Toon posts:

Linux vindt yamaha scsi CDRW niet bij booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, mijn suse 7.1 (kernel 2.2.18) wil om de een of andere reden mijn yamaha 4416s niet vinden tijdens het booten.
De cdrw zit op een (oude) AHA 2940U controller (aic7881 chipset vlgs PCI scan) met bios versie 1.21.
In de config info geeft hij 0 hosts.
Ik heb het nodige gelezen over evt. probleempjes met een compaq MB / AHA 2940 scsi maar kom er niet goed uit.
(De scsi-bios wordt ook niet geladen om de een of andere reden)
Als ik de scsi driver aic7xxx later met modprobe aic7xxx laad wordt de schrijver wel gevonden, maar als ik deze driver aangeef in de modprobe.conf wordt hij bij een herstart toch weer niet gevonden.
Ik heb diverse bios instellingen geprobeerd maar geeft geen resultaat.
Wat doe ik fout :?

Verwijderd

In je /etc/modules.conf kun je zetten:
alias scsi_hostadapter aicxxx
Dan zou hij hem automagisch moeten laden wanneer je een scsi device (je brander dus) wilt aanspreken.

Je kun ook /etc/modules aanpassen:
aicxxx
Dan zou hij hem bij het booten moeten laden.
De meeste distributies laden de modules die in dit bestand vermeld staan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie alvast Marcel
Ik had module.conf al aangepast (bedoelde deze file ipv modprobe sorry) met aic7xxx, niettemin wordt hij nog steeds niet automatisch geladen/herkend door Linux :?
(wordt module.conf altijd gelezen tijdens opstart?)
Krijg verder ook geen foutmelding of zo en tijdens booten geeft de scsi kaart aan dat ie er gewoon aanhangt.
En na handmatig de driver te hebben geladen werkt alles prima dus ik snap het niet meer zo goed.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

/etc/modules.conf is de configuratiefile van de modules. Daarin kun je opties zetten voor je modules. NIET je modules zelf. Die zet je in /etc/modules.
Wel kun je in /etc/modules.conf aliassen aanmaken waardoor hij alles automagisch laadt.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de respons :)
ik ben er inmiddels achter dat het niet aan linux ligt maar aan mij :'(
De CDRW deed het al die tijd al, alleen ik had het niet door :( (dat je 'm eerst moet aanspreken voordat de module geladen wordt en hij getoond wordt in de scsi info)
Op naar het volgende 'probleem' :7