Gamesysteem 1080p 60Hz met toekomst voor 4K 60Hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daxtalion
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Mijn huidige PC is meer dan 12 jaar oud en is toe aan vervanging. Buiten gaming is de oude PC krachtig genoeg voor wat ik er mee doe (surfen, LibreOffice administratie, Netflix, muziek schrijven, ...).
Gaming doe ik in de salon, met een controller en op TV. De PC bevind zich fysiek onder de TV.
Spelletjes die ik wil spelen: Red Dead Redemption 2, Cyber Punk, Pal World, Monster Hunter 2, Elden Ring, Horizon serie, GTA V, Emulaties, mogelijks een MMORPG, ...

Wat mag het systeem gaan kosten?

Hoewel ik een 4K 120Hz systeem in elkaar zou willen steken heb ik er momenteel het budget niet voor. De TV die ik gebruik is een 1080p 60 Hz TV en wordt over een paar jaar vervangen door een 4K 120Hz TV (waarschijnlijk een LG OLED C serie). Het idee is om te zien of ik met een budget van 1500€ toekom om een PC in elkaar te steken die momenteel goed genoeg is om de spelletjes op ultra te spelen op 1080p 60Hz.
Over een paar jaar vervang ik de GPU en computer case zodat ik op 4K 60/120Hz kan spelen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Enkel de basis : muis, toetsenbord en controller.
De grafische kaarten die 4K 60/120 Hz aankunnen zijn waarschijnlijk te lang om in de huidige case te geraken (Silverstone FT02, plaats voor grafische kaart van 304mm). Hopelijk kan de computer case wel nog worden gebruikt in 1080p 60Hz modus

.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenSilverstone Fortress FT02B€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech Wireless Illuminated K800 (BE)€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech MX Master 2S Grafiet€ 45,90€ 45,90
1GamecontrollersMicrosoft Xbox Wireless Controller (2020) Zwart€ 57,95€ 57,95
1TelevisiesSamsung UE65F8000SL Zwart€ 0,-€ 0,-
.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Het lijkt me logisch om te vertrekken van de best buy guide voor een 4K gaming PC. Door die te combineren met de best buy guide voor een 1080p gaming PC kom ik op volgende build
Aanpassingen:
- GeForce RTX 5080 > GeForce RTX 5060 Ti 16GB
- Geen case nodig (de 5060 is 250mm lang)
- 4TB SSD naar 2TD SSD
.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 202,20€ 202,20
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 159,90€ 159,90
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5060 Ti 16GB TWIN X2 OC€ 442,-€ 442,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 121,96€ 121,96
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 160,75€ 160,75
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 115,85€ 115,85
Totaal€ 1237,56
.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Het is lang geleden dat ik nog een systeem in elkaar heb gestoken. Vroeger had ik niets anders genomen dan een Intel CPU, een Nvidia GPU, een ASUS moederbord, een Seasonic voeding en Noctua Fans. Vandaag weet ik het niet zo goed meer :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Looks tellen voor mij helemaal niet. Ik neem hoogst waarschijnlijk een gesloten case.
Stilte is wel iets om mee rekening te houden

Ga je overklokken?

Nope

Wat verwacht je van ons?

Misschien heb ik het een beetje moeilijk met de toekomst van het systeem.
  • Zou ik toch niet beter voor een X3D processor gaan?
    Die presteert misschien beter met volgende generatie grafische kaarten?
  • Of is het wel de moeite waard om vandaag extra (meer dan voor een 1080p 60Hz systeem) geld uit te geven?
    Zullen deze componenten al out dated zijn over 3 a 4 jaar?
    Wordt AM5 nog 3 a 4 jaar ondersteund?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09 13:56
Zou ik toch niet beter voor een X3D processor gaan?
Die presteert misschien beter met volgende generatie grafische kaarten?
Ja, maar op 1080p60 maakt het niet uit en op 4K60 al helemaal niet, door GPU bottlenecks.
Of is het wel de moeite waard om vandaag extra (meer dan voor een 1080p 60Hz systeem) geld uit te geven?
Zelf vind ik 1440p op 120 (of meer) Hz de beste value momenteel.
Neh, behalve de videokaart. Tenzij je er oke mee bent dat je ieder jaar de settings van de nieuwste games een stapje zal moeten verlagen tov het jaar ervoor, hebben videokaarten gewoon geen 4 jaar.
Wordt AM5 nog 3 a 4 jaar ondersteund?
3 a 4 jaar weet ik niet. AM4 kreeg 4 processor generaties. Ik denk dat AM5 er nog minstens 1 krijgt. Of er nog een vierde in zit, is koffiedik kijken.

Ik zou de uitvoering: AMD Ryzen 5 9600X Boxed prefereren over de 7700 omdat die inmiddels goedkoper is en sneller in games.

Je voeding is knetter duur. Pak liever een goede 750 of gewoon een goedkopere 850.
uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 II
Wel eerlijk tegen jezelf zijn of je ooit een videokaart gaat kopen die echt zo veel wattage nodig heeft, of dat je over 3 a 4 jaar een RTX "7060Ti" gaat kopen.
Dan kun je nu gewoon een 650 watt voeding aanschaffen.

Die silverstone kast is super gaaf trouwens. Als je de originele fans nog gebruikt, zou ik uitvoering: Arctic P12 Pro PST 5-pack, 120mm inbouwen

[ Voor 38% gewijzigd door youridv1 op 25-08-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:48
keurig lijstje denk ik, maar uitvoering: ASUS TUF GAMING B650-E WIFI heeft iets meer features en is net goedkoper. Die zou ik ook overwegen.

Voor 1080p volstaat de uitvoering: Powercolor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB ruimschoots. Scheelt 75 euro.

@youridv1 Eens dat die corsair te duur is. Maar die MSI voeding heeft maar 2 jaar garantie. Ik vind dat best triest van MSI. Ik zou voor een alternatief gaan. uitvoering: Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart is nog goedkoper en heeft 5 jaar garantie.

Tenslotte ook nog de uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K als optie.

Alles bij elkaar opgeteld heb je dan al 200 euro in je spaarpot voor de toekomstige upgrade :)

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou inderdaad voor zo iets gaan, de gpu is relatief heel duur
uitvoering: Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart

Verder heb ik maar 1 vraag; je hebt €1500 budget en wil in de toekomst naar 4K 60hz, waarom niet er meteen voor gaan en de 9070 XT in plaats van een 5060 ti? Die kan ook op 4K 60hz nog best een eind mee namelijk. Op de tv is trouwens 1440p / 120hz, waar deze kaart top voor is, meestal ook meer dan zat want je zit vaak van een tv verder af dan een scherm, ook al is het groter alsnog zie het het verschil niet/nauwelijks.

Met de besparing op de voeding kom je dan uit rond de €1350 in totaal dus nog steeds mooi binnen budget.

[ Voor 32% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-08-2025 22:58 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jancotje
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 15:13
DeNachtwacht schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:40:
Ik zou inderdaad voor zo iets gaan, de gpu is relatief heel duur
uitvoering: Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart

Verder heb ik maar 1 vraag; je hebt €1500 budget en wil in de toekomst naar 4K 60hz, waarom niet er meteen voor gaan en de 9070 XT in plaats van een 5060 ti? Die kan ook op 4K 60hz nog best een eind mee namelijk.
Met de besparing op de voeding kom je dan uit rond de €1350 in totaal dus nog steeds mooi binnen budget.
Ik denk dat hij zijn oude kast meeneemt, maximale lengte GPU 306mm?
Maar hij zou een ander kast en een 9070 XT kunnen pakken dan is hij meteen klaar om 4k op 60 HZ te spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jancotje op 27-08-2025 07:14 . Reden: Onjuiste beredenering dat 7700 beter is als 9600x verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:06
Jancotje schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:58:
[...]
want denk dat de 9600x cores te kort komt op 4K?
Waarom denk je dat? Heb daar nog nergens bewijs voor gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jancotje
LievenD schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:48:
[...]

Waarom denk je dat? Heb daar nog nergens bewijs voor gezien.
Is er ook niet , hangt ook van de titel af.
A.I. antwoord via google zei het volgende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMCw7XVr1GqefYB3ArePX7bP47Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qg3pMD8TQDvQOQDbhA1rfNgh.png?f=fotoalbum_large

Aangezien de prijzen en de preformance nagenoeg vergelijkbaar zijn is het mijn persoonlijke afweging om de 7700 te gaan.
Ook zijn aangeven vereisten overige taken Buiten gaming is de oude PC krachtig genoeg voor wat ik er mee doe (surfen, LibreOffice administratie, Netflix, muziek schrijven, ...).' heb ik daar in meegenomen.

Mocht ik het helemaal mis hebben hoor ik het graag, niemand wordt stommer van kritishe argumenten toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-09 15:34
Jancotje schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 06:57:
[...]

Is er ook niet , hangt ook van de titel af.
A.I. antwoord via google zei het volgende.

[Afbeelding]

Aangezien de prijzen en de preformance nagenoeg vergelijkbaar zijn is het mijn persoonlijke afweging om de 7700 te gaan.
Ook zijn aangeven vereisten overige taken Buiten gaming is de oude PC krachtig genoeg voor wat ik er mee doe (surfen, LibreOffice administratie, Netflix, muziek schrijven, ...).' heb ik daar in meegenomen.

Mocht ik het helemaal mis hebben hoor ik het graag, niemand wordt stommer van kritishe argumenten toch?
laten we in adviezen nou eens niet uitgaan van AI antwoorden, dat kan de TS zelf ook zoeken, laten wij het gewoon onderbouwen met cijfers en bronnen, zoals de test van tweakers zelf: review: AMD Ryzen 5 9600X en Ryzen 7 9700X - Zen 5 in desktops
hier zie je eigenlijk dat de 9600x en 7700(x) elkaar amper ontlopen, dus in mijn ogen moet je gewoon in dit soort resultaten kijken hoe ze zich tot elkaar verhouden in de doeleinden die je gaat gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Daxtalion als je er heel snel bij bent is dit echt een topdeal:
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G
€729 met gratis game Borderlands 4, die je natuurlijk evnetueel kan doorverkopen. Denk niet dat je snel weer zo'n goede deal gaat vinden voor de 5070 Ti. Vanochtend nog 30, nu nog 4 stuks op voorraad :P

Verschil is vooral wat raytracing performance, normaal is de 9070 XT de betere koop prijs/kwaliteit gezien maar voor zo'n prijs zou ik hier wel voor gaan.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 13:31
DeNachtwacht schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:37:
@Daxtalion als je er heel snel bij bent is dit echt een topdeal:
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G
€729 met gratis game Borderlands 4, die je natuurlijk evnetueel kan doorverkopen. Denk niet dat je snel weer zo'n goede deal gaat vinden voor de 5070 Ti. Vanochtend nog 30, nu nog 4 stuks op voorraad :P

Verschil is vooral wat raytracing performance, normaal is de 9070 XT de betere koop prijs/kwaliteit gezien maar voor zo'n prijs zou ik hier wel voor gaan.
Weet niet precies hoe dat proces in dit geval gaat, maar de gratis games die ik kreeg via een AMD promo werden geverifieerd via een apart programma die fysiek keken of ik de componenten waar die codes op aangemaakt waren ook echt in mijn systeem zaten. Met andere woorden, die kon ik niet doorverkopen/weggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jancotje
Henkie_NtA schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Weet niet precies hoe dat proces in dit geval gaat, maar de gratis games die ik kreeg via een AMD promo werden geverifieerd via een apart programma die fysiek keken of ik de componenten waar die codes op aangemaakt waren ook echt in mijn systeem zaten. Met andere woorden, die kon ik niet doorverkopen/weggeven.
Misschien stomme vraag maar als je op steam ingelogd bent van de kopende partij dan voegt hij hem toch aan zijn bibliotheek toe .
Althans dat was mijn gedachte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Jancotje precies dat dus ;)

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1