Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
We hebben recent een huis gekocht uit 1975, een rijtjeswoning in het midden. +- 118m2 woonoppervlakte. Op dit moment liggen er 8 zonnepanelen op het oosten. Indien nodig (en na wat sparen) zouden we ook nog panelen op het westen kunnen bijplaatsen.

Onze plannen voor de komende tijd:

Begane grond: vloerverwarming (droog of nat ben ik niet uit) en meteen af van de oude radiatoren.(zijn oud groot en nemen veel ruimte in op een toch al niet te grote woonkamer)
Zolder: isoleren (maar pas na plaatsing van een dakkapel).
Begane grond vloer: betonvloer isoleren.

Eventueel nog iets doen aan de installatie (warmtepomp, airco of toch bij cv blijven).

Waar ik nog over twijfel is de situatie boven (1e verdieping):

Vloerverwarming leggen en daarmee helemaal afscheid nemen van alle radiatoren via huidige oude CV installatie. Of zou een (hybride) warmtepomp met nieuwe binnenunit misschien een logische vervolgstap zijn.
Of warmtepomp met oude cv net zolang tot de oude cv echt aan vervanging toe is, en dan een nieuwe hybride unit?

Of juist kiezen voor airco’s waarmee we zowel kunnen koelen als verwarmen. In dat scenario denk ik aan ongeveer 4 binnen units en 2 buitenunits. Idee: in de achtertuin één buitenunit die de woonkamer + 1 slaapkamer aanstuurt, en aan de voorkant één buitenunit die de 2 andere slaapkamers bedient.

Budget en grove kostenindicaties:

We mikken op een totaalbudget van ongeveer €20.000. Wat we ongeveer in gedachten hebben qua verdeling:
Vloerverwarming begane grond (ca. 45-50 m²): ~€5.000 – €7.000 ? incl. egaliseren/dekvloer/PVC vloer en aansluiten op CV.
Vloerisolatie begane grond (betonvloer): probeer ik zelf te doen ~€2.000
Dakkapel zolder (kunststof, ±4m breed): Offerte binnen van ~€9.000.
Zolder isoleren (na dakkapel): probeer ik zelf te doen ~€1.500

Airco’s (4 binnenunits + 2 buitenunits): ~€7.000 ?

Hybride warmtepomp(binnen + buiten unit + installatie) ~€4.000 (moet ik dat ook nog een opslag boiler vat voor warm water hebben?

Ik zit hier te kijken: https://www.feenstra.com/...a-ace-hybride-warmtepomp/
een 6KW optie kost 4000 euro. Ben je dan met alles klaar? en zou ik dan met vloerverwarming op beide vloeren klaar zijn? De zolder hoeft wat ons betreft niet verwarmt te worden en anders hebben we een elektrisch kacheltje en op termijn infra rood ofzo.

Het is dus puzzelen, want we kunnen niet alles tegelijk binnen dit budget. De dakkapel + vloerverwarming beneden zijn voor ons de belangrijkste prioriteiten. Daarna moeten we kiezen:

Airco’s boven en cv nog even laten hangen?
Of vloerverwarming boven erbij + investeren in een (hybride) warmtepomp? (all electric wordt denk ik te duur)
Of nog een andere combinatie?

De huidige cv-ketel is dus van 2014 en begint al wat leeftijd te krijgen, misschien is dat een argument om nu al de stap richting warmtepomp te zetten?

Vraag aan jullie

Wat zouden jullie in dit scenario doen met ~€20k?
Is het verstandiger om nu meteen de sprong te maken naar een hybride warmtepomp (en later all-electric), of zijn airco’s boven een betere investering (zeker ook met het oog op koeling in de zomer)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:53
Als iemand met een airco:
Vloerverwarming, huidige ketel gebruiken (10 jaar is nog prima) en sparen voor all electric warmtepomp (lucht/water).

Je kunt nu overal makkelijk bij. Dus vloerverwarming kun je nu mooi leggen. Hybride warmtepomp zou ik niet doen. Mooiste is dat je van het gas af kan. Dat scheelt je alleen al aan vastrechtkosten en dergelijke.

Een airco kan ook. Maar dan wil je wel alle kamers kunnen verwarmen als je echt hetzelfde comfort wil als een warmtepomp. En heb je nog geen warm water...

Dus misschien in stappen doen als dat een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:34

paQ

Ik zou meteen compleet op de WP gaan, eventueel met losse WPB.
Minimaal VVW beneden, en voor boven of ook vvw, of iets anders van LTV dat mee kan pruttelen op de warmtepomp.
Let op de geluidsnormen ivm je tussenwoning. (!)

Alleen, OOK nog een dakkapel binnen het totaalbudget van 20k?
In je huidige opzet is er 0 ruimte budgettair, en ga je uit van een hybride setup.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Hmmm ik vind het best wel lastig. Ook omdat ik niet helemaal goed in de materie zit en bij de aanschaf van een huis komt er zoveel op je af dat ik niet alles kan onderzoeken.

Maar ik las dus net dat je ook een grotere (meer KW) hybride unit kan kopen die je later als all-electric kan gebruiken?

Probleem met iets later doen is dat we een bouwdepot hebben die loopt 12+6 maand. dus binnen die tijd moet ik het ook wel besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wat is voor jou hybride dan nog?
Je kunt het ook omkeren: elke moderne (all electric) beetje knappe warmtepomp kun je ook hybride laten draaien. Je kunt je ketel laten hangen voor je SWW bijv. Kun je dat later nog een keer oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:32
Zelf heb ik een multisplit airco 7kw (1 buiten en 3 binnen) hangen waarvan 2 beneden en 1 boven. Mijn huis is van 1989 en redelijk geïsoleerd, ik heb zelf het dak na geïsoleerd.
De multisplit kan het verwarmen en koelen makkelijk aan, de airco boven gebruik ik eigenlijk hoofdzakelijk om in de zomer te koelen.
Misschien is vvw in de winter comfortabeler maar aan een airco heb je ook in de warme zomerdagen veel profijt en als het salderen wegvalt heb je geen probleem met terugleveren.
Vvw werkt traag terwijl een airco bijna meteen verwarmt of koelt.
Zelf heb ik nog een cv voor warmwater maar als die is afgeschreven dan komt er wpb of een slimme boiler, dan kan ik helemaal van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Ik heb inmiddels een paar offertes van airco's ontvangen, die lopen uiteen van 6500 tot 10.000 voor 4 binnenunits en 1 of 2 of 3 buiten units.

Dat doet mij wel twijfelen of ik toch niet beter full-electric kan gaan. Ik zie via een verduurzamings pagina van allianz dat ik ook een full-electric Quatt 7KW warmtepomp kan krijgen voor 7999 (Prijs vóór subsidie € 11.524,00 Subsidie -3.525,00 €)
Ik heb alleen geen idee of Quatt een goed merk is en om 7KW genoeg voor ons is (2 volwassenen en 2 kinderen onder de 3 jaar)

Ons bouwdepot is nu 22500,- geworden. En ik kan nog 5000 euro extra vrijmaken buiten het bouwdepot om. Dus 27500,- in totaal.
Ik hoop dat dit meer perspectief biedt.

Ik moet dan uiteraard wel nog extra isoleren wat ik sowieso van plan was. (prijzen volgens de verduurzamingspagina van Alianz)
Spouwmuur isolatie 689,- na subsidie.
Dak isolatie 2624,- na subsidie
vloer isolatie(kruipruimte) 1560,- na subsidie

Alleen dan vrees ik wel dat het laminaat wordt op de 1e verdieping, dat kan ik zelf leggen, PVC heb ik nog nooit gedaan en hoor altijd dat mensen dat laten leggen.... in combinatie met vloerverwarming is laminaat dan weer niet heel geweldig neem ik aan?

edit: ik heb nog eens wat filmpjes en info gelezen, en daarvan begrijp ik dat je woning toch echt wel goed geïsoleerd voor een full-electric.
Ookal ga ik naisoleren, vraag ik mij af of dit nog wel uit kan. Misschien is dan toch een hybride en later op termijn als je alles eens uitgerekend hebt met je verbruik e.d. kan ik misschien kijken naar full electric.

Kan iemand wat hybride modellen aanraden?
Woonoppervlake 118m2 +- 350/380m³

[ Voor 15% gewijzigd door kaasaanfiets op 29-08-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:30:
Wat is voor jou hybride dan nog?
Je kunt het ook omkeren: elke moderne (all electric) beetje knappe warmtepomp kun je ook hybride laten draaien. Je kunt je ketel laten hangen voor je SWW bijv. Kun je dat later nog een keer oplossen.
Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen.

Hybride is (naar mijn inzicht) een warmtepomp samen met je C.V.(gas)
En na wat inlezen begrijp ik dat (mits genoeg KW? voor je woning) je de Hybride installatie ook om kan bouwen naar een full-electric en zodoende je c.v./gas aansluiting elimineren.

In theorie kan dat andersom natuurlijk ook maar die logica ontgaat mij, zeker als je je gas al hebt afgesloten.

Ik vind het lastig om een definitieve keuze te maken, want daarna kan je ook niet meer terug. Als de airco's eenmaal hangen ga ik niet ook nog eens een warmtepomp draaien.
En als de vloer er in ligt op de 1e verdieping ga ik daarna geen vloerverwarming meer leggen. Alleen hebben wij nu ook al bijna nooit de kachel ergens op de 1e aan behalve op kamers van mijn zoontje en de douche als het koud is.
Maar op den duur gaan ze natuurlijk ook spelen in de slaapkamer, eventueel vriendjes/vriendinnetjes op bezoek dan is een warme vloer wel zo fijn.
Warmte via een airco (luchtstroom/tocht) zou mij waarschijnlijk op den duur wel tegen gaan staan.

Kan een hybride installatie ook via vloerverwarming koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

kaasaanfiets schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

En na wat inlezen begrijp ik dat (mits genoeg KW? voor je woning) je de Hybride installatie ook om kan bouwen naar een full-electric en zodoende je c.v./gas aansluiting elimineren.

In theorie kan dat andersom natuurlijk ook maar die logica ontgaat mij, zeker als je je gas al hebt afgesloten.
Wat ik bedoel te zeggen is dat een 'all electric' warmtepomp, nagenoeg ook altijd hybride ingezet kan worden. Zie je in januari dat je het prima red zonder gas, kun je het daarna altjid nog de deur uit trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:32
kaasaanfiets schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Ik vind het lastig om een definitieve keuze te maken, want daarna kan je ook niet meer terug. Als de airco's eenmaal hangen ga ik niet ook nog eens een warmtepomp draaien.
En als de vloer er in ligt op de 1e verdieping ga ik daarna geen vloerverwarming meer leggen. Alleen hebben wij nu ook al bijna nooit de kachel ergens op de 1e aan behalve op kamers van mijn zoontje en de douche als het koud is.
Maar op den duur gaan ze natuurlijk ook spelen in de slaapkamer, eventueel vriendjes/vriendinnetjes op bezoek dan is een warme vloer wel zo fijn.
Warmte via een airco (luchtstroom/tocht) zou mij waarschijnlijk op den duur wel tegen gaan staan.

Kan een hybride installatie ook via vloerverwarming koelen?
Op termijn ga je waarschijnlijk toch een airco bijhangen want de zomers zullen warmer en langer worden en als je ouder wordt kan je minder goed tegen de warmte. Met een gewone wp en vvw kun je de vloer wel een paar graden koelen maar niet meer want dan krijg je condens op de vloer.
Pagina: 1