Welke router(s)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21
Ik ben al jaren klant van KPN maar de laatste tijd heb ik nogal wat problemen met wifi. We hebben een V12 Experia box.
Daarnaast wil ik onafhankelijker worden van de provider in het algemeen zodat ik makkelijker gebruik kan maken van welkomstkortingen etc.

Ik ben absoluut geen expert en zou graag wat hulp kunnen gebruiken. Mijn idee is om achter het modem van KPN (of een andere provider) een eigen router te plaatsen met een paar satellieten om overal in huis goed wifi te kunnen ontvangen. Ik heb nu 2 wifi versterkers van KPN bedraad aangesloten en 1 onbedraad.
Ik denk aan een mesh systeem, bijvoorbeeld TP-Link BE65 of Google Nest wifi. Dan zou wifi op het KPN modem uitgeschakeld moeten worden.

Mijn vragen:
- is dit mogelijk?
- kan ik de routers bedraad en onbedraad aansluiten?
- welk systeem (TP-LInk, Google, een ander) heeft de voorkeur?
- tegen wat voor problemen kan ik aanlopen?

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

- is dit mogelijk?
Ja. Exact wat je moet doen/wat de gevolgen zijn hangen af van wat je van KPN afneemt:

- heb je een DSL-verbinding (via telefoonlijn) of een glasvezelverbinding?
- neem je naast internet ook telefonie en/of televisie af van KPN? En wil je die ook houden?
- kan ik de routers bedraad en onbedraad aansluiten?
Een router zul je bedraad aan NTU of KPN modemrouter moeten aansluiten.

Voorbij de router kun je dat zelf bepalen. Bedraad levert altijd een stabielere, snellere verbinding op, is zuiniger, geeft bij evenveel AP's betere dekking cq je hebt minder AP's nodig en is daardoor op termijn ook als je aanlegkosten meerekent altijd goedkoper.
- welk systeem (TP-LInk, Google, een ander) heeft de voorkeur?
Er zijn letterlijk honderden systemen beschikbaar, waaronder meerdere van genoemde merken.

- wat moet je oplossing allemaal kunnen?
- wat ga je erop aansluiten? (zo specifiek mogelijk antwoorden, indien een laptop: zoek op welke draadloze netwerkadapter erin zit)
- welke snelheid wil je draadloos kunnen halen?
- hoe ziet je huis eruit? (hoeveel verdiepingen? vloeren van beton of hout?)
- tegen wat voor problemen kan ik aanlopen?
Hangt af van je situatie (zie alle vragen hierboven) en van de oplossing die je kiest.

In het algemeen geldt:

Goed, makkelijk en goedkoop: je kunt maximaal twee kiezen.

Makkelijk en goed is niet goedkoop.
Goed en goedkoop is niet makkelijk.
Makkelijk en goedkoop is niet goed.

Bereid je dus voor om ofwel in de materie te verdiepen danwel flink in de buidel te tasten als je een goede ervaring wilt. Voor een paar tientjes een stapel repeaters bij de Action halen is vragen om problemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21
Hi dion-b

Helder, ik moet dus specifieker zijn.

Mijn situatie:
- glasvezel van KPN
- ik heb internet, TV, vaste telefoon bij KPN. vaste telefoon gebruiken we eigenlijk zelden of nooit meer
- en nog 2 mobiele abonnementen bij KPN
- huis (uit 1963) van can 270 m2 over 3 etages (begane grond, 1e en 2e etage); oppervlak etage: 8 * 12 m
- vloeren van beton
- naar de eerste etage loopt een ethernet kabel waarop nu 2 versterkers zijn aangesloten
- vooral op begane grond, 1e etage en garage hebben we stabiel wifi nodig
- de ontvangst in de garage is slecht en daar heb ik wel wifi nodig omdat daar de meterkast en de omvormers hangen. Ik heb daar nu een draadloze versterker maar de ontvangst is matig
- we hebben een MacbookAir en een iPad van Apple en een Lenovo PC; geen idee welke adapters erin zitten
- daarnaast 2 TV's en ca. 20 apparaten die met wifi verbonden zijn

We zijn gemiddelde gebruikers, denk ik. We gamen niet, streamen af en toe en gebruiken wifi voor "normaal" gebruik (social media, googelen, kranten lezen etc. etc.)

Ik wil vooral een goed bereik en een stabiel systeem. Daarnaast moet het gebruikersvriendelijk zijn want ik ben geen expert. Budget tot €600
Ik zie bijvoorbeeld Google Nest (3 pack) voor €550, TP Link Deco BE65voor €600 en XE75 voor ca €430 maar ook BE25 voor €260.
Wat is wijsheid?