Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmandoX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 18:52
Hallo,

Na 2 maanden stopte mijn GPU er opeens mee, gaf verder niets aan maar merkte aan mijn Lian-Li software dat bij het opstarten van de PC geen GPU temp meer werd weergegeven, ook deed 1 van de 2 schermen het niet meer. Geen enkel probleem ervaren hiervoor.
Omdat mijn bottom fans half over PCI-e 2 zitten kan ik die in principe niet gebruiken maar als test heb ik deze eruit gehaald en PCI-e 2 gebruikt, hier lijkt hij op te werken, hij wordt weer direct herkent en heb gelijk twee schermen.
Collega had een Nvidia 3070TI liggen, deze werkt zonder enkel probleem in PCI-e 1.
Ik zag dat mijn BIOS niet op de laatste update liep dus ik dacht die update ik dan maar, bij het flash menu zodra het balkje verschijnt om te gaan updaten shut de PC gelijk down. Ook een eerdere versie geprobeerd, zelfde verhaal.
Het gaat om een ASUS TUF B850 gaming plus WiFi.
Ik zit erg in de twijfel nu wat ik moet, mijn eigen kaart werkt dus niet op mijn systeem, een ander wel. PCI-e 2 lijkt wel gewoon te werken... en dit na 2 maanden plots, geen update gehad ofzo die dit kan veroorzaken.

Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:25
Jouw kaart in het systeem van je collega testen om de videokaart uit te sluiten.

Maar ik zou daar nog even mee wachten en het misschien eerder ergens anders in zoeken.
Je kaart werkt in het tweede PCI-E slot.
Een PCI-E slot kan ook defect raken/zijn.

Jouw kaart en mobo (?) zijn PCI-E 5.0 en een 3070TI is PCI-E 4.0
Ook daar kan het iets mee te maken hebben.
Misschien is alleen jouw eerste PCI-E slot 5.0 en staat er een bios instelling verkeerd.

Of gebruik je een riser kaart/kabel?

Je hebt dus met jouw videokaart ook in het bios geen beeld of alleen in Windows niet?
Alleen in Windows niet zou eerder een software probleem kunnen zijn.
En een Windows update of driver update kan "plots" wel iets veroorzaken.

Dat je pc uitvalt wanneer je het bios wilt updaten vind ik ook vreemd.
Wel de goede bios (update)?
En eerst bios defaults geladen?
Misschien is er iets met de stroomtoevoer van je systeem mis en dan dus wellicht de voeding.

[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-08-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmandoX
Ik heb wel beeld, DP slot 1 werkt (GPU slot niet die van mijn moederbord). een Tweede scherm aansluiten werkt niet.
Als ik HW monitor bijvoorbeeld open zie ik mijn kaart daar niet terug.
Ik heb in de BIOS geprobeerd om PCI-E geforced naar 4.0 te zetten, dit maakte niet uit.
Ik heb de juiste BIOS update ; https://www.asus.com/moth...TUF-GAMING-B850-PLUS-WIFI - de nieuwste en een na nieuwste geprobeerd, stick format en fat32, bestandje hernoemd etc. Ik kom door het menu heen en zodra de progress balk tevoorschijn komt bam, pc start opnieuw op.
Ik gebruik geen riser.
Bios defaults heb ik niet geladen, alleen mijn ram clock is aangepast naar EXPO 6k.
Voeding lijkt mij weer zo onwaarschijnlijk omdat die andere kaart gewoon prima werkt en volgens mij trekt die zelfs nog iets meer stroom.
Ook in PCIe-2 werkt mijn kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmandoX
*Update*
In mijn collega's PC werkt de kaart ook gewoon...
Lijkt dus tóch het moederbord te zijn? Ik zet er een vraagteken bij omdat ik het toch nog een apart verhaald vind.

Inmiddels Alternate een mail gestuurd, buiten het feit dat ik mijn BIOS niet geüpdatet krijg weet ik het echt niet meer.

Iemand nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jancotje
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 15:13
AmandoX schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:21:
*Update*
Lijkt dus tóch het moederbord te zijn? Ik zet er een vraagteken bij omdat ik het toch nog een apart verhaald vind.

Inmiddels Alternate een mail gestuurd, buiten het feit dat ik mijn BIOS niet geüpdatet krijg weet ik het echt niet meer.

Iemand nog?
Ik vond dit artikel over B850 MDB van Asus incombinatie met een 9070 XT. Mischien dat je er iets meekunt.
Ben geen expert, heb alleen tijd over ;)

https://forum.level1techs...-asus-b850m-mobo/230000/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
AmandoX schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:21:
*Update*

Iemand nog?
Het lijkt toch met een Windows update te maken te hebben.
Je doet een verkeerde aanname dat je geen update hebt gehad die dit kan veroorzaken.

Windows updates kunnen allerlei vage problemen veroorzaken ;)

Zorg eerst dat je het moederbord bios kan updaten... daarom vroeg/zei ik ook of je eerst bios defaults geladen had (doe dat eens) ;).
Maar volgens mij doen moderne moederborden dat vanzelf wanneer je een bios update start.
Het lijkt erop dat je toch het verkeerde bios te pakken hebt of dat er een andere reden is dat je moederbord de bios update weigert en het systeem opnieuw opstart.
Probeer anders ook eens een andere usb stick en/of een andere usb poort.

Een bios update kan je probleem zomaar verhelpen.
Soms zijn er ook videokaart firmware updates beschikbaar maar we weten tot op heden ook nog steeds niet welke videokaart je nou exact hebt (merk en model).

Daarom wordt er voor een startpost/het openen van een topic aan je gevraagd wat je systeem specificaties zijn.

Klinkt alsof er 2 dingen aan de hand zijn met je systeem.
Laadt eens de bios defaults, start opnieuw op en begin eens met een pass bootable memtest draaien (altijd verstandig voordat je een bios probeert te updaten).
Als dat goed werkt pas pogen om je moederbord bios te updaten en ik zou er zelf voor zorgen dat ik de bios update eerst voor elkaar kreeg.

Bestandje hernoemen hoeft volgens mij alleen maar als je een flashback probeert te doen?
Dat wil je niet; je wilt updaten naar een nieuwere versie.
Dus het bestandje hoef je, volgens mij (denk ik) niet te hernoemen.

Altijd vanuit het bios zelf flashen en niet vanuit een besturingssysteem.

Installeer ook de nieuwste chipset én videokaart drivers van AMD (en niet van/via Asus website...) en zet je onboard (IGPU) uit in het bios als dat kan.

Dit klinkt voor mij gewoon als een compatibility/software issue en dat is nou net wat er met je moederbord bios update verbeterd wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-08-2025 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AmandoX
HugoBoss1985 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Het lijkt toch met een Windows update te maken te hebben.
Je doet een verkeerde aanname dat je geen update hebt gehad die dit kan veroorzaken.

Windows updates kunnen allerlei vage problemen veroorzaken ;)

Zorg eerst dat je het moederbord bios kan updaten... daarom vroeg/zei ik ook of je eerst bios defaults geladen had (doe dat eens) ;).
Maar volgens mij doen moderne moederborden dat vanzelf wanneer je een bios update start.
Het lijkt erop dat je toch het verkeerde bios te pakken hebt of dat er een andere reden is dat je moederbord de bios update weigert en het systeem opnieuw opstart.
Probeer anders ook eens een andere usb stick en/of een andere usb poort.

Een bios update kan je probleem zomaar verhelpen.
Soms zijn er ook videokaart firmware updates beschikbaar maar we weten tot op heden ook nog steeds niet welke videokaart je nou exact hebt (merk en model).

Daarom wordt er voor een startpost/het openen van een topic aan je gevraagd wat je systeem specificaties zijn.

Klinkt alsof er 2 dingen aan de hand zijn met je systeem.
Laadt eens de bios defaults, start opnieuw op en begin eens met een pass bootable memtest draaien (altijd verstandig voordat je een bios probeert te updaten).
Als dat goed werkt pas pogen om je moederbord bios te updaten en ik zou er zelf voor zorgen dat ik de bios update eerst voor elkaar kreeg.

Bestandje hernoemen hoeft volgens mij alleen maar als je een flashback probeert te doen?
Dat wil je niet; je wilt updaten naar een nieuwere versie.
Dus het bestandje hoef je, volgens mij (denk ik) niet te hernoemen.

Altijd vanuit het bios zelf flashen en niet vanuit een besturingssysteem.

Installeer ook de nieuwste chipset én videokaart drivers van AMD (en niet van/via Asus website...) en zet je onboard (IGPU) uit in het bios als dat kan.

Dit klinkt voor mij gewoon als een compatibility/software issue en dat is nou net wat er met je moederbord bios update verbeterd wordt.
Heb nog geen tijd gehad om te proberen :'( ik denk na het testen en lezen ook wel dat het softwarematig iets moet zijn, bedankt iig voor het meedenken etc. Ik ga morgen weer wat uitproberen om die BIOS versie omhoog te krijgen.

Overigens had ik bij het aanmaken van de topic mijn kaart en moederbord toegevoegd als linkjes, ik weet niet waar dat gebleven is maar het gaat om de RX 9700 XT Hellhound van Powercolor uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
AmandoX schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

Heb nog geen tijd gehad om te proberen :'( ik denk na het testen en lezen ook wel dat het softwarematig iets moet zijn, bedankt iig voor het meedenken etc. Ik ga morgen weer wat uitproberen om die BIOS versie omhoog te krijgen.

Overigens had ik bij het aanmaken van de topic mijn kaart en moederbord toegevoegd als linkjes, ik weet niet waar dat gebleven is maar het gaat om de RX 9700 XT Hellhound van Powercolor uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT
Ach ja, bovenin het topic.
Excuses... ik heb daar zeer waarschijnlijk gewoon overheen gekeken.
Ik ben een lijstje van alle relevante hardware & software in de startpost gewend.

Ik ben benieuwd of je eruit komt.
Pagina: 1