Hulp gevraagd bij indeling keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2JvLo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-09 15:06
Goeiedag,

We zitten al even te puzzelen met hoe de indeling van onze keuken moet gaan worden, En helaas! We komen er telkens maar niet uit. Ik dacht hier eens even te vragen of iemand zin heeft om met ons mee te denken in dit project. De ruimte had voorheen een andere bestemming, Vloer moet er toch uit dus we zijn helemaal vrij om het naar smaak in te delen. De 2 deuren aan de linker zijde gaan er uit en worden vervangen door 1 deur, Hoe die er uit ziet of waar in de wand die komt is allemaal nog vrij te bepalen. Deuren aan de rechter zijde zijn wel een vast gegeven.

Ik ben benieuwd of er iemand het gouden idee heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJePzv5xCCTx_oi1sZOFjyerA7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFRQMOi0GaK8HUEzqJPiJlw1.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 15:52
Ga naar een keukenboer, die tekenen dit in. Dan krijg je wat ideeën. Er is geen verplichting om meteen een keuken aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2JvLo
WhatsMyUsername schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:53:
Ga naar een keukenboer, die tekenen dit in. Dan krijg je wat ideeën. Er is geen verplichting om meteen een keuken aan te schaffen.
Zeker een goed idee, Zullen we het weekend even proberen. Natuurlijk hebben we het liefst zo veel mogelijk ideeen om uit te kiezen, Dus mocht iemand er naar kijken en wat in zien dan horen we het evengoed graag.

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:02
Je hebt een behoorlijke wand met hoek zonder ramen. Meeste mensen vinden een aanrecht met raam wel fijn.

Eerste vraag: wil je kookeiland of wand aanrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 10:20
Niemand heeft natuurlijk het 'gouden idee' , want een ieder heeft een eigen smaak qua inrichting. Ik zou inderdaad ook aankloppen bij enkele keukenleveranciers zoals hierboven geopperd. Ze willen graag verkopen, dus doen ze graag een vrijblijvend voorstel + offerte. Daarbij zal de leverancier(s) je verschillende opties voorhouden. Voordeel is dat je in de showroom de opties deels direct kunt bekijken zodat het tastbaar wordt. Verder is het afhankelijk van je (functionele) wensen en eisen. Wil je een kookeiland, afzuiging erboven of juist geïntegreerd in kookplaat, kasten aan 1 wand of aan meerdere wanden etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

2JvLo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:40:
Goeiedag,

We zitten al even te puzzelen met hoe de indeling van onze keuken moet gaan worden, En helaas! We komen er telkens maar niet uit. Ik dacht hier eens even te vragen of iemand zin heeft om met ons mee te denken in dit project. De ruimte had voorheen een andere bestemming, Vloer moet er toch uit dus we zijn helemaal vrij om het naar smaak in te delen. De 2 deuren aan de linker zijde gaan er uit en worden vervangen door 1 deur, Hoe die er uit ziet of waar in de wand die komt is allemaal nog vrij te bepalen. Deuren aan de rechter zijde zijn wel een vast gegeven.

[Afbeelding]
check even of je wat kunt doen met de keukenplanner van Ikea:

https://www.ikea.com/nl/nl/planners/kitchen-planner/

ZO heb ik een PAX-kastenwand van 6 meter tot het laatste laatje getekent bij de kastenafdeling en daar rolt zelfs een complete BOM uit met alle magazijnlocaties :P

en wat @WhatsMyUsername zegt.....ga eens bij een keukenboer langs en als je een stijl keuken aanstaat, laat een tekening maken...die schudden ze zo uit hun computer.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@2JvLo je geeft ons weinig om mee te werken.
  • hoeveel kastruimte heb je nodig?
  • wat is de gezinsgrootte?
  • eethoek? Rond/rechthoekig/zitplaatsen?
  • kookeiland?
  • licht op werkblad?
  • inbouwmateriaal: oven/vaatwasser/magnetron/stoomoven/kookkraan/gas_of_elektra/afzuiging?
Mijn advies zou zijn om eerst zelf eens wat te schetsen, via Ikea of Brugman, nog beter (zonder account aan te maken direct beginnen) Bruynzeel.
Je kunt werken met standaard maten van 60x60cm breedte en lengte en eens wat in het wilde weg tekenen. Achter een tafel heb je minimaal 1 meter nodig om comfortabel stoel in en uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2JvLo
desmond schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:41:
@2JvLo je geeft ons weinig om mee te werken.
  • kookeiland?
  • licht op werkblad?
  • inbouwmateriaal: oven/vaatwasser/magnetron/stoomoven/kookkraan/gas_of_elektra/afzuiging?
Mijn advies zou zijn om eerst zelf eens wat te schetsen, via Ikea of Brugman, nog beter (zonder account aan te maken direct beginnen) Bruynzeel.
Je kunt werken met standaard maten van 60x60cm breedte en lengte en eens wat in het wilde weg tekenen. Achter een tafel heb je minimaal 1 meter nodig om comfortabel stoel in en uit te komen.
Je hebt helemaal gelijk, Schetsjes hebben we het een en ander van, Maar helaas lijkt het er iedere keer op uit te komen dat we een deel van de ruimte niet benutten, Wat natuurlijk zonde is.
  • Een hele goede vraag, m'n vriendin is gek op servies dus liever meer dan minder.
  • Momenteel zijn we met z'n 2e, Het is wel de bedoeling mensen in de keuken te kunnen ontvangen, Had er ook even bij moeten vermelden dat er nog een eettafel in de ruimte moet komen. Minimaal 6 persoons.
  • Vrije keus en net waar de ruimte zich voor leent, Ze kunnen alle mooi zijn en we zitten niet vast aan een bepaald idee hier over.
  • kookeiland?
  • Als het goed in de ruimte past dan graag. We hebben zelf nog geen manier gevonden waarop dat past zonder een krappe hoek te creëren of een deel van de ruimte onbenut te laten.
  • licht op werkblad?
  • Aanrecht onder het raam is natuurlijk heel mooi, Maar eten bij het raam ook. We hebben nou eenmaal een vrij donkere ruimte waar we het mee moeten doen. We staan open voor suggesties. Wel wordt de muur tussen de hal bij de voordeur een glaze wand.
  • Eigenlijk ja op alles, Stoomoven is nog een overweging die gemaakt moet worden. We willen graag afzuiging boven de kookplaat (electrisch) en de amerikaanse koelkast die we nu hebben zouden we ook graag terug laten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ik zou afstappen van het idee van een "gouden idee" of een "prins op een wit paard" ... extreme fantasieen van een zeldzame 'perfectie'.

Voor de indeling van een functionele levensomgeving gaat het gewoon om het afwegen van voors en tegens, je eigen prioriteiten weten en keuzes maken die die ondersteunen.

Bv een _functionele_ keuken voor personen voor wie het koken heel belangrijk is en een centrale rol in het familieleven vormt, is natuurlijk een andere ingericht iets dat de keuken voor iemand bij wie dat hooguit een bijzaak is.
Daarom zullen de beste keukens voor beide personen anders uitzien, maar voor hen wel de beste zijn.

Om die reden kan ik ook verder weinig aangeven wat een goede tip voor jou zou zijn, je beschrijft helemaal niks over je wensen, je levenssituatie, voor welke personen die ruimte zal zijn en dus kan niemand daarover iets inschatten.

Tevens moet ik eerlijk zeggen dat dat plattegrondje me ook helemaal niet duidelijk is: tezeer uitgesneden dat ieder referentie-kader ontbreekt ... onduidelijk is wat die 3 verschillende hallen nu eigenlijk doen en hoe groot de rest van het huis is... is er nog een eetkamer? is er nog een grotere woonkamer? wat zijn de ruimtes rechts die geen betiteling hebben, wat doet de deur bovenin, waar komt die uit?
Die garage en die Schuur, hoe worden die benut, ook bv als opslagruimte voor levensmiddelen?
zijn dat ook regematige doorgangspunten, bv waar mensen 'thuiskomen' (via de garage?)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Met ^; als je geen idee hebt hoe de looplijnen en keukenactiviteiten zijn kan je weinig aanraden. Een gesprek met een keukenboer zal je snel dwingen tot nadenken over praktische zaken (en laat het dan ook even bezinken voor je keuzes vastlegt).

Een eiland is heel handig in een woonmagazine of een toonzaal. In een huis waar gewoond wordt, kost dat veel ruimte. Een schiereiland is vaak een goed compromis, die ene doorgang die je 'verlies' levert je een berg extra werkruimte, doorgang en kastruimte op.

Bedenk je ook of je zaken wil verstoppen. Wij hebben in de keuken een doorgang met schuifdeur naar het washok (met werkblad boven de wasmachine en droogkast): daar staat het een en ander klaar voor als de visite komt, en verstop je gemakkelijk vanalles wat niet meer in de vaatwas past. Schuifdeur dicht, en het ziet er proper uit.

Voor die deur in de linkse wand: als daar een hele kastwand komt waarin een van de kastjes eigenlijk de deur is, kan je die erg leuk verstoppen. Maar als je daar constant passeert, is dat weer niet handig.

Met anderen: het is erg fijn als je kookt of afwas doet of een taart bakt, dat je dan niet op een muur of kast zit te staren; een raam naar buiten (of opening naar de woonkamer) is erg fijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:19
Als je echt van koken houd; bouw een praktische keuken. Een keuken die je niet tegen gaat werken als je aan het koken bent. Wij hebben een keuken laten bouwen en hiermee rekening gehouden, dankzij de keukenboer. Je wilt niet een keuken hebt waar alles onpraktisch is geplaatst, puur om het esthetische. Een onpraktische keuken wordt heel snel vervelend.

Je moet echt een vrijblijven gesprek plannen met een keukenboer, zodat je in ieder geval ervan leert en meer ervaring opdoet. Bij een keuken moet je met heel veel zaken rekening houden zoals korpushoogte, dekbladhoogte, hoogte ovens, plaatsing leidingen, vrije loopruimtes en meer. Het zal je werk vergemakkelijken en misschien kan je tot een goede deal komen (onderhandelen). Ikea is ook niet meer wat het is geweest.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
Goeiedag,

[Afbeelding]
In de meeste gevallen wil je een L vorm. Ik heb een grote voorkeur voor voldoende werk/snij ruimte naast mijn fornuis, en ook ruimte aan beide kanten van mijn wasbak. Bij ons fornuis aan de lange kant, links ervan een grote snijplank, rechts plaats voor apparaten. En de korte kant de wasbak, links droogrek, rechts vuilnis/plek voor snijden/stapelen.
Je kan snel en makkelijk van fornuis > wasbak en andersom. Je staat elkaar niet in de weg.

Tips wat ik nog had gewild als luxe extra -> voetbediening kraan, en een kraan boven je fornuis. Beide extreem nice to have, maar dat is omdat ik verder gewoon heel tevreden ben 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfl2M-ti516k9oDYi_I5XOXB6YE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8KeCn1SFrru0Uc4fOuwf9kgY.png?f=fotoalbum_large

ps - kastjes kunnen in deze opbouw enkel boven linkermuur.

Ik heb even de looplijnen roze gemaakt.
Nu moet je wel zorgen dat er veel licht is bij je eettafel - dus zorg voor lampen.

alternatief is eettafel op plek keuken, keuken in lange L.

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 29-08-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-09 15:34
Aanrecht met spoelbak onder de ramen bij de overkapping en dan een groot kookeiland met zit gedeelte in het midden van het linker gedeelte. Met apparatuur in een kastenwand links of rechts daarvan. Daarbij wel opletten dat degene die staat te koken niet steeds opzij moet omdat er iemand bij de kraan of koelkast moet zijn.

Alternatief is een lange kastenwand tegen de muur aan de bovenkant met kookeiland ervoor en dan een eethoek linksonder.

[ Voor 15% gewijzigd door GJ uit Brabant op 29-08-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2JvLo
Bedankt voor het meedenken, We zijn het weekend mooi aan het stoeien geweest met de keukenplanner van ikea en ik moet eerlijk zeggen dat we er vrij aardig uit lijken te komen. Mochten we een definitief plan hebben dan zal ik het hier nog even laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Denk aan wat je doet in de keuken:

Wat doe je in de keuken en tussen welke plekken loop je dan?
Bijvoorbeeld snijden en de kookplaat én het afval dicht bij elkaar is handig.
Dan is het ook handig als je genoeg ruimte hebt om het werk te doen: Ruimte voor de ongepelde uien, ruimte om te snijden, ruimte om de schillen en de gesneden uien neer te leggen.

Denk aan ruimte voor apparaten. Airfryers en beslagmixers en koffiezetapparaten en broodroosters en waterkokers zijn makkelijk maar ze wonen wel graag op het aanrecht en nemen daar ruimte in. Maak die ruimte - maak niet een mooie compacte keuken en denk 'dat komt wel goed'.

Sta je soms in de keuken met twee mensen? Waar werk je? Hoe sta je elkaar niet in de weg?
Als dat niet nodig is: Welke dingen kan een 2e persoon doen zonder dat zhij de kok in de weg loopt?
Thee zetten? Bordje+broodje pakken? Een kopje in de vaatwasser zetten? Iets uit de koelkast in de magnetron doen, bordje erbij pakken, bestek erbij, en weer weg? Allemaal zonder de kok opzij te duwen?
Pagina: 1