Tot nu toe heb ik altijd alleen met desktop PC's gewerkt en was gewend die zelf met losse onderdelen samen te stellen. Ik ga nu voor het eerst een laptop aanschaffen en daar koop je toch meer een totaal pakket en dat is aan de ene kant makkelijker, maar toch ook lastiger te kiezen.
Ik heb uiteraard de Best Buy Guides hier bekeken, maar naar mijn idee voldoen de Allround laptops tot 700 euro niet aan mijn wensen en het hoeft ook niet een dedicated gaming laptop te worden, maar misschien zeggen jullie wel, koop de best geteste gaming laptop en je hebt alsnog alles wat je nodig hebt.
Ik twijfel nog tussen Macbook Pro of gewoon een Windows laptop. Ik werk altijd met Windows (behalve mijn telefoon (iPhone). De Apple laptops trekken mij aan door het vermeende gebruiksgemak, maar ik ben wel erg gewend aan Windows.
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil de laptop in principe vrijwel uitsluitend gebruiken buitenshuis of als ik op reis ben.
Wat ik vooral zal doen is browsen, mailen, video streamen en office toepassingen (word/excel/powerpoint).
Ik game weinig, maar wil er wel een grafische kaart in waar ik iets (evt. wat oudere games) mee kan draaien. Ik ben soms 1 of 2 weken in het buitenland waar ik niet veel om handen heb dus dan komt dat misschien van pas.
Wat is je budget?
Ik had in gedachten tussen de 1200 en 2000 uit te geven, maar als er goede argumenten zijn kan ik dit bedrag uitbreiden naar 3000-3500.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik neem hem niet dagelijks mee op pad, maar gebruik hem thuis niet.
Gewicht vind ik niet zo belangrijk, wel stevige bouwkwaliteit, groot scherm, goed beeldscherm (kwa kijkhoek, helderheid, etc).
Accuduur: ik zal hem vaak gebruiken op plekken waar ik hem ook aan de stekker kan hangen, maar goede accuduur is wel prettig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zie hierboven, ik twijfel voor een wat duurdere Macbook Pro te gaan vanwege het gemak van Apple en ook vrij goede hardware of toch bij het mij vertrouwende Windows te blijven. Voor windows laptop heb ik weinig feeling voor welke merken goed zijn.
Verdere wensen
- 24gb Ram of meer
- 1 terrabyte SSD of meer
- 16 - 17 inch scherm
- redelijke grafische kaart (zie boven)
Voorbeelden die ik zelf tegenkwam
- MacBook Pro 2024 16 24Gb 1TB €2889
https://www.coolblue.nl/p...tb-spacezwart-qwerty.html
- Hp Omnibook 7 32 Gb 1TB, RTX 4050 €1699
https://www.coolblue.nl/p...pilot-pc-17-dc0975nd.html
Mijn vragen:
Ik heb uiteraard de Best Buy Guides hier bekeken, maar naar mijn idee voldoen de Allround laptops tot 700 euro niet aan mijn wensen en het hoeft ook niet een dedicated gaming laptop te worden, maar misschien zeggen jullie wel, koop de best geteste gaming laptop en je hebt alsnog alles wat je nodig hebt.
Ik twijfel nog tussen Macbook Pro of gewoon een Windows laptop. Ik werk altijd met Windows (behalve mijn telefoon (iPhone). De Apple laptops trekken mij aan door het vermeende gebruiksgemak, maar ik ben wel erg gewend aan Windows.
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil de laptop in principe vrijwel uitsluitend gebruiken buitenshuis of als ik op reis ben.
Wat ik vooral zal doen is browsen, mailen, video streamen en office toepassingen (word/excel/powerpoint).
Ik game weinig, maar wil er wel een grafische kaart in waar ik iets (evt. wat oudere games) mee kan draaien. Ik ben soms 1 of 2 weken in het buitenland waar ik niet veel om handen heb dus dan komt dat misschien van pas.
Wat is je budget?
Ik had in gedachten tussen de 1200 en 2000 uit te geven, maar als er goede argumenten zijn kan ik dit bedrag uitbreiden naar 3000-3500.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik neem hem niet dagelijks mee op pad, maar gebruik hem thuis niet.
Gewicht vind ik niet zo belangrijk, wel stevige bouwkwaliteit, groot scherm, goed beeldscherm (kwa kijkhoek, helderheid, etc).
Accuduur: ik zal hem vaak gebruiken op plekken waar ik hem ook aan de stekker kan hangen, maar goede accuduur is wel prettig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zie hierboven, ik twijfel voor een wat duurdere Macbook Pro te gaan vanwege het gemak van Apple en ook vrij goede hardware of toch bij het mij vertrouwende Windows te blijven. Voor windows laptop heb ik weinig feeling voor welke merken goed zijn.
Verdere wensen
- 24gb Ram of meer
- 1 terrabyte SSD of meer
- 16 - 17 inch scherm
- redelijke grafische kaart (zie boven)
Voorbeelden die ik zelf tegenkwam
- MacBook Pro 2024 16 24Gb 1TB €2889
https://www.coolblue.nl/p...tb-spacezwart-qwerty.html
- Hp Omnibook 7 32 Gb 1TB, RTX 4050 €1699
https://www.coolblue.nl/p...pilot-pc-17-dc0975nd.html
Mijn vragen:
- - hebben jullie sterke argumenten voor of tegen Macbook Pro, rekening houdend met mijn gewenste toepassing en voorkeuren
- - in geval ik richting een windows laptop ga, zijn er merken die jullie links zouden laten liggen of juist erg aanbevelen, en waarom?
- - zijn er specifieke voor- of nadelen aan bepaalde merken toe te kennen (bijvoorbeeld, compleet verzonnen willekeurige eigenschappen, maar: Hp is goed voor taak X, Acer is goed als je dat en dat wil, Lenovo is vaak traag, etc) of kun je dat niet per merk stellen en is het echt model afhankelijk?
- - wat zouden de nadelen zijn als ik een gaming laptop voor mijn beoogde doeleinden zou gebruiken? Is dat met name energieverbruik, geluid van koeling en beperktere accuduur? Of zijn er andere nadelen / beperkingen?