CV systeem aanpassingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 11:50
Wij wonen in een jaren ’30-huis met een radiatorsysteem dat werkt met een soort ringleiding. De hoofd-aanvoerleiding is een buis van ongeveer 60 mm die boven op de verdieping loopt. Vanaf die leiding worden de radiatoren boven gevoed en komen ook weer terug in dezelfde leiding. De radiatoren beneden zijn echter aangesloten via een retour-ringleiding die uiteindelijk teruggaat naar de CV-ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_BM_5Bxq0JhvHncfI7_E6jicL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3UwfkAM0AhsjYSIYpwVU7Ojk.png?f=fotoalbum_large
Tot zover heb ik het systeem tot bovenstaande schema kunnen herleiden.

We willen binnenkort de vloer in de woonkamer vervangen. Omdat het een houten balkenvloer is met daaronder zo’n 30–40 cm ruimte en vervolgens een betonnen laag, lijkt dit een goed moment om het oude leidingwerk onder de vloer direct te vervangen.

De leidingen die er nu liggen zijn waarschijnlijk uit de jaren zestig, en ik wil ze graag vervangen door nieuwe kunststofleidingen zonder koppelingen onder de vloer. Zo is de kans op lekkage in de toekomst minimaal, zeker als er straks een nieuwe PVC-vloer ligt.

Het idee is dus op de plek waar nu “Radiator beneden 2” op de grote aanvoerleiding zit, zit in een inbouwkast met genoeg ruimte voor een verdeler. Vanaf die verdeler zou ik alle radiatoren van de woonkamer (Beneden 1–4) kunnen voorzien van een aparte aanvoer en retour. De leidingen lopen dan via een nog te maken koof van boven naar beneden, en vervolgens onder de vloer door naar de juiste radiatoren.

De radiatoren zelf hoeven niet per se vervangen te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FM-XjV5mrKJ4rLCmktC0-mVNW4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vrn75hww2n56FRu5Vuun80oC.png?f=fotoalbum_large

Maarja, dan heb ik wel wat vragen: de retour van de woonkamer-radiatoren komt dan weer terug in de aanvoerleiding van de rest van het huis. Dat betekent dat het water dat naar de andere radiatoren gaat, mogelijk al wat afgekoeld is. Ik weet niet of dat echt een probleem is. In mijn opzet zou de retour pas echt beginnen bij “Beneden Radiator 5”.
  • Kun je op deze manier een verdeler voor normale radiatoren aansluiten?
  • Hoe groot is het probleem dat de retour van de woonkamer-radiatoren weer in de aanvoer terechtkomt?
Ik wil dit werk niet zelf doen maar laten uitvoeren. Alleen merk ik dat het lastig is een installateur te vinden die dit soort klussen wil aannemen. Heb je tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

De belangrijkste reden voor dit plan is preventief onderhoud: het vervangen van oud leidingwerk dat nu onder de vloer ligt, zodat de kans op lekkage in de toekomst minimaal is. Zeker na het leggen van een nieuwe vloer wil ik niet het risico lopen dat er na verloop van tijd alsnog schade ontstaat.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Twee bedenkingen:
- Vloer vernieuwen zonder vloerverwarming plaatsen, dat snap ik niet.
- Zo'n eenpijpssysteem is zwaar verouderd, zeer inefficiënt, nauwelijks regelbaar en totaal niet geschikt voor warmtepomp. Dat installateurs daar hun vingers niet aan willen branden is logisch, enkel een beunhaas wil even snel cashen en jou ontevreden achterlaten.

Plan het systeem voor een warmtepomp: overgaan naar het standaard tweepijpssyteem voor de radiatoren boven, voldoende ruime diameters, en kijk toch eens naar vloerverwarming beneden. Plan ook al een locatie in, zorg dat je daar gemakkelijk naar een latere warmtepomp kan aansluiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7YX
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-08 22:40
Ook ik sluit me aan bij de opmerkingen van @naftebakje. Zelfs al zou je niet over gaan op een WP systeem voorkom je hier later een hoop kopzorgen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Vloerverwarming is inderdaad ter sprake gekomen, maar helaas blijf ik dan radiatoren houden. Vloerverwarming gaat niet genoeg vermogen hebben om de woonkamer op temperatuur te houden in de winter (aldus de installateurs die al geweest zijn). Dus 1 voordeel van vloerverwarming, dat je uiteindelijk zonder radiatoren zit, is dan al teniet gedaan.

Daarnaast is het ook een kwestie van financien. Vloerverwarming betekend ook dat de kruipruimte die we hebben, geheel gevuld moet worden, dat was ook niet per se heel goedkoop 😃 .

Verder is het vervangen van de radiatoren boven ook niet zomaar klaar. Die zijn dus ook aangesloten op de 'ringleiding' maar die leiding is dus overal, behalve in de eerste post genoemde kast, weggewerkt, dat betekend dat dus niet alleen de woonkamer vloer vervangen wordt, maar ook op de bovenverdieping overal van alles open moet.

Dan gaat dit project dus van ~25.000 naar 40.000 euro. Dat is niet een investering die ik extra wil maken op dit moment.

Een warmtepomp is een leuk idee, maar lastig haalbaar in een oud huis als dit. Langzaamaan isoleren we alles, maar zelfs dan vraag ik me af of dat voldoende gaat zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
sorted.bits schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:14:
Vloerverwarming is inderdaad ter sprake gekomen, maar helaas blijf ik dan radiatoren houden. Vloerverwarming gaat niet genoeg vermogen hebben om de woonkamer op temperatuur te houden in de winter (aldus de installateurs die al geweest zijn). Dus 1 voordeel van vloerverwarming, dat je uiteindelijk zonder radiatoren zit, is dan al teniet gedaan.

Daarnaast is het ook een kwestie van financien. Vloerverwarming betekend ook dat de kruipruimte die we hebben, geheel gevuld moet worden, dat was ook niet per se heel goedkoop 😃 .

Verder is het vervangen van de radiatoren boven ook niet zomaar klaar. Die zijn dus ook aangesloten op de 'ringleiding' maar die leiding is dus overal, behalve in de eerste post genoemde kast, weggewerkt, dat betekend dat dus niet alleen de woonkamer vloer vervangen wordt, maar ook op de bovenverdieping overal van alles open moet.

Dan gaat dit project dus van ~25.000 naar 40.000 euro. Dat is niet een investering die ik extra wil maken op dit moment.

Een warmtepomp is een leuk idee, maar lastig haalbaar in een oud huis als dit. Langzaamaan isoleren we alles, maar zelfs dan vraag ik me af of dat voldoende gaat zijn.
een woonkamer heeft toch veel meer vloeroppervlak dan oppervlak aan radiatoren? Ik zou een andere installateur zoeken. Als dat gewoon HoH 10 cm ligt lijkt het me onmogelijk dat er niet genoeg afgifte oppervlak is.
Kruipruimte vullen kan met b keus isolatie en een laag beton of schuimbeton, dat zijn echt de kosten niet.
Radiatoren boven? Die laat je lekker zitten, stoken boven gebeurt toch bijna nooit en als dat gewoon meedraait op je systeem wordt het daar ook wel warm genoeg, of wil je het 21 graden op alle slaapkamers hebben?

Er zijn 200 jaar oude monumentale panden die met een warmtepomp warm worden, dat is echt geen probleem waar je je zorgen om hoeft te maken bij een jaren 30 woning.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
No Hands schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:21:
[...]

een woonkamer heeft toch veel meer vloeroppervlak dan oppervlak aan radiatoren? Ik zou een andere installateur zoeken. Als dat gewoon HoH 10 cm ligt lijkt het me onmogelijk dat er niet genoeg afgifte oppervlak is.
Kruipruimte vullen kan met b keus isolatie en een laag beton of schuimbeton, dat zijn echt de kosten niet.
Radiatoren boven? Die laat je lekker zitten, stoken boven gebeurt toch bijna nooit en als dat gewoon meedraait op je systeem wordt het daar ook wel warm genoeg, of wil je het 21 graden op alle slaapkamers hebben?

Er zijn 200 jaar oude monumentale panden die met een warmtepomp warm worden, dat is echt geen probleem waar je je zorgen om hoeft te maken bij een jaren 30 woning.
Bedankt voor het extra advies, maar er zijn ondertussen meerdere installateurs geweest. waarbij werd aangegeven dat dit niet een goede oplossing was voor dit huis.

Maar we gaan een beetje voorbij aan de originele vraag (dit is een klein onderdeel van het project wat is ontstaan), het vervangen van een parket vloer voor PVC, na een riolering-incidentje, begon met een projectje van 8k en ondertussen zitten we op 25k. Ik wil deze investeringen verder niet doen op dit moment en vroeg me af of we de radiatoren beneden in ieder geval al op een andere manier aan konden sluiten.
Pagina: 1