Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:32
Wat ga je met je laptop doen?
Windows laptop met veel software dev.

Wat is je budget?
1500-2500 minder is beter

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Eisen zijn 64GB Ram, hoeft geen videokaart te hebben, dedicated ethernet aansluiting, meerder usb aansluitingen en hdmi. 16inch of groter.

Ik kwam zelf eigenlijk al uit op deze 3.
MSI Venture 16 AI A2HMG-006NL
1449 Euro.
Ik vind de prijs bijna verdacht. heeft alles wat we nodig hebben en nog voordelig ook. MSI is dacht ik geen verkeerd merk, maar heb er weinig ervaring mee.

Lenovo ThinkPad P16s Gen 3 (21KS000QMH)
2269 Euro
Lenovo hebben we al meer laptops van, en is volgens mij degelijk in alle aarden.

Framework
Configuration
• System: Ryzen™ 7 7840HS
• Memory: DDR5-5600 - 64GB (2 x 32GB)
• Storage: WD_BLACK™ SN850X NVMe™- M.2 2280 - 1TB
€2,293.00
Relatief nieuw maar hoor wel positieve verhalen, maar is wel heel anders opgebouwd weet niet of dat voor werk nu zo positief is. En nog net iets duurder dan de lenovo en langzamer.

Hebben jullie ervaringen met 1 van de 3 voor dit soot type werk dan hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door Ekitch op 26-08-2025 15:07 ]

- Squeeek !!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
wellicht een beetje een gekke opmerking, maar ik weet dat youtuber Just Josh (https://www.youtube.com/@JustJoshTech) zelf een developperachtergrond heeft en regelmatig specifiek advies geeft over laptops voor developpers (zoals: YouTube: Best Laptop for Programmers: Ultimate Guide) wellicht de moeite waard om dit eens te bekijken.

danwel:
MSI: ziet er goed uit, ik zie wel op de specs dat de onderkant van de behuizing plastic is i.p.v. metaal, wellicht is dit een probleem met verplaatsen.
Lenovo ThinkPad: erg goede laptops met stevige behuizingen en erg fijne toetsenborden. Ik vind hiervan de resolutie wel een stevig pluspunt. dan kan je veel code kwijt op het scherm, of minder, maar haarscherp.
Framwork: concept is goed, apparaat is goed, maar je betaalt wel voor het concept ansich. Het is vervangbaar na x tijd, maar of dat iets is dat je wilt van een (professionele) laptop, dat is aan jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:11:
wellicht een beetje een gekke opmerking, maar ik weet dat youtuber Just Josh (https://www.youtube.com/@JustJoshTech) zelf een developperachtergrond heeft en regelmatig specifiek advies geeft over laptops voor developpers (zoals: YouTube: Best Laptop for Programmers: Ultimate Guide) wellicht de moeite waard om dit eens te bekijken.

danwel:
MSI: ziet er goed uit, ik zie wel op de specs dat de onderkant van de behuizing plastic is i.p.v. metaal, wellicht is dit een probleem met verplaatsen.
Lenovo ThinkPad: erg goede laptops met stevige behuizingen en erg fijne toetsenborden. Ik vind hiervan de resolutie wel een stevig pluspunt. dan kan je veel code kwijt op het scherm, of minder, maar haarscherp.
Framwork: concept is goed, apparaat is goed, maar je betaalt wel voor het concept ansich. Het is vervangbaar na x tijd, maar of dat iets is dat je wilt van een (professionele) laptop, dat is aan jezelf.
Youtuber kende ik nog niet, maar ga ik even bekijken. eens met de opmerkingen, maar voor meer resolutie kan uiteindelijk natuurlijk ook gewoon eenbeeldscherem aangesloten worden. Ze bewegen er niet veel mee, dus vraag me dan wel af of het de 700-800 euro meer waard is.
Wat bedoel je met probleem met verplaatsen?

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Ekitch schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Youtuber kende ik nog niet, maar ga ik even bekijken. eens met de opmerkingen, maar voor meer resolutie kan uiteindelijk natuurlijk ook gewoon eenbeeldscherem aangesloten worden. Ze bewegen er niet veel mee, dus vraag me dan wel af of het de 700-800 euro meer waard is.
Wat bedoel je met probleem met verplaatsen?
ik bedoelde hier het feit dat laptops natuurlijk mobiel zijn, en dat je dan het liefst een stevige behuizing hebt als dit heel vaak gebeurt. dan heb je liever premium materiaal als metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anders dan de 64GB vereiste (die ik slecht tot niet onderbouwd vind in de startpost), lees ik weinig tot geen informatie waarom je naar deze laptops kijkt of wat je er nu exact mee wil doen. Als in: wat is je huidige configuratie om mee te programmeren en welke meting/bottleneck kom je regelmatig tegen?
dedicated ethernet aansluiting, meerder usb aansluitingen en hdmi.
Een beetje docking/extension van 7 tientjes heeft dat ook; in hoeverre is dit een overweging om dan (bijvoorbeeld) een laptop met 5 USB te zoeken ipv de andere laptop met 2 USB? review: 20 USB-C-dockingstations - De beste basis voor je (thuis)werkplek vind ik een mooi startpunt om je in te lezen wat er "niet" in je laptop hoeft te zitten en waardoor je toch "meer resolutie" kan aansluiten bijvoorbeeld.
16inch of groter.
Snap ik. Maar is het dan een idee wat je even bedenkt of je je scaling van je OS aan gaat zetten? Want dan geef je (dure) pixels op om minder op je laptop te kunnen weergeven. En dan is de vraag 16" of bijvoorbeeld 15.4" al snel valide aan het worden. En ook als je schreef dat je mogelijk gewoon een extern beeldscherm kan aansluiten, vind ik de laptop-afmeting qua scherm ineens een stuk minder ondergeschikt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:51

Thomg

Aww yiss

Ik zie eigenlijk geen sterke motivatie om zoveel geld tegen een laptop aan te smijten. Je wilt waarschijnlijk een laptop van rond de 1000 euro waarvan je het geheugen (en dan dus praktisch ook altijd opslag) zelf kan (en dan ook gaat) upgraden.

Misschien ook even de framework 16 noemen.
https://frame.work/nl/en/laptop16
Edit: Je hebt zelf al de framework genoemd, oeps! Maar ik zou het dan zelf in elkaar steken ipv het door framework laten doen, dat is duur :o

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 26-08-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
MAX3400 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:27:
Anders dan de 64GB vereiste (die ik slecht tot niet onderbouwd vind in de startpost), lees ik weinig tot geen informatie waarom je naar deze laptops kijkt of wat je er nu exact mee wil doen. Als in: wat is je huidige configuratie om mee te programmeren en welke meting/bottleneck kom je regelmatig tegen?

[...]

Een beetje docking/extension van 7 tientjes heeft dat ook; in hoeverre is dit een overweging om dan (bijvoorbeeld) een laptop met 5 USB te zoeken ipv de andere laptop met 2 USB? review: 20 USB-C-dockingstations - De beste basis voor je (thuis)werkplek vind ik een mooi startpunt om je in te lezen wat er "niet" in je laptop hoeft te zitten en waardoor je toch "meer resolutie" kan aansluiten bijvoorbeeld.

[...]

Snap ik. Maar is het dan een idee wat je even bedenkt of je je scaling van je OS aan gaat zetten? Want dan geef je (dure) pixels op om minder op je laptop te kunnen weergeven. En dan is de vraag 16" of bijvoorbeeld 15.4" al snel valide aan het worden. En ook als je schreef dat je mogelijk gewoon een extern beeldscherm kan aansluiten, vind ik de laptop-afmeting qua scherm ineens een stuk minder ondergeschikt?
De eisen heb ik van de developper zelf gekregen, Ik heb de video inmiddels bekeken en de eisen of wensen die hij hierin noemt kloppen wel met wat ik mee heb gekregen. Ja de 64GB is wellicht wat veel maar voor hetgene zij doen wel handiger. Daar de schijf regelmatif volloopt met verschillende versie van de software is ook die eis te begrijpen. De bottlenek is dus RAM en HDD vnadaar de wat hogere wensen.
Om er nu wat meer geld aan uit te geven zou ervoor orgen dat we weer een heel eind ermee kunnen voldoen.
De reden voor dedicated ethernet aanlsuiting komt omdat met een docking ertussen ze inmiddels regelmatig problemen hebben ondervonden als de machines erop aangesloten worden. Kan natuurlijk ook aan de docking liggen maar daar heb ik verder geen informatie over.

Met betrekking to scaling, ja daar zit dus nu mijn vraag een beetje, het gaat er vooralom dat je wat meer code op je scherm kan zetten. Hoeveel scheelt dan 2048x1280 vs 3840x2400. Als je het schaalt kun je dan hetzelfde kwijt en is alleen de scherpte een issue of is het echt een beperking.
Ik heb nog geen laptop met 64GB onder de 1k gezien...

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Thomg schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:46:
Ik zie eigenlijk geen sterke motivatie om zoveel geld tegen een laptop aan te smijten. Je wilt waarschijnlijk een laptop van rond de 1000 euro waarvan je het geheugen (en dan dus praktisch ook altijd opslag) zelf kan (en dan ook gaat) upgraden.

Misschien ook even de framework 16 noemen.
https://frame.work/nl/en/laptop16
Edit: Je hebt zelf al de framework genoemd, oeps! Maar ik zou het dan zelf in elkaar steken ipv het door framework laten doen, dat is duur :o
Omdat ik dus nog geen goedkopere laptop heb gevonden met de eis 64GB behalve een p14.
Framework is idd een optie maar lijkt snel duur te worden ook al bouw ik hem zelf inelkaar.
De nieuwste optie helemaal maar levertijd december...

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ekitch schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

De eisen heb ik van de developper zelf gekregen, Ik heb de video inmiddels bekeken en de eisen of wensen die hij hierin noemt kloppen wel met wat ik mee heb gekregen. Ja de 64GB is wellicht wat veel maar voor hetgene zij doen wel handiger. Daar de schijf regelmatif volloopt met verschillende versie van de software is ook die eis te begrijpen. De bottlenek is dus RAM en HDD vnadaar de wat hogere wensen.
Om er nu wat meer geld aan uit te geven zou ervoor orgen dat we weer een heel eind ermee kunnen voldoen.
De reden voor dedicated ethernet aanlsuiting komt omdat met een docking ertussen ze inmiddels regelmatig problemen hebben ondervonden als de machines erop aangesloten worden. Kan natuurlijk ook aan de docking liggen maar daar heb ik verder geen informatie over.
Heeeeel veeeeel aannames zonder uitleg. "De developer". "Verschillende versies". "Ze problemen hebben ondervonden".

We zullen vast iets te ver van elkaar staan qua informatie geven / begrijpen maar als het allemaal zo moeilijk is vanuit de developer en allemaal zo zware eisen stelt; waarom hebben zij dan niet 2 of 3 modellen genoemd die je kan kopen? Of bepaalde eisen zoals IOPS van de SSD of threads voor een compiler?

Voor mij klinkt het te wollig en kan daardoor slecht tot geen laptop vinden voor je.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:26
Ekitch schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:06:
Ik kwam zelf eigenlijk al uit op deze 3.
MSI Venture 16 AI A2HMG-006NL
1449 Euro.
Ik vind de prijs bijna verdacht. heeft alles wat we nodig hebben en nog voordelig ook. MSI is dacht ik geen verkeerd merk, maar heb er weinig ervaring mee.
Prijs lijkt te kloppen... heel veel laptop voor het geld. Waar ik mij eerder zorgen om zou maken is dat die lage prijs ergens vandaan moet komen aangezien laptops met vergelijkbare hardware aardig duurder zijn. Ik zou dan toch denken dat er niet zo'n best LCD paneel in zit, de behuizing goedkoop is met eventuele slechte koeling etc. Alhoewel er ook wel laptops met dezelfde cpu te vinden zijn die op hetzelfde prijspunt zitten... lastig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
MAX3400 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:20:
[...]

Heeeeel veeeeel aannames zonder uitleg. "De developer". "Verschillende versies". "Ze problemen hebben ondervonden".

We zullen vast iets te ver van elkaar staan qua informatie geven / begrijpen maar als het allemaal zo moeilijk is vanuit de developer en allemaal zo zware eisen stelt; waarom hebben zij dan niet 2 of 3 modellen genoemd die je kan kopen? Of bepaalde eisen zoals IOPS van de SSD of threads voor een compiler?

Voor mij klinkt het te wollig en kan daardoor slecht tot geen laptop vinden voor je.
Ik zie niet zo snel waarom dit allemaal aanames moeten zijn, maar wellicht praten we idd langs elkaar heen.
De eisen zijn al "makkelijker" gemaakt ipv de IOPS althans zo heb ik het geinterpreteerd.

Hun beoogde model is de framework laptop 16, met 64GB en 1TB hdd en (Nu) de RTX videokaart. Maar zoals sommige al aangaven is deze wat aan de duurdere kant. Dus ik zoek alternatieven zoals ik in de TS heb aangegeven om te vergelijken. Als daar uit komt dat framework best meevalt in zijn prijs heb ik de argumenten die ik nodig heb om er een budget voor vrij te stellen.

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:51

Thomg

Aww yiss

Ekitch schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Ik zie niet zo snel waarom dit allemaal aanames moeten zijn, maar wellicht praten we idd langs elkaar heen.
De eisen zijn al "makkelijker" gemaakt ipv de IOPS althans zo heb ik het geinterpreteerd.

Hun beoogde model is de framework laptop 16, met 64GB en 1TB hdd en (Nu) de RTX videokaart. Maar zoals sommige al aangaven is deze wat aan de duurdere kant. Dus ik zoek alternatieven zoals ik in de TS heb aangegeven om te vergelijken. Als daar uit komt dat framework best meevalt in zijn prijs heb ik de argumenten die ik nodig heb om er een budget voor vrij te stellen.
Tsja, als je onnodig(?) h een RTX kaart erbij neemt ga je ver voorbij je budget. Waarom?

Als alternatief kan je bijv denken aan een Dell Pro Max 16
https://www.dell.com/nl-n...33-49b3-8e1e-28377c5d5a96

Slim 5 Gen 10
https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83HYCTO1WWNL1

Thinkpad E16 Gen 3
https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=21SRCTO1WWNL2

ThinkBook 16 Gen 8
https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=21SKCTO1WWNL2

En nog wel wat meer opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
*developer

Ga je iets met AI doen?

Als tijd van het grootste belang is, dan zou ik naar de hoogste sustainable single core speed (bv. het meeste compileerwerk in C voor Linux is nog altijd single threaded sequentieel) en beste koeling kijken. Liquid metal voor koeling zou ik vermijden, dat kan lekken en kortsluiting veroorzaken, met name als de laptop op de kant wordt meegenomen.

Geheugen is bij grote eenheden code van belang, maar tot voor kort faalden compilers daar zelf in. Microsoft bijvoorbeeld is van tactiek verandert een jaar of 10-15 geleden door gewoon niet meer zoveel te optimaliseren. Ik zou ook kijken naar meerdere cores zodat je gewoon verder kunt, wat eigenlijk toch wel weer betekent dat een extreme processor niet nodig is. Misschien wel twee SSD's, een voor ontwikkelen (editen) en een voor het draaien van compilaties. Dan stoort dat elkaar niet.

Normale laptop processoren zijn nogal slecht in hoge frequenties, je zoekt eigenlijk naar een werkstation in laptopverpakking. Gaming laptops (ook als je geen snelle video nodig hebt) komen dan in beeld.

Bij snelheidstesten kun je wel proberen IO als bottleneck uit te sluiten. Het werkt storend op het meten van de code zelf. Dat zou ik aanpakken met een virtuele disk op basis van geheugen. Er is verschil tussen prestaties van diverse beschikbare memory disk software.

Repetitieve snelheidstests zijn vaak sterk beïnvloedbaar doordat de code al in de processorcache aanwezig is. Dan meet je niet de tijd die het in werkelijkheid zou kosten.
Pagina: 1