Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril70
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 11:56
Ik ben voor een mogelijke aankoop van een woning al een tijdje op zoek naar een (waarschijnlijk meer) airco met r290. De reden is dat verwarmen belangrijker is dan koelen en mijn Daikin Perfera bevriest al als het buiten nog boven nul graden is. Ik kan alleen in Zeeland/West Brabant geen installateur vinden. Tot nu toe krijg ik overal nee of binnenkort, we moeten nog scholing regelen. Hopelijk is hier iemand die me hier bij kan adviseren zonder te veel reclame te maken :)

Is er iemand bekend met de Midea All Blue Easy? Deze is stil wat voor een r290 airco blijkbaar bijzonder is en heeft een ‘The Blue Angel’ label.

Alvast mijn dank.

Beste antwoord (via silmaril70 op 25-08-2025 15:06)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 12:53
Als je perse voor R290 wilt gaan zou ik even wachten op de Mitsubishi Elecyric MSZ-RZ units die elk moment kunnen worden uitgeleverd.
Die heeft ook hele goede prestaties, denk niet zozeer omdat het R290 is maar omdat de unit een nieuw ontwerp is.

Maar inderdaad als consument heb je er niet veel aan, R32 werkt prima.
Elk merk heeft ook wel een Artic of Scandinavische uitvoering die echt ontworpen is voor vriestemperaturen bv tot -25C

Bij Mitsubishi heet dat Hyper Heat.
https://alklima.nl/actuee...e-klimaten-mogelijk-maakt

Andere merken hebben vaak ook zoiets, speciaal gemaakt voor koudere klimaten, met grotere condensor en fan en andere zaken.

[ Voor 48% gewijzigd door Technician- op 25-08-2025 12:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:57
Het bevriezen van de buitenunit heeft niets te maken met het koelmiddel. Je gaat dus niets oplossen met geld uitgeven en downgraden van het A-merk waar je hebt naar een B-merk (at best)

De midea is met 59dBA bronvermogen zeker niet bijzonder stil. Zwaardere lucht-water machines zijn er met 53-54…
Je huidige daikin is geloof ik 58.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:44
Bevriezen van de buitenunit heeft vaak te maken met te weinig koudemiddel.

Of de tempsenor in de buitenunit is defect.

[ Voor 24% gewijzigd door RP92 op 25-08-2025 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Ik zou niet overstappen van een Daikin naar een B merk. Bevriezen bij verwarmen doen alle airco’s, type koudemiddel maakt geen verschil. Indien de airco overmatig bevriest, zou ik de Daikin eens laten nakijken of er geen lekkage is/was en er nog genoeg koudemiddel in zit.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:57
RP92 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 06:29:
Bevriezen van de buitenunit heeft vaak te maken met te weinig koudemiddel.

Of de tempsenor in de buitenunit is defect.
Bedoel je deels bevriezen?

De warmtewisselaar gaat met elk koelmiddel in de geschetste situatie ver onder het vriespunt komen en dan gaat er met elk koelmiddel vocht op aanvriezen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De serie van voor de huidige Daikins presteerden gewoon ronduit slecht onder het vriespunt. Is redelijk uitgebreid voorbij gekomen in het L/L topic. Verkeerde unit voor het doel dus helaas.

Nieuwe Daikins doen het beter.

AFAIK presteert R32 overigens beter onder 0.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:40
Iedere airco of warmtepomp bevriest rond het nulpunt. Dus vergeet dat gauw. En naar R290 streven ook gauw vergeten.

Gewoon voor een A merk gaan, wat je gekozen installateur graag voert en jij mooi vindt.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 12:53
Als je perse voor R290 wilt gaan zou ik even wachten op de Mitsubishi Elecyric MSZ-RZ units die elk moment kunnen worden uitgeleverd.
Die heeft ook hele goede prestaties, denk niet zozeer omdat het R290 is maar omdat de unit een nieuw ontwerp is.

Maar inderdaad als consument heb je er niet veel aan, R32 werkt prima.
Elk merk heeft ook wel een Artic of Scandinavische uitvoering die echt ontworpen is voor vriestemperaturen bv tot -25C

Bij Mitsubishi heet dat Hyper Heat.
https://alklima.nl/actuee...e-klimaten-mogelijk-maakt

Andere merken hebben vaak ook zoiets, speciaal gemaakt voor koudere klimaten, met grotere condensor en fan en andere zaken.

[ Voor 48% gewijzigd door Technician- op 25-08-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril70
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 11:56
Bedankt. Ik heb een onderhoudscontract op de airco. Komende winter zal ik controleren bij welke buitentemperatuur deze bevriest. Verder is de Daikin echt geweldig. Weer veel geleerd van de reacties.
Pagina: 1