DBC prijsafspraken met zorgverzekeraars hiervoor gecorrigeerd. Zorgverzekeraars hebben namelijk prima zicht op normprijzen voor een traject in totaal.

Veelal is het dan eigenlijk ook alleen echt vervelend voor het eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
psychodude schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:56:
[...]
Stel de afspraak tussen zorgverzekeraar X en het ziekenhuis is een DBC vergoeding van 5000 euro per procedure. Dan kan dit natuurlijk prima 9 x 3.000 EUR zijn en 1 x 23.000 EUR.
Je hoeft als patient mar even te verslechteren en een paar dagen op de IC moeten liggen... dan ben je het haasje.... al is dat een slecht voorbeeld omdat IC dagen natuurlijk weer niet in de DBC zitten.
Ik weet zo verder ook niet welke van mijn activiteiten tot de groep "feeders", d.w.z. winstgevende activiteiten, of "bleeders", d.w.z. verliesgevende activiteiten behoort. Hetgeen inzichtelijk is, zijn zogenoemde passantentarieven. Maar dit is uiteindelijk slechts richtinggevend.
De admin weet dat niet eens, is ook niet altijd even makkelijk te bepalen of op te sturen.
Maar tijdens poli consulten houd ik mij echt werkelijk waar nooit bezig met het denken in weken of dagen om DBC verjaartermijnen te omzeilen.
Is ook mijn ervaring met specialisten
psychodude schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:56:interesseert mij werkelijk waar helemaal niets dat jij dit januari + december 2025 doet en vervolgens januari + december 2027, in plaats van januari 2025 t/m januari 2028.
Nadeel kan dus zijn dat de controle in Januari 2027 alsnog eigen risico van 2026 kan zijn, exacte timing van de dag is daar van belang, maar wat je zegt, in tegenstelling tot de OP de gemiddelde specialist is daar echt niet mee bezig.
psychodude schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:56:Door de gehele wijze waarop financiële stromen binnen vele ziekenhuizen hedendaags lopen, "kost" mij dit een fractie van een cent :+.
Nou letterlijk geen cent, of de DBC Okt-Jan zit een consult in en de Jan-apr DBC is leeg
Of andersom, enige verschil zit in de plaatsing van het eigen risico voor de patient....
Natuurlijk wel mede afhankelijk van eventuele extra controles, als de controle niet goed is en er moeten nog foto's, kweken of toch een ingreep volgen dan kan je een Okt-Jan DBC hebben en een Jan-Apr...
Veelal is het dan eigenlijk ook alleen echt vervelend voor het eigen risico.
Dat dus
Pagina: 1