[DIY]Airco vragen - Andere woning - Voorbereiden of Plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 14:41

Stekeltje

Nothing to see here move along

Topicstarter
Ik wil eerste in een ander topic een algemene airco vraag stellen maar aangezien er meerdere vragen waren leek het mij slimmer om gewoon een topic te openen. We hebben een ander huis gekocht en daar wil ik erg veel aan gaan doen. Nu is een van de zaken klimaat, we gaan de zolder isoleren maar de ervaring leert in ons huidige huis dat dit niet afdoende is om in de zomer alles koud te houden dus een airco zal gewenst zijn. Het is een redelijk groot huis (althans voor ons) en nu had ik graag geweten wat slim was in dit huis om te doen.

Plattegronden woning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvQktoIyNORitborZ2fjhEXRFyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnpIPkhxhbUvMag6VMnUEuit.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiLSmAusoUwoT9iOYlDKLhMxZ6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luTSTYMly8ueE8vzDxQaql0V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--jVn0ufMfeGwagd8cj5X1k72Vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNwNl2MZ5tOe3Yy3ASnTtd4l.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn concrete vragen:
  1. Ik wil in meerdere kamers alvast de voorbereidingen treffen, zonder dat er meteen binnenunits geplaatst worden. De reden: ik weet nog niet of we straks voor single-split of multisplit gaan, en hoeveel budget er uiteindelijk overblijft om overal airco’s te plaatsen. Mijn idee is om in de kamers alvast de leidingen te leggen, zodat we later eenvoudig kunnen aansluiten. Maar kan dat zomaar?
  2. De binnenunit wordt meestal aangestuurd vanaf de buitenunit, dus volgens mij hoef ik niet per se nu al stroompunten aan te leggen bij de toekomstige binnenunits. Of is het toch slim om alvast loze leidingen of aansluitmateriaal voor elektra te voorzien?
  3. Hoe zit het met de koeltechnische leidingen: kunnen de koperen buizen met mantel direct in de muur worden weggewerkt, of moeten die altijd nog in een aparte buis worden gelegd?
  4. De woning heeft vanaf de voordeur gezien de linkerkant op het zuiden. Ons idee is om in de volgende ruimtes een airco te realiseren of in ieder geval de voorbereiding te treffen:
    • Woonkamer (wordt samengetrokken met de keuken)
    • Slaapkamer links onder
    • Slaapkamer links boven
    • Slaapkamer bovenin (ligt tegen de buitenkant aan en kan daardoor ook achteraf goed voorzien worden van een airco)
    • Zolderkamer - groot
  5. Is er nog een advies of dit verstandig is om allemaal voor te bereiden/te plaatsen? Het voelt namelijk als erg veel. Nu is het wel zo dat we momenteel 3 kinderen hebben en we willen graag het gezin uitbreiden.
  6. Wat zijn de beste locaties voor een goede luchtverdeling/distributie per kamer?
Huidig bedachte locaties t.b.v. de airco:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWFEi_jDCTpYyCNNeawNYjdzYnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVHeWFyg3aP3yzMJdISwg6TG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL62boqI9QhsYi3TO1AYVMpM8UA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vx5HhMwayMxkAypi4zD5AoQc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmdwaIDSOJdTMk7sweIVXGdvoj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TqZux3ej7kmRNkokCvqcQae.jpg?f=fotoalbum_large

Multi of Single
Tevens ben ik er ook nog niet volledig overuit om voor single of multi split te gaan. Het voordeel van multisplit is dat het er voornamelijk aan de buitenkant mooier uitziet. Na het lezen en aanhoren van mensen met ervaring is het voornamelijk verstandig om voor single split te gaan:
- Betere koelprestaties per kamer
- Goedkopere oplossing
- Meer vrijheid in het plaatsen van de buitenunits
- Bij defect enkel maar een kamer niet meer operationeel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Wat is je comforteis en je budget? Wil je koste wat het kost perfect comfort; plaats dan overal vloerverwarming/koeling met naregeling. Is je idee van comfort tocht van 15° in je nek als je zwetend uit de tuin komt bij 35°, ga dan voor airco's overal.

Persoonlijk vind ik dat je met wat verstand en de juiste maatregelen het best confortabel kan houden zonder airco, zo hebben wij screens op de grote ramen op het westen, rolluiken in alle slaapkamers, gaan we 's nachts verluchten om de koelte binnen te laten en zal de ventilatie typeD ook de koelte terugwinnen overdag.
Op de warmste dagen kan het dan tot 25° worden binnen, maar dat is nog altijd koel als het buiten 35° is.

Een airco op zolder zou de warmte kunnen aftoppen (warmte stijgt) en met de deuren open kan dat alle kamers voldoende koel houden (koude daalt); dat vind ik persoonlijk meer dan voldoende op de ene week met hittegolf.

Wil je ook warmte van je airco, wordt het verhaal heel anders natuurlijk (al ben ik zelf voorstander van vloerverwarming beneden en in badkamer, en radiatoren boven waar je best weinig warmte nodig hebt als isolatie op orde is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
Budget, niet enorm, we hebben in deze woning erg veel aan te pakken en ik vind vloerverwarming/koeling boven daarin niet passen. De woning zelf is wat ouder (1978), de reden dat we op de zolder airco willen is dat we onze huidige woning al goed geisoleerd hebben en dat we vooral ook in de zomer de warmte niet goed kwijt meer kunnen als het er sowieso inkomt. Tevens willen we graag met het raam dicht slapen om te voorkomen dat er muggen binnenkomen in de winter en we in een dakraam geen goede horren kunnen plaatsen.

De ervaring in ons huidige huis leert dat ondanks het goed dichthouden van rolluiken en het gebruiken van screens de warmte toch nog erg aanwezig is en dat we daar vooral snachts last van hebben.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31
Stekeltje schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:52:
Budget, niet enorm, we hebben in deze woning erg veel aan te pakken en ik vind vloerverwarming/koeling boven daarin niet passen. De woning zelf is wat ouder (1978), de reden dat we op de zolder airco willen is dat we onze huidige woning al goed geisoleerd hebben en dat we vooral ook in de zomer de warmte niet goed kwijt meer kunnen als het er sowieso inkomt. Tevens willen we graag met het raam dicht slapen om te voorkomen dat er muggen binnenkomen in de winter en we in een dakraam geen goede horren kunnen plaatsen.

De ervaring in ons huidige huis leert dat ondanks het goed dichthouden van rolluiken en het gebruiken van screens de warmte toch nog erg aanwezig is en dat we daar vooral snachts last van hebben.
Voor standaard Velux ramen zijn er prima oplossingen verkrijgbaar qua horren. Vergis ook niet hoeveel ventilatie je nodig hebt...op mijn werkkamer is één veluxraam met open ventilatieklep niet afdoende volgens de CO2 meter.

Wat is er aan zonwering? Warmte die er niet in komt....

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
Nou eerlijk gezegd, de oplossingen die er zijn vinden we niet super netjes op een strak gestucte muur. De eerste keer dat ik hier naar zocht kreeg ik ook weinig resultaten, nu lijken er al veel meer oplossingen te zijn. Allicht dat ik hier mijn vrouw wel blij mee kan maken.

Momenteel hebben we een Velux rolluik, volgens mij is er geen fijnere zonwering te krijgen voor een dergelijk raam?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Stekeltje schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:52:

Het gaat om de warmste dagen, waar het net te warm wordt lees ik. Dan zou ik budgetredelijke optie kiezen: één airco op zolder in de hal, die de warmte die langs de trap omhoog komt opneemt. Deuren openzetten op alle kamers, zodat de warmte daar ook weg kan. Als je zonnepanelen hebt, koelen overdag op zonnestroom, dan blijft het vast 's nachts ook draaglijk.
Vergeet je ook ventilatie niet, dat is sowiezo belangrijk, maar zeker als je graag de ramen dicht hebt. (Wij zetten de veluxen tegenover elkaar op zolder op de ventilatiestand 's nachts in de zomer, daar komen geen muggen door en er is wel wat luchtcirculatie, zeker met de ramen op eerste verdieping op kiep, die hebben horren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Ik zou ook even checken waar je de buitenunit(s) kunt plaatsen, dit i.v.m. mogelijke geluidsoverlast naar de buren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:30:
[...]
Het gaat om de warmste dagen, waar het net te warm wordt lees ik. Dan zou ik budgetredelijke optie kiezen: één airco op zolder in de hal, die de warmte die langs de trap omhoog komt opneemt. Deuren openzetten op alle kamers, zodat de warmte daar ook weg kan. Als je zonnepanelen hebt, koelen overdag op zonnestroom, dan blijft het vast 's nachts ook draaglijk.
Vergeet je ook ventilatie niet, dat is sowiezo belangrijk, maar zeker als je graag de ramen dicht hebt. (Wij zetten de veluxen tegenover elkaar op zolder op de ventilatiestand 's nachts in de zomer, daar komen geen muggen door en er is wel wat luchtcirculatie, zeker met de ramen op eerste verdieping op kiep, die hebben horren).
1 Airco voor zowel de 1e en 2e verdieping? Het betreft haast 130m2 voor beide verdiepingen // 400m3 om te koelen. Ik vermoed eerlijk gezegd dat het niet afdoende gaat zijn en dat we dan retrofit nog steeds op bepaalde kamers een airco dienen te plaatsen.

Het koelen overdag met (nog te plaatsen) zonnepanel was ook ons idee om meer 0 op de meter te blijven. Ook zal mijn elektrische auto regelmatig opladen op zon. De planning is om rond de 20 zonnepanelen te plaatsen op het dak. Meer krijg ik er momenteel niet op geplaatst. De andere zeide van de woning is niet interessant, staat op het noorden en zal te weinig zon vangen om de investering logisch te maken.
Yaksa schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:17:
Ik zou ook even checken waar je de buitenunit(s) kunt plaatsen, dit i.v.m. mogelijke geluidsoverlast naar de buren.
Het is een vrij staande woning, mijn voorkeur heeft het om de single split units op het hellende dak op de noord kant te monteren. Hierdoor zien we de units niet en deze zitten boven een garage waardoor ik denk dat geluidsoverlast minder zal zijn dan dat we de buiten units aan de gevel zullen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Stekeltje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:44:
Het is een vrij staande woning, mijn voorkeur heeft het om de single split units op het hellende dak op de noord kant te monteren. Hierdoor zien we de units niet en deze zitten boven een garage waardoor ik denk dat geluidsoverlast minder zal zijn dan dat we de buiten units aan de gevel zullen monteren.
Kijk wel even hoe je de units trillingsvrij op het dak gaat monteren.
Elders in een topic hier is daar wel info over te vinden.
Bij verkeerde montage loop je het risico om zelf geluidsoverlast te ondervinden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1