Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkiraVos
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-08 21:37
Tot nu toe heb ik altijd alleen met desktop PC's gewerkt en was gewend die zelf met losse onderdelen samen te stellen. Ik ga nu voor het eerst een laptop aanschaffen en daar koop je toch meer een totaal pakket en dat is aan de ene kant makkelijker, maar toch ook lastiger te kiezen.
Ik heb uiteraard de Best Buy Guides hier bekeken, maar naar mijn idee voldoen de Allround laptops tot 700 euro niet aan mijn wensen en het hoeft ook niet een dedicated gaming laptop te worden, maar misschien zeggen jullie wel, koop de best geteste gaming laptop en je hebt alsnog alles wat je nodig hebt.

Ik twijfel nog tussen Macbook Pro of gewoon een Windows laptop. Ik werk altijd met Windows (behalve mijn telefoon (iPhone). De Apple laptops trekken mij aan door het vermeende gebruiksgemak, maar ik ben wel erg gewend aan Windows.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil de laptop in principe vrijwel uitsluitend gebruiken buitenshuis of als ik op reis ben.
Wat ik vooral zal doen is browsen, mailen, video streamen en office toepassingen (word/excel/powerpoint).
Ik game weinig, maar wil er wel een grafische kaart in waar ik iets (evt. wat oudere games) mee kan draaien. Ik ben soms 1 of 2 weken in het buitenland waar ik niet veel om handen heb dus dan komt dat misschien van pas.

Wat is je budget?
Ik had in gedachten tussen de 1200 en 2000 uit te geven, maar als er goede argumenten zijn kan ik dit bedrag uitbreiden naar 3000-3500.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik neem hem niet dagelijks mee op pad, maar gebruik hem thuis niet.
Gewicht vind ik niet zo belangrijk, wel stevige bouwkwaliteit, groot scherm, goed beeldscherm (kwa kijkhoek, helderheid, etc).
Accuduur: ik zal hem vaak gebruiken op plekken waar ik hem ook aan de stekker kan hangen, maar goede accuduur is wel prettig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zie hierboven, ik twijfel voor een wat duurdere Macbook Pro te gaan vanwege het gemak van Apple en ook vrij goede hardware of toch bij het mij vertrouwende Windows te blijven. Voor windows laptop heb ik weinig feeling voor welke merken goed zijn.

Verdere wensen
- 24gb Ram of meer
- 1 terrabyte SSD of meer
- 16 - 17 inch scherm
- redelijke grafische kaart (zie boven)

Voorbeelden die ik zelf tegenkwam
- MacBook Pro 2024 16 24Gb 1TB €2889
https://www.coolblue.nl/p...tb-spacezwart-qwerty.html
- Hp Omnibook 7 32 Gb 1TB, RTX 4050 €1699
https://www.coolblue.nl/p...pilot-pc-17-dc0975nd.html

Mijn vragen:
  1. - hebben jullie sterke argumenten voor of tegen Macbook Pro, rekening houdend met mijn gewenste toepassing en voorkeuren
  2. - in geval ik richting een windows laptop ga, zijn er merken die jullie links zouden laten liggen of juist erg aanbevelen, en waarom?
  3. - zijn er specifieke voor- of nadelen aan bepaalde merken toe te kennen (bijvoorbeeld, compleet verzonnen willekeurige eigenschappen, maar: Hp is goed voor taak X, Acer is goed als je dat en dat wil, Lenovo is vaak traag, etc) of kun je dat niet per merk stellen en is het echt model afhankelijk?
  4. - wat zouden de nadelen zijn als ik een gaming laptop voor mijn beoogde doeleinden zou gebruiken? Is dat met name energieverbruik, geluid van koeling en beperktere accuduur? Of zijn er andere nadelen / beperkingen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:09
Opzich heb je helemaal niet zoveel nodig voor jouw doeleinden, In principe volstaat daarvoor de macbook air m4 meer dan prima. Maar laten we eens op jouw vragen ingaan:

1. De Macbook Pro komt met een beter scherm en wat betere prestaties tijdens langdurig (zwaar) gebruik, al helemaal met de pro chip. De base M4 die bijvoorbeeld ook in de air te vinden is, is meer dan genoeg voor alle taken die je opnoemt, and then some. De Macbook Pro M4 is op het moment (naar mijn mening, maar ook die van menig reviewer) als totale package een van de beste laptops die je kan kopen. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan, en als je die features niet gebruikt... ja dan is het wel veel geld.
2. Ik zou gewoon gaan voor de merken die gerenormeerd zijn, dus zoals HP, Lenovo, Dell etc.
3. kijk hiervoor naar de specs, maar zeker ook naar reviews. Zo heb je laptops met een rtx 4050 die puur gamelaptops zijn, met plastic behuizingen en een zwaar gewicht, maar ook laptops met dezelfde 4050 die een lager wattage mag verbruiken die in een zakelijke metalen behuizing zit.
4. gamelaptops zijn vaak meer gericht op ruwe prestaties per euro, en hebben hierdoor vaak een wat slechtere behuizing. Dit is niet altijd zo en ze zijn zeker te krijgen met betere behuizingen. Ze zijn vooral erg zwaar, lomp, groot en accuduur bestaat niet echt ;)

ik zou voor jouw gebruik eens kijken of een Macbook Air 15 niet wat is, deze heeft een stevige metalen behuizing, een rappe m4 processor, helder scherm (helaas maar 60hz) en komt met prima speakers. Daarnaast heeft het een enorm goede accu en weegt ie ook nog eens amper iets.
Voor de meerprijs van een Macbook Pro (16) krijg je dan een miniled scherm met 120hz, dus betere HDR weergave, betere speakers, een hdmi poort en betere prestaties. Of je deze prestaties gaat gebruiken? Dat denk ik (gezien je toepassingen) niet, dus dan is het vooral de overige luxes. Hij is dan weer wat zwaarder en heeft een iets minder langdurige accuduur.

Als je voor een Macbook kiest, weet dan wel dat oude games misschien wat extra werk vereisen om te spelen, als dat je grootste wens zou zijn, dan is een goede windows laptop ook een optie. Ik vind ze welliswaar op het moment minder dan Macbooks, maar er zijn zeker goede laptops te vinden binnen budget die dat goed doen. Je kan natuurlijk ook voor de oudere games gaan voor een gaming handheld voor naast de macbook (air), dan zit je alsnog prima binnen budget. Ik zou gamelaptops vermijden als oudere games het doel zijn, daarvoor kan je prima uit de voeten met de meest krachtige moderne interne graphics, of misschien met een laptop die met een 5050 of 4050 komt die voornamelijk gericht is op zakelijk gebruik (ivm de stevigere behuizing en overige luxes die op zakelijke laptops komen)

links naar voorbeelden:
uitvoering: Apple MacBook Air 2025 15" M4 10-core, 24GB ram, 10-core GPU, 512... macbook air met 24gb ram.
uitvoering: ASUS Zenbook S16 UM5606WA-RK004W een redelijk nette windows laptop met snelle integrated graphics voor oude spellen
uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 16IAH10 (83JM003WMH) een prima windows laptop met een rtx 5050 waarmee je oudere games prima kan spelen

[ Voor 13% gewijzigd door doebbalapoent11 op 25-08-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-08 22:04
Allereerst, keuze tussen Macbook en Windows kan ik je niet mee helpen, ik heb alleen ervaring met Windows.

In jouw situatie zou ik niet voor een gamelaptop gaan, geloof ik. Dat is nogal een contrast qua uiterlijk met een macbook. Daarnaast zou ik met een dergelijk budget en wens voor kwaliteit, ook voor een knap scherm gaan (de HP die je linkt heeft slechts een full HD scherm). Verder volledig aluminium behuizing, en 32 GB geheugen moet met dat budget wat mij betreft ook wel.

Helaas zijn er weinig non-game laptops meer die aan die wensen voldoen, eigenlijk alleen deze:
uitvoering: Lenovo Yoga Pro 9 16IMH9 (83DN006WMH)

Mocht gaminglaptop je niet afschrikken, dan lijkt dit me nog een alternatief, met iets minder snelle processor (maar zeker niet langzaam) en een snellere GPU:
uitvoering: ASUS ROG Zephyrus G16 GU605MI-QP121W

Voorheen had Asus ook nog wel wat in de Vivobook reeks (hoewel niet volledig aluminium), maar nu kom je dan al in de Artbook Pro reeks. Die hebben fantastische schermen (zeer kleurecht), maar dan ga je wel beduidend meer betalen:
categorie: Laptops

[ Voor 14% gewijzigd door Wild Chocolate op 25-08-2025 20:24 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkiraVos
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-08 21:37
Bedankt voor jullie reacties, ze helpen echt, en worden gewaardeerd! Hier kom ik zeker verder mee. _/-\o_

Die Lenovo Yoga Pro 9 lijkt mij wel wat, ga ik verder naar kijken.
De Asus Pro Art zijn duurder maar lijkt me ook erg mooi.
Op mijn desktop doe ik ook fotobewerking (Photoshop, Lightroom) en was niet van plan het op de laptop te doen, maar zou ook nog kunnen.
Ik ga ze allebei eens verder bekijken.