Mini-thuisbatterij voor opvangen kortdurende pieken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-08 11:26
Beste mede-Tweakers,

Zou een mini-batterij (0.1 kWh tot 1 kWh) rendabel zijn als saldering wordt afgeschaft? Ik denk van wel.

Sinds ik met HomeAssistant elke 10 seconden het energieverbruik in huis kan meten, valt me op dat bepaalde apparaten met korte pieken veel energie verbruiken. De oven, quooker, kookplaat en wasmachine werken met een duty cycle waarbij ze een paar seconden of minuten volledig vermogen vragen, en daarna weer even helemaal niks.

Gister ging ik avondeten maken in de oven. In het grafiekje hieronder zie je de blauwe lijn van een oven die voorverwarmt om 17:30 en vervolgens de temperatuur behoudt door af en toe aan te slaan. Tegelijk ging de zon langzamerhand onder, en schoof er tussen 18:00 en 18:15 en wolk voor de zon.

Ook zie ik vaak dat kleine wolkjes een enorme dip veroorzaken in de zonneopbrengst en vaak maar een paar minuten duren, als het halfbewolkt is. Zonneopbrengst is veel grilliger dan je denkt, als je gedetailleerde grafieken hebt.

Als de gele lijn boven de blauwe lijn is dan lever ik stroom terug, en anders importeer ik stroom. Ik zie best vaak het patroon dat meerdere apparaten heel kort best veel energie vragen en ik dan eventjes stroom importeer, om vervolgens een minuut later weer stroom te leveren.

Vaak hebben smarthome grafieken niet het detail om deze pieken te laten zien.

De individuele pieken zijn rond de 10 to 100 Wh (dus 0,01 tot 0,1 kWh). De piekjes bij elkaar in de periode dat de wolk voorbij kwam is ongeveer 500 Wh (0.5 kWh). Als je alles bij elkaar optelt dat ik dat een redelijk deel van je stroomverbruik ontstaat via dit soort piekjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2Seg_xSbFoc-4lsKlxDeM0UWuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7NEIGfu66bPuvRQd5JWRmv5V.png?f=fotoalbum_large

Zou je deze kleine variaties niet kunnen opvangen met een mini-thuisbatterij? Die zou dan meerdere keren per dag worden opgeladen en ontladen om al die piekjes en dipjes op te vangen. Okee, dit zal niet je volledige verbruik salderen, maar alles bij elkaar helpt het misschien wel 10% en dat loopt ook wel op in de kosten.

De terugverdientijd van een thuisbatterij hangt af van het aantal keer dat je stroom opvangt en teruglevert en zo het prijsverschil van inkoop en verkoop omzeilt. Je hebt ongeveer 4000 cycles nodig om de batterij terug te verdienen. Met de aanname dat de prijs van een batterij vooral wordt bepaald door de capaciteit. Bijv een 10 kWh batterij kost rond de 10.000 EUR.

Ik heb even op een rijtje gezet hoe vaak per dag de batterij volledig moet cyclen om zichzelf terug te verdienen binnen een aantal jaar. Met de aanname dat er slechts bij 150 dagen per jaar een hoeveelheid zon is dat dit mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6k6ICV5m18T_LKAX9F6rQXP12PQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fY3TgFxxb0pfnfHiRjGUCYLb.png?f=user_large

Als je een mini-batterijtje hebt die 27x per dag de piekjes opvangt, dan zou je deze al na een jaar hebben terugverdiend. En als je er 5 jaar over wilt doen, dan is 5 cycles per dag al voldoende. Het nadeel is natuurlijk dat de batterij veel meer cycles ondergaat en als je hem 10 jaar wilt gebruiken kan dat oplopen tot 40.000 keer laden en ontladen. Dat is veel meer dan de huidige levensduur van 5000-10.000 cycles. Je hebt dan een batterijtype nodig dat meer cycles aan kan.

Maar stel dat je een mini-batterij van 0.5 kWh zou kopen van, zeg, 500 EUR, dan levert dat misschien wel een opbrengst van 100 EUR tot 500 EUR per jaar, afhankelijk van het aantal cycles per dag. Dat is minder dan je totale uitgaven aan stroom per jaar, maar het lijkt wel financieel interessant.

Is dit logisch, of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Commander Zulu schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:19:
Zou een mini-batterij (0.1 kWh tot 1 kWh) rendabel zijn als saldering wordt afgeschaft? Ik denk van wel.

[...]

Is dit logisch, of mis ik iets?
Je probleem zit in de vaste kosten van een mini batterij die 1-2kW kan leveren, dus de omvormer. Daardoor is een batterij van een paar kWh efficiënter dan een mini batterij die ook nog eens de batterijen flink op z'n donder geeft.

Dus jouw use case wordt er niet slechter van als je batterij 5kWh zou zijn en dan kan een producent er meer verkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door TheGhostInc op 25-08-2025 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het gaat inderdaad meer om de omvormer zoals @TheGhostInc zegt: maximaal 800, 1200 of 1500kW leveren is niet abnormaal.

De goedkoopste kant en klare optie die ik weet is €1200 voor 2,88kWh met een 2400kW omvormer.
Niet zo mini, wel op de markt en meteen kunnen gebruiken.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een mini-batterij kan ook maar een mini-vermogen leveren. In feite is de mogelijkheid tot vermogensleveren lineair met de capaciteit en meestal ook beperkt. En meestal voor de lange levensduur ook niet erg hoog.
Bijvoorbeeld de Homewizard thuisbatterij van 2,5 kWh doet "maar" 800 W, dus maar 0,32C, waar auto's vaak tot over de 2 C gaan.

En met 800W vang je dus ook maar een deel van die 3 kW pieken op.

Prijs is trouwens de helft, voor ongeveer € 500 / kWh moeten er wel accu's te vinden zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:03
De homewizard batterij doe maar 800W vanwege regelgeving.
Elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W voldoen aan de in deze paragraaf gestelde voorwaarden.
De grootste uitdaging gaat zitten in de regelsnelheid. Een grid-gekoppelde batterij heeft een limiet in de slope waarmee het vermogen mag wijzigen om gridstabiliteit te behouden.
de maximum gradiënt van het werkzaam vermogen 20% is van de maximumcapaciteit per minuut.
Ofwel 160 W/min voor stekkeraccu's. Dus die pieken ga je niet kunnen pakken.
(dit staat ter discussie)

Je zult hiervoor dus een series-gekoppelde batterij moeten hebben (zoals victron) of een custom controller met eigen stroomspoelen (geen p1 of rs-485 meters, die zijn te traag) zodat je naar het net toe nog altijd aan deze eis kan blijven voldoen met je installatie.

Dit idee is nieuw nieuw, er is al een kookplaat met een ingebouwde batterij om zulke pieken te kunnen vangen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 25-08-2025 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commander Zulu
Dank voor de reacties tot nu toe. Dus we zijn extra gefucked met het afschaffen van saldering, want ik neem aan dat op buurtniveau, iedereen die onder hetzelfde lokale elektriciteitshuisje zit, al die pieken en opwek ongeveer tegen elkaar weg vallen. En dat ze niet noemenswaardig bijdragen aan de capaciteitsproblemen die er nu zijn (tenzij ik complexe issues met stabiliteit en blind vermogen enzo over het hoofd zie). Als de oven en de quooker heel binair met 3000 kW aan- en uit mogen raggen alsof het niks is, dan lijken me de regels omtrent batterijen met 20% van de capaciteit per minuut en max 800W nogal beperkt. Vooral als ze juist ingezet worden om die piekvraag te verkleinen.

Ik heb trouwens nog geen informatie kunnen vinden over wat de kortst mogelijke piek is waarbij de slimme meter dit ziet als import & export, en waaronder de meter dit uitmiddelt.

Stel je importeert gedurende 1 seconde en exporteert de seconde erna, telt de slimme meter dit als 0, of als import + export?
En als het 0.1 seconde is?
Of 0.01 seconde?

Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
TheGhostInc schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Je probleem zit in de vaste kosten van een mini batterij die 1-2kW kan leveren, dus de omvormer. Daardoor is een batterij van een paar kWh efficiënter dan een mini batterij die ook nog eens de batterijen flink op z'n donder geeft.

Dus jouw use case wordt er niet slechter van als je batterij 5kWh zou zijn en dan kan een producent er meer verkopen.
Dank je! Ik vermoed dat de use case enorm afhangt van het import/export profiel gedurende de dag en de bijbehorende benodigde minimumcapaciteit. De kans dat je tijdens 1 dag meerdere keren een 5 kWh batterij volledig kan opladen en ontladen is klein, ten opzichte de kans dat dat lukt met een 0.05 kWh batterij, vanwege juist het duty cycle profiel van apparaten met heater en thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Commander Zulu schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:49:
Dank voor de reacties tot nu toe. Dus we zijn extra gefucked met het afschaffen van saldering, want ik neem aan dat op buurtniveau, iedereen die onder hetzelfde lokale elektriciteitshuisje zit, al die pieken en opwek ongeveer tegen elkaar weg vallen. En dat ze niet noemenswaardig bijdragen aan de capaciteitsproblemen die er nu zijn (tenzij ik complexe issues met stabiliteit en blind vermogen enzo over het hoofd zie). Als de oven en de quooker heel binair met 3000 kW aan- en uit mogen raggen alsof het niks is, dan lijken me de regels omtrent batterijen met 20% van de capaciteit per minuut en max 800W nogal beperkt. Vooral als ze juist ingezet worden om die piekvraag te verkleinen.
Je beantwoord je eigen vraag. Schakelgedrag van apparaten vallen weg in de massa.
Gelijk regelgedrag van veel omvormers niet. Als de omvormers te snel reageren en niet dempend werken kun je oscillaties krijgen met als worst case: scenario Spanje.
Commander Zulu schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:49:
Ik heb trouwens nog geen informatie kunnen vinden over wat de kortst mogelijke piek is waarbij de slimme meter dit ziet als import & export, en waaronder de meter dit uitmiddelt.

Stel je importeert gedurende 1 seconde en exporteert de seconde erna, telt de slimme meter dit als 0, of als import + export?
En als het 0.1 seconde is?
Of 0.01 seconde?

Weet iemand dit?
De requirements schrijven voor
The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered
(A-) and consumed (A+) energy in separate registers.
Dus als het in totaal binnen de accuracies blijft.... iirc is de meter 2% of beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

jeroen3 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:36:
De homewizard batterij doe maar 800W vanwege regelgeving.

[...]

De grootste uitdaging gaat zitten in de regelsnelheid. Een grid-gekoppelde batterij heeft een limiet in de slope waarmee het vermogen mag wijzigen om gridstabiliteit te behouden.

[...]

Ofwel 160 W/min voor stekkeraccu's. Dus die pieken ga je niet kunnen pakken.

Je zult hiervoor dus een series-gekoppelde batterij moeten hebben (zoals victron) of een custom controller met eigen stroomspoelen (geen p1 of rs-485 meters, die zijn te traag) zodat je naar het net toe nog altijd aan deze eis kan blijven voldoen met je installatie.
Dit lid gaat volgens mij over het herstellen van de netkoppeling op het moment dat deze herstelt uit een storing. Dus afwijkende netfrequentie -> herstelling daarvan -> dan gelden deze voorwaarden. Het hele artikel 3.13 gaat over afwijkende netomstandigheden.

Een PiB van HomeWizard bijvoorbeeld is toegelaten tot de markt en regelt binnen secondes naar zijn maximale vermogen als het moet.

Maar koppelt het ding voor het eerst aan het net of zet je hem voor het eerst aan, dan duurt het tot 10 minuten voor hij vol vermogen mag leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Aardedraadje op 25-08-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
jeroen3 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Je beantwoord je eigen vraag. Schakelgedrag van apparaten vallen weg in de massa.
Gelijk regelgedrag van veel omvormers niet. Als de omvormers te snel reageren en niet dempend werken kun je oscillaties krijgen met als worst case: scenario Spanje.

[...]

De requirements schrijven voor
[...]

Dus als het in totaal binnen de accuracies blijft.... iirc is de meter 2% of beter.
Top! Weet jij hoe die integration period in de praktijk geimplementeerd is? Is die 10 seconden, dus even lang als een P1 frame?

Met andere woorden, bevat een P1 frame altijd hetzij een importwaarde in W, hetzij een exportwaarde in W, maar nooit allebei tegelijk? Of kan een P1 frame waardes bevatten voor zowel import als export?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Het geven van actuele vermogens is bonus, de integratietijd is alleen gespecificeerd voor de telwerken.

@Aardedraadje dat zou je zo kunnen lezen. In de EU regels gaat ook alleen over de toename, dat is weggevallen in de nederlandse overname. Als je dat zo leest mag de accu inderdaad per direct vermogen geven mits deze al was gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
jeroen3 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:51:
Het geven van actuele vermogens is bonus, de integratietijd is alleen gespecificeerd voor de telwerken.

@Aardedraadje dat zou je zo kunnen lezen. In de EU regels gaat ook alleen over de toename, dat is weggevallen in de nederlandse overname. Als je dat zo leest mag de accu inderdaad per direct vermogen geven mits deze al was gekoppeld.
Okee, dan vallen eigenlijk alle argumenten weg, behalve het kostenargument van de omvormer. Als je een apparaat niet met stekker verbindt, maar door middel van een vaste aansluiting verbindt, mag je dus wel volledig vermogen instantaan schakelen. Als ik jullie allemaal goed begrijp. Maar zelfs met 800W zou het in de praktijk nog wel wat schelen.

Ik ga eens kijken of ik uit met HomeAssistant data een histogram kan maken van de typische salderingstijden, hiermee bedoel ik de periode en het vermogen waarbij import en export elkaar afwisselen, en met welke capaciteit batterij je hoeveel % van het vermogen zou kunnen bufferen.

[ Voor 15% gewijzigd door Commander Zulu op 26-08-2025 15:08 ]

Pagina: 1