Fotobibliotheek bewaren voor zowel Mac als Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:17
Hoi,

Ik wil eindelijk eens een grondige back-up maken van al de foto's (tienduizenden) die in mijn icloud steken. Ik wil deze dus downloaden en op een externe SSD opslaan, en dit proces om de x tijd herhalen. Omdat ik ook Android en Windows toestellen gebruik zoek ik de beste manier zodat ik niet uitsluitend afhankelijk ben van apple in de toekomst om aan mijn foto's te kunnen.

Maar wat is de meest efficiënte manier, ik lees op het internet van alles,

- Een download op mijn Mac en deze wegschrijven is het meest logische, maar zijn die foto's dan niet opgeslagen via een bestandsindeling die enkel Mac kan openen? In het verleden al eens problemen mee gehad.

- Icloud openen op een Windows computer en daar de download doen, maar ik lees her en der dat de data dan wel eens gek kan doen en de foto's door elkaar gaan staan bijvoorbeeld.

- Icloud migreren naar OneDrive (gebruik ik ook) en van daar verder werken. Maar ik ben wat bevreesd om zo een grote hoeveelheid om te zetten rechtstreeks van cloud naar cloud.

Tips en ervaringen zijn zeker welkom.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hoeft toch niet van cloud naar cloud te werken?

Je begon al goed: ik wil alles downloaden op een SSD. Top. Dan is je downstream (van iCloud) dus klaar. Daarna hang je de SSD aan een "PC", installeert OneDrive-client en synct de SSD naar Onedrive.live.com. En pas als dit klaar is, begin je met je iCloud leeg te maken of ontmantelen. Je hebt dus tot nu altijd 1 omgeving die niet gewijzigd wordt door de 2 andere handelingen / omgevingen.

Met moderne iPhones of de instellingen daarvan, kan je in principe zonder problemen HEIF/HEVC bestanden uploaden en deze met de meeste image-viewers op andere apparaten weer raadplegen. Of het efficient is, dat laat ik in het midden. Sommige apparaten kunnen foto's in 2 bestandstypen opslaan en daarmee creeer je meer compatibility tussen iOS / Android / Windows / etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:17
@MAX3400 Ok,

Het goede nieuws is dat er voldoende schijfruimte op mijn Mac is om 200 GB aan foto's lokaal op te slaan. Dat is nu het geval.

Volgens internet is een SSD formatteren met exfat bestandsindeling de beste oplossing voor Mac / Windows combinatie gebruik.

Het lijkt me nu wel logischer dat ik de hele bibliotheek niet zomaar ga kopïeren naar de SSD (als dat al lukt met Exfat indeling) maar dat ik alle foto's exporteer als JPEG?

[ Voor 7% gewijzigd door Darks op 26-08-2025 14:00 ]

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-10 11:06

talin

ES-MA

je zou daar "automator" voor kunnen gebruiken.

en anders op windows een mooi Powershell scriptje voor maken.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Onlangs kwam er in "Onmisbare tools & software voor macOS - Deel 7" het programma Parachute Backup langs wat precies doet wat jij wilt (iCloud Photos regelmatig backuppen naar een (externe) schijf). Het enige is wel dat dit enkel beschikbaar is voor macOS en iOS, en niet voor Windows, Android of Linux. Als je niet vies bent van een beetje scripten, dan is er ook iCloud Photos Downloader.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/