Pergola palen in bloembak ipv in de grond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvl512
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-08 21:28
Beste allen,

Ik heb een tuin op het zuiden en wil daar achterin tegen de schuur een pergola maken. Het idee is om 2 palen op 3 meter van de schuur te zetten met liggers naar de schuur en daaraan vast.

Het doel is om schaduw te maken door op de liggers en dwarsbalkjes rieten- of bamboematten vast te zetten.
Hierdoor krijgen we schaduw maar er kan ook wind doorheen, zoals bijv vaak gebruikt wordt in Turkije.

Totale breedte wordt 2 mtr, totale lengte 3 mtr. de staanders komen dichter bij elkaar. Dwz dat het riet of bamboe aan weerskanten 30 cm uitsteekt, waardoor de palen 1.40 mtr uit elkaar komen.

Mijn vraag is of ik de palen in grote bloembakken in beton kan zetten, ipv in de grond. De totale constructie wordt niet heel groot en wordt aan de achterzijde afgeschermd door de schuur waaraan hij verankerd wordt en aan de zijkant door een dichte schutting naar de buren op ongeveer 30 cm.

Ik hoor graag van jullie.

Gr Tom

Beste antwoord (via bvl512 op 28-08-2025 12:07)

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:19
bvl512 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:26:
Beste allen,

Ik heb een tuin op het zuiden en wil daar achterin tegen de schuur een pergola maken. Het idee is om 2 palen op 3 meter van de schuur te zetten met liggers naar de schuur en daaraan vast.

Het doel is om schaduw te maken door op de liggers en dwarsbalkjes rieten- of bamboematten vast te zetten.
Hierdoor krijgen we schaduw maar er kan ook wind doorheen, zoals bijv vaak gebruikt wordt in Turkije.

Totale breedte wordt 2 mtr, totale lengte 3 mtr. de staanders komen dichter bij elkaar. Dwz dat het riet of bamboe aan weerskanten 30 cm uitsteekt, waardoor de palen 1.40 mtr uit elkaar komen.

Mijn vraag is of ik de palen in grote bloembakken in beton kan zetten, ipv in de grond. De totale constructie wordt niet heel groot en wordt aan de achterzijde afgeschermd door de schuur waaraan hij verankerd wordt en aan de zijkant door een dichte schutting naar de buren op ongeveer 30 cm.

Gr Tom
Het lijkt Tweakers-eigen te worden om geen antwoord te geven op de gestelde vraag, maar om de vraag zelf ter discussie te stellen :)

In ieder geval: dit is prima mogelijk. Wel twee punten van aandacht:

-De bloembakken hebben wel behoorlijk wat gewicht nodig. Laten we zeggen minimaal 100 kg per stuk, maar misschien nog wel meer. Dat worden dus 2 bakken die je nooit meer fatsoenlijk zult kunnen verplaatsen :)
-Stop de palen niet 'glad' in het beton. Zorg dat er wat extra binding is tussen de twee materialen. Bijvoorbeeld door onderin elke paal eerst twee lange bouten aan te brengen (ieder in een andere richting), die aan beide uiteinden een stuk uit de paal steken (dus een soort kruis maken).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bij een voorjaars storm (zoals Eugene een paar jaar terug), wil je zeker zijn van een stevige constructie.

Ik raad je schroefpaal met u-houder aan ... dat kost haast niks en zit zo de grond in.

[ Voor 48% gewijzigd door Falcon op 26-08-2025 08:53 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 15:17
Waarom zou je ze niet in de grond zetten m.b.v. een betonpoer? Scherm je de paal en ijzerwerk van de poer af van vocht en maak je er een bloembak omheen?
Snap de reden niet echt waarom je het gewicht van de pergola in de bloembakken wilt laten rusten, welke vervolgens het gewicht dragen en "doorgeven" aan de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
BlietZ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:49:
Waarom zou je ze niet in de grond zetten m.b.v. een betonpoer? Scherm je de paal en ijzerwerk van de poer af van vocht en maak je er een bloembak omheen?
Snap de reden niet echt waarom je het gewicht van de pergola in de bloembakken wilt laten rusten, welke vervolgens het gewicht dragen en "doorgeven" aan de grond.
hele grote dure keramisch terrastegels? er was laatst iemand die zijn tegels in 20 cm dik beton had liggen, etc. er zijn allemaal redenen waarom je niet in de grond zou willen. Of dat verstandig is is weer een heel ander punt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:19
bvl512 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:26:
Beste allen,

Gr Tom
Het lijkt Tweakers-eigen te worden om geen antwoord te geven op de gestelde vraag, maar om de vraag zelf ter discussie te stellen :)

In ieder geval: dit is prima mogelijk. Wel twee punten van aandacht:

-De bloembakken hebben wel behoorlijk wat gewicht nodig. Laten we zeggen minimaal 100 kg per stuk, maar misschien nog wel meer. Dat worden dus 2 bakken die je nooit meer fatsoenlijk zult kunnen verplaatsen :)
-Stop de palen niet 'glad' in het beton. Zorg dat er wat extra binding is tussen de twee materialen. Bijvoorbeeld door onderin elke paal eerst twee lange bouten aan te brengen (ieder in een andere richting), die aan beide uiteinden een stuk uit de paal steken (dus een soort kruis maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvl512
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-08 21:28
Dank voor jullie eacties,

Zoals BBBrt aangeeft wordt een aantal malen de vraag ter discussie gesteld.
Dat mag natuurlijk ook maar ik hoef daar niet per sé op te reageren, want er is over nagedacht en er zijn argumenten :)

Voor nu ga ik er nog even over nadenken, mogelijk moet ik wat 'over hoop halen' om palen in de grond mogelijk te maken of toch de bloembakken optie met de aandachtspunten van BBBrt te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 10:24
Dit gaat om een dak van 6 m2, wat aan 1 kant vastzit aan je schuur, en de andere kant op 2 palen staat. Er komen geen zijkanten in en word overkapt met een luchtdoorlatend dak. Effectief word 50% van de constructie door de schuur, en 50% door de palen gedragen. Met 2 palen heeft elke paal dus 1,5 m^2 bamboestengels te dragen.
Het grootste probleem is niet het gewicht, maar lift door wind die eronder komt.
De houten constructie is zwaar genoeg van zichzelf om te blijven staan bij wind. Het bamboe zal wel iets meer lift kunnen veroorzaken, maar met deze kleine oppervlakte zullen dat geen honderden kilo's zijn. Voordat er echt grote opwaardse kracht komt, zal het bamboo zelf, of de bevestiging aan het hout het begeven.
Indien je houten constructie, en zeker je palen een beetje dik uitgevoerd is, verwacht ik dat het eigen gewicht van je constructie voldoende is om te blijven staan. Enige punt van aandacht is de onderkant van je palen. Als deze aan de onderkant een shop krijgen, kunnen ze wegschuiven. Dit moet je zien te voorkomen.
Ik zou dit zelf gewoon bouwen en de bamboo met een paar touwtjes aan de constructie vastzetten. Bij stevige wind kan in de toekomst een van de touwtjes bezwijken, en het bamboo kapot waaien, maar ik verwacht niet dat de hele constructie weg zal waaien.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-09 16:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Wij hebben exact dat gedaan: de "voorpoten" van een overkapping in grote bloempotten, die tot de helft gevuld zijn met beton (het idee was om de andere helft te vullen met aarde en wat planten erin te zetten, maar dat is er nooit van gekomen).

Na de eerste vrieskou zijn beide potten echter gesprongen doordat het beton ging uitzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 29-08-2025 11:59 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:41
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:59:
Wij hebben exact dat gedaan: de "voorpoten" van een overkapping in grote bloempotten, die tot de helft gevuld zijn met beton (het idee was om de andere helft te vullen met aarde en wat planten erin te zetten, maar dat is er nooit van gekomen).

Na de eerste vrieskou zijn beide potten echter gesprongen doordat het beton ging uitzetten.
Hopelijk was het niet het beton dat ging uitzetten maar water dat niet meer uit de bloempotten kon.
Aandachtspuntje dus inderdaad om die waterdoorlatend te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:07
sonina schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Hopelijk was het niet het beton dat ging uitzetten maar water dat niet meer uit de bloempotten kon.
Aandachtspuntje dus inderdaad om die waterdoorlatend te maken.
Of om geen potten/steenwerk te gebruiken maar een mooie constructie van hout... dat zou zelfs mijn persoonlijke voorkeur hebben voor een dergelijk project, lijkt mij een minder vreemd gezicht oftewel het staat denk ik wat sjieker.

Zoiets bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/p...28-cm/12471893/?store=726

Of zoiets: https://www.hornbach.nl/p...oek-50x50x35-cm/10659440/

Of een mooie bak van cortenstaal oid... is wel wat kostbaarder, dat wel... en het moet wel in de stijl van je tuin passen.
Pagina: 1