Metal-stud voorzetwand, isolatie op ongelijke buitenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebast1aan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-09 10:40
Hoi,

Ik heb op zolder een metal-stud frame geplaatst, alleen het frame nog, nog geen isolatie of gipsplaten. Het is een puntdak en op het hoogste punt is het 4,5 meter hoog, breedte is ongeveer 12 meter. De muur waar ik het metalstud frame voor heb geplaatst heeft twee bakstenen schoorstenen (niet meer gebruikt) die schuin lopen over de muur. De ruimte tussen het metalstud frame en de muur varieert daardoor van 5cm tot wel 25cm (ik heb al ongeveer 30cm van de schoorstenen weg-gekapt/geslepen, meer is niet te doen).

Nu zit ik me af te vragen of ik die ruimte helemaal moet volstoppen met isolatie, b.v. steenwol, of dat het voldoende is om alleen isolatie te plaatsen tussen de metalstuds.

Ik vraag me ook af hoe hoog de isolatie tussen de metalstuds mag zijn, op bepaalde plaatsen heb ik de metalstuds wel op 30cm hartafstand geplaats ivm de hoogte van 4,5 meter. De isolatie leunt niet op de muur normaliter? Blijft het op die hoogte dan wel goed tussen de metalstuds zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door Sebast1aan op 26-08-2025 12:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Is het hoofddoel geluid of warmte isolatie?

Ik heb net een metalstud wandje gezet tussen ons en de buren van 3m hoog voor geluids isolatie. Daar was de muur ook wel wat ongelijk en de opening wat groter varieerend van 2 tot 15cm. Voor geluid is dat niet erg, als de metal stud maar niet de muur raakt. Voor warmte zou ik de ruimte wel willen opvullen met isolatie.

Ik heb zelf 45mm dikke metisse katoenisolatie gebruikt in de zware variant (45kg/m3) en dat blijft prima op hoogte zitten in de 50mm profielen, zelfs met 60cm HOH. De C profielen van een metal stud staander klemt erg goed door de 'pootjes' van de C.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 26-08-2025 14:19 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:09
Tussen de metalstud steek je best glaswol of rotswol, zodat het geen klankkast wordt; ook is deze samendrukbaar dus je kan electriciteit aanleggen zonder veel zorgen.
De holte naar muur toe, dat lijkt ideaal voor goedkope volume isolatie (cellulosevlokken en dergelijke); dubbelzijdige tape achteraan de metalstuds, folie op hangen, en van bovenaf helemaal opvullen. Als je het dak sowiezo isoleert met glaswol, dan heb je wellicht reststukjes genoeg om dat op te vullen,dat kan ook.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.