Thermostaatkraan overbruggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderdonk
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 19:04
Goedenavond,

Ik heb een vraag met betrekking tot een CV-installaties, en dan specifiek met betrekking tot het maken van een 'customized' douche.
Situatie is als volgt:
Ik ben zelf erg fan van koud douchen, en in mijn huidige douche kon de thermostaatkraan in de meeste koude stand, niet de zelfde koude bereiken als 100% koudwater leiding.
Feitelijk werd er altijd koud water bijgemengd. Is dit in jullie ervaring bij alle kranen zo? Of zou dit bij moderne thermostaatkranen anders kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPLsncXt6eJ80IerIVpbt5vSVE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ndknSgQB0AEHKDHkIfeWa9nc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG32edshbYis_7pNbzd2P0ZU53Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/31U2zvaYY5a6c54ttpVRxGUH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O18zsjnji_TLvkVjtAKUdZ2mp94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qtxryp8YO3872gIDOEvJPSqY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0qP9P6qklrybLNoFOcfnfAO_PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kC4F14rVHcQEDIPN85iOoBI.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ga ik een nieuwe douche aanleggen, waarbij er gebruikt gemaakt gaat worden van inbouw douchekranen (zie foto in bijlage)
De meest linker kraan betreft de thermostaat, dan een kraan voor de regendouche en de derde voor de handdouche.
Mijn idee is om het te gaan maken als de foto in bijlage, om zodoende volledig koud te kunnen douchen, nu heb ik hierover enkele vragen:
- Is dit loodgieters technisch te maken zo?
- Kan dit zoals het nu is zorgen voor disfunctioneren van de kraan?
- Mits beide kranen wekelijks gebruikt worden, is er dan risico op legionella?

Mocht er nog iets onduidelijk zijn, hoor ik het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Even buiten je voorgestelde setup om.

Als je thermostatische douchekraan niet 100% koud kan leveren is er iets niet in de haak.
Normaliter zou z'n kraan gewoon alleen de koudwaterleiding moeten aanspreken en zou de ketel uit moeten blijven.

Hoogstwaarschijnlijk zit er vuil tussen, zit er kalk tussen of is de cartridge aan vervanging toe.
Het is dus sowieso niet de bedoeling.

En met dit in het achterhoofd, waarom zou je zo moeilijk doen en niet gewoon 2 nieuwe (van een fatsoenlijk merk) thermostatische kranen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:23
ot: maar ook weer niet en misschien heb je er al aan gedacht. Als je een inloopdouche hebt, doe dan de knoppen aan het begin, dan kan de rest van het gezin die wel warm water heeft, eerst de douche aanzetten zonder er onder te hoeven staan.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Is het een gek idee om dan gewoon in de tuin een douche te voorzien? Doet m'n vader ook in de zomer.
Ik zou geen kranencollectie willen in de douche, zou dan eerder kraantjes voorzien om de warme toevoer naar de douchekraan te schakelen naar koud, maar zorg dat het weer warm staat voor je vrouw onder de douche springt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Repsa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-09 20:55
Houdt je er wel rekening mee dat als je wat langere stukken leidingwerk hebt, je niet doorstromende ruimten creeert waar legionella in kan ontstaan? Lang is al meer dan enige centimeters. In de zomer gaat dit echt met enige weken stilstand ontstaan.
Geen enkele vakbekwame loodgieter zal dit, zonder op z’n minst zijn bedenkingen strikt te uiten, zo voor je uitvoeren. Het betreft een douche, de plaats waar legionella het meeste risico oplevert.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier komt uit de grohe toch gewoon koud leiding water als ik hem op koud draai...

404 Signature not found

Pagina: 1