TV ophangen aan super isolplaten: advies gezocht!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoDuck
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-09 10:22
Hoi allemaal,

We zijn bijna klaar met ons nieuwe huis en het moment is gekomen om de tv op te hangen. De situatie: er zit een dubbele superisol-plaat (voor warmte- en stevigheid?) tegen een metal stud wand, speciaal bedoeld om de tv veilig te kunnen ophangen.

Nu loop ik tegen het volgende aan:

Vraag 1: Afstand tot kachel
De tv komt aan dezelfde muur als onze vrijstaande houtkachel. Online zie ik adviezen tussen de 80-100 cm, soms zelfs minder. Heeft iemand praktijkervaring hoeveel afstand genoeg is zonder kans op schade?

Vraag 2: Bevestiging in superisol op metal stud
De muur bestaat dus uit superisol-platen (ca. 30 mm) op metaalstuds. Welke pluggen/bouten zijn in dit geval het veiligst voor het ophangen van een 55 inch tv (ca. 18kg? Ik lees over hollewandankers als Molly/Toggler, maar kom ook adviezen tegen om vooral juist de metalen profielen te zoeken en daarin te schroeven. Heeft iemand dit succesvol gedaan of een goed stappenplan hiervoor? Extra info: aanbrengen van een houten verstevigingsplaat achter het gips is bij ons nu niet meer mogelijk.

Alle tips, praktijkervaringen en foto’s van eigen oplossingen zijn zeer welkom!

Afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gZSt3D_meBH8s66AHdSTJVCcec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaSKmRV9BN4GGBrT0Ye2kpii.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt alvast voor het meedenken

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kunt ook combineren, meestal is zo'n beugel nogal breed. 4 holle wand ankers en 4 in de metal stud bijvoorbeeld.
En niet elke bevestiging is hetzelfde, dus de ene bevestiging kan meer gewicht houden, maar gaat los door beweging/jutteren, terwijl de andere minder gewicht kan hebben, maar minder speling heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 17:52
Ik zie een inbouwhoutkachel (is dat een Contura i8?). Ervan uitgaande dat er niet een tweede kachel bij komt, verwacht ik dat deze geen probleem geeft. Stralingswarmte naar de zijkant (dubbel beglaasd, nietwaar?) is al beperkt, naar schuin achter helemaal. Maar ik zou zeggen zet de kachel en ga voelen / meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:35
Ik zou ook even aanvoelen hoe warm het daar wordt, wel kleine disclaimer mocht je nog geen tv hebben gekocht, koop geen Edge lit want die hebben vaak al problemen qua hitte aan de onderkant.

[ Voor 23% gewijzigd door flaskk op 26-08-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoDuck
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-09 10:22
CJ_Latitude schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:43:
Ik zie een inbouwhoutkachel (is dat een Contura i8?). Ervan uitgaande dat er niet een tweede kachel bij komt, verwacht ik dat deze geen probleem geeft. Stralingswarmte naar de zijkant (dubbel beglaasd, nietwaar?) is al beperkt, naar schuin achter helemaal. Maar ik zou zeggen zet de kachel en ga voelen / meten.
Het betreft een Dik Geurts Instyle Corner 660 High, er komt geen tweede kachel bij en hij is inderdaad dubbel beglaasd. De invoer zit aan de andere kant van de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:41

Ac0

Ik heb in een verleden een trapleuning opgehangen met Toggler hollewandankers (m8 gewoon geloof ik). Dat bleef prima hangen zelfs met mijn wat onhandige moeder die van de trap af lazerde en er met haar volle gewicht aan bleef hangen. Nogal anecdotisch maar als dat goed houdt, denk ik dat je TV van 25-30(?) kilo met een stuk of 4 ankers nergens heen gaat...
Pagina: 1