Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 25-09 10:26
Beste allen,

afgelopen maandag is een monteur van Ziggo bij ons langs geweest voor het verplaatsen van de (wat ik dacht) glasvezel aansluiting van voor in het huis naar de meterkast.

Ik was hier helaas niet bij, maar mijn vraag is het volgende:

We hadden in de muur een leiding gezet en die door de vloer naar de meterkast gebracht en in de muur tevens een inbouwdoos. De monteur heeft een groen kabeltje uit de muur laten komen en deze door de leiding naar de meterkast gebracht, waar een soort van COAX aansluiting zit.

Nu zat er al een soortgelijk (maar oranje) kabeltje op die plek in ons huis, maar deze heeft hij onaangeraakt gelaten. Ik dacht dat dit dé glasvezel aansluiting bleek te zijn, maar nu blijkt dat Ziggo niet met volledig glasvezel werkt maar met een soort combi. De oranje is dan waarschijnlijk de kabel van de KPN aansluiting?

Mijn vraag is vooral wat wij nu moeten doen met dat oranje kabeltje. Moeten we dit wegwerken om ooit nog wel te kunnen gebruiken? Moeten we dit voor de zekerheid ook naar de meterkast brengen voor als we ooit willen overstappen naar KPN? Hij hangt nu als los kabeltje binnen onze woonkamer (we zijn nog vol aan het verbouwen, dus niet erg), maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik er mee moet.

Hopelijk is het verhaal duidelijk, anders zal ik vanavond een foto maken :).

Groet Leon

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:31
@Leondekort
Correct, ziggo heeft in de wijk glas liggen, maar het laatste stukje naar de woning is Coax. Voor de meeste mensen prima, maar hoe ze het vertellen soms misleidend.

Het oranje kabeltje zal waarschijnlijk glasvezel zijn. Daar wordt pas wat mee gedaan als je een abbo bij KPN neemt. Dan sluiten ze dat keurig aan. Zou ook nog kunnen dat de aanleg nog bezig is en dat je binnenkort bericht krijgt om de kabel netjes naar de juiste plek te krijgen incl kastje. Op dat kastje wordt later dan de modem aangesloten.
Verder lees ik verbouwen, dus ik gok dat je je woning net gekocht hebt. Dan zou ik nog even navraag doen. Mogelijk heeft de vorige eigenaar het geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 25-09 10:26
chrisborst schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:13:
@Leondekort
Correct, ziggo heeft in de wijk glas liggen, maar het laatste stukje naar de woning is Coax. Voor de meeste mensen prima, maar hoe ze het vertellen soms misleidend.

Het oranje kabeltje zal waarschijnlijk glasvezel zijn. Daar wordt pas wat mee gedaan als je een abbo bij KPN neemt. Dan sluiten ze dat keurig aan. Zou ook nog kunnen dat de aanleg nog bezig is en dat je binnenkort bericht krijgt om de kabel netjes naar de juiste plek te krijgen incl kastje. Op dat kastje wordt later dan de modem aangesloten.
Verder lees ik verbouwen, dus ik gok dat je je woning net gekocht hebt. Dan zou ik nog even navraag doen. Mogelijk heeft de vorige eigenaar het geweigerd.
Thanks Chris!

En klopt, we hebben de woning nu 4 maanden dus zijn vol aan het verbouwen. En dat oranje kabeltje hing er al. We hebben het gekocht van een oude vrouw dus lijkt me sterk dat zij het gebruikte, maar wij hebben er ook geen bericht over gehad inderdaad.

Maar is het slim om KPN te bellen dan, of om dat kabeltje gewoon in een loze leiding te leggen of in een inbouwdoos te zetten? Ik heb geen idee namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59

Shunt

Boe

Heb je al een abonnement bij de oplic... kabel leverancier Ziggo?
Als je dat niet hebt zou ik eens goed vergelijken en kijken of je niet gewoon beter een Fiber abbo kunt nemen en die kabel ook naar de meterkast kunt laten verplaatsen.
Worst case kan je er voor zorgen dat die kabel daar blijft in de hoek en je er een loze leiding bij legt van waar hij door kan of een modem in die hoek kan en van daar naar de meterkast kunt met een UTP kabel.

Ziggo staat er om bekend om te doen alsof ze net zo hip zijn als de fiber leveranciers.
Dit doen ze zoals je gemerkt hebt door te zeggen dat ze Glasvezel-coax leveren.
Dat bestaat natuurlijk niet en het Ziggo netwerk is nog gewoon Coax van de wijkkast tot aan huis.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Dat oranje kabeltje wordt nog eens door KPN naar de meterkast gebracht. Dat kan je nog ook zelf doen als nu het moment beter uit komt. meerstal zit er nog een aantal meter leiding los onder de grond.

Ik zou het wel bruikbaar willen houden als je nog een keer overstapt naar een glasvezel provider (en dat hoeft niet perse KPN zelf te zijn). Anders limiteer je jezelf wel erg tot alleen Ziggo.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst