Elektrabuizen afdekken of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-09 21:03
Hoi allemaal,

hopelijk maak ik mij te druk en ben ik te voorzichtig, maar toch deze vraag: op mijn eerste verdieping heb ik een flink aantal meters gele pvc elektrabuis liggen. De zolder heeft een aantal ramen waar zomers best wat licht door komt. Ik weet dat pvc op termijn slechter kan worden, o.a. door invloed van uv (zonlicht). Nou wil ik op termijn deze buizen afdekken door een nieuwe vloer die er overheen gelegd wordt. Maar tot die tijd ligt het "bloot". Nu reeds 4 jaar.

Kan ik dit gewoon zo laten liggen, of doe ik er goed aan het toch al tot de nieuwe vloer er in komt af te dekken voor licht (en dus uv)? Of is dit niet nodig?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:17
Gewoon zo laten. De buizen zullen inderdaad wat kunnen verkleuren maar dit zal geen invloed hebben op de (elektrische) veiligheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Extreme smell schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:38:
Gewoon zo laten. De buizen zullen inderdaad wat kunnen verkleuren maar dit zal geen invloed hebben op de (elektrische) veiligheid.
Dat verkleuren komt door het effect van de UV. Hoe langer dit aanhoudt hoe groter dat effect zal worden, omdat we geen idee hebben hoe lang het nog zo zal liggen kun je het beter afdekken. Desnoods met een oud gordijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het is niet alleen verkleuren geel pvc wordt ook steeds brosser waarbij het voor kan komen dat bij erovereen lopen je ze stuk maakt. een gordijntje voor het raam is voldoende als nog veel tijd nodig denkt te hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 26-08-2025 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john7119
Dank voor jullie reacties! Ik ga het afdekken. Zou het na 4 jaar zo gelegen te hebben nog goed zijn? Ik kan het even indrukken, als het dan heel blijft, lijkt het mij nog goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Als je er zandcement overeen doet gaat dat het wel bij elkaar houden. ook als het niet meer 100% is. dus zolang het heel is is het in basis wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@twain4me dank voor je reactie. De buizen liggen op een oude houten verdiepingsvloer, waar op termijn een nieuwe houten vloer overheen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

john7119 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:49:
@twain4me dank voor je reactie. De buizen liggen op een oude houten verdiepingsvloer, waar op termijn een nieuwe houten vloer overheen komt.
ohw zo, dan zou ik er toch een beetje zuinig mee omgaan en in iedergeval de zon gaan weren, want dan heb je natuurlijk geen zandcement om de boel bij elkaar te houden. :)

[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 26-08-2025 20:15 . Reden: UV -> zon ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
Er zit toch een raam voor, dus hoezo UV?

Niet te druk maken hoor. Een gordijntje is sowieso wel slim om de hitte buiten te houden, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wilke schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:19:
Klopt, al hangt het wel van het soort glas af. maar opzich bedoelde ik ook zon in het algemeen. fixed :)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 26-08-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik neem aan dat er eerst nog iets van een ondervloer overheen komt dus wellicht kun je die alvast gaan leggen?
En verder inderdaad een (rol)gordijntje.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Hoi, dank weer voor de reacties. Inmiddels heb ik de leidingen die voor de ramen lopen tijdelijk afgedekt met pvc folie. In het knieschot, waar ook elektrabuizen lopen, nog niet, omdat dat nogal wat lengte is en omdat daar geen direct zonlicht komt. Ik ga nu uitzoeken of ik wat gordijntjes kan maken voor de ramen.

Ik heb even hard op enkele elektra buizen gedrukt; er gebeurt niets. Dan ga ik er maar vanuit, dat het nog ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Ze liggen er in gebruik en hoeven niet meer verwerkt te worden? In dat geval zou ik me niet zo'n zorgen maken, in mijn schuur (met ramen) zitten die gele leidingen al zeker 20 jaar over de wanden heen en daar gebeurt weinig mee. Zelf gebruik ik de grijze leidingen in dat soort situaties maar UV eet ze niet zomaar op.

Als je ze nog moet buigen / knippen etc. ga je de brosheid wellicht wel merken.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Door UV licht worden ze bros en hard. Als je ze niet verder hoeft te buigen blijft dat gewoon goed.

Voor je beeldvorming: ik heb een huis van 1978 met een inpandige berging. Elektrabuizen zijn opbouw en gewoon geel PVC met metalen klemmetjes. Daar staat elke ochtend tot 12:00 de zon vol op het raam van de deur op die buizen te schijnen. Ik heb 3 jaar geleden bij de verbouwing die buizen verwijderd, ze waren idd hard geworden, maar verder niks met die buizen aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
Wilke schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:19:
Glas houdt veel UV tegen, maar lang niet alles ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:48:
Door UV licht worden ze bros en hard. Als je ze niet verder hoeft te buigen blijft dat gewoon goed.

Voor je beeldvorming: ik heb een huis van 1978 met een inpandige berging. Elektrabuizen zijn opbouw en gewoon geel PVC met metalen klemmetjes. Daar staat elke ochtend tot 12:00 de zon vol op het raam van de deur op die buizen te schijnen. Ik heb 3 jaar geleden bij de verbouwing die buizen verwijderd, ze waren idd hard geworden, maar verder niks met die buizen aan de hand.
Hier een huis uit 1972 met de pvc buizen in het zicht / in het daglicht. Buizen zijn in goede conditie maar wel hard en bros. Als er iet mee wil doen breken ze snel.
Pagina: 1