Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc042
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 13:13
Beste,

Ik heb een nieuwe gamepc gebouwd voor een jongerenvereniging met de volgende specs;

Ryzen 7 8700f
Asus rog b650-a wifi
32gb ddr5
Asus rog Rtx 3070
1000watt corsair rm
1tb nvme
Montech xr
Cpu cooler: thermal right dubbele stacked cooler ( https://amzn.eu/d/8vTKiCH )

Alles op de gpu, psu en ssd na is nieuw gekocht

Ik had eigenlijk al geen tot wei ig reviews gezien van de cpu online, maar qua prijs/waarde leek hij me heel erg leuk. Ik heb hem nu in mijn pc zitten, normaal zonder iets te doen zijn de temperaturen redelijk normaal, echter hoe ik furmark als test opstart voor de cpu, springt die van 43, naar 68 en dan naar de 94° binnen 2 seconde tiks, en wanneer ik de test stop dropt die ook weer binnen 3 seconden naar 54° ( video ervan: YouTube: 25 augustus 2025 )

Als ik cinebench run gaat die ook wel aardig snel omhoog, maar daar blijft die grotendeels op 80° hangen. ( cinebench video ; YouTube: 25 augustus 2025)

Is dit normaal voor deze cpu? Ik had een video gezien van "techYesCity" op yt van deze cpu, en hij had koeling problemen ermee en moest de cpu delidden om dit te fixen, alleen weet ik niet of dit toevallig alleen bij hem was of dat iedereen dezelfde problemen ervaarf ( YouTube: I wouldn't buy the Ryzen 7 8700F, and here is why... )

Ik heb de cpu nieuw gekocht en kan hem dus desnoods terug sturen en een andere kopen, alleen weet ik dus niet of dit normaal gedrag is van de cpu of niet.

Alvast bedankt voor de moeite! ❤️❤️

[ Voor 6% gewijzigd door mc042 op 25-08-2025 04:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Check of de CPU koeler correct gemonteerd is, maakt deze goed contact?
Koelpasta gebruikt? (Ook weer niet te veel gebruiken)
Zat er een sticker op het gladde koeloppervkak van de heatsink welke misschien vergeten is te verwijderen?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Op zich is het logisch dat je temperatuur omhoog gaat bij zware belasting. Komt de temperatuur van de cores boven 95 graden uit? Wat is de temperatuur van de cores als je de pc koud start?

Welke koelpasta heb je gebruikt? Was die al aanwezig? Als dat niet zo was, hoe heb je die aangebracht?

Delidding is risicovol. Er zijn talloze filmpjes van hoe dat fout is gegaan doordat componenten beschadigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc042
Hii, bedankt voor de reacties;

Koeler zit er goed op, heb vaker pc's gebouwd dus dat zal geen probleem zijn,

Geen plastic aan de o derkant

Thermal paste zal ook niet te weinig zijn, had een dunne streep dokr het midden getrokken en bij de hoekjes hele kleine puntjes gezet.

Ik heb de reguliere arctic mx5 gebruikt. Gebruik deze paate al jaren zonder enige problemen en gebruik het zelfs in de gpu's

Ik zou hem sowieso niet delidden, het was meer van: is dit normaal gedrag of heeft iemand ook ene 8700f met dezelfde problemen.

Normaal zonder iets de doen blijft de cpu 34- 40° .

Wat raden jullie aan om te doen? Gewoon retour en een andere cpu halen? Zo ja welke cpu zouden jullie in mijn geval halen? De jognens daar gaan voornamelijk gamen dus als ik eigenlijk gewoon een gaming cpu heb is ook al genoeg. Budget was 160

[ Voor 17% gewijzigd door mc042 op 25-08-2025 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De 8000's staan er wel om bekend dat ze een vrij slechte IHS hebben. Ze zijn voornamelijk ontworpen voor laptops, waarin ze doorgaans net een wat minder hoge turbo-snelheid hebben waardoor temperatuur een minder groot probleem is.

Voor gamen zijn de 8000F's sowieso niet de allerbeste vanwege minder cache dan reguliere desktop-CPU's. Gezien je budget zijn de 7500F/7600 eigenlijk de enige opties, die zijn prima. Wel twee cores minder maar wel 'gewoon' meer CPU-cache.

De 7700 is wel het beste van twee werelden maar die is dan ook wat duurder.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc042
wat raad je aan als cpu, puur op gaming performance gebasseerd:

ryzen 5 8400f 100 eu
ryzen 5 7500f 135 eu
ryzen 5 7600 167 eu
ryzen 7 7700 155 eu
ryzen 5 7600x 181 eu
Ryzen 5 9600x 155 eu

ik heb niet echt verstand van cpu's en chase etc, maar het is puur gaming performance gebasseerd en het is voor een jongeren centrum. welke zou ook qua geld het meest waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je een 7700 voor 155 kan krijgen, dan zeker die, en een 9600X voor 155 is ook een goede deal. Nieuw ga je die daar niet voor vinden.

De 8400F heeft dezelfde problemen als een 8700F. Voor de lage prijs niet slecht maar niet echt op gamen gericht. De 7500F is voor gamen de beste budget-optie. Wel twee cores minder en daardoor wat minder toekomstvast dan de 7700. De 7600(X) is een net wat snellere variant van de 7500F, dus als die het duurste zijn zijn dat geen goede opties.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:50
mc042 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:09:
Koeler zit er goed op, heb vaker pc's gebouwd dus dat zal geen probleem zijn,
Thermal paste zal ook niet te weinig zijn, had een dunne streep dokr het midden getrokken en bij de hoekjes hele kleine puntjes gezet.
Ik heb de reguliere arctic mx5 gebruikt. Gebruik deze paate al jaren zonder enige problemen en gebruik het zelfs in de gpu's
Normaal zonder iets de doen blijft de cpu 34- 40° .
Wat raden jullie aan om te doen?
Niks doen.
Het is doodnormaal dat bij een zware test de CPU richting de 95 graden gaat, daar zijn ze op gebouwd.
Mochten ze boven de fabrieksspecificatie komen dan gaan ze automatisch minder spanning afnemen zodat de temperatuur weer naar beneden gaat.
Alleen wanneer je bij normaal gebruik merkt dat je CPU aan het terug schroeven (throttling) is dan is er iets aan de hand (koeling niet goed genoeg of ventilator stuk/te lage toeren of iets anders), dat kun je dan nazoeken.
Maar bij 99,9 procent van de gebruikers gaat het, bij correcte montage van de koeling, gewoon goed en doet de CPU fan zijn werk; warmte afvoeren die door de CPU geproduceerd wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1