Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 14:56
LS,

een dongle voor een draadloos toetsenbord zette zich vast in mijn HP mini PC. Het leek wel of de dongle zijn weerhaakjes uitzette, tot nu toe zit hij vast. Ik heb de print bespaart en de poort opgeofferd, maar nog zijn de resten van de dongle vast in de poort.

Het poortje is zwart van kleur, maar heeft 9 DIP pootjes. Ik kan alleen een blauw USB 3.0 poortje vinden op Aliexpress, hoewel de aardlipjes niet overeen komen.

Het mooiste zou een origineel poortje zijn, het poortje heeft een nummer. 919197. Ik weet niet of er ergens een HP onderdelen winkel bestaat, ik heb dit poortje nergens kunnen vinden maar hoor graag uw deskundig commentaar.

Een vrees is er wel: hoe voorkom ik dat eventuele andere onderdelen niet met hete lucht van de printplaat gaan afvallen? Kapton tape gebruiken?

Even wat gegevens:
Apparaat: HP Elitedesk 800 G4 65W Desktop Mini PC
Product No. 2YH17AV
component J70 (er staat USB 3 bij, wat doet denken dat het inderdaad een USB 3.0 poort is).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQ2Y6z2bLlOq-0Qy9x6uBEoT_4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Un1dTMEkC7Z4qyijWKJLi6oi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtgwugCq9C2fIcqwxBwY1DBamng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgZnwpsEJpnZEBqzqTMZrodE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Herman456 op 24-08-2025 23:13 . Reden: foto's toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zorg in ieder geval dat er geen kortsluiting ontstaat. Het omhulsel mag de contacten niet raken.

De connector kan worden verwijderd met behulp van een hittepistool voor smd, flux, wick, kapton tape, lage temperatuur soldeer en normale soldeer en een regelbare soldeerbout. Dek de omgeving af met de tape. Na het aanbrengen van de lage temperatuur soldeer op de bestaande soldeer kun je met een wick (gevlochten koperband) de soldeer verwijderen. Doe dit aan beide zijden. Zodoende komt de socket makkelijk los. Daarna kun je een vervanger plaatsen met gewoon soldeer. Het kan een tijd duren voordat het bord is opgewarmd, de temperatuur niet te hoog maken. Dat is het kunstje. Je kan het beste eerste oefenen of een ander (waardeloos) moederbord voordat je er echt aan begint.

Op Youtube kun je veel filmpjes vinden over het vervangen van een USB-A poort.

Wat betreft het type socket: dat is niet zo makkelijk te zien. Soms worden meerdere fabrikaten USB-A sockets ondersteund door extra gaten.

[ Voor 16% gewijzigd door mrmrmr op 25-08-2025 04:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 00:27

rdejongjr

Gnome

Herman456 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:08:
Een vrees is er wel: hoe voorkom ik dat eventuele andere onderdelen niet met hete lucht van de printplaat gaan afvallen? Kapton tape gebruiken?
Gebied afplakken, zoveel mogelijk van de poort wegslopen/slijpen/knippen en dan pas hitte gebruiken.
Van de pootjes iets overlaten waar je een soldeerbout tegenaan kunt houden, verse soldeer erbij en je kunt de brokstukken er vast tussenuit vissen.

Schoonmaken van de gaatjes kan wat lastig zijn, beetje loodhoudend eraan toevoegen, omgeving voorverwarmen met de hetelucht en dan proberen met litze en desoldeerpomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

De lipjes aan de zijkant voorzichtig doorknippen of slijpen waardoor je daar geen warmte hoeft toe te voegen en alleen nog maar hoeft te richten op de rij pinnen op de achterkant vd connector. Dan zou je zelfs met een dikke bout en een klodder soldeer de connector los kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Herman456 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:08:
Het mooiste zou een origineel poortje zijn, het poortje heeft een nummer. 919197. Ik weet niet of er ergens een HP onderdelen winkel bestaat, ik heb dit poortje nergens kunnen vinden maar hoor graag uw deskundig commentaar.
Dit soort onderdelen kunnen soms heel lastig te vinden zijn. Kans is groot dat dit soort poorten via de grote OEM van HP (b.v.b. HannStar) direct in Azië bij de fabrikant gekocht worden. Kans dus goed zijn dat deze specifieke poort niet te vinden is in de vrije handel. Van HP zou ik helemaal niet te veel verwachten, die leveren je hooguit een compleet nieuw moederbord.
Lijkt aardig te kloppen en is mogelijk bruikbaar voor deze reparatie, maar de aarde lipjes zitten duidelijk niet op dezelfde plek, dus daar zul je dan een creatieve oplossing voor moeten bedenken.
Voordeel is ook dat de JST UB3A-9R-D6C-333(HF) te bestellen is bij Sinuss / Farnell.

Je kunt met deze URL ook eens kijken of er iets tussenstaat.
Bijvoorbeeld de Amphenol GSB311435FHR lijkt bijvoorbeeld ook aardig overeen te komen. Maar je zult toch even met een schuifmaat aan de slag moeten om alle kritische afmetingen te controleren.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 14:56
Fanrell en digikey hanteren flinke minimum order bedragen, dan komt een nieuw apparaat om de hoek kijken. AliExpress is dan veel interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Herman456 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:56:
Fanrell en digikey hanteren flinke minimum order bedragen, dan komt een nieuw apparaat om de hoek kijken. AliExpress is dan veel interessanter.
Dat mag dan wel zo zijn maar omdat het assortiment bij Farnell en Digikey groot is kan je die wel als informatiebon gebruiken om met de gevonden artikelen verder te kijken waar ze te koop zijn.

Pagina: 1