Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar de mogelijkheden om mijn systeem te upgraden met als doel een betere performance te halen in VR. Ik verwacht dat ik met de upgrade van alleen een videokaart al een heel eind kom en dat CPU en RAM in eerste instantie goed genoeg zijn.
Wat is je budget?
Ik hoop de kosten een beetje binnen de perken te houden. Ik mik op 500 a 700 euro. Daar zit echter wel wat rek in als het significant scheelt in performance.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor GeForce videokaarten.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige systeem:
VR Wensen
Ik speel voornamelijk Beat Saber in VR, op een quest 3. Netwerk is gigabit bedraad voor m'n PC, wifi6 voor de Quest.
Ik wil het volgende bereiken:
Waar ik zelf aan zit te denken:
Stap 1: GPU Upgrade.
Een RTX 5070 (welke?) is een enorme stap voorwaarts in performance en efficientie (AV1 encoding) ten opzichte van mijn RTX 2060.
Een 5070ti is dan nog weer sneller, maar is het de meerprijs waard?
Een 5060ti is misschien ook nog een optie, maar volgens mij is voor de kleine meerprijs een 5070 een betere deal.
Stap 2: CPU Upgrade naar een Ryzen 5000 serie. Maar ik denk niet dat dat voor Beat Saber nodig is. Misschien wel zinnig voor Half-Life Alyx?
Stap 3: 16 GB RAM erbij prikken voor een totaal van 32 GB, maar ik heb niet het idee dat RAM een bottleneck is.
Ik ben op zoek naar de mogelijkheden om mijn systeem te upgraden met als doel een betere performance te halen in VR. Ik verwacht dat ik met de upgrade van alleen een videokaart al een heel eind kom en dat CPU en RAM in eerste instantie goed genoeg zijn.
Wat is je budget?
Ik hoop de kosten een beetje binnen de perken te houden. Ik mik op 500 a 700 euro. Daar zit echter wel wat rek in als het significant scheelt in performance.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor GeForce videokaarten.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige systeem:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Moederborden | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2060 Windforce OC 6G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Seasonic Prime Ultra 650W Titanium | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne SSD's | Intel 660p 2TB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 44,90 |
Ik speel voornamelijk Beat Saber in VR, op een quest 3. Netwerk is gigabit bedraad voor m'n PC, wifi6 voor de Quest.
Ik wil het volgende bereiken:
- Beat Saber spelen met een fatsoenlijke framerate (dat gaat nu goed via Virtual Desktop, als ik via SteamVR speel stottert het spel bij het leven).
- Mods gebruiken: De belangrijkste is Camera2, zodat ik een 3rd person view kan maken voor de mensen die meekijken.
- Die 3rd person view streamen naar de TV in de woonkamer, met Sunshine op mijn PC en Moonlight op de Chromecast
- . Het zou fijn zijn als dat met op zijn minst 1080p resolutie kan, met uiteraard een zo laag mogelijke latency.
Waar ik zelf aan zit te denken:
Stap 1: GPU Upgrade.
Een RTX 5070 (welke?) is een enorme stap voorwaarts in performance en efficientie (AV1 encoding) ten opzichte van mijn RTX 2060.
Een 5070ti is dan nog weer sneller, maar is het de meerprijs waard?
Een 5060ti is misschien ook nog een optie, maar volgens mij is voor de kleine meerprijs een 5070 een betere deal.
Stap 2: CPU Upgrade naar een Ryzen 5000 serie. Maar ik denk niet dat dat voor Beat Saber nodig is. Misschien wel zinnig voor Half-Life Alyx?
Stap 3: 16 GB RAM erbij prikken voor een totaal van 32 GB, maar ik heb niet het idee dat RAM een bottleneck is.
Choose life