Koeling gezocht voor Ryzen 7 9800X3D Boxed in kleine case

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 16:07

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn pc te upgraden en heb alvast een wensenlijstje samengesteld:

https://tweakers.net/gallery/12314/wenslijst/
  • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
  • Moederbord: ASUS ProArt X870E-Creator WiFi
  • Geheugen: Corsair Vengeance 64GB DDR5-6400
  • SSD: Samsung 9100 Pro 4TB
Mijn huidige setup https://tweakers.net/gallery/12314/inventaris/
  • Intel i7-12700K
  • ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4
  • ASUS TUF Gaming RTX 3080 Ti OC
  • Fractal Design Define 7 Compact (dus een wat kleinere kast) uitvoering: Fractal Design Define 7 Compact Wit
  • Corsair RM850 voeding (2019)
  • be quiet! Shadow Rock 3 (CPU-koeling, lucht)
  • Diverse SSD’s/HDD’s
Op dit moment draait mijn i7 bij licht gebruik rond de 35 graden, en rond de 70 graden tijdens een stresstest. Ik ben niet van plan om te overklokken, dus extreme koeling is voor mij geen vereiste.

Mijn vragen:
  1. Welke processorkoeler zouden jullie aanraden voor de Ryzen 7 9800X3D, gezien mijn relatief compacte behuizing? Zou een luchtkoeler voldoende zijn (bijvoorbeeld een Noctua), of is een AIO-waterkoeler verstandiger?
  2. Is mijn Corsair RM850 (2019) nog toereikend voor dit systeem met een 3080 Ti en de nieuwe CPU/MOBO/DDR5, of moet ik toch denken aan een zwaardere voeding?
Ik weet nog dat ik bij mijn vorige aankoop behoorlijk zat te klooien met die koeling en dat degene die ik aanvankelijk had besteld paste niet in icm met het moederbord. Dus alle hulp en ervaringen zijn welkom :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rexomnium op 25-08-2025 13:45 ]

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:42

Thomg

Aww yiss

Wat je al hebt. De 9800X3D verbruikt minder dan de 12700K en kan prima gekoeld worden door een shadow rock 3.

Voeding kan prima mee, niet vervangen/upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:54

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

En waarom zo’n enorm duur moederbord? Enige reden om daarvoor te gaan als je heel veel SSD’s / externe devices et cetera wil aansluiten.

youtube.com/@hisrep