Eenvoudige upgrade naar Windows 11 mogelijk/zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daaaan
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 24-09 21:13
Zo'n 9 jaar geleden heb ik zonder enige ervaring maar met geduldige ondersteuning van dit forum onderstaande eenvoudige PC in elkaar gezet. Ik vond dat toen leuk om te doen, maar computers zijn niet direct mijn hobby, dus sindsdien heb ik alle ontwikkelingen op PC gebied niet meer bijgehouden. Nu de ondersteuning voor Windows 10 afloopt en een upgrade naar Windows 11 met deze PC niet mogelijk is, denk ik toch weer in actie te moeten komen.

Ik zoek een?
Als ik het goed begrijp, is mijn processor de bottleneck. Is het mogelijk om alleen de processor te vervangen? Of zit ik dan ook vast aan een upgrade van het moederbord? En als een nieuwe processor voldoende is, is dit dan ook aan te raden gezien de leeftijd van de overige componenten (m/n moederbord en voeding). Of kunnen die nog wel wat jaren mee?

Wat is je budget?
Er is voldoende budget om de PC te upgraden of om hem te vervangen, mijn voornaamste afweging is eerder duurzaamheid. Het liefst wil ik zo min mogelijk vervangen, dus alleen als dat echt nodig of verstandig is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
In principe voldoet de PC nog prima: hij wordt enkel gebruikt voor internet/e-mail en wat office taken (en voor muziek op de achtergrond) en dat werkt allemaal nog prima.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-6100 Boxed€ 71,96€ 71,96
1MoederbordenGigabyte GA-H110M-S2H€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenThermaltake Versa H15 Closed€ 67,34€ 67,34
2Geheugen internCrucial CT4G4DFS8213€ 17,-€ 34,-
1Optische drivesSamsung SH-224DB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sSamsung 750 EVO (retail) 250GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 173,30

[ Voor 0% gewijzigd door daaaan op 25-08-2025 17:29 . Reden: Kleine tekstuele orrectie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:22

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt niet alleen de processor vervangen om je pc Windows-11-compatible te maken. Je zult ook je moederbord moeten vervangen, en ik denk ook het geheugen (en misschien de voeding).
Het zou nog mogelijk moeten zijn om Windows 11 op je pc te installeren zonder officiele support, maar of dat een optie is die langdurig blijft werken durf ik niet te voorspellen. Voorlopig voorkomt die optie e-waste.
Een andere optie die je hebt is een Linux-distributie installeren in plaats van Windows. Daarmee is je systeem nog jaren bruikbaar, en voorkom je e-waste.

Als je toch op de officiele manier Windows 11 wil draaien zul je dus op z'n minst wat hardware moeten vervangen. Als je avontuurlijk ingesteld bent niet. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 25-08-2025 14:38 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De voeding vervangen is goed omdat oude voedingen slijten. Ze verliezen spanning onder belasting (12V wordt minder dan 11V) en worden zo onstabiel.

8GB is wel te doen met Windows 11, maar je kan ook geheugen vervangen door 2x 8GB DDR4-2133.

Met Rufus kun je proberen Windows 11 24H2 te installeren. Je krijgt een scherm te zien waarmee je de vereisten van Microsoft kan omzeilen. Er zijn nog meer methoden om deze versie van Windows toch te kunnen installeren.

Een ander alternatief is doorgaan met deze hardware en Linux installeren, bijvoorbeeld Debian, Ubuntu of het op Windows lijkende Mint.

Als je zo goedkoop mogelijk een andere pc wil voor Windows 11 24H2 kun je zoeken naar een tweedehands HP mini of SFF (small-form-factor) pctje, bijvoorbeeld een 10th/11th gen. Daar zit dan geen CD speler meer in, maar verder kun je er wel volwaardig mee werken en ze zijn typisch flink zuiniger en daarmee duurzaam op een andere manier. Je kan een kopie maken van de huidige SSD naar de nieuwe SSD en daarna updaten. Zodoende houd je je bekende werkomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daaaan
Cyphax schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:37:
Je kunt niet alleen de processor vervangen om je pc Windows-11-compatible te maken. Je zult ook je moederbord moeten vervangen, en ik denk ook het geheugen (en misschien de voeding).
Het zou nog mogelijk moeten zijn om Windows 11 op je pc te installeren zonder officiele support, maar of dat een optie is die langdurig blijft werken durf ik niet te voorspellen. Voorlopig voorkomt die optie e-waste.
Een andere optie die je hebt is een Linux-distributie installeren in plaats van Windows. Daarmee is je systeem nog jaren bruikbaar, en voorkom je e-waste.

Als je toch op de officiele manier Windows 11 wil draaien zul je dus op z'n minst wat hardware moeten vervangen. Als je avontuurlijk ingesteld bent niet. ;)
Haha, ja dus niet al te avontuurlijk ingesteld. Daarom heb ik dus ook nog nooit eerder de overstap naar Linux serieus overwogen, hoe sympathiek is het idee altijd ook heb gevonden. Zie op tegen overstappen naar andere software, hoewel ik op een enkele uitzondering na niet veel meer gebruik dan een browser, MS office en een mediaplayer. Nu ja, misschien is dit een goede aanleiding om dit weer eens te gaan onderzoeken, het klinkt i/i/g beter dan Windows installeren zonder support en dan maar hopen dat het blijft werken.

Processor én moederbord (en wellicht geheugen) vervangen, komt al aardig in de buurt van een nieuwe (of nieuwe tweedehands) pc, dat hoopte ik eigenlijk te kunnen voorkomen (of in ieder geval nog even uit te kunnen stellen).
mrmrmr schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:55:
De voeding vervangen is goed omdat oude voedingen slijten. Ze verliezen spanning onder belasting (12V wordt minder dan 11V) en worden zo onstabiel.

8GB is wel te doen met Windows 11, maar je kan ook geheugen vervangen door 2x 8GB DDR4-2133.

Met Rufus kun je proberen Windows 11 24H2 te installeren. Je krijgt een scherm te zien waarmee je de vereisten van Microsoft kan omzeilen. Er zijn nog meer methoden om deze versie van Windows toch te kunnen installeren.

Een ander alternatief is doorgaan met deze hardware en Linux installeren, bijvoorbeeld Debian, Ubuntu of het op Windows lijkende Mint.

Als je zo goedkoop mogelijk een andere pc wil voor Windows 11 24H2 kun je zoeken naar een tweedehands HP mini of SFF (small-form-factor) pctje, bijvoorbeeld een 10th/11th gen. Daar zit dan geen CD speler meer in, maar verder kun je er wel volwaardig mee werken en ze zijn typisch flink zuiniger en daarmee duurzaam op een andere manier. Je kan een kopie maken van de huidige SSD naar de nieuwe SSD en daarna updaten. Zodoende houd je je bekende werkomgeving.
Ik zal de Rufus methode binnenkort nog eens onderzoeken, maar voor zover ik dat snel kan vinden is het dan dus wel de vraag hoe lang dit goed blijft gaan bij updates in de toekomst. En ja, Linux is wellicht een optie.

En inderdaad ook goed om eens te kijken naar vervanging i/c/m lager energiegebruik, zeker als dat tweedehands kan. De cd speler gebruik ik nog regelmatig om muziek te rippen naar een NAS, maar dat zou opgelost kunnen worden met een externe drive. De pc wordt regelmatig gebruikt, bijvoorbeeld voor muziek tijdens thuiswerken, maar hij staat geen 12 uur per dag aan en voert zelden complexe taken uit. Is het verschil in energieverbruik t/o/v een recentere processor dan toch zo groot dat vervangen het overwegen waard wordt?

[ Voor 37% gewijzigd door daaaan op 25-08-2025 18:09 . Reden: Reactie op beide reacties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Longshot; een gebruikte Intel 8-serie op de kop tikken met bijbehorend moederbord (even goed zoeken naar de eisen voor Windows 11) en onderklokken met je bestaande geheugen. Klinkt als het meest kosten-effectief zonder dat je alles moet vervangen of een "significante" investering moet doen.

Ik kan niet in je portomonnee kijken maar waarom niet iets als v&a aangeboden: Intel NUC Kit NUC8i5BEK of v&a aangeboden: Intel NUC Kit NUC8i3BEK ; ben je eigenlijk in 1x klaar?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:03
Seasonic G-series 360w is van dergelijk hoge kwaliteit dat die nog wel een ronde mee kan.

Als je nieuw wilt kan je uitvoering: AMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed met uitvoering: ASUS TUF Gaming A520M-PLUS II overwegen. uitvoering: Intel Core i3-14100 Boxed op uitvoering: ASRock H610M-HVS/M.2 R2.0 kan ook als je liever Intel hebt.
RAM lekker blijven hergebruiken. Dat het een lage snelheid heeft ga jij niets van merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daaaan
Inmiddels een beetje met Linux Mint aan het spelen, aan het uitzoeken of dit werkt voor alles waar ik Windows voor gebruikte. Wanneer dit toch niet bevalt, dan denk ik dat ik voor de upgrade route ga, indien mogelijk met een tweedehands moederbord/prcessor combi. En als dat te duur wordt, dan toch vervangen door een (tweedehands) mini-pc, dat zou me ook nog extra kastruimte opleveren!
Bedankt voor het meedenken allemaal
Pagina: 1