Oude soundbar vervangen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iljoesjin
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-08 09:53
Ik zoek een?
Soundbar om mijn huidige Samsung HW-J355 uit 2015 te vervangen. Daarvan werkt de afstandsbediening niet goed meer en is het display ook lastig af te lezen als het licht is in de kamer.

Wat is je budget?
+/- 200-250 euro, ik ben geen audiofiel en ben op zich tevreden met het geluid van mijn huidige soundbar, maar als ik hem voor dit bedrag kan vervangen en daarmee de audiokwaliteit ook nog wordt verbeterd dan is dat mooi meegenomen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Hij wordt verbonden met mijn Samsung QLED Frame 65LS03T (2020) TV waarop voornamelijk tv wordt gekeken, series worden gestreamd en (casual) wordt gegamed op de Switch (2) en PS5. Ook gebruiken we de huidige soundbar af en toe om wat achtergrondmuziek aan te zetten via Spotify (via de Spotify app van de TV), meestal zitten we dan in een ander deel van de woonkamer (niet op de bank voor de tv, maar aan de eettafel)

Wat heb je zelf al gevonden?
Hier op het forum las ik vooral berichten van mensen die advies zoeken in een hoger segment. Ik las net dit artikel https://www.want.nl/beste-goedkope-soundbars-2025/ en heb die bekeken, maar misschien zijn die net weer iets te 'budget'.

Ik las ergens dat de JBL Bar 2.0 een goede prijs-kwaliteit verhouding had, maar zag ook dat ik voor iets extra ik bijv. een nieuwere versie (JBL Bar 300) kan kopen. Maar geen idee of ik het verschil dan erg ga merken.

Ik was zelf deze vergelijking gestart: https://tweakers.net/pric...;2087650;1163233;1867356/

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zie dat er soundbars met/zonder subwoofer zijn, ik heb geen sterke voorkeur (snap dat lage tonen dan beter klinken maar zoals gezegd ben ik geen kenner), wat wordt hierbij aangeraden?
Zouden jullie voor mijn budget eerder een soundbar uit een die prijsklasse kopen of een tweedehands via marktplaats? En/of wachten tot Black Friday?

Hopelijk is het een beetje een helder verhaal, ik ben benieuwd naar jullie advies :) Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Iljoesjin op 28-08-2025 09:53)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
Iljoesjin schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:18:
Hmm ok, dan zal ik overwegen om toch voor wat duurders te gaan. En zal inderdaad eens proberen zonder subwoofer vanavond.

Ben dan wel benieuwd voor wie de soundbars rond de 250 euro zijn? Is dat dan in het kader van 'beter dat dan geluid uit je tv'? Want mijn soundbar van 10 jaar geleden (en denk dat hij toen ook niet hoger segment was) is dus (bijna) gelijkwaardig aan die soundbars?
Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Jouw soundbar zal een verbetering zijn vergeleken met geluid wat uit een gemiddelde TV komt, je hebt ook TV's (high end) met bovengemiddelde geluidskwaliteit dan zal het verschil minimaal zijn of zelfs in het voordeel van de interne TV speakers.

De Samsung B650 is vergelijkbaar met jouw soundbar en zal een kleine verbetering hierop zijn. Zie het als volgt;

Geluidskwaliteit van jouw TV scoort bij films/ series en TV kijken een 1, jouw soundbar een 3, de B650 een 3,5, de QS700F/ Q800F een 6, high end soundbar een 7,5 en een volwaardige speaker opstelling met receiver een 10.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt nu ook een subwoofer. Probeer je huidige soundbar eens zonder. Ik denk dat je het verschil snel gaat merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
Klinkt een beetje als het vervangen voor het vervangen. Je schiet er weinig mee op. Ik zou lekker doorsparen voor betere soundbar of een 2.1 opzet.

Verder, gebruik je de AB überhaupt als deze is verbonden met de TV? Anders een nieuwe AB op de kop tikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-09 10:12
Ik zou persoonlijk altijd voor subwoofer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Soundbars zijn in de afgelopen 10 jaar flink verbeterd, dan dien je wel in het middenklasse of erboven te shoppen. Een subwoofer biedt altijd een meerwaarde bij soundbars.

Zoals hierboven gezegd zou ik ook doorsparen of wanneer de mogelijkheid er is het budget verhogen. Je kunt dan naar de Samsung QS700F kijken met WiFi voor een betere geluidskwaliteit wanneer je muziek streamt en kamer kalibratie waarmee de akoestiek deels aangepast wordt aan jullie kamer, met cashback kom je dan momenteel uit op 398 euro. De meerprijs die je hiervoor betaald vergeleken met soundbars in ~ 250 euro range is het dubbel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Negeer lifestyle websites zoals WANT. 99 vd 100 keer heb je daar niks aan.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iljoesjin
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-08 09:53
Hmm ok, dan zal ik overwegen om toch voor wat duurders te gaan. En zal inderdaad eens proberen zonder subwoofer vanavond.

Ben dan wel benieuwd voor wie de soundbars rond de 250 euro zijn? Is dat dan in het kader van 'beter dat dan geluid uit je tv'? Want mijn soundbar van 10 jaar geleden (en denk dat hij toen ook niet hoger segment was) is dus (bijna) gelijkwaardig aan die soundbars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb al een jaar of 5 een Sonos Beam (zonder subwoofer) en ben daar uiterst content over. Het merk Sonos is soms wat overhyped, maar mijn ervaring is dat het uitstekend werkt en het geluid goed is. Ook zonder subwoofer knallen films echt met veel bas uit de speakers. Heb iig nog geen behoefte gehad aan een sub. Maar als je later gespaard hebt kun je alsnog een sub toevoegen. Of 2 rear speakers (tip, nu nog snel doen met goedkopere IKEA sonos speakers, want die gaan er binnenkort uit). Die doen ook mee bij gewoon stereo-geluid en maken het geluid vele ruimtelijker.

Een Sonos Beam ligt wel wat boven budget, maar ik zou het er wel voor over hebben. Of je moet evt. gaan voor de goedkopere Sonos Ray, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Iljoesjin schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:18:

Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Jouw soundbar zal een verbetering zijn vergeleken met geluid wat uit een gemiddelde TV komt, je hebt ook TV's (high end) met bovengemiddelde geluidskwaliteit dan zal het verschil minimaal zijn of zelfs in het voordeel van de interne TV speakers.

De Samsung B650 is vergelijkbaar met jouw soundbar en zal een kleine verbetering hierop zijn. Zie het als volgt;

Geluidskwaliteit van jouw TV scoort bij films/ series en TV kijken een 1, jouw soundbar een 3, de B650 een 3,5, de QS700F/ Q800F een 6, high end soundbar een 7,5 en een volwaardige speaker opstelling met receiver een 10.
Pagina: 1