Ik wil eerste in een ander topic een algemene airco vraag stellen maar aangezien er meerdere vragen waren leek het mij slimmer om gewoon een topic te openen. We hebben een ander huis gekocht en daar wil ik erg veel aan gaan doen. Nu is een van de zaken klimaat, we gaan de zolder isoleren maar de ervaring leert in ons huidige huis dat dit niet afdoende is om in de zomer alles koud te houden dus een airco zal gewenst zijn. Het is een redelijk groot huis (althans voor ons) en nu had ik graag geweten wat slim was in dit huis om te doen.
Plattegronden woning
:strip_exif()/f/image/FnpIPkhxhbUvMag6VMnUEuit.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/luTSTYMly8ueE8vzDxQaql0V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bNwNl2MZ5tOe3Yy3ASnTtd4l.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn concrete vragen:
:strip_exif()/f/image/pVHeWFyg3aP3yzMJdISwg6TG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vx5HhMwayMxkAypi4zD5AoQc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1TqZux3ej7kmRNkokCvqcQae.jpg?f=fotoalbum_large)
Multi of Single
Tevens ben ik er ook nog niet volledig overuit om voor single of multi split te gaan. Het voordeel van multisplit is dat het er voornamelijk aan de buitenkant mooier uitziet. Na het lezen en aanhoren van mensen met ervaring is het voornamelijk verstandig om voor single split te gaan:
- Betere koelprestaties per kamer
- Goedkopere oplossing
- Meer vrijheid in het plaatsen van de buitenunits
- Bij defect enkel maar een kamer niet meer operationeel.
Plattegronden woning
:strip_exif()/f/image/FnpIPkhxhbUvMag6VMnUEuit.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/luTSTYMly8ueE8vzDxQaql0V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bNwNl2MZ5tOe3Yy3ASnTtd4l.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn concrete vragen:
- Ik wil in meerdere kamers alvast de voorbereidingen treffen, zonder dat er meteen binnenunits geplaatst worden. De reden: ik weet nog niet of we straks voor single-split of multisplit gaan, en hoeveel budget er uiteindelijk overblijft om overal airco’s te plaatsen. Mijn idee is om in de kamers alvast de leidingen te leggen, zodat we later eenvoudig kunnen aansluiten. Maar kan dat zomaar?
- De binnenunit wordt meestal aangestuurd vanaf de buitenunit, dus volgens mij hoef ik niet per se nu al stroompunten aan te leggen bij de toekomstige binnenunits. Of is het toch slim om alvast loze leidingen of aansluitmateriaal voor elektra te voorzien?
- Hoe zit het met de koeltechnische leidingen: kunnen de koperen buizen met mantel direct in de muur worden weggewerkt, of moeten die altijd nog in een aparte buis worden gelegd?
- De woning heeft vanaf de voordeur gezien de linkerkant op het zuiden. Ons idee is om in de volgende ruimtes een airco te realiseren of in ieder geval de voorbereiding te treffen:
- Woonkamer (wordt samengetrokken met de keuken)
- Slaapkamer links onder
- Slaapkamer links boven
- Slaapkamer bovenin (ligt tegen de buitenkant aan en kan daardoor ook achteraf goed voorzien worden van een airco)
- Zolderkamer - groot
- Is er nog een advies of dit verstandig is om allemaal voor te bereiden/te plaatsen? Het voelt namelijk als erg veel. Nu is het wel zo dat we momenteel 3 kinderen hebben en we willen graag het gezin uitbreiden.
- Wat zijn de beste locaties voor een goede luchtverdeling/distributie per kamer?
:strip_exif()/f/image/pVHeWFyg3aP3yzMJdISwg6TG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vx5HhMwayMxkAypi4zD5AoQc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1TqZux3ej7kmRNkokCvqcQae.jpg?f=fotoalbum_large)
Multi of Single
Tevens ben ik er ook nog niet volledig overuit om voor single of multi split te gaan. Het voordeel van multisplit is dat het er voornamelijk aan de buitenkant mooier uitziet. Na het lezen en aanhoren van mensen met ervaring is het voornamelijk verstandig om voor single split te gaan:
- Betere koelprestaties per kamer
- Goedkopere oplossing
- Meer vrijheid in het plaatsen van de buitenunits
- Bij defect enkel maar een kamer niet meer operationeel.