Verwachting gebruikte verf door schilder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:03
Ik heb vorige week kennisgemaakt met een schilder die in de buurt aan het werk was. Zijn schilderwerk zag er op het oog prima uit. Ik vroeg hem naar een prijsindicatie voor het schilderen van de buitenkozijnen en we kwamen snel tot een afspraak en hij kon op korte termijn beginnen.

Tijdens het eerste gesprek gaf hij aan uitsluitend Sikkens-verf van professionele kwaliteit te gebruiken (hij zei letterlijk: "geen bouwmarktverf"). Inmiddels is hij twee dagen bezig. Het viel me op dat hij direct begon met schuren, zonder eerst te ontvetten. Vandaag gebruikte hij Finess Hoogglans en Sikkens Buitenlak. Hij heeft tot nu toe alleen een deel van de benedenverdieping in de grondverf gezet. Daarom wil ik dit tijdig bespreken.

In de offerte schreef hij de werkzaamheden maar niet gebruikte materiaal. Mijn verwachting was dat hij zou werken met Sikkens Rubbol-producten (Primer, Satura en Rubbol XD). Deze zijn duurder, maar hij vroeg vooraf een aanbetaling van enkele honderden euro’s, wat dit zou moeten dekken.

Zijn mijn verwachtingen correct of toch niet? Hoe kan ik dit het beste aanpakken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:26

m-vw

Dus?

Verwachtingen moet je uitspreken.

Aanvulling op bovenstaande dooddoener.
Wanneer leren mensen nu eens dat je een contract aangaat met een aannemer en dat je dus vooraf duidelijk moet hebben wat de beste man of vrouw gaat doen en welke middelen hij of zij hiervoor gaat gebruiken.

Toen ons huis geschilderd werd wist ik de hele planning, hoeveel personen en welke verf. En de kosten natuurlijk. 😉

[ Voor 84% gewijzigd door m-vw op 25-08-2025 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-09 18:43
In gesprek gaan en in gesprek blijven gaan. Alleen dan weet je het zeker.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
Sikkens SB of XD zou ik verwachten als producten met bijbehorende primers.

Die Sikkens Buitenlak is juist de bouwmarkt variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
Hij is al anderhalf dag bezig geweest (schuren +eerste gedeelte in grondverf).

Ik ga morgenochtend het gesprek aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
Tillumen schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:19:
Sikkens SB of XD zou ik verwachten als producten met bijbehorende primers.

Die Sikkens Buitenlak is juist de bouwmarkt variant.
Dat(Sikkens SB en XD) zijn ook mijn verwachtingen.

Er is een blik Sikkens Buitenlak door hem gereed gezet, ik neem aan omdat hij van plan is om het morgen te gebruiken .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02

Reinier

\o/

mkmi schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:54:
Hij is al anderhalf bezig geweest
Anderhalf uur? Jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
Anderhaf dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
Die Finesse is wel lekker goedkoop met 40 euro voor 2,5L ;)

Sowieso gebruiken echte schilders een ontvetter en een krabber en gaan daarna even kort schuren.

[ Voor 45% gewijzigd door Tillumen op 26-08-2025 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Tillumen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:59:

Sowieso gebruiken echte schilders een ontvetter en een krabber en gaan daarna even kort schuren.
En vergeet ook niet het repareren van houtrot/kitranden!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-09 10:22
Waarom zou je een oude verflaag moeten ontvetten om het vervolgens af te schuren?
De man heeft aangegeven te schilderen met Sikkens, dat doet hij ook.
Misschien niet de Sikkens die je verwacht, maar daar zal de prijs ook naar zijn.
Toch vreemd dat je niet van tevoren bespreekt welke variant Sikkens er moet worden gebruikt.
Je hebt niet vastgelegd dat er eerst moet worden ontvet, voor dat de oude laag wordt geschuurd.
Vroeger, toen schilders nog ontvetter gebruikten, deden ze het ontvetten na het schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 19:18
jmb66 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:42:
Waarom zou je een oude verflaag moeten ontvetten om het vervolgens af te schuren?
Theorie is dat je anders het vet er juist in schuurt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jmb66
LordSinclair schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:50:
[...]

Theorie is dat je anders het vet er juist in schuurt.
Bij hele oude kozijnen vol met siliconen en plamuur is het verstandig.
Bij nette kozijnen volstaat schuren, kleefdoek, grondlaag, kleefdoek en aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:44

paQ

mkmi schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:54:
Hij is al anderhalf dag bezig geweest (schuren +eerste gedeelte in grondverf).

Ik ga morgenochtend het gesprek aan.
Welke lak wordt het? :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:56
Ik ben eerlijk gezegd zelfs een beetje opgewonden van de spanning. 😉

zeker, zeker

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mkmi
Ik heb het met hem besproken. Zijn plan was om de verf die ik gisteren zag alleen voor de eerste laag te gebruiken. Ik heb aangegeven dat ik een andere voorkeur heb: beide lagen met professionele verf van Sikkens. Uiteindelijk hebben we afgestemd dat ik zelf de verf zal leveren.

Het was een vriendelijk gesprek. Zoals hierboven al genoemd door @m-vw en @SgtElPotato verwachtingen uitspreken en het gesprek aan gaan en in gesprek blijven voeren is essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 10:36

lasharor

7 december 2004

Misschien niet de Sikkens die je verwacht, maar daar zal de prijs ook naar zijn.
Toch vreemd dat je niet van tevoren bespreekt welke variant Sikkens er moet worden gebruikt.
Je hebt niet vastgelegd dat er eerst moet worden ontvet, voor dat de oude laag wordt geschuurd.
Vroeger, toen schilders nog ontvetter gebruikten, deden ze het ontvetten na het schuren.
Dit is wel heel erg makkelijk. Misschien moet de professional goed informeren?

Ik zou zelf alles van tevoren duidelijk willen hebben om überhaupt niet in zo'n scenario terecht te komen. Maar, de schilder/aannemer etc is hier net zo goed een partij die aan juiste informatie voorziening moet doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49
lasharor schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

Dat ook, maar dat had hij toch gedaan? "ik gebruik Sikkens"
Maar als je als opdrachtgever een verwachting hebt dat een bepaald type Sikkens gebruikt wordt zal je dat als opdrachtgever moeten communiceren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkmi
Het was inderdaad beter geweest als het type verf vooraf expliciet was afgesproken, om misverstanden te voorkomen.

Voor hem is het blijkbaar gebruikelijk om deze combinatie te hanteren. Ik had inderdaad het type verf expliciet moeten benoemen. Op dit moment lijkt het me niet relevant om te bepalen bij wie de fout ligt/lag. Als de klus verder goed wordt uitgevoerd, dan teken ik ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:47
Het zijn de verwachtingen die doen teleurstellen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
De verwachting was volgens mij gewoon duidelijk, Sikkens en dan niet de bouwmarktkwaliteit. Die Finesse is en geen Sikkens en budget bouwmarktkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmb66
lasharor schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

Ik zou zelf alles van tevoren duidelijk willen hebben om überhaupt niet in zo'n scenario terecht te komen. Maar, de schilder/aannemer etc is hier net zo goed een partij die aan juiste informatie voorziening moet doen.
Maar jij bent toch de opdrachtgever, jij bepaald wat er zal moeten worden gedaan aan werkzaamheden.
Je zegt toch ook niet tegen een architect, teken maar een huis, en wanneer het af is, ga je pas je wensen kenbaar maken.
Zal een mooie boel worden, je zegt, ''doe maar wat'', en achteraf roepen dat de schilder die ''doe maar wat" werkzaamheden heeft aangenomen.
Jij betaalt en jij bepaald, het is aan jou om je goed te laten voorlichten door de schilder, door vragen en wensen kenbaar te maken.
De schilder kan niet weten wat je wenst, zonder dat kenbaar te maken.
Met deze informatie bepaal je of het je geld waard is om te laten doen.
Dan maak je een offerte waar duidelijk staat beschreven wat de werkzaamheden zijn, welke producten er zullen worden gebruikt,
en een redelijke schatting van de uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmb66
mkmi schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:28:
Het was inderdaad beter geweest als het type verf vooraf expliciet was afgesproken, om misverstanden te voorkomen.

Voor hem is het blijkbaar gebruikelijk om deze combinatie te hanteren. Ik had inderdaad het type verf expliciet moeten benoemen. Op dit moment lijkt het me niet relevant om te bepalen bij wie de fout ligt/lag. Als de klus verder goed wordt uitgevoerd, dan teken ik ervoor.
Als het er netjes en strak opzit, dan is het toch goed.
Over vier of vijf jaar(ik ga uit van mijn schilderwerkzaamheden aan de buitenkant van mijn woning), maak je duidelijker afspraken over je wensen van manier van voorbehandelen, aflakken en de verf die je op je woning wilt hebben aangebracht.
Je kozijnen rotten niet weg de komende vier jaar met een verse laag verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmb66
Tillumen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:00:
De verwachting was volgens mij gewoon duidelijk, Sikkens en dan niet de bouwmarktkwaliteit. Die Finesse is en geen Sikkens en budget bouwmarktkwaliteit.
Schilder heeft alleen aangegeven dat hij Sikkens verf gebruikt die hij niet via de bouwmarkt, maar groothandel betrekt.
Verfgroothandel verkoopt ook de Sikkens die bouwmarkten verkopen.
Schilder is eerlijk wanneer hij zegt niet te kopen bij de bouwmarkt, maar verfgroothandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:14

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ozzynator schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Ik ben eerlijk gezegd zelfs een beetje opgewonden van de spanning. 😉
Poeh, daar is dan ook niet veel voor nodig.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:56
pjottum schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

Poeh, daar is dan ook niet veel voor nodig.
Ik merk dat u niet bekend bent met de betekenis van emoji.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Zijn er ook normen voor schilderwerk waar naar verwezen kan worden?
Als leek denk je niet aan ieder detail wat later een verschil van inzicht kan opleveren.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmb66
Kip schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:27:
Zijn er ook normen voor schilderwerk waar naar verwezen kan worden?
Als leek denk je niet aan ieder detail wat later een verschil van inzicht kan opleveren.
Vrijwel vrij van vreemde materialen, klonten, vellen, uitlopers, zakkers, vlekken, gaten, vlekken of onvoldoende dekking is de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tillumen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:59:

Ben wel benieuwd of iemand ervaringen heeft met Finesse? De hele verfmarkt is een monopolie, zo’n budgetknaller klinkt aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

jmb66 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:53:
[...]

Vrijwel vrij van vreemde materialen, klonten, vellen, uitlopers, zakkers, vlekken, gaten, vlekken of onvoldoende dekking is de norm.
Ik doelde meer op zoiets. Normen wat in een vakgebied wordt erkend en waar je in een offerte naar kan wijzen.
https://www.stichtingerm....202.1%20(201012)%20v3.pdf

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 12:45

mjl

Ugh

jmb66 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Schilder heeft alleen aangegeven dat hij Sikkens verf gebruikt die hij niet via de bouwmarkt, maar groothandel betrekt.
Verfgroothandel verkoopt ook de Sikkens die bouwmarkten verkopen.
Schilder is eerlijk wanneer hij zegt niet te kopen bij de bouwmarkt, maar verfgroothandel.
Is het ook niet zo dat hij geen materialen uit de consumenten markt mag inkopen? Meende dat in de horeca bijv drank uit een supermarkt niet verkocht mag worden.

Des al niet te min, de schilder in kwestie heeft en mooi verhaal gehouden waar TS dacht dat het daarmee om hoogwaardige kwaliteits verf ging.

Als ik het zo lees is het enige wat TS kan doen is vragen ‘welke verf gebruik je?’ En als dat niet goed genoeg is vragen of de schilder een bepaalde coating gebruikt omdat je dat naar aanleiding van het verhaal verwachtte. De schilder zal dan meerprijs rekenen en daar wellicht coulant in zijn en dan is het de keus voor TS om dat te accepteren of toch maar de lagere kwaliteit verf te laten gebruiken.

Aangezien er niks vast ligt op papier over het type en merk verf is er ook niet meer te verwachten. Wees blij dat hij geen Flexa of spectrum verf gebruikt :)

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:19
Omdat dat is hoe het moet. En elke schilder dat zo leert (als het goed is). Je verwijderd vet en vuil niet door te schuren: je schuurt het (deels) in het hout. Daarom ;)
Pagina: 1