Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikvraagvragen
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09-09 20:02
Hi,

Ik ben echt het spoor bijster op het moment en hoop dat wellicht een van jullie mij van wat advies kan voorzien.

Fulltime ben ik werkzaam in Nederland waar ik ook mijn salaris ontvang, daarnaast krijg ik vanuit het bedrijf RSU's toegekend (deze staan geregistreerd in Canada). Wanneer ik deze vest betaal ik hier International Withholding Tax over van 56%. Daarnaast staan deze RSU's ook op mijn Jaaropgave meegenomen in mijn taxable income.

Betaal ik op dat moment dan niet zowel international Withholding tax als belasting over dit bedrag in Nederland? Hoe moet ik dit opgeven bij mijn inkomstenbelasting en is er eventueel een manier om dit terug te vordenen?

Mocht dit allemaal niet het geval zijn, kan iemand mij dit wellicht helpen begrijpen in Jip en Janneke taal?

Mijn dank is alvast groot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klor
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Klor

Zeebaard

Ik zou een fiscalist zoeken en het niet zelf proberen uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou het gewoon aan HR vragen.

Maar 56% is precies het Nederlandse toptarief. Dus ik neem aan dat dat gewoon de Nederlandse belasting is die betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:17
Om deze reden kies ik er altijd voor om RSU’s in te leveren om de belasting te dekken. Ik kreeg minder RSU’s maar ik heb gegarandeerd salaris en zodra ze gevest zijn kon ik ze voor een mooi bedrag verkopen. Andere reden was ook dat ik zoveel RSU’s kreeg waardoor ik praktisch gezien geen salaris meer overhield.

Hoe dan ook, HR heeft de informatie en moet je begeleiden hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikvraagvragen
Helaas reageert de HR afdeling met wij mogen geen financieel advies geven. Dus daar kom ik geen stap verder. Een belasting consulent geeft aan dat ik geld kan terug vorderen via internationale verdragen maar daar snap ik ook het fijne niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 22:01
Ikvraagvragen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:32:
Helaas reageert de HR afdeling met wij mogen geen financieel advies geven. Dus daar kom ik geen stap verder. Een belasting consulent geeft aan dat ik geld kan terug vorderen via internationale verdragen maar daar snap ik ook het fijne niet van.
De belastingconsulent dacht "oeh shit internationaal belatingrecht... daar staat me nog van bij dat het iets ingewikkelds is". Je moet een fiscalist hebben, iemand die fiscaal recht of fiscale economie heeft gedaan en liefst actuele kennis van het internationaal belastingrecht heeft.

Grofweg loopt de beantwoording van jouw vraag via de volgende stappen:

- mag Nederland heffen? Ja, NL is je woonstaat dus mag dit land je wereldinkomen belasten.
- mag Canada heffen? Dat ligt aan de nationale wetgeving in Canada, mogelijk wel omdat de bron in Canada gelegen is. Kennelijk wordt er in jouw geval feitelijk belasting ingehouden dus vindt heffing door Canada feitelijk plaats.
- wijst het belastingverdrag het heffingsrecht over het inkomensbestanddeel toe aan één van beide verdragssluitende staten? Of is er een gedeeld heffingsrecht?
- is er ook nog een effect van het multilateraal instrument (MLI)? Het MLI kan gedekte verdragen uitbreiden of beperken. Nou ziet het MLI vooral op belastingconstructies dus bij een rechttoe-rechtaan situatie van een inwoner van Nederland in dienst bij een Canadees bedrijf is een effect van het MLI niet direct te verwachten.
- indien zowel NL als Canada een heffingsrecht hebben, heb je dan ten opzichte van NL recht op voorkoming van dubbele belasting? Zo ja, in de vorm van een vrijstelling of een verrekening?

Dit is in grote lijnen de systematiek. Dan volgt nog de problematiek van de definitie: vallen RSU's onder inkomen uit arbeid of uit aandelenbezit of is hierover in het verdrag niets geregeld en kijken de landen er dus op hun eigen manier naar? Verder is het bij dit soort participatievormen ook nog de vraag wanneer ze belastbaar zijn: op het moment van toekennen, op het moment van lichten, op het moment van vervreemden?

All met al leuke materie voor een regenachtige middag 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ikvraagvragen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:32:
Nog een keer terug gaan naar je HR afdeling. Je vraagt niet om financieel advies, je vraagt om de betekenis van hun eigen documenten, en wat die international withholding tax betekend. Dat moeten ze jou gewoon kunnne vertellen.
mr.Millenarian schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 00:10:
[...]

Grofweg loopt de beantwoording van jouw vraag via de volgende stappen:
Of, optie B zoals het via mijn werkgever gaat waar RSUs uit Amerika komen:
1. Klik op het knopje "accepteer RSUs". Vroeger, voor mijn tijd, kon je nog zelf kiezen hoe belasting werd gedaan, tegenwoordig worden gewoon altijd genoeg vrijgekomen aandelen verkocht om de belasting te betalen. Dat staat netjes gedocumenteerd door HR.

2. De eerste keer schotelde de broker via welke het gaat, etrade in mijn geval, automatisch een W-8BEN formulier voor tegen dubbele belasting.

3. Klaar.

Ik vraag me dus ook nog steeds af of er Canadese belasting wordt ingehouden bij TS, en zo ja hoeveel. Het zou toch verrekte toevallig zijn dat de Canadezen exact hetzelfde tarief zelf hanteren als wat Nederland hanteert (56%).

Maar @Ikvraagvragen, als HR nutteloos is, heb je geen collega's in dezelfde situatie die je kan navragen hoe het werkt voor je geld gaat weggooien aan fiscalisten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikvraagvragen
@Sissors het probleem is dat niemand het begrijpt. De international withholding tax wordt afgenomen via Morgen & Stanley.

De opbrengst van de RSU’s worden ook werkelijk opgeteld op onze Jaaropgave dus ik verstel dat dit dan als Loon belast dient te worden.

Vraag mij dan inderdaad af of je nog gebruik kan maken van de voorkoming dubbele belastingen aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Is het dan een nieuw iets dat niemand weet hoe het werkt? Maar je hebt wel al een keer een jaaropgave gehad, in principe kan je handmatig checken hoeveel belasting er is betaald op elke loonstrook, en hoeveel totaal in het jaar. (Al bedenk ik nu, bij de loonstrook van wanneer RSUs vesten staat dit allemaal erop bij ons als ik het goed heb).

Ik eet mijn schoenen op als die 56% van de Canadezen is. Tegelijk wil je het wel gecheckt hebben, en ook niet bijvoorbeeld 15% dubbel betalen. Het lijkt dat in Canada je daarvoor NR301 hebt als equivalent van Amerikaanse W-8BEN formulier. Heb je die moeten invullen een keer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:06

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ikvraagvragen schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:07:
@Sissors het probleem is dat niemand het begrijpt. De international withholding tax wordt afgenomen via Morgen & Stanley.

De opbrengst van de RSU’s worden ook werkelijk opgeteld op onze Jaaropgave dus ik verstel dat dit dan als Loon belast dient te worden.

Vraag mij dan inderdaad af of je nog gebruik kan maken van de voorkoming dubbele belastingen aftrek.
Voor degene die RSUs niet kennen: dat zijn fictieve aandelen die in een periode 'vesten' - dus je aandelen krijg je over een afgesproken periode. Zeg dat je 1000 RSUs krijgt, dan kan de afspraak zijn dat ele jaar 100 RSUs vesten, zodat je 10 jaar lang een beetje krijgt (het is dus een gouden ketting). Dat zal niet zo zijn bij @Ikvraagvragen, meestal is dit per jaar. Op het moment dat ze vesten heb je waarde en over die waarde betaal je belasting. Daarvoor moet je wat formulieren invullen die er dan vervolgens voor zorgen dat Morgan Stanly of welke broker je werkgever ook gebruikt de belasting betaald waar je die plichtig bent. Meestal zal dat NL zijn in het geval van Tweakers, maar we hebben ook leden in de VS en daar werkt belasting betalen weer helemaal anders.

De waarde van RSUs bestaat niet tot ze vesten. Dus je betaald op het moment van vesten die 5652 procent, de hoogste schijf van het bijzonder tarief, op het moment dat ze wel vesten. Dat kan door inhouding op de RSUs (uit mijn voorbeeld: 52 stuks krijg je niet) of door een heffing op je loonkosten. Daarvoor dienen die WBEM en andere formulieren, zodat die heffing niet van je reguliere salaris afgaat, dan zou je zelfs kunnen moeten bijleggen. (stel: aandeel is 100 waard, en je moet 52x100 betalen deze maand - wat je ook verdient, die voel je best)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
pjottum schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:45:
[...]

De waarde van RSUs bestaat niet tot ze vesten. Dus je betaald op het moment van vesten die 5652 procent, de hoogste schijf van het bijzonder tarief, op het moment dat ze wel vesten.
Die website is onjuist. Lekker onhandig dat ze het belangrijkste stukje van hun verhaal fout hebben. Deze heeft de juiste waardes: https://humanwave.nl/hr-a...is/bijzonder-tarief-2025/, en dus 56.01% als hoogste tarief.

Of rechtstreeks uit de bron: https://download.belastin...it_bb_nl_std_20250101.pdf, bij de één na onderste regel moet je kolom 3 en 4 bij elkaar optellen: 49.5% + 6.51% = 56.01%.
Op het moment dat ze vesten heb je waarde en over die waarde betaal je belasting.
En iets specifieker, op dat moment heb je dus ook inkomen, en over inkomen betaal je belasting.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 27-08-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Sissors schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Die website is onjuist. Lekker onhandig dat ze het belangrijkste stukje van hun verhaal fout hebben. Deze heeft de juiste waardes: https://humanwave.nl/hr-a...is/bijzonder-tarief-2025/, en dus 56.01% als hoogste tarief.

Of rechtstreeks uit de bron: https://download.belastin...it_bb_nl_std_20250101.pdf, bij de één na onderste regel moet je kolom 3 en 4 bij elkaar optellen: 49.5% + 6.51% = 56.01%.

[...]

En iets specifieker, op dat moment heb je dus ook inkomen, en over inkomen betaal je belasting.
Dat is het hoogste tarief, maar je kan natuurlijk ook lager zitten - bijzonder tarief is persoonlijk. Bij ons worden in het geval van RSU's ongeveer 40% vooraf ingehouden ter demping van de impact loonheffing.

Ik denk dat het voor de topic starter handig is om uit te zoeken of de tax die is ingehouden Withholding Tax is = bronbelasting of ingehouden belasting ter compensatie van impact op de loonheffing in de salarisstrook.
Edit: of een combinatie

@Ikvraagvragen ik zou ook verwachten dat dit zichtbaar is op je salarisstrook en niet enkel op je jaaropgave. Ik ken zelf überhaupt geen casus dat bepaalde looncomponenten in de jaaropgave staan die niet via een normale salarisstrook zijn gelopen. In principe is je jaaropgave een optelsom van al je salarisstroken.

[ Voor 12% gewijzigd door VidaR-9 op 27-08-2025 09:07 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:02:
[...]

Dat is het hoogste tarief, maar je kan natuurlijk ook lager zitten - bijzonder tarief is persoonlijk. Bij ons worden in het geval van RSU's ongeveer 40% vooraf ingehouden ter demping van de impact loonheffing.
Correct, maar zijn bron gaf gewoon compleet andere tarieven die onjuist zijn.

Overigens vind ik 40% wel heel erg laag, dat is voor salarissen tot €40k, en dan krijg je normaal gesproken niet vaak RSUs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Sissors schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:17:
[...]
Correct, maar zijn bron gaf gewoon compleet andere tarieven die onjuist zijn.

Overigens vind ik 40% wel heel erg laag, dat is voor salarissen tot €40k, en dan krijg je normaal gesproken niet vaak RSUs.
Dat is een keuze vanuit het verleden toen iedereen nog RSU's kreeg. Dit is nooit aangepast omdat iedereen het wel prima vindt. Enige nadeel is dat in de maand van vesting het een aardige impact op het netto salaris kan hebben.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pjottum schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:45:
[...]
De waarde van RSUs bestaat niet tot ze vesten. Dus je betaald op het moment van vesten die 5652 procent, de hoogste schijf van het bijzonder tarief, op het moment dat ze wel vesten.
Maar voor mensen van niet-pensioen leeftijd is het nog steeds 56,01% dacht ik?
https://download.belastin...it_bb_nl_std_20250101.pdf

Voor mensen van voor 1945 en AOW leeftijd is het idd 52% maar voor de rest is het (nog steeds) 56,01%

[ Voor 50% gewijzigd door YakuzA op 27-08-2025 10:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:06

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Sissors schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Ehm, ja, dat is het probleem met het internet, het herhaald foute shit. Ik kon dit gewoon niet zo snel vinden op de site van de BD vanmorgen..
Check!

Tegen het hoge tarief betalen heeft als voordeel dat je achteraf geen heffing hebt; kan best oplopen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Je kan het belastingverdrag tussen Nederland en Canada zelf doornemen via https://wetten.overheid.nl/BWBV0002457/1999-01-15
Maar een fiscalist met ervaring is een stuk handiger.

Je kan eventueel ook nog bij Morgan Stanley aankloppen als zij zorgdragen voor de huidige belastinginhouding op het moment dat de RSU vest. Die zouden moeten kunnen uitleggen/specificeren wat de bedragen precies betekenen. Maar geen van dezen kunnen je adviseren hoe jij je belastingen zelf aan moet geven binnen Nederland (dat is namelijk jouw persoonlijke situatie). Wel zouden ze de standaard procedure moeten kunnen uitleggen (wat geen advies is).

In de meeste gevallen waar Nederland een belastingverdrag heeft ter voorkoming dubbele belasting mag je de reeds betaalde belasting aftrekken van de te betalen belasting binnen je aangifte van dat jaar. De regels zullen per land en soort inkomen verschillen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:56
Ik heb ook jaren RSU's gehad, en ook via Morgan Stanley. 'International tax' is gewoon je Nederlandse bron belasting, je zal het zowel op je vesting document als je loonstrook zien staan, en als het goed is komen de bedragen (in euro's) overheen. Vaak zie je zoiets als: 'RSU vest: <bruto bedrag> <ingehouden belasting> -> netto uitbetaling' en dat komt dan overheen met wat je hebt over gehouden.

Canada heeft hier verder niks mee te maken bij vesting: Je bent in Nederland belastingplichtig en het wordt gezien als loon in Nederland vanuit een Nederlandse werkgever. Bij je jaaropgaaf zit het er straks ook gewoon in. De reden dat je het ziet als 'international tax' is omdat Morgan Stanley alles wat niet Amerikaans is zo noemt :P

Na vesting is het gewoon box 3 vermogen in alleen Nederland.

Om je vraag kort te beantwoorden: international withholding tax = je Nederlandse box 1 bij vesting. De bedragen zouden overheen moeten komen met je loonstroken. Je moet trouwens niet bij HR zijn maar bij Payroll, als een bedrijf RSUs heeft is dat vaak toch wel een aparte afdeling.

Geen specifiek advies, gewoon de ervaring van iemand die hier ook 10 jaar mee heeft te maken gehad.
Sissors schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:41:

2. De eerste keer schotelde de broker via welke het gaat, etrade in mijn geval, automatisch een W-8BEN formulier voor tegen dubbele belasting.
Die W-8BEN is voor capital gains en of dividend, niet voor het vesting moment zelf. Het is alleen maar zodat je Amerikaanse broker niet het standaard 30% tarief inhoud bij verkoop van aandelen na vesting.

[ Voor 20% gewijzigd door ex87 op 27-08-2025 12:32 ]

Pagina: 1