Windows schone installatie lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squidie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-09 13:17
Ik zit met een raadsel, ik heb twee laptop die ik even een schone beurt wil geven, alles eraf, schone Windows install en klaar, maar ik ben er nu al een hele middag mee bezig geweest. Het gaat om een Dell XPS met W10 (uit 2015) en een Lenovo Yoga met W11 (uit 2023).

Voor beide systemen heb ik via de Window creation tool een aparte usb stick aangemaakt, Windows opnieuw geïnstalleerd, alles geconfigureerd. Maar nadat ik klaar was zag ik dat op de c-schijf, bij beide laptops, gewoon nog een oud mapje staat met daarin mijn mapjes administratie, media etc. Dus ik dacht, heb ik dan toch de verkeerde optie aangevinkt, want ik heb de optie 'Niets' gekozen, dus alles weg. Vervolgens nogmaals beide systeem opnieuw geïnstalleerd, maar nu weer hetzelfde resultaat.

Ik heb al een poos zitten googlen maar ik kom mijn probleem niet echt tegen. Genoeg antwoorden hoe bestanden te behouden met een herinstallatie of uitleg voor een clean wipe, maar ik zit er een soort van tussenin ofzo.

Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Pw1ov6M3FdJoMGNF8Tp-ZF3ivU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNyRzyZFrQcbROOpwvTU81mZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8g0c3zGfKuM1IEOH-ZxpViDVAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDhuxq2Cwi24JnyA0T0aXp9U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAu-bfR34a8nHLvLUrPw28237Hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oc98SpXHzU4xcOHtzZhokpTB.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Squidie op 26-08-2025 22:56)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:51
Zoals al door @Accretion aangegeven.

Maar misschien nog even ter verduidelijking:

Verwijder alle (eventueel) nog aanwezige partities van de te installeren HDD/SSD.
Kies daarna volgende/next.
Windows maakt dan zelf de benodigde partitie indeling aan bij het installeren.

Dus bij installeren niet zelf partities aanmaken maar dat door de Windows installatie zelf laten aanmaken, tenzij je aangepaste grootte/extra partities wilt gaan gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Windows bootable installatie medium (usb) maken en vanaf daar opstarten.

Vergeet niet je licentie(s) en bestanden te backuppen.

Bij het kiezen van een schijf voor installatie, alle huidige partities weggooien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:51

Verwijder alle (eventueel) nog aanwezige partities van de te installeren HDD/SSD.

Dus bij installeren niet zelf partities aanmaken maar dat door de Windows installatie zelf laten aanmaken, tenzij je aangepaste grootte/extra partities wilt gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Wanneer je de upgrade start vanuit Windows en de optie kiest om niets te bewaren, dan wordt je harde schijf niet gewist. Je zegt tegen Windows alleen dat het de folder met gebruikers mag wissen alsook dat alle applicaties (je program files folders) verwijderd mag worden. Als je zelf mappen hebt aangemaakt op andere locaties, dan blijven die gewoon staan.

Nu, als je die mappen echt niet meer wenst, waarom verwijder je ze dan zelf niet via de verkenner? Het enige alternatief is om inderdaad een opstartbare USB drive te nemen, de installer zo te starten en een verse installatie van Windows te maken waarbij je alle partities verwijderd.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTPBlokje
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:09
Het is helemaal niet nodig om met een bootable usb aan de slag te gaan. Windows heeft de ingebouwde optie om een reset uit te voeren. https://support.microsoft...27-549b-b7c9-e6f2b48d275e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squidie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-09 13:17
Accretion schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:06:
Windows bootable installatie medium (usb) maken en vanaf daar opstarten.

Vergeet niet je licentie(s) en bestanden te backuppen.

Bij het kiezen van een schijf voor installatie, alle huidige partities weggooien.
The_Doman schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:17:

Thanks beide, het is gelukt!
Blokker_1999 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:08:
Wanneer je de upgrade start vanuit Windows en de optie kiest om niets te bewaren, dan wordt je harde schijf niet gewist. Je zegt tegen Windows alleen dat het de folder met gebruikers mag wissen alsook dat alle applicaties (je program files folders) verwijderd mag worden. Als je zelf mappen hebt aangemaakt op andere locaties, dan blijven die gewoon staan.

Nu, als je die mappen echt niet meer wenst, waarom verwijder je ze dan zelf niet via de verkenner? Het enige alternatief is om inderdaad een opstartbare USB drive te nemen, de installer zo te starten en een verse installatie van Windows te maken waarbij je alle partities verwijderd.
Dankje voor de uitleg, dan begrijp ik beter waar het verschil in zit. De mappen zelf verwijderen was natuurlijk ook een optie, maar ik verwachtte dat bij 'Niets bewaren' alles ook daadwerkelijk weg zou zijn, dus ik ging ervanuit dat er iets niet helemaal goed ging. Beide systemen draaien inmiddels weer naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:31
Blokker_1999 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:08:
Als je zelf mappen hebt aangemaakt op andere locaties, dan blijven die gewoon staan.
Je bedoelt op andere partities van dezelfde schijf - of ook eigen mappen, gewoon op de C ? ?
Pagina: 1