Advies slimme verlichting tuin / slimme Zigbee stekkers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:26
Mijn vraag

k heb 220v in mijn tuin. Ik heb verschillende lussen en kabels boven de grond.
Ik ben nu bezig met een plan, welke lampen waar moeten komen en wat er nodig is.
Iemand anders doet het afmonteren van de elektra.
Ik ga slimme verlichting gebruiken. Ik gebruik Home Assistant en Zigbee2 MQTT.
Wie weet waar ik een goede Zigbee-stekker / stopcontact voor buiten kan krijgen.
En zijn er nog mensen met adviezen met waar ik op moet letten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik Home Assistant en Z2M

Ik wil in de tuin Zigbee gebruiken. Ik heb lang getwijfeld hoe e.a. te doen, om zo flexibel mogelijk te zijn. Gewoon de lampen direct aan te sluiten of via een stopcontact en moet ik verdeeldozen gebruiken.

Ik denk dat ik in de meeste gevallen slimme lampen zal gebruiken.
Verder lijkt het handig om op de meeste zo niet alle plaatsen gewoon normale buitenstopcontacten te gebruiken.
Voordeel: flexibel.
Nadeel: misschien iets gevoeliger ivm water

Ik kan gewone buitenarmaturen aansluiten dmv stekker en een slimme lamp in de armatuur gebruiken. Ik denk mogelijk aan GU10-lampen (Ikea bijv.) omdat die relatief klein zijn.
Voordeel van slimme lampen is dat ik ze kan dimmen, indien gewenst.
Eventueel kan ik een slimme stekker gebruiken om een niet slimme lamp aan te sluiten.
Sommige kleine lampen met ingebouwd led, kunnen ook op die manier aangesloten.
Het nadeel van slimme GU10 lampen is, dat het niet echt heel klein is, waardoor de armaturen ook niet heel verfijnd zijn.

In geval van de vijver, heb of een slim stopcontact of een slimme stekker nodig om de pomp aan en uit te schakelen. (De pomp hoeft niet continu aan...er zit geen vis in de vijver.).

Een slim stopcontact is weer wat minder groot, dan een dom stopcontact, met een slimme stekker en daarin weer een domme stekker. Ik heb alleen bij de bekende chinees een slim stopcontact gezien van het merk avoir. Maar ik ben wat huiverig om buiten spul te gebruiken uit China. Je weet niet of het spul ook de juiste keuringen is doorlopen. Ik ben daar onzeker over.
Ik kan ook een dom stopcontact met een slimme stekker en daarin een domme stekker gebruiken. Het wordt dan wel behoorlijk “dik”

Ik heb z’on slimme stekker van INNR gezien. Iemand meld deze een slecht bereik (of ontvangst heeft). Maar ik zie weinig alternatieven. Er is een kaku-variant, maar ik gebruik geen kaku. Verder zijn er hoofdzakelijk wifi varianten. Maar ik wil Zigbee. Ik heb getest met een gewone slimme Zigbee stekker en de stekker was te schakelen tot achter in de tuin. (ruim 20 meter vanuit meterkast met een SONOFF Zigbee Dongle E, zonder tussenliggend Zigbee router). In de tuin is het WIFI-signaal niet echt sterk en het idle gebruik is groter.
Ik begrijp niet dat er zo weinig slimme Zigbee buitenstekkers en ander spul beschikbaar. Het lijkt een beetje achter te lopen op al het spul binnen. Wellicht vinden de mensen buitenverlichting niet zo spannnend.

Verder twijfel ik nog of ik op alle punten waar een lus zit of een kabel-uiteinde, een stekkerdoos plaats of de lus laat zitten. Ik heb een beetje overdadig veel aansluitpunten in de tuin. Maar heb bedacht beter iets te veel dan iets te weinig.

Verder denk ik aan wat spotjes onder wat bomen. Ik zou een spot in de grond kunnen ingraven.
Maar mij lijkt een spot die ik ergens kan inprikken en instelbaar is (Omhoog, omlaag) wat flexibeler.

Verder twijfel ik nog over spotjes op de schutting. Zal ik spotjes omhoog of omlaag laten wijzen.
Wellicht misschien gewoon met een test-lampje uitproberen.

Ik ben dankbaar voor elke tip.

Beste antwoord (via demonk op 01-09-2025 19:33)

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:00

V-8

Zie vetgedrukt de antwoorden!
demonk schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:50:
Dank voor je antwoord @V-8 !

Sorry, ik kan nogal eens warrig zijn :-)
Concreet:
1) zoek ik naar advies voor een zigbee-oplossing om de vijverpomp aan en uit te zetten. (slimme stekker voor buiten). Welke slimme steckkers (Zigbee) zijn er? Ik heb alleen INRR-stekker gevonden.
Ik zou een Zigbee Schakelunit nemen en die in een lasdoos stoppen, dat is veiliger dan een stekker vind ik

2) wellicht mensen die weten of die Avoir-stopcontacten(Zigbee) IP66 voor buiten betrouwbaar zijn. Of dat er elders alternatieven zijn.
Zie hierboven

3) Is de keuze voor slimme Zigbee lampen van type GU10 een goede keuze. En zijn hier voldoende (buiten) spotjes en andere armaturen voor beschikbaar beschikbaar?
Mijns inziens is een oplossing met een Zigbee dimmer en domme spots beter, althans dat zou ik doen Goedkoper en meer keuze in lichtbronnen

4) Ik denk de GU10 lampen van Ikea te kopen. Zijn die goed? En ik twijfel tussen warmwit dimbaar of wit en gekeurd. Dis gekleurde bieden wat meer mogelijkheden om eens een kleurtje aan de tuin te geven. Maar zitten er ook nadelene aan?
Gekleurde lampen hebben vaak minder goed / minder helder / minder warm wit licht

5) Is het een goed idee om gewoon zoveel mogelijke(bijna overal) normale buitenstopcontacten te plaatsen en de armaturen dan met een stekker aan te sluiten?
Zou ik niet doen, ik zou het wegwerken in lasdozen ivm waterdichtheid

6) Heeft iemand nog tips waar verder aan te denken bij verlichting in de tuin?
x

7) Is het handig om her-en-der behalve een stopcontact, zón vierkanten verdeeldoos te plaatsen, moch ik nog nieuwe aansluitingen nodig hebben?
Zou ik zeker doen

Ik ben dankbaar voor alle tips!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Wat is concreet je vraag?
Je beschrijft een complete situatie zonder duidelijke, concrete vraag.
- Ja, Zigbee is een goede manier om hierin te sturen.
- Ja, prikspots zijn handig voor aanlichten van objecten/bomen in de tuin.
- Spots op de schutting die zowel naar boven als naar onder schijnen vind ik persoonlijk mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonk

Concreet:
1) zoek ik naar advies voor een zigbee-oplossing om de vijverpomp aan en uit te zetten. (slimme stekker voor buiten). Welke slimme steckkers (Zigbee) zijn er? Ik heb alleen INRR-stekker gevonden.
2) wellicht mensen die weten of die Avoir-stopcontacten(Zigbee) IP66 voor buiten betrouwbaar zijn. Of dat er elders alternatieven zijn.
3) Is de keuze voor slimme Zigbee lampen van type GU10 een goede keuze. En zijn hier voldoende (buiten) spotjes en andere armaturen voor beschikbaar beschikbaar?
4) Ik denk de GU10 lampen van Ikea te kopen. Zijn die goed? En ik twijfel tussen warmwit dimbaar of wit en gekeurd. Dis gekleurde bieden wat meer mogelijkheden om eens een kleurtje aan de tuin te geven. Maar zitten er ook nadelene aan?
5) Is het een goed idee om gewoon zoveel mogelijke(bijna overal) normale buitenstopcontacten te plaatsen en de armaturen dan met een stekker aan te sluiten?
7) Is het handig om her-en-der behalve een stopcontact, zón vierkanten verdeeldoos te plaatsen, moch ik nog nieuwe aansluitingen nodig hebben?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

demonk schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:50:

Concreet:
Ik zou een Zigbee Schakelunit nemen en die in een lasdoos stoppen, dat is veiliger dan een stekker vind ik

Zie hierboven

Mijns inziens is een oplossing met een Zigbee dimmer en domme spots beter, althans dat zou ik doen Goedkoper en meer keuze in lichtbronnen

Gekleurde lampen hebben vaak minder goed / minder helder / minder warm wit licht

Zou ik niet doen, ik zou het wegwerken in lasdozen ivm waterdichtheid

x

Zou ik zeker doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonk
V-8 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:54:

[...]
@V-8 Zeer bedankt voor je antwoord! En sorry voor mijn late antwoord.

Die zigbee schakelunit voor de vijver spreekt miij wel aan. En dan z'on vierkanten grijze lasdoos gebruiken (althans dat zijn de enige die ik ken. Dat is dan beter gezien de waterdichtheid. De zigbee schakelunit kan dan gewoon een "binnen"-schakelunit zijn?
Is dat een unit die gewoon 1 draad schakelt?

Voor de lampen zeg je dat je een dimmer/schakelunit zou gebruiken. En dat dit goedkoper is dan een slimmer lamp + stekker/stopcontact.

Zou je kunnen aangever wat die schakelunits en dimmer kosten of waar ik die kan kopen. Zijn die ook vanuit china te krijgen en zijn die betrouwbaar?

Iemand vertelde me, dan het een voordeel is om een stekker te hebben igv het zigbee-device, wanneer die reset moet worden. In dit geval moet meestal een aantal keer de spanning van het zigbee device gehaald. Dan is een stekker handig ipv de de hele tuin van spanning te halen met de hoofdschakelaar(vd tuin) om de reset uit te voeren. Hoe werkt dit met een schakelunit/dimmer.

Alvast zeer bedankt voor je antwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door demonk op 01-09-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Zie antwoorden in vet!
demonk schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:34:
[...]

@V-8 Zeer bedankt voor je antwoord! En sorry voor mijn late antwoord.

Die zigbee schakelunit voor de vijver spreekt miij wel aan. En dan z'on vierkanten grijze lasdoos gebruiken (althans dat zijn de enige die ik ken. Dat is dan beter gezien de waterdichtheid. De zigbee schakelunit kan dan gewoon een "binnen"-schakelunit zijn?
Is dat een unit die gewoon 1 draad schakelt?

Ja, deze schakelt 1 draad.
Ja, dat kan een binnen-unit zijn, bijvoorbeeld zoiets: https://www.robbshop.nl/r...5_N05CMvsndxoC-cUQAvD_BwE

Voor de lampen zeg je dat je een dimmer/schakelunit zou gebruiken. En dat dit goedkoper is dan een slimmer lamp + stekker/stopcontact.

Zou je kunnen aangever wat die schakelunits en dimmer kosten of waar ik die kan kopen. Zijn die ook vanuit china te krijgen en zijn die betrouwbaar?

Schakelunits zijn ca. 20-40 euro, afhankelijk van kwaliteit en specs. De meeste in NL verkrijgbare komen uiteindelijk ook uit China!

Iemand vertelde me, dan het een voordeel is om een stekker te hebben igv het zigbee-device, wanneer die reset moet worden. In dit geval moet meestal een aantal keer de spanning van het zigbee device gehaald. Dan is een stekker handig ipv de de hele tuin van spanning te halen met de hoofdschakelaar(vd tuin) om de reset uit te voeren. Hoe werkt dit met een schakelunit/dimmer.

Bij de meeste zit er een fysieke reset-knop op. Goed om hier extra op te letten bij het uitzoeken, als dit belangrijk voor je is!

Alvast zeer bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wij hebben een combi van alles eigenlijk. Niet een hele grote tuin (totaal perceel effectief 133m2). Maar we hebben bij de aanleg zo'n 22 stopcontacten verspreid in de tuin. Waar 21 Hue Lily's op aangesloten zitten. Op stiepjes, up/down armaturen met Hue GU10 erin (dus geen hue armatuur), in de oversteek van de overkapping, 10 GU10 van hue, etc. Wat ik vooral fijn vind is dat ik in de tuin dus zelf low-voltage lampen heb. Spit ik 1 door ofzo (nog nooit gebeurd, maar toch), dan is er geen man overboord. Alle 230V zit met gietmoffen aan elkaar verbonden in de tuin en komen uit bij een centraal schakelsysteem in de schuur. Ik kan daar met 6 grote lastscheiders de tuin in delen uitschakelen. Ideaal voor ff onderhoud ofzo.

Ik kan je wel zeggen, veel slimme verlichting gehad qua merken, maar Hue is toch by far de topper! Ik zou niet gaan bezuinigen op lampen oid. Wil je gewoon goed mooi licht, en dat het altijd werkt? Hue!

Hier draait het dan ook nog middels Zigbee op Home Assistant. Kun je leuke dingen mee doen dus, met kerst, lampen rood/groen, knight rider effect van de oversteek, en nog veel meer.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 09:09
Bedenk vooral dat "waterdichte" stopcontacten alleen waterdicht zijn als er geen stekker in zit, dus als het klepje dicht zit!
Die moet je dus nooit willen gebruiken voor (semi-)permanente verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:23
Ik weet niet waar je je Zigbee bridge wilt hebben, maar vergeet niet dat Zigbee net als Wifi hard word geblocked door bijvoorbeeld isolatie folie in in dubbelglas en muren.
Ik heb een aparte 2e Zigbee bridge in mijn tuinhuis, welke bedraad op mijn huisnetwerk zit aangesloten.
Vanaf daar kan ie draadloos (Zigbee) bij al mijn lampen in de tuin komen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe®
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 10:53

Fe®

Xblive: Fer Lets Rock

Ik heb ook zigbee in mijn tuin (+- 60 lampen) , maar bij extreem koud weer zijn vooral de goedkope lampen (lidl / ikea) een drama , alleen de gu10 spot lampen van philips werken nog perfect bij -10 graden. Voor mijn koi vijver en tuinhuis en jacuzzi heb ik 3 shelly pro 4 schakelaars , deze sturen mijn vijverpomp ,uv lamp en trommelfilter aan ( elke 20 minuten een spoeling, 1 x pomp 1 x motor ). en dit al 4 jaar zonder problemen....

Walking on the bright side of life

Pagina: 1