Nieuwe thuiswerk pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 14:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt gebruikt voor thuiswerken, daarbij word VM horizon gebruikt, meerdere tabbladen met chrome, veel word documenten en excel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De echte max prijs is 800 euro. maar dit is incl: Muis + toetsenbord + 2x 24 inch monitors + monitorarm

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, compleet nieuw systeem,

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals hierboven gezegd, wordt een compleet nieuw systeem, dus mb/proc/voeding/kast/ssd/

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf heb ik altijd intel gehad, en dat beviel top. sinds kort amd maar niet helemaal tevreden mee.
Dit is een game pc, maar ik zoek dus een voor een vriend een thuiswerk pc.
De voorkeur is dat het systeem stil is en een kleine behuizing heeft, zodat die op tafel kan staan.
Geen RGB, geen cd drive, Als merk zoek ik gewoon stabiliteit, dit krijg ik bij merken zoals dus:
Intel - asus - Corsair - samsung - noctua. maar sta zeker open voor andere merken!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc moet dus mini zijn, en kom dus uit bij deze kast:
Lian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition Black
De eisen zijn: Stil / stabiel / klein/compact geen RGB geen omkijken naar hebben.
Als monitors gewoon 1080p maar ik dan wel 100hz schermen denk ik? zolang de schermen goede kleurkwaliteit hebben.

Ga je overklokken?
Zeker niet, dit is voor thuiswerken niet nodig.

Wat verwacht je van ons?
Lang verhaal kort:
Zoek dus een thuiswerk pc, waarbij intel mijn flinke voorkeur heeft.
2x 1080p schermen met monitor arm, zonder een gat te boren in de tafel.
standaard goed toetsenbord met muis. geen bijzonder iets.
kast gesloten, mooi design, aangezien die op de tafel staat, en stil!
wel een voeding die sterk genoeg is om er ooit nog een gpu bij te prikken.
1TB ssd minimaal, liefst 2x 1tb m2.
voeding volledig modulair.
aangezien er 2 schermen worden aangesloten, heeft moederboard dus genoeg poorten hebben.
ook kwa usb moeten er wel wat op zitten, 6 stuks? ook graag wifi erop. en ik vermoed dat 32GB RAM meer dan furture proof is, 16 is dan net te weinig, en volgens mij doet het kwa prijs niet veel?.

Weet niet of ik nog wat ben vergeten, anders vraag maar raak!

zelf heb ik onderzocht:
Intel Core Ultra 5 245K Boxed
Corsair RM650e (2025)
Samsung 990 pro ssd
Als het in budget is crucial p310 ssd?
LG 24MR400-B 2x als monitor
Kwa moederboard, kan ik geen geschikte kandidaat vinden.. voornamelijk omdat het 1851 best nieuw is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvus
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:34
Overweeg je niet een widescreen in plaats van 2 1080p schermen? Ik vind dat zelf echt onovertroffen voor produtiviteitwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

wel een voeding die sterk genoeg is om er ooit nog een gpu bij te prikken.
Dat ligt heel erg aan wat voor GPU je in gedachten hebt :)

Vraag je ook even af in hoeverre je rekening wilt houden met je GPU . Zonder dat kun je al met een NUC ter grote van een 5cm hoog cd doosje vooruit. ALs je daar wel rekening mee wilt houden, heb je dus een grote voeding en nog grotere kast nodig

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:46
Uit nieuwsgierigheid, ik zie hier steeds vaker dit soort topics voorbij komen, maar zorgt je werkgever niet gewoon voor de PC / Laptop die je nodig hebt om thuis te werken?

Als ik het zo lees is VM Horizon zoiets als een Citrix achtige client, waar de server het werk doet.
Is dan niet iedere thin-client geschikt? Wil je wat meer power, neem dan een NUC achtig iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:10
Je kiest een hele dure SSD (die 990 pro) voor iemand die niet echt storage intensieve taken doet, vind ik.
Dit bord lijkt me prima uitvoering: ASRock B860M Pro RS WiFi

USB aansluitingen los je eenvoudig op met een USB-hubje. Veel monitoren hebben er één ingebouwd zitten. Bij een kantoor pc zitten er veelal toch alleen een muis, toetsenbord en eventueel een webcam aangesloten via de USB achteraan.

Ook is 2x 1TB m.2 een beetje geldverspilling. Niet alleen is de prijs per TB van 1 TB modellen ongunstig, maar je bouwt ook bij voorbaat al een extra m.2 slot vol. Goed geprijsde moederborden in mATX formaat hebben er in de regel maar maximaal 3.
Ik zou zoiets adviseren uitvoering: Samsung 990 EVO Plus 2TB
voeding volledig modulair.
Verschil tussen volledig en deels modulair is in de praktijk feitelijk niets. De enige kabels die bij een deels modulaire voeding permanent vast zitten, zijn de 24 pin ATX en de EPS kabel. Beide kabels zijn voor iedere desktop verplicht.

Ben het wel eens met de rest overigens. Je doet hoofdzakelijk remote werk. Een complete desktop is een beetje overkill.

[ Voor 79% gewijzigd door youridv1 op 25-08-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SiErRa schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:33:
Uit nieuwsgierigheid, ik zie hier steeds vaker dit soort topics voorbij komen, maar zorgt je werkgever niet gewoon voor de PC / Laptop die je nodig hebt om thuis te werken?
En vaak ook nog de schermen/toetsenbord/muis. Sowieso kom je bij de meeste bedrijven niet met een eigen machine op het bedrijfsnetwerk.
Velvus schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:31:
Overweeg je niet een widescreen in plaats van 2 1080p schermen? Ik vind dat zelf echt onovertroffen voor produtiviteitwerkzaamheden.
Eens! Op mijn werk staan er standaard 2x24''. Ben blij dat ik thuis een 34'' scherm heb staan (en nog een 24 inch op portrait).

[ Voor 32% gewijzigd door njitter op 25-08-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
Als GPU komt er dan ooit niet veel bijzonders is, geen dikke game gpu of iets dergelijks.
1440p is ook prima, maar moet dus wel 24 inch zijn, zijn die schermen niet veel duurder ook?
Ik weet niet of die voeding überhaupt past in die case?
hij wil geen ultra wide, omdat hij het "handiger" vind om met 2 schermen te werken, vanwege slepen met word en outlook op het andere scherm.

De werkgever zorgt voor een laptop. maar om dit makkelijk te maken gebruiken de meeste hun eigen pc om in te loggen op de omgeving. ( ja dit werkt! en vinden meeste mensen toch wel fijner)
Naast werken in die vm omgeving, wordt er zelf ook hier en daar met wat foto's gedaan, dus enkel foto's overzetten en bekijken. niets kwa bewerken of iets.

Aangezien er wellicht ooit een gpu in moet, valt een nuc af denk ik?
Zelf had ik 2x 1tb in gedachten zodat er altijd voldoende storage is, en mocht er ooit 1 stuk gaan, is de andere nog beschikbaar. zodat je niet alles op 1 schijf hebt? maar 1x 2tb is natuurlijk ook zat!
andere ssd is ook prima natuurlijk! welke wordt het dan? iets van WD black? of toch de budget dan?

Voor de voeding gaat de voorkeur uit naar full modulair, vind vaak vaste kabels niet zo lekker. aangezien ik hem zelf in elkaar bouw voor hem.

[ Voor 6% gewijzigd door Eskimoo op 25-08-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Ik zou persoonlijk gewoon die EVO pakken. Die is momenteel erg gunstig geprijsd als ik filter op de meeste A-merken. Ik zou schijffalen niet proberen af te vangen met twee schijven in dezelfde machine. Als je daar echt iets tegen wil doen, zou ik kijken naar een NAS om naar te backuppen of een cloud service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
Zou hier iemand een mooi lijstje voor mij kunnen maken wat op elkaar past? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:43
Indien het puur en alleen voor de gestelde eisen is van thuiswerken met VMWare, wat Chrome en Excel/Word, dan zou ik gewoon kijken naar een thin client/tiny pc, waarvan je er tientallen in het V&A gedeelte kunt vinden. Dit doe ik al jaren met dezelfde behoeften/gebruik, in het verleden met een HP Prodesk met een 4 core 6th Intel chip en tegenwoordig met een iets wat modernere 6 core 8th gen Intel chip. Er staan nog veel snellere/recentere modellen te koop met 10th/11th/12/13th gen Intel CPU's, die moeten zeker meer dan vlot genoeg zijn.
Meestal kan je prima het geheugen upgraden indien nodig (minder dan 16GB zou ik niet nemen) en de SSD is te vervangen of soms kan je er een 2e SSD bij plaatsen voor meer opslag.

Dergelijke pctjes zoals de HP Prodesk of Dell Optiplex Micro series zijn mijn inziens de beste optie voor dit. Ze zijn heel erg klein, stil, verbruiken amper stroom (voor mijn situatie vooral belangrijk: dus weinig warmte op een warme werkkamer) en zijn nog werkbaar snel genoeg. Goed, een normale desktop met een full desktop CPU erin is vlotter, maar dat is altijd groter/lomper/meer verbruik.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Eskimoo schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:21:
Zou hier iemand een mooi lijstje voor mij kunnen maken wat op elkaar past? :)
Het is sowieso al niet echt de bedoeling van dit forum dat we dat we dat voorkauwen. Daar zijn de BBG's voor. Dat staat ook zo in de regels. Dit is een forum, geen GPT. Daarnaast, en dit is mijn ongenuanceerde mening, vind ik het ook niet super netjes om daar om te vragen gezien jij aan je vriend hebt aangeboden een PC voor hem te regelen, klaarblijkelijk. Als je die al nieteens zelf samenstelt, wat voor dienst bied je diegene dan eigenlijk wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30

mjl

Ugh

Moi_in_actie schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:35:
Indien het puur en alleen voor de gestelde eisen is van thuiswerken met VMWare, wat Chrome en Excel/Word, dan zou ik gewoon kijken naar een thin client/tiny pc, waarvan je er tientallen in het V&A gedeelte kunt vinden. Dit doe ik al jaren met dezelfde behoeften/gebruik, in het verleden met een HP Prodesk met een 4 core 6th Intel chip en tegenwoordig met een iets wat modernere 6 core 8th gen Intel chip. Er staan nog veel snellere/recentere modellen te koop met 10th/11th/12/13th gen Intel CPU's, die moeten zeker meer dan vlot genoeg zijn.
Meestal kan je prima het geheugen upgraden indien nodig (minder dan 16GB zou ik niet nemen) en de SSD is te vervangen of soms kan je er een 2e SSD bij plaatsen voor meer opslag.

Dergelijke pctjes zoals de HP Prodesk of Dell Optiplex Micro series zijn mijn inziens de beste optie voor dit. Ze zijn heel erg klein, stil, verbruiken amper stroom (voor mijn situatie vooral belangrijk: dus weinig warmte op een warme werkkamer) en zijn nog werkbaar snel genoeg. Goed, een normale desktop met een full desktop CPU erin is vlotter, maar dat is altijd groter/lomper/meer verbruik.
Helemaal mee eens een micro sff of gewoon sff van Dell (of HP , Lenovo) voldoet aan alle eisen, stil, efficiënt, klein en kan alles draaien. Mbt Dell een Optiplex 3080 of 3090 serie of iets luxer de 7080 / 7090 zou al genoeg zijn, hooguit wat extra geheugen en/of SSD plaatsen en je bent qua PC wel klaar.

Alternatief kan je ook een laptop nemen van deze merken, latitude reeks is ook leuk van Dell alleen wel iets duurder.

Qua budget kan je wel een 34” widescreen met ingebouwd webcammetje en speakers van bijv Dell vinden (als je je beperkt tot een simpele Optiplex). Veel beter dan 2x 24”, die streep in het midden is arbo technisch al niet ideaal.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Met deze wensen voldoet de PC uit de Desktop Best Buy Guide/De beste basis-pc. En voor schermen raadpleeg je de Monitor Best Buy Guide/De beste allround monitors.

• Eskimoo
Topic kan dicht.
De wensen voldoen niet vanuit basis pc, ook een dell optiplex zal niet voldoen.
zoals eerder vermeld moet er ooit nog een gpu in, wellicht een 3070 of iets. dus dan gaan die builds niet meer op.
daarnaast ook gezegd voor toekomst, en krijg een am4 build voorgeschoteld.
ook aangegeven dat ik intel wil.

Daarnaast bied ik geen dienst aan, enkel mijn hulp met samen stellen, waarbij die bgg ect totaal geen waarde heeft op mijn vraag.

Maar inmiddels zelf wat samengesteld, dus topic kan dicht!
alsnog bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:46
Eskimoo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:59:
Topic kan dicht.
De wensen voldoen niet vanuit basis pc, ook een dell optiplex zal niet voldoen.
zoals eerder vermeld moet er ooit nog een gpu in, wellicht een 3070 of iets. dus dan gaan die builds niet meer op.
daarnaast ook gezegd voor toekomst, en krijg een am4 build voorgeschoteld.
ook aangegeven dat ik intel wil.

Daarnaast bied ik geen dienst aan, enkel mijn hulp met samen stellen, waarbij die bgg ect totaal geen waarde heeft op mijn vraag.

Maar inmiddels zelf wat samengesteld, dus topic kan dicht!
alsnog bedankt voor het meedenken.
Maar dan voor iedereen uit nieuwsgierheid: wat is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
Hieronder een lijstje met de spullen,
Aangezien hij zich toch deels heeft bedacht dat het goedkoper moest was dit wat van socket 1700 nog kon.
Alles is besteld en wordt zondag in elkaar gezet.

Intel Core i5-13400 Tray
Gigabyte B760M DS3H AX
Lian Li & DAN Cases A3-mATX Black
AOC CQ27G4X Zwart
Arctic Freezer 36 (Black)
Arctic P12 Pro PST 5-pack, 120mm
XPG Lancer Blade AX5U6000C4816G-DTLABBK
MSI MAG A650GL Zwart
Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB
Pagina: 1