Verlengkabel tussen elektrameter en Homewizard P1 meter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:43
De elektra meter zit te ver van de router en volgens homewizard kan ik een verlengkabel gebruiken om de P1 meter dichter bij het modem te plaatsen.
Welke kabel moet ik kopen ?
Ik zie dat de P1 meter 6 draden heeft moet ik dan ook een 6 draad verlengkabel gebruiken en is dat een RJ12 kabel ?
Moet ik dan ook een speciale 6 draad koppelstuk gebruiken of kan ik een gewone 4 draad koppelstuk kopen ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:36
Je bent de 6 draads aansluiting nodig, dus RJ12 inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Bedankt, zijn er ook koppelstukken daarvoor te koop ?
Ik zie alleen de 4 draad versie
Ik bedoel die van de foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EetO8EUmQlaXOoSdY7KvEPnqJCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E58VVy1xv8R5t8UnwxIH0NrK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die zijn er wel maar RJ12 is allemaal net heel goed verkrijgbaar.

Daarnaast, stukje is prima maar het signaal uit de meter is wel storingsgevoelig. Wel eens hier iemand gehad waar hij al errors in de data kreeg als hij in de meterkast een te lange kabel gebruikte laat staan dus serieus verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:36
Als ik google op p1 verlengkabel kom ik verschillende hits tegen, waaronder deze:

https://www.allekabels.nl...on-verlengkabel-rj12.html

Hoever moet je eigenlijk verlengen?

[ Voor 9% gewijzigd door S-te-fan op 26-08-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Septillion schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:36:
[...]
Daarnaast, stukje is prima maar het signaal uit de meter is wel storingsgevoelig. Wel eens hier iemand gehad waar hij al errors in de data kreeg als hij in de meterkast een te lange kabel gebruikte laat staan dus serieus verlengen.
Ik heb al jaren een 12 meter kabel ofzo tussen de P1-meter en de Youless LS120 die op zolder bij de zonnepanelen-omvormer hangt. P1 heeft CRC, dus als er af en toe wat wegvalt, jammer dan. 10s later is er weer een nieuw telegram :)

Het andere alternatief was de S0-poort verlengen, maar dat is veel storingsgevoeliger omdat die geen CRC heeft.

Toevoeging: ik maak gebruik van een netwerkkabel, twisted pairs dus. 4 aders voor netwerk en 4 aders voor P1-data. Met een simpele untwisted telefoonkabel zul je mogelijk meer storing hebben over dergelijke afstanden.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2025 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Weet dus dat "your mileage may vary" enorm van toepassing is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-09 14:56
Als je de Homewizard P1 zijn eigen voeding geeft kun je volstaan met 4 aders en de 4 aderige koppelstukken.
Buitenste aders zijn de voeding vanuit de meter zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
gsm schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:59:
De elektra meter zit te ver van de router en volgens homewizard kan ik een verlengkabel gebruiken om de P1 meter dichter bij het modem te plaatsen.
Welke kabel moet ik kopen ?
Ik zie dat de P1 meter 6 draden heeft moet ik dan ook een 6 draad verlengkabel gebruiken en is dat een RJ12 kabel ?
Moet ik dan ook een speciale 6 draad koppelstuk gebruiken of kan ik een gewone 4 draad koppelstuk kopen ?
Ik heb hier mijn RJ12 kabels verlengd door er koppelstukken van RJ12 naar RJ45 tussen te zetten en daarna verder te gaan met een CAT6 kabel. Lengte tussen mijn laadpaal en mijn P1 meter is zo'n 55 meter, lengte tussen mijn P1 meter en mijn usb P1 meter is zo'n 10 meter en dat werkt perfect. De Homewizard P1 meter gebruik ik overigens ook, maar die zit nagenoeg direct aangesloten achter de Homewizard switch.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 27-08-2025 10:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gsm
Ik zie net de nieuwe berichten pas omdat ik daar geen melding van heb gekregen maar het is opgelost.
Ik heb 10m RJ12 kabel gekocht en een RJ12 koppelstuk en nadat ik een eigen voeding op de Homewizard P1 meter had aansluiten werkt het.
Bedankt voor het meedenken en adviseren
Pagina: 1