Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen PPPoE optie bij WAN config in OPNsense voor KPN glas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Muffinboy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 18:03

Muffinboy

Da's goed fout!

Topicstarter
Mijn vraag
Ik krijg in OPNsense de WAN config niet ingesteld op PPPoE. De enige opties die ik te zien krijg zijn: None, DHCP en Static. Zie het screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVwJLGM4qoa3JWd__KavceUJ38c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7sdeD29FItNgxRfloM4RNhBX.png?f=user_large

Ik volg deze handleidingen:
https://thecloudadmin.nl/...up-opnsense-for-kpn-ftth/
https://wiki.kaldenhoven....rk/opnsense-kpn-glasvezel

Alle config tot aan dat punt gaat gewoon goed. Maar OPNsense toont dus geen optie voor PPPoE en ik krijg mijn WAN/vlan06/internet verbinding dan ook niet aan de praat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Generiek Intel N100 mini-pctje met 4 ethernet poorten.
Sagem KPN Box 12 werkt wel: met utp-kabel verbonden met het glaspunt in de meterkast.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
OPNsense 25.1 en 25.7 geprobeerd > zelfde probleem
VLANs en devices zowel via CLI als interface ingesteld > geen sjoege
Flink gezocht op internet, op Tweakers en zelfs met AI gebabbeld > geen oplossing
Altijd met OpenWRT geknutseld, dus ik snap redelijk hoe het zit... maar hier mis ik iets.

Makkelijker gezegd dan gezwegen...

Alle reacties

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 22:32
Het is niet heel logisch, maar onder interfaces -> devices -> Point to point kun je instellen op welke interface je een PPPoE sessie wilt opbouwen.

• Muffinboy

Muffinboy

Da's goed fout!

Topicstarter
Okee! Ja, dat had ik zelf niet bedacht en de handleidingen ook niet.
Morgenochtend ga ik het proberen, want hedenavond moet het hele gezin natuurlijk het internet kunnen gebruiken.

Bedankt!

• Muffinboy

Muffinboy

Da's goed fout!

Topicstarter
Goed, een stuk verder nu en de internet-verbinding via OPNsense aan de praat gekregen.

LET OP! Het is in OPNsense 25.1 en 25.7 echt ONMOGELIJK om PPPoE in te schakelen en aan een interface te koppelen. Ook niet als je onder Interfaces > Devices > Point to point inschakelt voor het device. De drop-down box in de WAN configuratie toont nooit iets anders dan None, DHCP en Static.

Ik heb OPNsense 24.7 geïnstalleerd en daar krijg je bij de configuratie alle opties in de drop down box te zien, inclusief PPPoE en als je die dan selecteert, kun je de WAN-verbinding actief krijgen.

Nu de IPTV nog... zucht, ondanks de handleidingen wil dat ook nog niet.

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Muffinboy schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:58:
Goed, een stuk verder nu en de internet-verbinding via OPNsense aan de praat gekregen.

LET OP! Het is in OPNsense 25.1 en 25.7 echt ONMOGELIJK om PPPoE in te schakelen en aan een interface te koppelen. Ook niet als je onder Interfaces > Devices > Point to point inschakelt voor het device. De drop-down box in de WAN configuratie toont nooit iets anders dan None, DHCP en Static.

Ik heb OPNsense 24.7 geïnstalleerd en daar krijg je bij de configuratie alle opties in de drop down box te zien, inclusief PPPoE en als je die dan selecteert, kun je de WAN-verbinding actief krijgen.

Is het je al gelukt om het geheel werkend te krijgen? Zo ja, wat was je oplossing? Kom op dezelfde pagina's uit of oudere YouTube video's van OPNsense waar men simpelweg wel de optie heeft om PPPOE bij de WAN te selecteren (wil en kan iemand mij uitleggen waarom ze dit gewijzigd hebben?)

Heb het voor elkaar kunnen krijgen om de PPPOE te kunnen selecteren bij de WAN verbinding. Maar tot heden is het mij niet gelukt om zonder tussenkomst van mijn router een internet verbinding te realiseren. De bron welke de selectie PPPOE selectie mogelijk maakt: YouTube: OpnSense PPPoE working on Vodafone UK FTTP/FTTH service.

Ben een beginner als het gaat om OPSense (dit is juist de hobby) en zit bij YouFone middels KPN. Misschien mis ik iets en kan iemand mij verder helpen?

• Muffinboy

Muffinboy

Da's goed fout!

Topicstarter
Ik heb het met KPN dus aan de praat gekregen door OPNSense 24.7 te installeren en de PPPoE configuratie te doen. Daarna stapje voor stapje alles geüpdatet tot de meest recente versie. Dus bij mij werkt het nu en ik heb verder als handleiding de websites gebruikt die in de eerste post zijn gelinkt.

Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat je bij recente versies van OPNSense eerstde PPPoE verbinding los aan moet maken onder Interfaces > Devices > Point-to-Point. Het is dus niet meer in 1 stap, zoals in de eerdere handleidingen, maar net zoals je eerst de VLANs en interfaces moet definiëren, moet je nu ook de PPPoE vooraf aanmaken.

Hoe het dan met YouFone precies verder moet, dat weet ik ook niet.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Heb gelezen dat je 24.7 geïnstalleerd had, maar hoopte dat je alsnog een andere oplossing gevonden hebt. Gezien je nu weer OPNSense op de laatste versie draait, heeft OPNSense dan voor je de nieuwe instellingen aangemaakt of heb jij out of the box nu wel de optie om PPPoE te kiezen bij de WAN? Heb je een screenshot van je huidige instellingen?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:06
Muffinboy schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:58:
Bij KPN werkt het internet met PPOE en de TV(vlan 4) met DHCP.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Muffinboy

Muffinboy

Da's goed fout!

Topicstarter
blijhoofd_bennie schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:23:
Heb gelezen dat je 24.7 geïnstalleerd had, maar hoopte dat je alsnog een andere oplossing gevonden hebt. Gezien je nu weer OPNSense op de laatste versie draait, heeft OPNSense dan voor je de nieuwe instellingen aangemaakt of heb jij out of the box nu wel de optie om PPPoE te kiezen bij de WAN? Heb je een screenshot van je huidige instellingen?
Als je in 24.7 de juiste instelling hebt ingesteld, dan blijven die bij het updaten bewaard.

• Muffinboy

Muffinboy

Da's goed fout!

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:51:
[...]
Bij KPN werkt het internet met PPOE en de TV(vlan 4) met DHCP.
Yep 👍 Het probleem zat in de IGMP proxy die even niet goed wilde draaien.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik heb geen recente ervaring met OPNsense maar als ik het zo lees vind ik de logica niet zo gek.
josvane schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:16:
Het is niet heel logisch, maar onder interfaces -> devices -> Point to point kun je instellen op welke interface je een PPPoE sessie wilt opbouwen.
Is het dan niet logisch dat je een PPPOE interface aanmaakt (net zoals een VLAN etc) interface bijvoorbeeld en vervolgens "WAN" instelt op die aangemaakte (PPPOE) interface?
Aangezien encapsulation/authentication al afgehandeld is en er bestaat al een interface waar het (IP) verkeer op binnen komt dan heb je inderdaad de keuze tussen DHCP/Static afhankelijk wat je ISP aanbied binnen de PPP tunnel (die dus al is opgebouwd/bestaat).

Bekijk het op een andere manier..
- Je voegt een PPPOE interface toe (tunnel) over de "WAN" IF
- Er bestaat vervolgens een IF waar het verkeer over die tunnel binnen komt.
- Het PPPOE deel is al geregeld.
- Stel WAN in op de PPPOE IF i.p.v. de fysieke WAN interface (waarover de tunnel al is opgebouwd).

Heel veel routers werken zo, een VLAN/GRE tunnel, IPSEC tunnel, Wireguard interface etc etc worden een aparte interface waarin het verkeer zichtbaar is wat in de (logische) tunnel beweegt. Dit heeft niks te maken met de fysiek poort waarover de tunnel is opgebouwd. Dus lang verhaal kort, kun je geen tunnel opbouwen zoals @josvane verteld en vervolgens deze tunnel kiezen als "WAN" interface met de juiste configuratie? Dit zal wel DHCP zijn.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

MasterL schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:35:
Ik heb geen recente ervaring met OPNsense maar als ik het zo lees vind ik de logica niet zo gek.

[...]

Is het dan niet logisch dat je een PPPOE interface aanmaakt (net zoals een VLAN etc) interface bijvoorbeeld en vervolgens "WAN" instelt op die aangemaakte (PPPOE) interface?
Aangezien encapsulation/authentication al afgehandeld is en er bestaat al een interface waar het (IP) verkeer op binnen komt dan heb je inderdaad de keuze tussen DHCP/Static afhankelijk wat je ISP aanbied binnen de PPP tunnel (die dus al is opgebouwd/bestaat).

Bekijk het op een andere manier..
- Je voegt een PPPOE interface toe (tunnel) over de "WAN" IF
- Er bestaat vervolgens een IF waar het verkeer over die tunnel binnen komt.
- Het PPPOE deel is al geregeld.
- Stel WAN in op de PPPOE IF i.p.v. de fysieke WAN interface (waarover de tunnel al is opgebouwd).

Heel veel routers werken zo, een VLAN/GRE tunnel, IPSEC tunnel, Wireguard interface etc etc worden een aparte interface waarin het verkeer zichtbaar is wat in de (logische) tunnel beweegt. Dit heeft niks te maken met de fysiek poort waarover de tunnel is opgebouwd. Dus lang verhaal kort, kun je geen tunnel opbouwen zoals @josvane verteld en vervolgens deze tunnel kiezen als "WAN" interface met de juiste configuratie? Dit zal wel DHCP zijn.
Zoals aangegeven ben nogal een leek, als in het is een tijd geleden dat ik met netwerken / routers bezig ben geweest :) (herinnert u zich de oude linksys 54 Mbit....). De werkwijze zoals jij die noemt heb ook proberen toe te passen, want ik kwam op dezelfde links uit als de topic starter. Alléén tot heden nog geen succes gehad om het geheel werkend te krijgen.

De hierboven genoemde werkwijze ervaar ik, zeker gezien ik geen tv kijk en alleen internet nodig heb, als zeer omslachtig en onnodig voor mijn situatie. Als in, DHCP doet OPNSense standaard wel op de WAN, maar PPPoE niet meer na versie 24.7? Had voor mijn eigen gemak gehoopt op een meer plug en play ervaring, dat ga ik niet ontkennen. Nu wordt het simpelweg learning by doing en zal het geheel meer tijd in beslag gaan nemen.
Pagina: 1