Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:26

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hey, na het installeren van een nieuwe Lian Lia GA2 Lite Performance waterkoeler wordt mijn CPU plotseling tijdens idle en kleine taakjes plotseling steeds heel warm en koelt dan weer af. Soms is alles prima rond de 35-40 graden, maar het volgende moment, bij simpele dingen zoals het opstarten van Microsoft Word of het afspelen van een YouTube-video, begint de pc op te warmen tot 55-60 graden. Na een paar minuten, wanneer alle ventilatoren op 80-90% draaien, koelt alles weer af. Maar dit blijft maar op en neer gaan en bovendien draaiend de fans harder dan ik gewend was van mijn Dark Rock luchtkoeler die er eerst op zat. Kortom ik heb een heel instabiel warmtepatroon en een stuk meer herrie :'( in plaats van een leuke upgrade.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb volgens de handleiding voldoende koelpasta gebruikt, denk ik, met de koelpasta-applicator (zie de handleiding met instructies hier). Ik heb geprobeerd de ventilatorcurven aan te passen in de BIOS, het tooltje Fan Control en Gigabyte Control Center, maar geen enkel profiel of tweak lost dit probleem op.

Ook hoor ik soms een vreemd fluitend geluid dat ik nog nooit eerder met mijn luchtkoeler heb gehoord. Is dit normaal bij waterkoeling of duidt dit ook op een probleem? Ik hoor graag jullie advies voordat ik de pomp verwijder en alles opnieuw installeer, mij lijkt toch alles even opnieuw installeren met nieuwe koelpasta moet de oplossing zijn, maar voordat ik iets doe wat 0 effect heeft ben ik hier even benieuwd naar wat tips/advies.

Mijn pc is een Ryzen 9 5950X en een RTX 5090 GPU. Alles werkte prima zonder problemen tot het moment dat ik de waterkoeler installeerde, dus dat heeft het zeker op de een of andere manier veroorzaakt.

Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-08-2025 01:51 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Werkt de pomp? En hoe hoog staat hij.
Welke sensor gebruikt de software?

Ik had een Corsair h150 en daar moest ik van core naar pakket temp sensor gaan... Maar dan nog moesten de fans op 1400rpm werken om mijn 5950 koel te houden.

Met een allcore over ook naar 5 ging het helemaal niet.

Dus overgestapt op "echte" watercooling

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik snap niet wat je bedoelt met van core naar pakket sensor? En daarna “allcore over naar 5”, bedoel je max 5 cores?

Maar lijkt me toch gek, op YouTube staat het vol met reviews met de 7950 en 9800 etc, zou beetje gek zijn dat een 5950x dan ineens niet is te koelen met deze cooler?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
oke, langzaam jack..

ik heb een 5950 met voorheen een corsair h150 koeling.
Dit is een vergelijkbare afmeting als de cooler die jij gebruikt.

Binnen de software van de koeler kon ik instellen op welke tempratuur hij de fans aanstuurd.
dus bv ipv cpu core tempratuur kon ik hem op de water tempratuur of de gemiddelde tempratuur van cpu zetten.

Dat voorkwam dat de fans constant aan het pendelen waren tussen 800 en 1600rpm./
dit hield de cpu tijdens normaal gebruik rond de 30a40 graden.

Maar toen ik ging overclokken van 3.4 mhz naar 5 mhz liep ik tegen de beperkingen aan van een aio koeler.
ze zijn niet groot genoeg voor die hoeveelheid warmte. Dus ik ben naar ""echte""watercooling overgestapt

Dus kijk eens in je software naar.
1 hoe hoog staat je pomp ingesteld
2. welke sensor is leidend. (welke sensor bepaald de tempratuur waar je software pakket naar luisterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ah dank voor de uitleg, nu snap ik hem beter. Watertemperatuur kan ik bij de mijne ook niet meten, vandaar dat ik je bericht misschien niet goed snapte. Ik ga opzich niet overklokken, met wat hulp in de Tweakers discord heb ik inmiddels geleerd dat ik die pomp altijd stabiel wil laten draaien. Nu ik hem op 80% heb staan (3000 RPM) gaan de radiator fans al een stuk minder lopen. Ik had ook de pomp fan op "silent" staan in het bios dus die ging rustig op 30% speed draaien, dat is natuurlijk recept voor problemen :)

Maar ik blijf wel steeds die spikes naar 55-60 graden hebben, alleen reageren de fans er nu een stuk rustiger/beter op doordat ik ook de fan curve van de radiator fans wat heb getweaked. Maar jou lukte het dus wel om hem stabiel op. 30-40 graden te houden tijdens normaal gebruik in windows? Want dan blijven die spikes naar 50-60 graden zodra ik word opstart, steam laadt of ik een YouTube filmpje aanzet wel vreemd?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
DeNachtwacht schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:43:
Maar ik blijf wel steeds die spikes naar 55-60 graden hebben, alleen reageren de fans er nu een stuk rustiger/beter op doordat ik ook de fan curve van de radiator fans wat heb getweaked. Maar jou lukte het dus wel om hem stabiel op. 30-40 graden te houden tijdens normaal gebruik in windows? Want dan blijven die spikes naar 50-60 graden zodra ik word opstart, steam laadt of ik een YouTube filmpje aanzet wel vreemd?
Het is gewoon heel simpel, wanneer een CPU complexere taken moet uitvoeren dan pakt ie meer spanning om zijn werk te kunnen doen en meer spanning leidt tot meer warmte.
Dat is gewoon hoe CPU's werken en onder een hoge spanning moet er dus meer warmte afgevoerd worden.
Ze zijn ontworpen om tot (om en nabij) 90 graden hun werk normaal te blijven doen, wanneer de temperatuur boven de fabrieksspecificaties dreigt uit te komen dan zullen ze automatisch de spanning verlagen waardoor de temperatuur weer zal zakken.
Dus je kan gewoon door blijven werken, ook bij wat hogere temperaturen hoef je niet bang te zijn dat er iets stuk gaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
redelijk stabiel. misschien 5 graden up eventje bij het opstarten van de tabbladen..
maar spikes naar 60 was meer tijdens een game.
misschien zit er nog een verschil in de koelpasta. ik gebruik nu ptm7950 en weet eigenlijk niet of ik dat ook op de corsair gebruikte

Maar goed, het is geen probleem.
Je cpu kan dat prima hebben... vanaf 80 begin ik het vervelend te vinden.
Maar de cpu vind daar niks van.

[ Voor 19% gewijzigd door jack zomer op 26-08-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Nog eens goed verder zoeken dus. Echt overklokken wil ik ermee niet gaan doen, maar ik las ook dat een simpele undervolt de processor al flink minder energie kan laten gebruiken. Heb jij toevallig nog linkjes met goede settings/tutorials voor de 5950x? Of weet je het alleen voor het serieuze overklokwerk.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:13:
Of weet je het alleen voor het serieuze overklokwerk.
ik weet het helemaal niet.
''vroeger'' moet je nog rekenen en testen en aanpassen.
Nu met amd pbo druk je op het knopje max. en een uur later heeft het systeem al het testen gedaan en heb je je overclock... kan je er meer uithalen, ja. vind ik dat mijn tijd waard? nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:16
55-60c is toch helemaal niet te heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
@jack zomer dank, en dat is dus gewoon in Ryzen master de boel even laten draaien en klaar?
@418O2 dank voor reactie, was puur dat mijn fans wel helemaal gek werden, vandaar mijn vraag of het normaal was.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
DeNachtwacht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:01:
@jack zomer dank, en dat is dus gewoon in Ryzen master de boel even laten draaien en klaar?
@418O2 dank voor reactie, was puur dat mijn fans wel helemaal gek werden, vandaar mijn vraag of het normaal was.
Als ik Cinebench draai dan gaat mijn 5800x3d ook richting de 85c onder een AiO. Ik zou me niet druk maken zolang het onder de 90c blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
@418O2 tuurlijk. Maar het ging mij om de hoge temperatuur tijdens idle/laag gebruik.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
DeNachtwacht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:18:
@418O2 tuurlijk. Maar het ging mij om de hoge temperatuur tijdens idle/laag gebruik.
Dat hou je met water toch. Ik heb de fans voor de radiator afgeregeld op de watertemperatuur. Onder lange load gaat alles draaien, niet als hij net ff hard moet werken en omhoog schiet. Per saldo is het dan altijd stil en loopt de cpu temperatuur niet echt hoog op. Er komt pas herrie als ik minutenlang zware dingen draai
Pagina: 1