Woonkamer voelt koud en kil als VV uit staat. (PVC op beton)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frrrankie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-08 01:57
Huis van vriendin vorig jaar opgeknapt en gelijk ook maar vloerverwaming beneden erin gedaan (ingefreesd, 12,5cm) met plak PVC op de betonvloer.
CV ketel met radiatoren boven en een VTE mengverdelen beneden met 5 lussen voor 38m2 vloer.Vloer wordt warm als de VV aan staat en kamer komt wel op temperatuur (thermostaat op 1,5m hoogte), maar grote probleem is dat het al nel koud en kil aanvoelt zodra de vloerverwarming uit gaat/staat.
Vooral de zithoek op het noorden is dan niet echt aangenaam. Vriendin voelt het ook tochten, wat volgens mij koudeval is. (Raam zitkamer is nog redelijk dubbelglas, maar kan geen HR++ merkje vinden.)

Nu einde zomer koelen de avonden weer snel af en begint de elllende weer. De kamerthermostaat geeft s'avonds nog gewoon 21-22*C aan en CV staat dus uit, maar op de bank voelt het weer kil en moet de trui aan. Eind Augustus... :-(

Mogelijke oorzaken die ik zelf kan bedenken::
- Koudeval van het zitkamerraam (noordkant). => Dubbelglas vervangen door HR++ of nog beter.
(We hebben al plissé gordijntjes ervoor en vrij dikke kamerhoge gordijnen, maar die brengen weinig verbetering)
- Koude optrek door de pvc plakvloer die rechtstreeks op het beton geplakt zit. PVC geleidt erg goed warmte van de VV, maar dus ook koude... Het is een vrij dunne betonvloer met relatief weinig massa, met daaronder een geventileerde kruipruimte op zandgrond. Vorig jaar in de kruipruimte een PUR isolatieschuim onder de betonvloer laten spuiten, maar merken hier weinig verbetering van.
Overigens staat de VV pomp wel altijd aan. Kan een pompschakelaar gaan helpen als de pomp niet continue (koud) water meer door de vloer pompt? (Al zou dit water gewoon net zo warm moeten zijn als de vloer, maar misschier trekt ie ook koud water uit rest van de CV?)
Ervaringen of je met een Thermo camera uitsluitsel kan geven waar deze kou nu precies vandaan komt?

Ik hoor graag de mening van ervaringsdeskundigen, maar als dit zo blijft zit ik er aan te denken om het hele vloerverwarming verhaal te verlaten => Geisoleerde vloer over het plak PVC heen leggen en radiatoren terugplaatsen in woonkamer... 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:41
Een thermografische camera is een prima hulpmiddel om isolatielekken / problemen met verwarming op te sporen. Het is echter geen wondermiddel en op zichzelf zal het de problemen niet oplossen maar geeft allicht wel een goed inzicht.
Tocht & koudeval kunnen best van invloed zijn. Zit er wellicht ook een ventilatie WTW in het huis met een ventiel in de zithoek? Vers toegevoerde lucht kan ook eenzelfde "koudeval" geven. Of wellicht ventilatieroosters boven de ramen?
Een pompschakelaar op een mengverdeler heeft altijd zin, al is het maar om wat op stroomkosten te besparen. De pomp hoeft immers enkel te draaien als de toevoerbuis warm wordt.
Zelf geen fan van PUR maar als het er al op zit dan is er niet veel meer aan te doen. Je kan even controleren of de afgesproken dikte (en dus de isoalatiewaarde) ook gehaald is door er een sateprikker oid in te steken en kijken of het overal gelijkmatig is aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat voor isolatie heeft de muur? (Is daar überhaupt isolatie?)
Als je een thermometer bij de bank hangt, zegt die dan ook dat het koud is? (Voor paar euro te koop bij willekeurige winkel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:24
Hoe oud is het dubbelglas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Redelijk niet HR++(+) bestaat niet.

Verder gewoon verwarmen voor comfort. Ketel op minimaal vermogen en lage temperatuur instellen.

Meet de temperatuur van vloer, muren en leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:05
Is tijdens de verbouwing de vloerverwarming bij de ramen dicht op elkaar gelegd? Wij hebben ook wat ouder dubbelglas (HR) uit 2000 en hadden last van koudeval toen we overstapten op warmtepomp met radiatoren. Toen we daarna overstapten op vloerverwarming heb ik specifiek gevraagd of ze onder het raam de vloerverwarming op 5 cm wilden leggen in plaats van op 10 cm, zodat daar meer warmteafgifte zou zijn.

Staan de roosters boven het raam niet open? Als je meerdere roosters in huis hebt, kun je ervoor kiezen om die dicht bij de zitplek dicht te doen. Houd wel even in de gaten of de luchtkwaliteit voldoende blijft. Bij ons bleek de ventilatie ook bij te dragen aan de koudeval. We hebben toen ook nog decentrale WTW geïnstalleerd nu nergens last meer van.

Een oplossing voor de winter zou kunnen zijn om de temperatuur van de vloerverwarming te verlagen, zodat het systeem er wat langer over doet om op temperatuur te komen en dus langer warmte afgeeft. Als je bijvoorbeeld weet dat je om 18.00 uur op de bank zit, kun je de verwarming dan een half graadje hoger zetten.
Anders toch het raam bij de bank vervangen door driedubbel glas. Koudeval is nou eenmaal een bekend fenomeen bij vloerverwarming in combinatie met oud dubbelglas.

Dat de kou van de vloer komt lijkt me onwaarschijnlijk. Kou trekt namelijk niet omhoog.

[ Voor 18% gewijzigd door Djvdb op 25-08-2025 08:12 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

paQ

Het verschil in temperatuur overdag (met best heet zonnetje) en avond is gewoon best wel groot deze dagen.
Kan zomaar een gevoelskwestie zijn.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:12
Djvdb schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:03:
Is tijdens de verbouwing de vloerverwarming bij de ramen dicht op elkaar gelegd? Wij hebben ook wat ouder dubbelglas (HR) uit 2000 en hadden last van koudeval toen we overstapten op warmtepomp met radiatoren. Toen we daarna overstapten op vloerverwarming heb ik specifiek gevraagd of ze onder het raam de vloerverwarming op 5 cm wilden leggen in plaats van op 10 cm, zodat daar meer warmteafgifte zou zijn.

Staan de roosters boven het raam niet open? Als je meerdere roosters in huis hebt, kun je ervoor kiezen om die dicht bij de zitplek dicht te doen. Houd wel even in de gaten of de luchtkwaliteit voldoende blijft. Bij ons bleek de ventilatie ook bij te dragen aan de koudeval. We hebben toen ook nog decentrale WTW geïnstalleerd nu nergens last meer van.

Een oplossing voor de winter zou kunnen zijn om de temperatuur van de vloerverwarming te verlagen, zodat het systeem er wat langer over doet om op temperatuur te komen en dus langer warmte afgeeft. Als je bijvoorbeeld weet dat je om 18.00 uur op de bank zit, kun je de verwarming dan een half graadje hoger zetten.
Anders toch het raam bij de bank vervangen door driedubbel glas. Koudeval is nou eenmaal een bekend fenomeen bij vloerverwarming in combinatie met oud dubbelglas.

Dat de kou van de vloer komt lijkt me onwaarschijnlijk. Kou trekt namelijk niet omhoog.
Jouw laatste zin: dit geldt natuurlijk voor luchtstromen. Maar door contact kan kou best 'omhoog kruipen' in een constructie. Als de vloer niet geïsoleerd is en deze de kou opneemt, dan voel je dat boven de vloer gewoon als een soorr koudestraling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47
Wij hebben een vrij nieuwe en dus uitstekend geïsoleerde woning. Als ik op de bank bij het raam zit en het ventilatierooster boven dat raam staat open dan is het ook onaangenaam koud qua gevoel. We hebben alleen een mechanische afzuiging dus er komt dan direct koude buitenlucht op je. Sluit ik dit rooster en laat ik een ander rooster open waar ik niet in de luchtstroom zit dan blijft het aangenaam.

Hoe zit dat daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Frrrankie schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 01:17:
Huis van vriendin vorig jaar opgeknapt en gelijk ook maar vloerverwaming beneden erin gedaan (ingefreesd, 12,5cm) met plak PVC op de betonvloer.
CV ketel met radiatoren boven en een VTE mengverdelen beneden met 5 lussen voor 38m2 vloer.Vloer wordt warm als de VV aan staat en kamer komt wel op temperatuur (thermostaat op 1,5m hoogte), maar grote probleem is dat het al nel koud en kil aanvoelt zodra de vloerverwarming uit gaat/staat.
Vooral de zithoek op het noorden is dan niet echt aangenaam. Vriendin voelt het ook tochten, wat volgens mij koudeval is. (Raam zitkamer is nog redelijk dubbelglas, maar kan geen HR++ merkje vinden.)

Nu einde zomer koelen de avonden weer snel af en begint de elllende weer. De kamerthermostaat geeft s'avonds nog gewoon 21-22*C aan en CV staat dus uit, maar op de bank voelt het weer kil en moet de trui aan. Eind Augustus... :-(

Mogelijke oorzaken die ik zelf kan bedenken::
- Koudeval van het zitkamerraam (noordkant). => Dubbelglas vervangen door HR++ of nog beter.
(We hebben al plissé gordijntjes ervoor en vrij dikke kamerhoge gordijnen, maar die brengen weinig verbetering)
- Koude optrek door de pvc plakvloer die rechtstreeks op het beton geplakt zit. PVC geleidt erg goed warmte van de VV, maar dus ook koude... Het is een vrij dunne betonvloer met relatief weinig massa, met daaronder een geventileerde kruipruimte op zandgrond. Vorig jaar in de kruipruimte een PUR isolatieschuim onder de betonvloer laten spuiten, maar merken hier weinig verbetering van.
Overigens staat de VV pomp wel altijd aan. Kan een pompschakelaar gaan helpen als de pomp niet continue (koud) water meer door de vloer pompt? (Al zou dit water gewoon net zo warm moeten zijn als de vloer, maar misschier trekt ie ook koud water uit rest van de CV?)
Ervaringen of je met een Thermo camera uitsluitsel kan geven waar deze kou nu precies vandaan komt?

Ik hoor graag de mening van ervaringsdeskundigen, maar als dit zo blijft zit ik er aan te denken om het hele vloerverwarming verhaal te verlaten => Geisoleerde vloer over het plak PVC heen leggen en radiatoren terugplaatsen in woonkamer... 8)7
Ik heb een goede warmtebeeldcamera. Ik kan wel komen kijken mits je een beetje in de buurt van Lelystad woont :-).

Mijn situatie thuis is overigens vergelijkbaar.. Ook retrofit vloerverwarming ( wel HoH 10cm ) met PVC.

Je glas zou zomaar eens het probleem kunnen zijn. Wij hadden dubbelglas en altijd tocht over de vloer, na vervangen van dit glas voor HR++ werd het een stuk aangenamer in de woonkamer.

Overigens; In het tussenseizoen ( september/oktober en maart/april ) kan je vrij snel van dit soort klachten krijgen. Woonkamer op temperatuur maar toch gevoelsmatig onaangenaam.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Je doet alsof met radiatoren i.p.v. VVW alles beter was, maar ook je radiatoren zouden nu natuurlijk niets doen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrimScythe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 14:58

GrimScythe

Game Addict

Miscchien een stomme vraag maar je hebt niet toevallig de thermostaat in de zon hangen?
Als deze opwarmt door zonlicht dan springt deze ook niet aan, ook al is de rest van de kamer een stuk koeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:54
Wij zitten hier 's avonds sinds een paar dagen ook weer met een dekentje op de bank in de avond. Terwijl ik om 22:00 nog een wandeling ga maken in de korte broek. Ik zie het meer als een gevoel ding. In de avond is het nu 21 graden in de woonkamer. Een week geleden was het nog 24...
Beetje hetzelfde als in de lente het eens lekker 18 graden buiten is en je in een t-shirt naar buiten gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
stap 1 = sloffen.. Een betonvloer ontrekt door de enorme massa en relatief lage temperatuur de warmte uit je voeten. en dat is lekker tijdens de afgelopen weken, maar nu kan dat snel koud aanvoelen.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 25-08-2025 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:09
Ik zou buiten het stook seizoen de pomp uitzetten. Ik kan me voorstellen dat het scheelt als er geen (koud) water door stroomt en dat de vloer dan wat meer op kan warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Pendora schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:08:
Wij zitten hier 's avonds sinds een paar dagen ook weer met een dekentje op de bank in de avond. Terwijl ik om 22:00 nog een wandeling ga maken in de korte broek. Ik zie het meer als een gevoel ding. In de avond is het nu 21 graden in de woonkamer. Een week geleden was het nog 24...
Beetje hetzelfde als in de lente het eens lekker 18 graden buiten is en je in een t-shirt naar buiten gaat.
Precies dat. Ik denk dat het niet een technisch probleem is, maar een stuk gewenning aan het mooie en warme weer. Met onder de 22 graden loop ik met een lange broek, sloffen aan enz. Terwijl de eerste 22 graden in de lente echt HET moment is om korte broek en slippers aan te trekken! 8)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-09 14:56
Hercul3s schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:33:
Ik zou buiten het stook seizoen de pomp uitzetten. Ik kan me voorstellen dat het scheelt als er geen (koud) water door stroomt en dat de vloer dan wat meer op kan warmen.
In plaats van compleet uitzetten is het beter om een pompschakelaar te plaatsen . Dan draait de pomp alleen als er warmtevraag is met vervolgens een korte nadraaitijd. En in de zomermaanden draait de pomp elke 24 uur even om vastzitten te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
Wel, ik zou je aanraden nar je vriendin te luisteren: als ze tocht voelt creëert dat flink wat koudegevoel.
Ga op tochtjacht, dicht alle kieren en spleten. Mocht je raamroosters tegenkomen, dan is dat vast de oorzaak, plan dan in om over te schakelen naar ventilatie typeD en de raamroosters weg te halen.

En nee, de verdelerpomp zal de vloer niet kouder maken; zal enkel de temperatuur wat verdelen over de vloer (stuk vloer wat beschenen wordt door de zon zal minder heet zijn). Dat zal geen verschil maken hier.

[ Voor 25% gewijzigd door naftebakje op 25-08-2025 12:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frrrankie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-08 01:57
Bedankt voor het meedenken
Even wat plaatjes van de bewuste kamer, oud en met de VV ingefreesd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_F1oJU9FEv6IfjMuEtMuwS22ZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h2cpPENbjg21hHpjfw8DhC59.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xv7ms5GPv8lNrmct4ABGwmU1bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKWOr3JzBgJACLvpZEiC4gOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Onder het raam vind ik dat ze de leidingen niet echt dicht op elkaar hebben gelegd, maar daar kan ik nu weinig meer aan veranderen.
Muurisolatie van die wand is gecontroleerd en er zit iets van (jaren 80) steenwol tussen. Expert zei dat het weinig zin had/niet mogelijk was om daar nog iets bij te stoppen. Is ook merendeel raam daar op die buitenmuur...
Qua ventilatie zit er een roostertje boven het uitzetraam, maar dat staat uiteraard dicht als ze het koud heeft.

Dubbelglas is wat ouder en nog geen merktekens gevonden, maar beslaat een groot gedeelte van de buitenmuur. HR++ gaat hopelijk wat brengen, maar weet niet of tripple nog veel extra gaat doen?

PUR was door de ruimte de enige mogelijkheid om de vloer van onderen te isoleren. (Dikte zou minimaal 9 a 10cm moeten zijn, maar heb het niet gecontroleerd)

De thermostaat hangt ook niet in de zon, maar staat in het bewuste zitgedeelte en tegenwoordig op ca.1m hoogte.

Dit is precies waar we last van hebben:
"Wij zitten hier 's avonds sinds een paar dagen ook weer met een dekentje op de bank in de avond. Terwijl ik om 22:00 nog een wandeling ga maken in de korte broek. Ik zie het meer als een gevoel ding. In de avond is het nu 21 graden in de woonkamer. Een week geleden was het nog 24...
Beetje hetzelfde als in de lente het eens lekker 18 graden buiten is en je in een t-shirt naar buiten gaat."

Het voelt eerder als een soort "koudestraling" en is puur een gevoelskwestie. Het is zeker een gewenning, maar vriendin is hier gewoon erg gevoelig voor en vindt het zo onaangenaam dat ze het liefst wil verhuizen. Met de VV aan krijgt ze het ook nooit lekker behagelijk; kil op de bank met dekentje en de ruimtethermostaat op 24 graden...
Boven met de radiatoren alles prima.
De oude situatie met radiatoren beneden weten we natuurlijk niet, maar toen lag er ook een dikkere (houten) vloer bovenop het beton. Bij meerdere buren met identiek huizen (en geen VV + plak pvc) heeft ze nergens last van...

Ik denk z.s.m. een thermocamera scoren en kijken of daarmee wat te zien is.
Verder staan we open voor alle suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
^Hebben de buren de thermostaat toevalling op 22° staan, waardoor er 's avonds wat extra gestookt wordt? Of hebben ze nieuwe ramen, rolluiken of dikke gordijnen die warmte geven?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat dit zo'n beetje inherent is aan het gebruikte oppervlak in combinatie met vloerverwarming. Wij hebben hier hetzelfde 'probleem' maar dan met een tegelvloer en HR++ ramen op de begane grond (die we er pas later in hebben laten zetten in de hoop dit 'probleem' te verminderen, maar niets was minder waar).

Lucht temperatuur hier in huis is momenteel 23graden (!) volgens diverse Xiaomi temperatuurmeters maar voelt als koud en kil (gevoelstemperatuur van 18graden ofzo). Vroeger zette je dan heel even de radiator verwarming aan om ff het koude en kille ervan af te halen maar met vloerverwarming doe je dat niet zomaar....

[ Voor 11% gewijzigd door Enforcer op 25-08-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaardB
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14:21
Wij hadden exact hetzelfde, alleen bij ons betrof het een nieuwbouwwoning (2018) met overal vloerverwarming, kunststof kozijnen en HR++ glas. Ondanks dat de thermostaat 21 graden aangaf, voelde het gewoon erg koud aan.

Wij zijn inmiddels verhuisd naar een jaren 90 woning met 'ouderwetse' radiatoren, en dit voelt gewoon aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Klinkt heel erg dat de thermostaat niet continu aan staat anders gezegd met vloerverwarming wil je eigenlijk minimale temperatuur verschillen over de dag want het opwarmen van de vloer duurt lang. Nu in de zomer kan de pomp door laten draaien veel invloed hebben, dus inderdaad pomp schakelaar gebruiken. Dan nog zou ik een specialist erbij halen om te kijken naar de aanleg en de regeling van het geheel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
een radiator straalt echt warmte uit, dat is heel andere warmte dan een omgeving die 21 graden is. zonnestralig is ook warmer dan omgevingswarmte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:05
Infraroodpaneel boven de bank hangen? Kan de thermostaat ook een stuk lager.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:10
@Frrrankie @Enforcer
Heren ( en dames).TER INFO.
Kou val en gevoelige partner VV en warmtepomp.
Ik wist dat mijn vriendin zelf geen/weinig warmte produceert in haar lichaam dus erg kou gevoelig.

-Deel 1
Dus bij het leggen van de vloer verwarming heb ik de aanvoerende leiding ( die in de vloer ligt)die voor het raam kwam de vloer uitlaten komen.(Dus geen extra leiding maar gewoon de spiraal onderbroken).en weer terug de vloer in.
Hier mee kan je de kou val opvangen .. met dezelfde temperatuur als het water in de vloer.!!!
Wat doe je met die leiding die omhoog komt en weer terug de vloer ingaat, daar zet je een JAGA radiator op. Zie foto.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHPhDwKNGwDGAzWSCOiNPMzOfKY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iHHXJBvMxP7L6UihjFeiOAnf.jpg?f=user_large
Op marktplaats te vinden.
Wat je wel moet doen ... is de koude lucht van het raam direct op/door de JAGA radiator laten vallen.
Liefst met een gleuf a 2cm breed in je vensterbank ( niet enkele gaten boren in je vensterbank maar een gleuf of gleuven).(koude lucht moet er door heen vallen)

Constructie .. vensterbank steekt 15 a 20 cm uit ..JAGA is 10cm breed, Temperatuur van de jaga is nooit hoger dan 35 graden. dus netjes afwerken met een houtenplaat ter breedte van de vensterbank waarbij de onderzijde natuurlijk wel een opening moet hebben om de de opgewarmde lucht er uit te laten (zeg 2 a3 cm)
Bovendien kan je met een extra ventilator die ruimte extra gaan verwarmen of afkoelen.

-Deel2
Je voeten zitten in de bloeds omloop het verst van de bron vandaan en zijn bij "koude" mensen het gevoeligst.. een beetje kou aan de voeten geeft algehele kou in het lichaam aan.
Daarin tegen een warm gevoel aan de voeten geeft het hele lichaam een warm gevoel..
Nu gebruikt iedereen de lucht temperatuur om te regelen ( vind ik idioot ;-)
Want met vloer verwarming is de vloer lange tijd koud !!( op de 24 uur) en zelfs met plak PVC nog kouder. aanvoelt.

Dus wat doe ik .. niet regelen op de ruimte temperatuur ... maar de vloer in tijdsblokken aan en uit.
Mijn enigste lucht temperatuur is een UIT thermostaat ( iedereen heeft een AAN thermostaat ..ikke niet).
Waarom een UIT thermostaat , te veel zon,veel mensen,al warm genoeg.
Gevolg van met een tabel aan sturen is dat de vloer warm aanvoelt op de TIJDEN dat het absoluut nodig is.
De ruimte temperatuur schommelt op natuurlijke wijze een graad of 2 ( neem wel 22 a 23 graden als normaal ruimte temp).
Warmtepomp draait zelf op een WAR regeling en schommelt tussen de 30 en 34 graden afhankelijk van de buiten temperatuur.
Bovendien kan je zo het pendelen van de warmtepomp behoorlijk begrenzen.
De eis is de vloer moet warm aan voelen.. dat gaat niet bij 25 graden water temperatuur, dus moet hij hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcZ6gNXoMeNMeMF78cPCJWJG-_U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OyPriHydFRyqmWJFyVoVqtat.png?f=user_large

Daarnaast heb ik de extra "slaap/studeer' kamers een JAGA in het knie schot gemonteerd, met een ventilator er op kan ik de gewenste ruimte temperatuur van 18 naar 22 graden krijgen zonder het systeem aan te passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1u7oqMGW_igH-JwilV13-Y7d5LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKilgf2fnqYcp1jbCJ0lAjKM.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet de vloerverwarming leiding omhoog komen en weer terug de vloer in.( had iets naar achteren gemoeten)

En warmtepomp en vloer verwarming MOET comfortabel zijn.. en niet het meest zuinige systeem met de hoogst COP.
Dus @Frrrankie stukje Plak PVC verwijderen .. vloer open zo dat je aftakking op de leiding kan maken.
Maar eerst kijken of je de oorzaak kan vinden en oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Overigens staat de VV pomp wel altijd aan. Kan een pompschakelaar gaan helpen als de pomp niet continue (koud) water meer door de vloer pompt?
Boerenverstand zegt: ja, dat kan schelen. Een VVW gebruikt hetzelfde water als radiatoren elders in huis.

Als je de VVW-pomp 24/7 water laat rondpompen door het hele huis (waar het -aangenomen- doorgaans frisser is dan op de begane grond), ben je toch eigenlijk je vloer aan het koelen?

Ik zou eens beginnen die pomp te laten schakelen. Dan kan je vloer overdag ook opwarmen in het zonnetje zodat dit 's avonds langzaam wordt afgegeven aan de ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door Goudvis op 25-08-2025 16:42 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Frrrankie schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:18:
Bedankt voor het meedenken
Even wat plaatjes van de bewuste kamer, oud en met de VV ingefreesd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onder het raam vind ik dat ze de leidingen niet echt dicht op elkaar hebben gelegd, maar daar kan ik nu weinig meer aan veranderen.
Muurisolatie van die wand is gecontroleerd en er zit iets van (jaren 80) steenwol tussen. Expert zei dat het weinig zin had/niet mogelijk was om daar nog iets bij te stoppen. Is ook merendeel raam daar op die buitenmuur...
Qua ventilatie zit er een roostertje boven het uitzetraam, maar dat staat uiteraard dicht als ze het koud heeft.

Dubbelglas is wat ouder en nog geen merktekens gevonden, maar beslaat een groot gedeelte van de buitenmuur. HR++ gaat hopelijk wat brengen, maar weet niet of tripple nog veel extra gaat doen?

PUR was door de ruimte de enige mogelijkheid om de vloer van onderen te isoleren. (Dikte zou minimaal 9 a 10cm moeten zijn, maar heb het niet gecontroleerd)

De thermostaat hangt ook niet in de zon, maar staat in het bewuste zitgedeelte en tegenwoordig op ca.1m hoogte.

Dit is precies waar we last van hebben:
"Wij zitten hier 's avonds sinds een paar dagen ook weer met een dekentje op de bank in de avond. Terwijl ik om 22:00 nog een wandeling ga maken in de korte broek. Ik zie het meer als een gevoel ding. In de avond is het nu 21 graden in de woonkamer. Een week geleden was het nog 24...
Beetje hetzelfde als in de lente het eens lekker 18 graden buiten is en je in een t-shirt naar buiten gaat."

Het voelt eerder als een soort "koudestraling" en is puur een gevoelskwestie. Het is zeker een gewenning, maar vriendin is hier gewoon erg gevoelig voor en vindt het zo onaangenaam dat ze het liefst wil verhuizen. Met de VV aan krijgt ze het ook nooit lekker behagelijk; kil op de bank met dekentje en de ruimtethermostaat op 24 graden...
Boven met de radiatoren alles prima.
De oude situatie met radiatoren beneden weten we natuurlijk niet, maar toen lag er ook een dikkere (houten) vloer bovenop het beton. Bij meerdere buren met identiek huizen (en geen VV + plak pvc) heeft ze nergens last van...

Ik denk z.s.m. een thermocamera scoren en kijken of daarmee wat te zien is.
Verder staan we open voor alle suggesties.
Ik denk dan dat je vriendin last heeft van het gemis aan stralingswarmte, sommige mensen zijn gewoon niet heel erg geschikt voor lage temperatuursverwarming. een (ethanol) haard, infrarood panelen kunnen daar bij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Goudvis schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:42:
[...]

Boerenverstand zegt: ja, dat kan schelen. Een VVW gebruikt hetzelfde water als radiatoren elders in huis.

Als je de VVW-pomp 24/7 water laat rondpompen door het hele huis (waar het -aangenomen- doorgaans frisser is dan op de begane grond), ben je toch eigenlijk je vloer aan het koelen?

Ik zou eens beginnen die pomp te laten schakelen. Dan kan je vloer overdag ook opwarmen in het zonnetje zodat dit 's avonds langzaam wordt afgegeven aan de ruimte.
Ik snap je redenering niet? Waarom zou een pompschakelaar juist helpen om de vloer overdag op te warmen?

Een pompschakelaar maakt het water niet warmer. Staat de verwarming uit, dan blijft het water in de vloer rond de 15–20graden, ongeacht stilstand of circulatie. Juist continue rondpompend water kan mogelijk iets comfortabeler aanvoelen, maar echt opwarmen gebeurt pas zodra de ketel warmte gaat leveren. Kortom een pompschakelaar zal geen verschil uitmaken, die is primair bedoeld om elektriciteit te besparen en slijtage aan je pomp te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:47
De dubbelglas ramen vervangen door minimaal HR++ geeft minder koude val en spaart energie, bovendien kun je daar waarschijnlijk ook nog subsidie op krijgen.
Als de dagen weer wat korter gaan worden dan kan het 's avonds wat killer aanvoelen ook al is de kamer nog redelijk op temperatuur. Door de zon en warme temperatuur is ons bloed wat dunner geworden waardoor we sneller afkoelen. We zijn ook wat minder aktief als we stilzitten op de bank.
Een klein elektrisch kacheltje of IR paneel kan helpen om het wat behaaglijker aan te laten aanvoelen zonder meteen het hele huis te gaan verwarmen.
Een trui of vest aandoen als je stilzit voor de TV kan ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-09 14:56
Als je wil weten of je HR glas hebt of gewoon dubbel glas (dus zonder extra coating. Doe dan even de test met een aansteker of het lampje van je telefoon. Lamp of aansteker net voor het glas houden en kijk naar de 4 reflecties in het raam. Als de 2e of 3e net anders gekleurd is ( meer blauw of groen meestal) dan is het HR glas. 4 gelijke reflecties dan gewoon dubbel glas.
HR of dubbel glas scheelt paar graden aan de binnenzijde met koud weer.

Test uitleg: https://www.milieucentraa...et-glas-in-mijn-ramen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Laatst online: 14:10

Overigens staat de VV pomp wel altijd aan. Kan een pompschakelaar gaan helpen als de pomp niet continue (koud) water meer door de vloer pompt? (Al zou dit water gewoon net zo warm moeten zijn als de vloer, maar
Even over de vloer verwarmings pomp .
Deze zit feitelijk in een apart circuit van de radiators.
Als deze pomp loopt pakt hij geen ( nauwenlijs) water uit de gehele CV installatie, dus inderdaad blijft de vloer net zo "warm".
Mocht de pomp in de CV ketel aan staan ( wat na 10-15minuten niet meer het geval is nadat de vlam uit is gegaan), Dan pas kan er menging ontstaan van vloer en radiator water.
Dus dat is geen bijkomende oorzaak (TENZIJ de CV ketelpomp continu blijft draaien...maar is niet echt normaal).

En zelfs bij HR +++++ glas voelen de gevoelige onder ons de kou val , dat kan je alleen voorkomen door deze lucht op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 13:26
Ik lees allemaal lastige oplossingen. Wat je ook kan doen is een zogenaamde warmhoudmatje kopen en die bij de bank onder een kleedje legt. Dan kan je met een beetje warmte al warme voeten creëren.

Ik zit dan aan zoiets te denke, een link voor het idee: https://www.elektrische-v...erkleed.html?id=224536503

Zo heb ik zelf een verwarmde deurmat onder mijn bureau liggen. Ik kan dan in de winter in een niet eens zo hele warme kamer zeer comfortabel werken met warme benen/voeten en een koel hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 13:26
Toen bij onze badkamer het Velux dakraam werd vervangen van ouderwets Thermopeen naar HR++ waren we in ene van de onaangename koudeval af. Gerust dat HR+++ nog beter is maar het was oncomfortabel en nu zeker niet meer.

Je zou als test een tijdje voorplakfolie voor het betreffende raam kunnen spannen van Tesa om een betere raamisolatie te simuleren. Dan kan je met een zeer kleine investering al ontdekken of dat zou schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Niet Tweaker-waardig, maar een kruik (of PET fles met warm kraanwater) kan ook veel oplossen. Zeker als de werkelijke temperatuur prima is. Eenmaal koud, warmt een mens niet snel op.
Daarnaast stoken op gevoel en comfort, niet op graden. In deze tijd kan 21 graden koud aanvoelen, over twee maanden zit je daarin te zweten. Vanwege het geringe temperatuurverschil met buiten is dat helemaal niet kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
Ik heb hier de vloer geisoleerd, als ik mijn voet neerzet op de koude vloer warmt de vloer op.

Nou draait bij jou een pomp 24/7 terwijl er geen warmte aangevoerd wordt. Die pomp verspreid dat kleine stukje warmte onder je voet over de hele vloer waardoor het koud voelt.

Verder idd die ramen... heb hier sinds 3 jaar HR++ op het noorden laten zetten. Op de rekening merken we er niet eens heel veel van, maar qua comfort is het een enorm verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:25
Jeetje wat heftig, je moet een trui aantrekken 's avonds. Wat kan een mens problemen maken.
Het is hier in huis 23,5 graden en ik lig met een vest aan half onder een dekentje. Als je maar lang genoeg stil zit of ligt krijg je het vanzelf 'koud'. Zeker na een warme zomerdag wegens temperatuur verschil.

Dus doe niet zo moeilijk en trek een trui aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
Anders misschien een Stoov kussen cadeau?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:14
Zou kijken of je plek voor een airco hebt, daar kun je ook mee verwarmen is goedkoper dan verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:13
Hercul3s schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:33:
Dat water circuleert enkel door de VV, dus dat maakt geen verschil.

Als de thermostaat nog 21C aangeeft dan is het waarschijnlijk dat je gewoon last heb van ventilatieroosters of een andere koudeval (oud glas).

[ Voor 17% gewijzigd door Tupolev op 14-09-2025 06:45 ]

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:58
Enforcer schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:37:
[...]

Ik snap je redenering niet? Waarom zou een pompschakelaar juist helpen om de vloer overdag op te warmen?

Een pompschakelaar maakt het water niet warmer. Staat de verwarming uit, dan blijft het water in de vloer rond de 15–20graden, ongeacht stilstand of circulatie. Juist continue rondpompend water kan mogelijk iets comfortabeler aanvoelen, maar echt opwarmen gebeurt pas zodra de ketel warmte gaat leveren. Kortom een pompschakelaar zal geen verschil uitmaken, die is primair bedoeld om elektriciteit te besparen en slijtage aan je pomp te verminderen.
Een goede pompschakelaar schakelt uit zodra deze detecteert dat de aanvoertemperatuur te laag is.
Zodoende wordt voorkomen dat warmte wordt onttrokken aan de vloer.

Dus nee, hij is niet primair bedoeld om elektriciteitsverbruik of slijtage te verminderen, maar maakt noodzakelijk deel uit van een goed werkend systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BBBvB schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:47:
[...]

Een goede pompschakelaar schakelt uit zodra deze detecteert dat de aanvoertemperatuur te laag is.
Zodoende wordt voorkomen dat warmte wordt onttrokken aan de vloer.

Dus nee, hij is niet primair bedoeld om elektriciteitsverbruik of slijtage te verminderen, maar maakt noodzakelijk deel uit van een goed werkend systeem.
Hoe kan een gesloten vloerverwarming systeem warmte onttrekken dmv circulatie?

Dat water komt immers niet voorbij de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
Wolly schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:02:
[...]

Als het niet nodig is, dan doe je het dus niet.
Ieder z'n keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wolly schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:02:
[...]

Als die vloer 22 graden is en je pompt dat rond blijft die vloer 22 graden. Ook op de plek waar jij met je voeten staat of zit.
Zet je de pomp uit, wordt de plek waar jij met je voeten staat warmer door je lichaamswarmte.

Je wilt warmte rondpompen als dat noodzakelijk is, dus bij aanvoer vanaf de ketel of warmtepomp, of als ergens aan de andere kant van de woning de zon op de ramen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BBBvB schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:09:
[...]

Als het niet nodig is, dan doe je het dus niet.
Ieder z'n keuze.
Dus ja, een pompschakelaar is primair bedoeld om electriciteit te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:39:
Als die vloer 22 graden is en je pompt dat rond blijft die vloer 22 graden. Ook op de plek waar jij met je voeten staat of zit.
Zet je de pomp uit, wordt de plek waar jij met je voeten staat warmer door je lichaamswarmte.
Lol, dat is wel een heel erg simplistisch denken. Zo werkt dat in de praktijk natuurlijk niet.

De vloer zal maar heel weinig warmte (lokaal) kunnen opnemen via je voeten van 10x25cm op de plek waar je staat/zit. Natuurkundig gezien klopt je uitspraak, maar praktisch gezien heeft het geen merkbare impact.

[ Voor 11% gewijzigd door Enforcer op 14-09-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Enforcer schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:44:
[...]

Lol, dat is wel een heel erg simplistisch denken. Zo werkt dat in de praktijk natuurlijk niet.

De vloer zal maar heel weinig warmte (lokaal) kunnen opnemen via je voeten van 10x25cm op de plek waar je staat/zit. Natuurkundig gezien klopt je uitspraak, maar praktisch gezien heeft het geen merkbare impact.
Ik kan met een warmtebeeldcamera gewoon zien waar ik heb gelopen op sokken of waar de kat heeft gelopen. Het zijn maar hele kleine hotspots, maar ze zijn voelbaar en meetbaar, zeker op plekken waar jij een paar minuten staat.
Een 24/7 draaiende pomp trekt die warmte gewoon onder je voeten vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
Wolly schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:41:
[...]

Dus ja, een pompschakelaar is primair bedoeld om electriciteit te besparen.
Voor iedereen die er meer over wil weten:

Hoe werkt een pompschakelaar bij vloerverwarming?
De werking van een pompschakelaar bij vloerverwarming is als volgt: zodra de gewenste kamertemperatuur bereikt is, schakelt de verwarming uit en wordt het water in de leiding niet meer verwarmd. Maar het water wordt alsnog rondgepompt. Doordat dit niet meer verwarmd wordt, koelt uw kamer sneller af. Hiervoor biedt de vloerverwarming schakelaar een oplossing!

Met een pompschakelaar kunt u het rondpompen van niet-verwarmd water tegenhouden.

Onze energiebesparende pompschakelaar meet de temperatuur van het water dat uw vloer ingaat. Zodra dit water onder een bepaalde temperatuur komt, schakelt de pompschakelaar uw vloerverwarming uit. Hierdoor pompt uw vloerverwarming geen koud water rond.

Bron: https://www.vloerverwarmi...%20langer%20warm%20blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Laatst online: 22:13

Quad

Doof

Steek eens een kaars of 2 aan. Naast dat het aangenaam is qua sfeer, zorgt dit ook voor een beetje warmte extra in de ruimte.

Die paar euro dingen van de Action met houten lont werken prima.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BBBvB schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:37:
[...]

Voor iedereen die er meer over wil weten:

Hoe werkt een pompschakelaar bij vloerverwarming?
De werking van een pompschakelaar bij vloerverwarming is als volgt: zodra de gewenste kamertemperatuur bereikt is, schakelt de verwarming uit en wordt het water in de leiding niet meer verwarmd. Maar het water wordt alsnog rondgepompt. Doordat dit niet meer verwarmd wordt, koelt uw kamer sneller af. Hiervoor biedt de vloerverwarming schakelaar een oplossing!

Met een pompschakelaar kunt u het rondpompen van niet-verwarmd water tegenhouden.

Onze energiebesparende pompschakelaar meet de temperatuur van het water dat uw vloer ingaat. Zodra dit water onder een bepaalde temperatuur komt, schakelt de pompschakelaar uw vloerverwarming uit. Hierdoor pompt uw vloerverwarming geen koud water rond.

Bron: https://www.vloerverwarmi...%20langer%20warm%20blijft.
Leg het nu eens in je eigen woorden uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Quad schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:42:
Steek eens een kaars of 2 aan. Naast dat het aangenaam is qua sfeer, zorgt dit ook voor een beetje warmte extra in de ruimte.

Die paar euro dingen van de Action met houten lont werken prima.
Kaarsen komen hier niet in huis, al helemaal geen goedkope walmende kaarsen die je binnenklimaat verpesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:03

K1p

In mijn vorige huis stond de aanvoertemperatuur op zon 45 graden, had daar echt een "warme" vloer. In het nieuwe huis allemaal opnieuw aangelegd en maar op 35 graden. Het is iets zuiniger maar ook minder comfortabel. Sneller een kleedje erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
Wolly schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:44:
[...]

Leg het nu eens in je eigen woorden uit?

[...]
edit: negeren.

[ Voor 18% gewijzigd door BBBvB op 15-09-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:39
Mijn ervaring. Dat het fris voelt is puur gevoel. Mevrouw BB-one zit vanaf half augustus al onder een dekentje op de bank... Terwijl de thermostaat echt ruim 21 graden aangeeft. PVC vloer heeft een warmte geleidend effect dus die voelt ook eerder kil aan. Makkelijkste oplossingen warm waterkruik of anders een klein elektrisch kacheltje, heel even de kou er uit stoken. Of inderdaad die trui gewoon aan trekken. Vloerkleed helpt overigens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:47
BB-One schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:42:
Mijn ervaring. Dat het fris voelt is puur gevoel. Mevrouw BB-one zit vanaf half augustus al onder een dekentje op de bank... Terwijl de thermostaat echt ruim 21 graden aangeeft. PVC vloer heeft een warmte geleidend effect dus die voelt ook eerder kil aan. Makkelijkste oplossingen warm waterkruik of anders een klein elektrisch kacheltje, heel even de kou er uit stoken. Of inderdaad die trui gewoon aan trekken. Vloerkleed helpt overigens ook.
's Avonds koelt het wat af en is de lucht wat vochtiger, na een warme zomer zijn we dat nog niet gewend.
Een slecht of minder goed geïsoleerd huis koelt ook wat sneller af.
Als je zelf afkoelt dan sokken en pantoffels aan en ook een trui of vest en een warme kop thee of chocolade melk kan ook wonderen doen.
Dikke gordijnen dicht en een vloerkleed op de grond, lampen gedimd kan ook een warmer gevoel geven.
De Herfst komt eraan, we zullen er weer aan moeten wennen.
Pagina: 1