Simracing build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-08 22:04
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Main use-case zal simracing worden. Momenteel is dat iRacing, maar ik wil zeker ook AMS2, en LMU gaan proberen
Monitor: MSI 40" 1440P - 155Hz

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen specifiek budget. Bedoeling is om slimme en nuttige upgrades te doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 57,-€ 57,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H400 Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 44,45€ 44,45
1VoedingenCorsair TX550M€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sKingston A2000 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 101,45
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat dit systeem nog wel upgrade-mogelijkheden heeft zodat ik op AM4 kan blijven.
RAM 16GB => 32GB RAM
CPU upgrade - 5700x3d?
GPU Upgrade?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, zolang het allemaal maar goed met elkaar werkt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Rekening te houden met de kast. Liefst geen mods nodig om de componenten te doen passen.

Ga je overklokken?
Liever niet, liefst zoveel mogelijk plug and play. Ik heb maar zeer beperkte game-tijd, dus die wil ik graag maximaliseren door niet te veel met het systeem zelf bezig te zijn

Wat verwacht je van ons?
Graag advies over de upgrade-mogelijkheden, maar geen overkill componenten. Momenteel moet ik iRacing op Class5 graph settings zetten om aan 90-100FPS te komen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:03
5700X3D zal tweedehands shoppen worden of geluk hebben. Die zijn opperdepop.

Voor mijn geld zou ik nu voor AM5 gaan. De 9600X is momenteel onder de 200 euro.

Je AM4 set kun je nog hergebruiken in een andere pc, of doorverkopen.

Je bent door je voeding redelijk gelimiteerd in videokaart keuze.

[ Voor 30% gewijzigd door youridv1 op 26-08-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-08 17:44
Bedoeling is om slimme en nuttige upgrades te doen.
als ik dat lees, en dan zie dat je
RAM 16GB => 32GB RAM
CPU upgrade - 5700x3d?
GPU Upgrade?
deze upgrades wilt doen, dan lijkt het me dat een volledige upgrade misschien "nuttiger" is dan de helft van je systeem vervangen. Een volledige pc verkopen is namelijk alsnog makkelijker dan losse onderdelen. Je zou ter referentie eens kunnen kijken naar de BBG 1440p Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc
of misschien met jouw gebruik kun je al uit de voeten met de 1080p BBG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:53

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het heeft allemaal met je budget te maken. Een jaar geleden was het nog heel slim naar een 5800X3D te gaan icm top GPU's presteert die fantastisch. Even als voorbeeldje ik heb zelf een 5090 in combinatie met een 5950X (omdat ik minder met gaming bezig ben en meer productiviteit). Gister voor het eerst even een 3D mark gedraaid en dan kom ik op 52000 in plaats van de gemiddelde 56900 uit, dus zo'n 10% lager.

Maar mijn idee daarbij is dan voor die laatste 10% performance moet ik wel weer nieuw mobo, cpu en ram aanschaffen, je bent dan snel weer zo'n €700 verder als je die perfomancewinst ook echt wil halen. Alternatief met hetzelfde budget is dan een 5080 systeem met AM5 upgrade, dan zit je ook rond de €2250, maar dan heb je in diezelfde benchmark gemiddeld 36500 punten. Ik ga dus met wat undervolt/overclockpogingen lekker kijken hoever ik kom het iets meer naar gemiddeld te trekken en vind het verder wel prima, alsnog meer fps for the buck op deze manier.

Nadeel is inderdaad echter dat je met een 5800X3D het best zit voor jouw wensen, maar ja die is nu inderdaad zeer lastig te krijgen en ook de 5700X3D is net uit voorraad gegaan en was de laatste maanden ook al een steeds minder goede deal door hoge prijzen.

Wat je zou kunnen overwegen is een 5800XT voor €165, die is nog steeds schappelijk geprijsd nu, iets minder performance maar dan kun je inderdaad met 32GB ram prima zelfs tot een 5090 gaan, die zal sowieso beter presteren dan mijn 5950X want het zijn wel minder cores maar die draaien wel harder, dus voor gaming juist goed. Enige dat wel belangrijk is, is dat jouw moederbord geen PCIe 4.0 heeft en dan krijg je daardoor nog wel wat extra performance verlies. Maar zelfs met een 5080 en ook 4090 merk je daar al nauwelijks iets van, dus ik weet niet in welk budget je zocht maar met elke kaart behalve de 5090 is dat ook niet echt een issue.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
CPU en GPU zijn de twee componenten die je wilt upgraden. Neem een 5700X of 5800X en een RX 9060 XT. Dan ben je voor +- 475 euro klaar en zal die die FPS target wel halen.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou echter met sim racing (best CPU intensief en wil ook wel wat qua GPU) geen risico nemen en nog wel even doorsparen.

Voor rond de €1000 heb je een RX 9070 XT, 5800XT, goede voeding en 16GB extra ram, want ook dat wil je lekker naar 32GB hebben voor dat spel. Daarmee kun je weer ruim 1440P ultra 100hz draaien. Natuurlijk kun je ook minder upgraden, maar als je dan toch bij AM4 blijft zou ik van het bespaarde geld wel maximaal gebruik maken. Hierna ga je deze build iig nooit meer upgraden, dus dan in 1x goed.

[ Voor 26% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-08-2025 15:59 ]

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1