Aankoopadvies 75inch/77inch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:21
Beste Tweakers,

Zoals aangeraden vul ik hieronder het aankoopadvies-format in om zo gericht mogelijk jullie hulp te vragen voor een nieuwe televisie.

Ik zoek een:
75 of 77 inch televisie.

Wat is je budget?
€1500-€1600. Bij een uitzonderlijk mooi aanbod kan er maximaal €200 bij, dus absoluut maximum zo’n €1800.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om:

Vooral Netflix, films, YouTube en voetbal te kijken.

Er zal slechts in een enkele geval op gegamed worden.

Ik sluit mijn bestaande JBL soundbar + subwoofer aan (dus geen behoefte aan ingebouwde top-audio).

Montage in een lichte woonkamer met veel ramen, dus goede zichtbaarheid bij daglicht is belangrijk.

Wat heb je zelf al gevonden?

Voorheen had ik een Philips One met Ambilight; dit beviel goed.

Ambilight is leuk als het erop zit, zit het er niet op is het geen dealbreaker.

De Philips 77OLED810 Ambilight (2025-model) leek me perfect qua features en ervaring, maar valt helaas buiten het budget.

TCL-modellen gevonden (o.a. C805/C855/98C735), maar ik twijfel over de beeldkwaliteit omdat ik nooit eerder TCL heb gehad.

Welke specifieke wensen heb je (software, beeldkwaliteit, platform, etc)?

Sterke voorkeur voor een tv met native Google TV/Android TV (wegens app-compatibiliteit).

Geen gesloten platform als Tizen OS of Titan OS, want ik wil eigen apps kunnen installeren.

Goede helderheid/zichtbaarheid bij veel lichtinval is belangrijk.

Welke vragen heb je hier nog over?

Hoe beoordelen jullie de beeldkwaliteit van recente TCL-modellen voor sport/film?

Zijn er andere merken of modellen die ik zeker moet overwegen (met native Google TV/Android TV) binnen het gestelde budget?

Hoe ervaren jullie het gebruik van Google TV t.o.v. TizenOS/TitanOS bij andere merken?

Alvast dank voor meedenken! Tips en eigen ervaringen met vergelijkbare wensen zijn meer dan welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
Indien native Google TV/Android TV niet mogelijk is ben ik ook wel bereid om een Chromecast of iets dergelijks aan te schaffen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
De LG 77B4 kost op moment van schrijven 1699 bij bol.com, dit model zal betreft helderheid volstaan wanneer je met jouw Philips The One ook geen issues ervaarde.

Voor honderd euro meer kun je momenteel de LG 77C4 kopen, neem even contact op met Smits wellicht dat je nog iets van de prijs af krijgt. De C4 biedt als meerwaarde hogere helderheid in HDR, betere processing en afwerking, je krijgt er een glossy toplaag voor terug dit geeft meer diepte/ contrast echter spiegelt het ook meer vergeleken met de semi-glossy toplaag van de B4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndreyM
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12-09 08:26
Beste @Freshouttheoven , sorry, maar heet u de vraag wel gelezen? Topic starter vraagt naar advies over Google TV en TCL, maar krijgt reclame van LG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Beste @AndreyM heeft u de tweede aanvullende reactie gelezen? TS is in beginsel inderdaad opzoek naar een native oplossing, bij gebrek hieraan of wanneer deze niet in het gestelde budget past is TS ook bereidt om een externe mediaplayer met GoogleTV als OS te kopen.

Daarnaast staat OLED bovenaan het lijstje van TS echter valt de betreffende Philips ver boven het gestelde budget. Vandaar dat ik twee OLED modellen als optie aanbiedt die binnen het budget vallen en imo een betere koop zijn dan de genoemde TCL modellen.

Dank u wel voor uw inhoudelijke bijdrage en koopadvies.

*Ik heb u recent een TCL TV geadviseerd, best opmerkelijk voor iemand die LG reclame maakt ;) , wellicht dat u iets zinnigs over deze aankoop kunt zeggen en hoe u GoogleTV in combinatie met TCL ervaart.

[ Voor 14% gewijzigd door Freshouttheoven op 26-08-2025 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndreyM
Mijn TCL moet nog besteld woorden, bedank daarvoor. Ik was gewoon aan het meekijken naar antwoorden op:
Hoe ervaren jullie het gebruik van Google TV t.o.v. TizenOS/TitanOS bij andere merken?
Indien native Google TV/Android TV niet mogelijk is ben ik ook wel bereid om een Chromecast of iets dergelijks aan te schaffen

Maar in uw antwoord was er gewoon geen woord dat LG is beter dan native Android TV omdat... Meteen dit zijn 2 LGs, kies maar een.
Maar in ieder geval, sorry, wil niet toxic zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
@AndreyM, ik had m'n antwoord inderdaad beter kunnen toelichten.

GoogleTV werkt imo fijner dan TizenOS en WebOS (heb ervaring met alle drie), de implementatie/ skin die TCL hierbij toepast lijk veel op die van Sony. Ik heb o.a. een Sony Bravia met GoogleTV, dit werkt intuïtief en soepel.

Het besturingssysteem zwaar mee laten wegen in een keuze is imo niet slim. De beeldkwaliteit is het belangrijkste. Een media OS kun je altijd naar wens vervangen voor iets wat je fijn(er) vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
@Freshouttheoven Dank voor je antwoord, echter had ik moeten vermelden dat dit een nieuwe woning betreft. De Philips The One is momenteel in gebruik in mijn oude woning. In de nieuwe woning zal ik veel meer lichtinval hebben wegens grotere en meerdere ramen.

Ik heb tot nu toe nooit een OLED gehad, wel enkele verhalen gehoord over inbranden etc. Is dit nog een realistische issue in deze tijd?

@AndreyM U ook bedankt voor de bijdrage, vanwaar toch de keuze om een TCL te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndreyM
@mehmet_078 vanwaar toch de keuze om een TCL te bestellen?
Het liefst zou ik een 85 inch monitor hebben en een TV box, maar dat doen ze niet, dus ik moet kijken naar een midrange TV. TV gaat op de muur hangen, dus design interesseert me wat minder. Ik ga premium soundbar kopen, dus geluid ook maakt niet zo veel uit. Verder heb je HDMI ports. 1 gaat naar de soundbar, daarna 1 voor TV box en 1 voor Nintendo Switch. Als ik later nog iets wil kopen dan zit ik krap als TV maar 3 HDMIs heeft. Kan natuurlijk app voor TV gebruiken, maar ik weet niet hoe lang gaat het vasthouden. Mijn vorige TV ook had veel apps in het begin, maar nu niet meer. Beeldkwaliteit - ik heb nu 60 inch Panasonic van 2014 en ik denk dat elke TV een goede upgrade wordt.

Verder ben ik zelf IT engineer en heb thuis servers en alles, dus voorkeur voor flexibiliteit. Voorbeeld - mijn vorige Panasonic had DLNA, maar het was helemaal onhandig hoe het gemaakt was. Je kan niet filteren, kan niet volgorde veranderen, gebrek aan codecs, etc.

Dus nu komen we bij de keuze - er zijn merken die ik ga nooit kopen - Philips en Samsung. Ik wil geen premium voor Sony betalen. Android zou fijn werken bij die TCL, ten minste voor een paar jaar, het heeft 4 HDMIs en prijs is niet te hoog. Verder heb ik sterke voorkeur voor grote Chinese merken tegenover bekende merken. Ik heb het gevoel dat je bijna hetzelfde krijg voor veel minder. Ik heb Chinese auto, koop al jaren Chinese telefoons, nog voordat het populair was. Dus dat brengt me naar TCL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
mehmet_078 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:16:
Dank voor je antwoord, echter had ik moeten vermelden dat dit een nieuwe woning betreft. De Philips The One is momenteel in gebruik in mijn oude woning. In de nieuwe woning zal ik veel meer lichtinval hebben wegens grotere en meerdere ramen.

Ik heb tot nu toe nooit een OLED gehad, wel enkele verhalen gehoord over inbranden etc. Is dit nog een realistische issue in deze tijd?
Graag gedaan.

Ik heb meerdere jaren zonder issues gebruik gemaakt van een standaard WOLED TV in een woonkamer met een pui van 6 meter breed. Je kunt prima TV kijken overdag, kleuren poppen minder en fijne details zullen ook (deels) wegvallen. Hier staat tegenover dat je in de avonden of bij minder omgevingslicht de voordelen van OLED weer ervaart.

Het hangt dus af van jouw kijkgedrag, kijk je overdag ook graag naar films en series zonder dat je de lichtinval deels wilt blokkeren/ verminderen dan is een goede MiniLED de betere keuze. In alle andere gevallen zou ik voor een OLED kiezen.

Wanneer je beeldkwaliteit belangrijk vindt kun je naar de TCL C8 serie kijken, deze is bij verschillende winkel onder verschillende typenummers te koop. Helaas momenteel een paar honderd euro boven budget, TCL is regelmatig in de aanbieding. En anders kun je naar de C7 serie kijken, presteert op meerdere onderdelen minder dan de C8 serie. Afhankelijk van jouw wensen/ eisen wellicht de gulden middenweg. Verder heb je nog de Sony Bravia 7, je krijgt dan class leading processing en een zeer accurate weergave van kleuren en details. Helaas is de 75'' versie momenteel moeilijk verkrijgbaar en in de regel ver boven het gestelde budget, je zou eventueel kunnen informeren naar de levertijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
Freshouttheoven schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Graag gedaan.

Ik heb meerdere jaren zonder issues gebruik gemaakt van een standaard WOLED TV in een woonkamer met een pui van 6 meter breed. Je kunt prima TV kijken overdag, kleuren poppen minder en fijne details zullen ook (deels) wegvallen. Hier staat tegenover dat je in de avonden of bij minder omgevingslicht de voordelen van OLED weer ervaart.

Het hangt dus af van jouw kijkgedrag, kijk je overdag ook graag naar films en series zonder dat je de lichtinval deels wilt blokkeren/ verminderen dan is een goede MiniLED de betere keuze. In alle andere gevallen zou ik voor een OLED kiezen.

Wanneer je beeldkwaliteit belangrijk vindt kun je naar de TCL C8 serie kijken, deze is bij verschillende winkel onder verschillende typenummers te koop. Helaas momenteel een paar honderd euro boven budget, TCL is regelmatig in de aanbieding. En anders kun je naar de C7 serie kijken, presteert op meerdere onderdelen minder dan de C8 serie. Afhankelijk van jouw wensen/ eisen wellicht de gulden middenweg. Verder heb je nog de Sony Bravia 7, je krijgt dan class leading processing en een zeer accurate weergave van kleuren en details. Helaas is de 75'' versie momenteel moeilijk verkrijgbaar en in de regel ver boven het gestelde budget, je zou eventueel kunnen informeren naar de levertijden.
Dank voor de uitleg, de TV zal overdag maar sporadisch voor films en series gebruikt worden, het zal vooral live TV zijn/voetbal. We kijken eerder s'avonds/s'nachts naar series en films.

Die TCL C8 ziet er vrij interessant uit. Via de ING shop zag ik dat ik deze Samsung ook kon kopen voor een redelijk scherpe prijs https://www.bol.com/nl/nl...PxicI6hQhxHhoCcaIQAvD_BwE. Hoe verhoud deze zich tot de TCL en de Sony Bravia?

Update, deze Philips is dan wel uit 2023 maar wel OLED + Google TV. Of doe ik mezelf hier tekort mee en is deze al gauw outdated? https://www.hellotv.nl/pr...77oled-808-ambilight-2023

[ Voor 3% gewijzigd door mehmet_078 op 27-08-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
AndreyM schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:20:
@mehmet_078 vanwaar toch de keuze om een TCL te bestellen?
Het liefst zou ik een 85 inch monitor hebben en een TV box, maar dat doen ze niet, dus ik moet kijken naar een midrange TV. TV gaat op de muur hangen, dus design interesseert me wat minder. Ik ga premium soundbar kopen, dus geluid ook maakt niet zo veel uit. Verder heb je HDMI ports. 1 gaat naar de soundbar, daarna 1 voor TV box en 1 voor Nintendo Switch. Als ik later nog iets wil kopen dan zit ik krap als TV maar 3 HDMIs heeft. Kan natuurlijk app voor TV gebruiken, maar ik weet niet hoe lang gaat het vasthouden. Mijn vorige TV ook had veel apps in het begin, maar nu niet meer. Beeldkwaliteit - ik heb nu 60 inch Panasonic van 2014 en ik denk dat elke TV een goede upgrade wordt.

Verder ben ik zelf IT engineer en heb thuis servers en alles, dus voorkeur voor flexibiliteit. Voorbeeld - mijn vorige Panasonic had DLNA, maar het was helemaal onhandig hoe het gemaakt was. Je kan niet filteren, kan niet volgorde veranderen, gebrek aan codecs, etc.

Dus nu komen we bij de keuze - er zijn merken die ik ga nooit kopen - Philips en Samsung. Ik wil geen premium voor Sony betalen. Android zou fijn werken bij die TCL, ten minste voor een paar jaar, het heeft 4 HDMIs en prijs is niet te hoog. Verder heb ik sterke voorkeur voor grote Chinese merken tegenover bekende merken. Ik heb het gevoel dat je bijna hetzelfde krijg voor veel minder. Ik heb Chinese auto, koop al jaren Chinese telefoons, nog voordat het populair was. Dus dat brengt me naar TCL.
Vrij duidelijk verhaal! Wanneer was je van plan om de TCL te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
mehmet_078 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:58:
[...]
Dank voor de uitleg, de TV zal overdag maar sporadisch voor films en series gebruikt worden, het zal vooral live TV zijn/voetbal. We kijken eerder s'avonds/s'nachts naar series en films.

Die TCL C8 ziet er vrij interessant uit. Via de ING shop zag ik dat ik deze Samsung ook kon kopen voor een redelijk scherpe prijs https://www.bol.com/nl/nl...PxicI6hQhxHhoCcaIQAvD_BwE. Hoe verhoud deze zich tot de TCL en de Sony Bravia?

Update, deze Philips is dan wel uit 2023 maar wel OLED + Google TV. Of doe ik mezelf hier tekort mee en is deze al gauw outdated? https://www.hellotv.nl/pr...77oled-808-ambilight-2023
Voor live TV en voetbal bieden WOLED TV's met een standaard WBE paneel voldoende helderheid.

De Samsung QN85D zit tussen de TCL C6 en C7 in, je mist bij Samsung Dolby Vision daarnaast is de Quality Control matig en de levensduur over het algemeen ook lager. De Bravia 7 is in grote lijnen vergelijkbaar met de TCL C8 echter mis je de bredere kijkhoeken.

Betreft de Philips 808 doe je jezelf niet te kort, heeft een WBE paneel en de gebruikte MT5896 SoC is voor Smart TV begrippen vlot, dit zal de komende jaren ook nog goed bruikbaar zijn. Daarnaast kun je GoogleTV aanpassen naar apps only mode zodat de ervaring nog vloeiender wordt. De betreffende winkel staat erom bekend vervelende verkooptechnieken toe te passen waaronder dit er een van is, deze TV is zeker niet in alle 13 winkels op voorraad. Wellicht dat ze er nog een enkeling in voorraad hebben, ze zullen je hoogstwaarschijnlijk proberen te verleiden om een actuelere model te kopen die volgens hun véél beter is en of je even x bedrag extra wilt betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mehmet_078
Freshouttheoven schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:09:
[...]

Voor live TV en voetbal bieden WOLED TV's met een standaard WBC paneel voldoende helderheid.

De Samsung QN85D zit tussen de TCL C6 en C7 in, je mist bij Samsung Dolby Vision daarnaast is de Quality Control matig en de levensduur over het algemeen ook lager. De Bravia 7 is in grote lijnen vergelijkbaar met de TCL C8 echter mis je de bredere kijkhoeken.

Betreft de Philips 808 doe je jezelf niet te kort, heeft een WBE paneel en de gebruikte MT5896 SoC is voor Smart TV begrippen vlot, dit zal de komende jaren ook nog goed bruikbaar zijn. Daarnaast kun je GoogleTV aanpassen naar apps only mode zodat de ervaring nog vloeiender wordt. De betreffende winkel staat erom bekend vervelende verkooptechnieken toe te passen waaronder dit er een van is, deze TV is zeker niet in alle 13 winkels op voorraad. Wellicht dat ze er nog een enkeling in voorraad hebben, ze zullen je hoogstwaarschijnlijk proberen te verleiden om een actuelere model te kopen die volgens hun véél beter is en of je even x bedrag extra wilt betalen.
Helder, de Samsung zal ik dan links laten liggen.

Die betreffende winkel heeft me zojuist wel een aanbod gedaan van 1600 voor https://www.hellotv.nl/product/tcl-qd-mini-led-75c79k-2025 inclusief montage en muurbeugel. Ik snap wel dat dit hun tactiek is, klanten laten denken dat ze een "scherpe" deal hebben onderhandeld. Maar waarschijnlijk is dit nog steeds boven de marktprijs.
Pagina: 1