Zoveelste game PC topic (1440P widescreen, dual boot)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Dit is systeem primair om te gamen op 3440x1440. Er zullen ook andere dingen op gedaan worden, maar niet relevant voor de specs. Speciale aanleiding is dat Anno 117 in november wordt uitgebracht, maar ik speel ook andere games.

Het systeem zal een dual boot worden, omdat ik primair met Linux werk. Windows is een onfortuinlijke noodzaak voor sommige games, daarom dus de dual boot.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Richtprijs is €2.000,-, maar dat mag wat afwijken als ik daar reden voor zie.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Een hele hoop randapparatuur, maar dat draait via een losse USB-hub en werkt op elk modern systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Genoeg SSD-opslag, games worden groter en groter dus ik kies nu voor 4TB verdeeld over twee OSen. Ik plaats mogelijk wat extra M2 SSD's in de toekomst. Verder niets bijzonders.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
AMD en AMD, voor processoren zit AMD nu beter in de markt wat mij betreft. Voor de grafische kaart is het een harde eis in verband met open source drivers voor Linux.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
(Redelijk) stil, normaal energieverbruik, dichte behuizing (mesh of echt dicht)

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik heb wat zaken samengesteld op basis van de BBG's voor 1440p en 4K en wil vooral checken of ik nog verbeteringen kan doorvoeren. Qua CPU ben ik niet geïnteresseerd in het AM4 platform, omdat ik later mogelijk verder wil kunnen upgraden. Daarnaast is de 7700 voor mij minder interessant, omdat Anno nogal een CPU monster is.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 143,-€ 143,-
1VideokaartenXFX Swift AMD Radeon RX 9070 XT Triple fan Gaming Edition€ 639,99€ 639,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 83,99€ 83,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 32,59€ 32,59
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 209,-€ 209,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 109,90€ 109,90
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 209,99€ 209,99
Totaal€ 1.877,46

[ Voor 6% gewijzigd door Shivs op 26-08-2025 15:50 . Reden: Case aangepast, GPU aangepast ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-09 15:34
gezien je doeleinden en je eigen redenatie een prima lijst. je zou kunnen overwegen om een case te kunnen pakken met wat meer airflow, deze fractal design cases zijn daar geen ster in. dan kan je een 5pack: uitvoering: Arctic P12 Pro PST 5-pack, 120mm kopen om in de case die je dan kiest het geheel lekker stil te maken (je stelt ze laag in op rpm)

een case als: uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black volstaat en is ook relatief stil (en erg neutraal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 15:43
X3D chips zijn tamelijk overbodig op resoluties die beperkt worden door de GPU. 1440p kan nog wel winst hebben (minimaal) maar widescreen is +-33% zwaarder op u GPU. Dus dan is het mogelijk om te overwegen om meer te spenderen aan je GPU of aantal/snellere cores. Daarbij wil ik wel zeggen, dat een budget CPU (tussen 200-300) voorlopig wel voor alles werkt tegenwoordig. AMD inderdaad aan te raden voor gaming als primaire taak.

Fractal Design 7 is een degelijke kast, had zelf de R5 en is echt stil. Wel mee eens dat temperatuur je CPU kan nekken. Dus dan zou ik liever voor een mesh kast gaan of iets wat meer gericht is op airflow.

64 GB Ram is niet zozeer noodzakelijk, slechts enkele games vereisen 32 GB op de hoogste settings. Je kan +-100 euro besparen op een kleiner setje. Nu lees ik dat Anno, net zoals vele city builders, RAM intensief is, maar zonder dat het uit is, is het moeilijk te zeggen hoe reëel het is om dat aan te tikken ivm optimalisatie.

Is er een reden dat je perse 1 4TB schijf wilt? Voor Dual Boot is het over het algemeen veiliger en makkelijker om twee losse schijven te gebruiken. En als u 2+1 TB doet, kan u ook +- 50 euro besparen.

WBT het moederbord: ik hoor vooral negatieve ervaringen met ASUS als moederbord, maar zelf geen ervaring mee. Gigabyte en MSI hoor ik de beste verhalen over. Is er een reden waarom u dir bord heeft gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
doebbalapoent11 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:54:
gezien je doeleinden en je eigen redenatie een prima lijst. je zou kunnen overwegen om een case te kunnen pakken met wat meer airflow, deze fractal design cases zijn daar geen ster in. dan kan je een 5pack: uitvoering: Arctic P12 Pro PST 5-pack, 120mm kopen om in de case die je dan kiest het geheel lekker stil te maken (je stelt ze laag in op rpm)

een case als: uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black volstaat en is ook relatief stil (en erg neutraal)
Goede suggestie! Bedankt. Ik heb hem overgenomen. Nu heb ik de 500 versie van deze kast en eigenlijk voldoet die altijd al prima.
BiaggioLuciano schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:14:
X3D chips zijn tamelijk overbodig op resoluties die beperkt worden door de GPU. 1440p kan nog wel winst hebben (minimaal) maar widescreen is +-33% zwaarder op u GPU. Dus dan is het mogelijk om te overwegen om meer te spenderen aan je GPU of aantal/snellere cores. Daarbij wil ik wel zeggen, dat een budget CPU (tussen 200-300) voorlopig wel voor alles werkt tegenwoordig. AMD inderdaad aan te raden voor gaming als primaire taak.

Fractal Design 7 is een degelijke kast, had zelf de R5 en is echt stil. Wel mee eens dat temperatuur je CPU kan nekken. Dus dan zou ik liever voor een mesh kast gaan of iets wat meer gericht is op airflow.

64 GB Ram is niet zozeer noodzakelijk, slechts enkele games vereisen 32 GB op de hoogste settings. Je kan +-100 euro besparen op een kleiner setje. Nu lees ik dat Anno, net zoals vele city builders, RAM intensief is, maar zonder dat het uit is, is het moeilijk te zeggen hoe reëel het is om dat aan te tikken ivm optimalisatie.

Is er een reden dat je perse 1 4TB schijf wilt? Voor Dual Boot is het over het algemeen veiliger en makkelijker om twee losse schijven te gebruiken. En als u 2+1 TB doet, kan u ook +- 50 euro besparen.

WBT het moederbord: ik hoor vooral negatieve ervaringen met ASUS als moederbord, maar zelf geen ervaring mee. Gigabyte en MSI hoor ik de beste verhalen over. Is er een reden waarom u dir bord heeft gekozen?
De CPU is bewust gekozen, omdat Anno en dergelijke games CPU intensief zijn. Ik wil ook eigenlijk hier geen concessies doen nu.

De kast heb ik aangepast naar aanleiding van de suggestie van @doebbalapoent11 .

RAM is misschien wat overdadig voor nu, maar het past in het budget, dus ik dacht waarom ook niet.

De disk is bewust ééntje, omdat ik de rest van de sloten waarschijnlijk gedurende de levensduur van de PC ook vul. Die wil ik dus beschikbaar houden.

Het moederbord van Asus heb ik geen enkele voorkeur voor, dit is de versie uit de BBG 1440p alleen dan zonder de voor mij onnodige WiFi en BT. Ik sta dus open voor een ander bord, maar heb geen idee welke beter zou zijn. Heb je misschien een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
over asus moederborden hoor ik nooit slechte verhalen, menig tweaker gebruikt er zo een gezien de bbg en de populariteit op de pricewatch, dus dat lijkt me meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:48
Die 501 heeft al goede fans van zichzelf. Ik denk dat de 5pack overbodig is.

Verder is uitvoering: ASUS TUF GAMING B650-E WIFI net zo duur, heeft PCIe Gen 5 en Bluetooth 5.4, WiFi en BT. Dat zou je kunnen overwegen als optie.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Bedankt voor de suggestie.

Voor zover ik kan zien hebben ze beide PCIe Gen 5 voor 1 van de M2 slots. Dan is het verschil dus WiFi en BT tegenover meer gekoelde M2 slots (2 meer) + meer (2) powerstages. Aangezien ik de WiFi en BT nooit gebruiken en de M2 slots wel denk ik dat ik toch voor de initiële keuze ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01:18
als je graag m.2 uitbreidingen wilt, zou ik toch voor een 670E moederbord gaan.. (die heeft meer gen 5 m.2 sloten)

-ook zou ik voor een ALC 1220 audiochip kiezen (jouw bord heeft de voorloper, ALC1200)

tenslotte zou ik wegblijven bij asus voor moederbordmerk, die hebben veel meer defecte vrm chips (slechte kwaliteitscontrole op die vrm chips) waardoor hun rma percentage een stuk hoger ligt (en het aantal borden dat net buiten garantie in een bootloop komt aka net na 3 jaar nog veel hoger)

**ook zie ik dat je geheugen cl30 is.. je zou voor cl28 kunnen gaan voor een kleine meerprijs om nog iets betere cpu prestaties te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchGamer1982 op 26-08-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Drie stuks is voor mij genoeg, PCIe 5 snelheden zijn echt niet nodig. Daarnaast gebruik ik een externe DAC op USB, dus de audiochip wordt nooit gebruikt.

Ik heb de opmerking dat Asus minder zou zijn nu twee keer gezien, maar is hier enig gestructureerd bewijs van? Ik snap dat we geen wetenschappelijk onderzoek hebben, maar het lijkt voor nu voor mij vooral eigen ervaring en van horen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Dekar schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:22:
Die 501 heeft al goede fans van zichzelf. Ik denk dat de 5pack overbodig is.

Verder is uitvoering: ASUS TUF GAMING B650-E WIFI net zo duur, heeft PCIe Gen 5 en Bluetooth 5.4, WiFi en BT. Dat zou je kunnen overwegen als optie.
Ik ben voorbij gegaan aan jouw opmerking over de fans, ik heb ze voor nu verwijderd. Die kan ik later altijd nog upgraden, goed punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Shivs schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:53:
Drie stuks is voor mij genoeg, PCIe 5 snelheden zijn echt niet nodig. Daarnaast gebruik ik een externe DAC op USB, dus de audiochip wordt nooit gebruikt.

Ik heb de opmerking dat Asus minder zou zijn nu twee keer gezien, maar is hier enig gestructureerd bewijs van? Ik snap dat we geen wetenschappelijk onderzoek hebben, maar het lijkt voor nu voor mij vooral eigen ervaring en van horen zeggen.
in een ander topic ook al aangehaald (doebbalapoent11 in "Game PC < 2000EU") ik heb nog nooit een onderbouwing gezien van @DutchGamer1982 die dit in meerdere topics plaatst. graag zie ik bewijs, zodat we a.h.v. dit bewijs adviezen kunnen geven. als dit bewijs er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Shivs schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:53:

het is eigen ervaring (als je 600-800 euro dure X39, X59, X79, X99, X199, X299 asus borden koopt in tijden dat normale mainstream borden nog hooguit 170 waren... en die allemaal stukzijn.. na een jaar of 3 door dezelfde vrm (bootloop) issues... en je op fora leest dat dit een welbekend issue is bij asus (inkoop vrm chips kwaliteitscontrole onvoldoende) dan word je al bezorgd.

dan ken ik mensen bij de tech support bij verschillende grotere winkels... (alternate, informatique, Si, etc)
-en die wisten me ook data te verstrekken over de merken moederborden verkocht vs rma's
dan valt op dat asus een aanzienlijk deel van de rma's op zijn conto krijgt (95%+ van alle rma's betreft asus borden, hoewel maar ongeveer 20% van de verkopen asus borden betreft.)

ga je dan internationaal kijken bij verkoopcijfers vs rma (voor zover bekend) dan valt op dat asus borden gewoon 12 keer zo vaak (ongeveer) stukgaan als andere merken.
en dat dit in meer dan 80% van die gevallen.. ligt aan een defence vrm chip (als het bord bij rma gerepareerd word is dat ook altijd wat vervangen is)

hoe groot het absolute faal percentage is.. daar heb ik geen cijfers van (die zijn lastiger te krijgen)

maar er is genoeg data om op te merken dat asus bij de inkoop van componenten (en dan met name die vrm chips) beknibbeld op kwaliteitscontrole..
met als gevolg dat deze vaker stukgaan.. met als gevolg een rma voor het bord

een uitgebreide test en datacollectie hiervan om dit te bevestigen... zou ik zeer op prijs stellen, maar dat is wellicht eerder aan tweakers zelf om te testen / data te verzamelen.

maar er zijn genoeg klachten online met mensen die tot dezelfde conclusie gekomen zijn.. asus 2025 is niet asus 2000.. asus is nu een merk waar je iig kwa moederborden bij weg wilt blijven.

voor mensen die al bang worden van een luchtkoeler die "ongetest" is.. (een bias die ik hier op tweakers ook zie)
snap ik de kalmte waarmee men voor asus roulette kiest niet.
veel meer dan bij offbrand koelers.. zou ik al helemaal wegblijven van asus moederborden.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchGamer1982 op 26-08-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
oh op naast dat het asus meuk ik.. zie ik dat dat specefieke bord's eerste pcie slot gen 4 x16 is niet gen 5 x16

dat betekend effectief de halve bandbreedte voor je gpu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doebbalapoent11
DutchGamer1982 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:05:
[...]

het is eigen ervaring (als je 600-800 euro dure X39, X59, X79, X99, X199, X299 asus borden koopt in tijden dat normale mainstream borden nog hooguit 170 waren... en die allemaal stukzijn.. na een jaar of 3 door dezelfde vrm (bootloop) issues... en je op fora leest dat dit een welbekend issue is bij asus (inkoop vrm chips kwaliteitscontrole onvoldoende) dan word je al bezorgd.

dan ken ik mensen bij de tech support bij verschillende grotere winkels... (alternate, informatique, Si, etc)
-en die wisten me ook data te verstrekken over de merken moederborden verkocht vs rma's
dan valt op dat asus een aanzienlijk deel van de rma's op zijn conto krijgt (95%+ van alle rma's betreft asus borden, hoewel maar ongeveer 20% van de verkopen asus borden betreft.)

ga je dan internationaal kijken bij verkoopcijfers vs rma (voor zover bekend) dan valt op dat asus borden gewoon 12 keer zo vaak (ongeveer) stukgaan als andere merken.
en dat dit in meer dan 80% van die gevallen.. ligt aan een defence vrm chip (als het bord bij rma gerepareerd word is dat ook altijd wat vervangen is)

hoe groot het absolute faal percentage is.. daar heb ik geen cijfers van (die zijn lastiger te krijgen)

maar er is genoeg data om op te merken dat asus bij de inkoop van componenten (en dan met name die vrm chips) beknibbeld op kwaliteitscontrole..
met als gevolg dat deze vaker stukgaan.. met als gevolg een rma voor het bord

een uitgebreide test en datacollectie hiervan om dit te bevestigen... zou ik zeer op prijs stellen, maar dat is wellicht eerder aan tweakers zelf om te testen / data te verzamelen.

maar er zijn genoeg klachten online met mensen die tot dezelfde conclusie gekomen zijn.. asus 2025 is niet asus 2000.. asus is nu een merk waar je iig kwa moederborden bij weg wilt blijven.

voor mensen die al bang worden van een luchtkoeler die "ongetest" is.. (een bias die ik hier op tweakers ook zie)
snap ik de kalmte waarmee men voor asus roulette kiest niet.
veel meer dan bij offbrand koelers.. zou ik al helemaal wegblijven van asus moederborden.
Wat zijn deze bronnen dan? Linkjes of iets? als ik even google en puget systems moet geloven, is ASUS in 2024 met een specifiek moederbord het meest reliable geweest: https://www.pugetsystems....eliable-hardware-of-2024/
ik kan voor de rest niet vinden dat Asus een buitensporig aantal defecten heeft. Sterker nog, Digitech.ch post zelf haar return rates, hier is wat ze zeggen over ASUS: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0QdklCeWCKfF1SFmSOT0uzNEr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GhEeGWxS0ONAGBittFSs5xWa.png?f=fotoalbum_large

tevens:
DutchGamer1982 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:20:
oh op naast dat het asus meuk ik.. zie ik dat dat specefieke bord's eerste pcie slot gen 4 x16 is niet gen 5 x16

dat betekend effectief de halve bandbreedte voor je gpu.
deze halve bandbreedte doet niets op een 9070xt, en ook amper iets op een 5090, het is dus geen schande, maar eerder een luxe die je kan overwegen in het aankoopproces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Het lijkt dus voornamelijk gebaseerd op eigen ervaring, een beetje onderbuik gevoel, en dat snap ik, maar ik ben nogal rationeel met dit soort dingen. De cijfers die ik kan vinden (bijvoorbeeld die hierboven worden getoond), en ook die zullen niet helemaal zuiver zijn, laten zien dat het allemaal niet zo veel uitmaakt. Alle onderdelen kunnen stuk en alle merken gaan soms stuk.

Ik denk dat ik er wel uit ben. Allemaal bedankt voor jullie input, toch nog wel wat veranderd aan de lijst. Nog even een nachtje slapen en dan bestel ik de lijst zoals hij nu in de startpost staat. (tenzij er ondertussen nog wat wordt gepost waar mijn oren van gaan klapperen ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Shivs schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:39:
Het lijkt dus voornamelijk gebaseerd op eigen ervaring, een beetje onderbuik gevoel, en dat snap ik, maar ik ben nogal rationeel met dit soort dingen. De cijfers die ik kan vinden (bijvoorbeeld die hierboven worden getoond), en ook die zullen niet helemaal zuiver zijn, laten zien dat het allemaal niet zo veel uitmaakt. Alle onderdelen kunnen stuk en alle merken gaan soms stuk.

Ik denk dat ik er wel uit ben. Allemaal bedankt voor jullie input, toch nog wel wat veranderd aan de lijst. Nog even een nachtje slapen en dan bestel ik de lijst zoals hij nu in de startpost staat. (tenzij er ondertussen nog wat wordt gepost waar mijn oren van gaan klapperen ;-))
erg mooie lijst, je kan overigens nu 60 euro besparen op de gpu: uitvoering: XFX Swift AMD Radeon RX 9070 XT Triple fan Gaming Edition opzich mooi meegenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Ik lees in de reviews dat er standaard wat zaken niet helemaal lekker staan ingesteld op die kaart. Nu is dat normaal niet zo'n probleem, maar ik ga hem draaien met Linux. Dus instellingen doen met AMD software of Afterburner wordt erg lastig. Ik denk er nog even over na voordat ik de kaarten wissel, maar misschien doe ik het uiteindelijk toch. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:28

Thomg

Aww yiss

Shivs schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:45:
Ik lees in de reviews dat er standaard wat zaken niet helemaal lekker staan ingesteld op die kaart. Nu is dat normaal niet zo'n probleem, maar ik ga hem draaien met Linux. Dus instellingen doen met AMD software of Afterburner wordt erg lastig. Ik denk er nog even over na voordat ik de kaarten wissel, maar misschien doe ik het uiteindelijk toch. Bedankt voor de tip!
Werkt prima met https://docs.coolercontrol.org
Sowieso een aanrader net als ik ook fancontrol aanraad op Windows.

Ik heb meer problemen met undervolten/tunen van de kaart in linux.
Als je dat een worst kan wezen niks gezegd.

Bron: Ik heb die kaart en gebruik het met linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Kijk, dat is een geweldig advies. Ik kende deze tool nog niet. Leuk! Ik verander de kaart in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
mag ik je redenatie achter die psu weten OP?
-
hijs nogal prijzig..

je hebt ws aan 600W genoeg
heb je echt een 4+4/8 connector nodig?
waarom moet ie modulair zijn als je toch voor een dichte kast kiest?
waarom een 600w 6+6 header.. als je videokaart alleen twee 6+2 headers nodig heeft?

en wellicht wil je ook cl 28 ram?

[ Voor 5% gewijzigd door DutchGamer1982 op 26-08-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Geen bijzondere voorkeur, deze werd goed getest en kwam in verschillende calculators uit de aanbevolen lijst. Voor voedingen heb ik als eis, stil, efficiënt, volledig modulair en kwalitatief goed. Dat volledig modulair heeft te maken met cable management, ik wil niets in de kast hebben dat er niet hoort.

Als je een goedkopere optie weet die hieraan voldoen dan hoor ik het graag.

[ Voor 11% gewijzigd door Shivs op 26-08-2025 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Shivs schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:05:
Geen bijzondere voorkeur, deze werd goed getest en kwam in verschillende calculators uit de aanbevolen lijst. Voor voedingen heb ik als eis, stil, efficiënt, volledig modulair en kwalitatief goed. Dat volledig modulair heeft te maken met cable management, ik wil niets in de kast hebben dat er niet hoort.

Als je een goedkopere optie weet die hieraan voldoen dan hoor ik het graag.
je zou er netaan 2 tientjes af kunnen snoepen met uitvoering: Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart , ik zou niet voor minder dan 750watt kiezen en kwaliteit inleveren op een PSU lijkt me sowieso niet heel wenselijk. De PSU in jouw lijst vind ik aan de prijs zeker niet duur, en kwaliteit is hier top

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchGamer1982
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:09:
[...]

je zou er netaan 2 tientjes af kunnen snoepen met uitvoering: Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart , ik zou niet voor minder dan 750watt kiezen en kwaliteit inleveren op een PSU lijkt me sowieso niet heel wenselijk. De PSU in jouw lijst vind ik aan de prijs zeker niet duur, en kwaliteit is hier top
we zijn het een keer eens.. ik zou daar nog iets onder kunnen gaan zitten door voor 650w te gaan... en zonder 6+6 kabel.. maar de ruimte hebben voor uitbreiding is leuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

DutchGamer1982 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:05:
het is eigen ervaring (als je 600-800 euro dure X39, X59, X79, X99, X199, X299 asus borden koopt in tijden dat normale mainstream borden nog hooguit 170 waren... en die allemaal stukzijn.. na een jaar of 3 door dezelfde vrm (bootloop) issues...
Sorry, je doet erg je best maar ik vind het langzaam wel storend worden dat je keer op keer ditzelfde niet onderbouwde advies geeft aan mensen die hardware hulp nodig hebben en dus zelf niet altijd goed kunnen inschatten hoe goed je claim onderbouwd is. Je krijgt dus de afgelopen weken van diverse mensen die hier adviseren en meedenken in allerlei topics de vraag "waarop baseer je dit dan" en stelselmatig kom je niet met bronnen. Hou je eigen voorkeuren asjeblieft achterwege of lever die bronnen aan voordat je een gerenommeerd merk steeds zwart maakt. Sorry dat ik even zo bot over ben maar nadat je zo vaak hierover bevraagd wordt door anderen om bronnen aan te leveren doe je dat zo vaak niet én blijf je hetzelfde ononderbouwde advies geven dat ik dat niet netjes vind naar de mensen die hier advies komen vragen.

Ik heb bijna 10 jaar in een pc zaak gewerkt als verkoper en systeem bouwer en ja, in de jaren '90 had je budgetbordjes die vaak stuk gingen zoals ECC en andere allang failliete partijen. Tegenwoordig is die markt aardig uit ontwikkeld en kun je niet echt meer rotzooi kopen. En ik kan je zeggen dat zélfs dat spul niet schrikbarend veel terug kwam in de winkel, 10% defect in plaats van 2-3% defect is natuurlijk slecht en duidelijk dat het rommel is, maar nog steeds zijn 9 van de 10 klanten blij met een (goedkoper) moederbord.

Saillant detail is dat je constant ASRock aanraadt, terwijl dat merk nou juist begonnen is als B-merk van Asus.

Dus nee, Asus zijn prima moederborden, allerlei expert reviews laten zien dat ze regelmatig zeer goed spul maken, en natuurlijk hebben ze, net als andere fabrikanten ook af en toe minder goede borden maar dat hou je altijd.

Ontopic:
Het bekende 1440p ding inderdaad, je pc ziet er prima uit, voor de Anno serie kun je best overwegen een 7800X3D te nemen in plaats van 9800X3D (google voor de reviews), het maakt nauwelijks uit in performance. Leuke besparing dus, en eventueel geeft dat wat ruimte voor een 5080 te gaan. Met een 9070 XT zit je in 1440p al meer dan prima, maar wil je iets toekomstbestendiger zijn én iets meer qua raytracing kunnen dan kan dat een goed alternatief zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-08-2025 16:17 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
DeNachtwacht schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:14:
[...]
Ontopic:
Het bekende 1440p ding inderdaad, je pc ziet er prima uit, voor de Anno serie kun je best overwegen een 7800X3D te nemen in plaats van 9800X3D (google voor de reviews), het maakt nauwelijks uit in performance. Leuke besparing dus, en eventueel geeft dat wat ruimte voor een 5080 te gaan. Met een 9070 XT zit je in 1440p al meer dan prima, maar wil je iets toekomstbestendiger zijn én iets meer qua raytracing kunnen dan kan dat een goed alternatief zijn.
ik denk dat de keuze voor de 9070xt ook geldt i.v.m. Linux, die speelt het lekkerst samen met AMD over het algemeen (nvidia wordt steeds beter, maar AMD blijft hier wel veel beter in)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchGamer1982
DeNachtwacht schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

Sorry, je doet erg je best maar ik vind het langzaam wel storend worden dat je keer op keer ditzelfde niet onderbouwde advies geeft aan mensen die hardware hulp nodig hebben en dus zelf niet altijd goed kunnen inschatten hoe goed je claim onderbouwd is. Je krijgt dus de afgelopen weken van diverse mensen die hier adviseren en meedenken in allerlei topics de vraag "waarop baseer je dit dan" en stelselmatig kom je niet met bronnen. Hou je eigen voorkeuren asjeblieft achterwege of lever die bronnen aan voordat je een gerenommeerd merk steeds zwart maakt. Sorry dat ik even zo bot over ben maar na zo vaak in topics dit herhalen en geen bewijs aanleveren wordt het gewoon irritant.

Ik heb bijna 10 jaar in een pc zaak gewerkt als verkoper en systeem bouwer en ja, in de jaren '90 had je budgetbordjes die vaak stuk gingen zoals ECC en andere allang failliete partijen. Maar ik kan je zeggen dat zelfs dat spul niet schrikbarend veel terug kwam in de winkel, 10% defect in plaats van 2-3% defect is natuurlijk rommel, maar nog steeds zijn 9 van de 10 klanten blij met een (goedkoper) moederbord.

Saillant detail is dat je constant ASRock aanraadt, terwijl dat merk nou juist begonnen is als B-merk van Asus.

Dus nee, Asus zijn prima moederborden, allerlei expert reviews laten zien dat ze regelmatig zeer goed spul maken, en natuurlijk hebben ze, net als andere fabrikanten ook af en toe minder goede borden maar dat hou je altijd.

Ontopic:
ik heb NOOIT moederborden gehad die stuk gingen NOOIT... ik heb 20 jaar oude borden die nog steeds werken..
en altijd gewoon gekocht wat het beste was wat te koop was gebaseerd op specs, prijs irrelevant (wat jaren 90 meestal asus was.. )
tot ik begon aan de X39 borden van asus.. ene rma na de andere..
en nee meestal niet na 1 jaar.. meestal zo rond de 3 jaar oud beginnen ze defecten te vertonen (problemen met booten) voor ze op een gegeven moment niet meer willen booten of in een bootloop belanden.

in de ellende hieromtrend (contact met anderen die hetzelfde bord bezaten.. wel geleerd dat dit een bekend issue is met asus en vrm chips die na een tijd gewoon op zijn)

geswitched naar gigabyte..nooit meer problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
1MoederbordenASRock B650 Steel Legend WiFi€ 174,68€ 174,68
1VideokaartenXFX Swift AMD Radeon RX 9070 XT Triple fan Gaming Edition€ 639,99€ 639,99
1BehuizingenSharkoon VK2€ 49,90€ 49,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Pro 3 Silver€ 34,99€ 34,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J2836G32GX2-FX5W€ 224,99€ 224,99
1VoedingenThermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart€ 79,90€ 79,90
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 209,99€ 209,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.863,44
zo zou ik het doen... (ander merk moederbord)
-iets beter geheugen (cl28)
-goedkopere 9070XT
-goedkopere voeding
-iets goedkopere kast waar alles nog inpast

[ Voor 3% gewijzigd door DutchGamer1982 op 26-08-2025 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Bedankt voor de vele en snelle reacties weer.

Ik ga inderdaad in geen geval voor een Nvidia kaart. Dat heeft eigenlijk niet eens te maken met de performance op Linux, maar met het geval dat ze weigeren fatsoenlijke open source drivers te maken voor Linux. Dus de AMD-kaart blijft.

Ik snap de AM4 versus de AM5 tip op basis van huidige prestaties en kosten, maar ik upgrade mijn systeem niet zo vaak. Eens in de 6-8 jaar een helemaal nieuw systeem, dus ik zit liever op het AM5 platform met de verwachting dat het wat langer courant blijft en er tussendoor dus nog eens een ander CPU in kan. Wat ook meetelt, is dat het budget er gewoon is, de GPU upgrade gaat niet want Nvidia wil ik niet, dus dan besteed ik het liever aan deze keuze.

De voeding vind ik een goede tip, maar als ik niet bij Amazon bestel is het prijsverschil ineens te verwaarlozen. Nu zei ik dat ik pragmatisch ben, maar duurdere spullen kopen bij Amazon zie ik niet zitten. De aftersales is ook volgens de Tweakers beoordelingen matig, dus ik blijf dan bij wat ik er nu in heb staan.

@DutchGamer1982 bedankt voor jouw specifieke ervaring, maar ik zie in niets dat je schrijft een reden om van Asus af te zien. Het is al een tijd geleden, het is niet onderbouwd met cijfers en de cijfers die er wel over te vinden zijn zeggen wat anders. Daarom ga ik dus gewoon in het diepe duiken met het Asus bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Shivs schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:26:
Bedankt voor de vele en snelle reacties weer.

Ik ga inderdaad in geen geval voor een Nvidia kaart. Dat heeft eigenlijk niet eens te maken met de performance op Linux, maar met het geval dat ze weigeren fatsoenlijke open source drivers te maken voor Linux. Dus de AMD-kaart blijft.

Ik snap de AM4 versus de AM5 tip op basis van huidige prestaties en kosten, maar ik upgrade mijn systeem niet zo vaak. Eens in de 6-8 jaar een helemaal nieuw systeem, dus ik zit liever op het AM5 platform met de verwachting dat het wat langer courant blijft en er tussendoor dus nog eens een ander CPU in kan. Wat ook meetelt, is dat het budget er gewoon is, de GPU upgrade gaat niet want Nvidia wil ik niet, dus dan besteed ik het liever aan deze keuze.

De voeding vind ik een goede tip, maar als ik niet bij Amazon bestel is het prijsverschil ineens te verwaarlozen. Nu zei ik dat ik pragmatisch ben, maar duurdere spullen kopen bij Amazon zie ik niet zitten. De aftersales is ook volgens de Tweakers beoordelingen matig, dus ik blijf dan bij wat ik er nu in heb staan.

@DutchGamer1982 bedankt voor jouw specifieke ervaring, maar ik zie in niets dat je schrijft een reden om van Asus af te zien. Het is al een tijd geleden, het is niet onderbouwd met cijfers en de cijfers die er wel over te vinden zijn zeggen wat anders. Daarom ga ik dus gewoon in het diepe duiken met het Asus bordje.
das natuurlijk prima, zoveel mensen zoveel wensen.
ik zou alleen nog wel even kijken naar het gesuggereerde ram en pc kast.. (kast kan je wat besparen, ram is iets sneller dan wat jij koos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Wat is het voordeel van de CAS latency van 28 t.o.v. 30? Ik snap wat het betekent in theorie, maar praktisch lijkt het me niet dat je dat merkt of wel? Heel plat, wat levert die 20 euro extra me hier op?

De aanbevolen behuizing lijkt me wat 'budget' voor dit systeem? Ik mis bijvoorbeeld sowieso USB-C aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Shivs schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:34:
Wat is het voordeel van de CAS latency van 28 t.o.v. 30? Ik snap wat het betekent in theorie, maar praktisch lijkt het me niet dat je dat merkt of wel? Heel plat, wat levert die 20 euro extra me hier op?

De aanbevolen behuizing lijkt me wat 'budget' voor dit systeem? Ik mis bijvoorbeeld sowieso USB-C aan de voorkant.
met lagere CL ratings krijg je NET een iets hogere cpu rating (misschien 2% meer fps in cpu heavy games)
daarnaast zal het IETS betere 1% lows geven..

het is maar een kleine gain.. van 1 a 2% maar voor 20 euro.. why not.

kast heeft ruimte voor 8 fans, komt met 2 fans, usb zit bovenop.
maar kast is vaak gewoon een kwestie van smaak... :) een kartonnen doos werkt ook;... toch kopen mensen dure kasten..
dus als je die andere mooier vind.. dan is dat een meer dan valide argument..

[ Voor 16% gewijzigd door DutchGamer1982 op 26-08-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
opzich voegt een premium (lees: niet budget) kast echt wel wat toe. het geheel zit vaak beter in elkaar, heeft fijnere features om in te bouwen en laten we eerlijk zijn, een niet budget kast scheelt echt bijna niks aan kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
De behuizing laat ik zo, het geheugen denk ik nog even over na. Misschien dat ik wel wissel, maar dan naar het zwarte setje. Ja ook al zie je ze niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:43:
opzich voegt een premium (lees: niet budget) kast echt wel wat toe. het geheel zit vaak beter in elkaar, heeft fijnere features om in te bouwen en laten we eerlijk zijn, een niet budget kast scheelt echt bijna niks aan kosten.
noujah als iemand die vaak kasten van 300 euro koopt.. er is zoiets als "gewoon omdat het kan":)

vergelijk ik de sharkoon VK2 met de be quit pure base 501 die OP koos

Sharkoon : 100% staal
be quit! : deels staal, deels kunsttof

Sharkoon 40.53 Liter
be quit! 48.13 liter

aansluiting voorkant
Sharkoon : 3x usb3.1 (5Gb) , koptelefoon
be quit! : 1x usb 3.1 (10Gb), 2x usb 3.1 (5GBb), koptelefoon, micrefoon)

fan opties
sharkoon : 6x120mm + 2x140mm (of 8x120mm)
be quit! : 4x120mm + 2x140mm (of 5x140mm) (of 6x120mm)

meegeleverde fans
sharkoon : 2x 120mm
be quit! : 2x140mmm

het is maar net welke features je harder nodig hebt:)

[ Voor 3% gewijzigd door DutchGamer1982 op 26-08-2025 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Om het geheel compleet te maken, dit is het geworden:
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 147,80€ 147,80
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 83,99€ 83,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 212,90€ 212,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,99€ 116,99
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 222,99€ 222,99
Totaal€ 1.904,33
En dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p3nBR6mhaMCV9DevpBevxLUQAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiKo3vXd6PWl3wzJQS2Y57Aw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gdxEDdykq7nyZzsh-YIvpIChJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bcYxJpga751UPuW2rRsjaPH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHEg7eg51RLyrOdsOpmERTx3Z2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQC8XiWNGi3rCAtRx1kGYHsl.jpg?f=fotoalbum_large

Er was een klein probleem met de front USB-C kabel van de kast, maar dat is opgelost. Het systeem werkt als een zonnetje met zowel Fedora als Windows 11.
Pagina: 1