4k game/development pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathan
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:29
Ik hik al een tijdje tegen een nieuwe PC aan. Ik ben van oudsher een groot intel fan, maar gezien de recente ontwikkelingen, ga ik voor het eerst voor een AMD cpu. Ik ben niet heel thuis in AMD, dus als ik iets mis hoor ik het graag. Het moet een, zo mogelijk, fluisterstille pc worden. De komst van de ASUS Geforce RTX 5080 Noctua Edition is een uitgelezen kans om nu eindelijk een keer tot een nieuw systeem te komen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een software developer, dus ik zal veel ontwikkeling doen op deze machine. Ik ben op dit moment veel bezig met agentic coden, en kijken hoe ik dat het beste parallel kan doen. Daarnaast speel ik in mijn vrije tijd veel games, van Cyberpunk tot Forza tot Mafia, van alles wat eigenlijk. Ik gebruik 3 monitoren: 1 4k monitor als hoofdmonitor en 2 1440p schermen als secundaire schermen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een harde grens is er niet echt, maar het liefst kom ik toch wel onder de 3500 euro uit.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle huidige randapparatuur gaat mee, dus het gaat hier puur om het systeem zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zal twee schijven nodig hebben. Een bootschijf en een data schijf. Aanvankelijk had ik een 9100 pro en een 990 geconfigureerd, dat werd te duur. Daarnaast is de gekozen GPU echt het pareltje van deze build en kan deze ook niet zonder. De kast, voeding en cpu koeler en losse (Noctua) fan zijn allen gekozen op een zo stil mogelijke werking. Aanvankelijk had ik een 1000 watt voeding geconfigureerd, maar nadat de kaasschaaf over de build moest vanwege budget bleef deze voeding over.

Dit is het lijstje wat ik heb tot dusver:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9900X Boxed€ 372,99€ 372,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 167,98€ 167,98
1VideokaartenASUS GeForce RTX 5080 Noctua OC Edition€ 1.599,-€ 1.599,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 XL€ 206,15€ 206,15
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 93,35€ 93,35
1VentilatorsNoctua NF-A14x25 G2 PWM, 140mm€ 37,40€ 37,40
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR€ 219,90€ 219,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 850W€ 128,01€ 128,01
2Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 288,95€ 577,90
Totaal€ 3.402,68
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals hierboven al vermeld ben ik nieuw bij AMD, maar ik maak wel een bewuste keuze. Niet alleen om bovengenoemde redenen, ook omdat AMD de beste gameprestaties biedt. Ik ben daarnaast fan van Asus, vandaar ook het moederbord en natuurlijk de GPU. Van wat ik zo begrepen heb performen deze GSkill setjes altijd ook heel goed.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is echt nummer 1 in deze build. Andere wensen zijn er niet echt. En natuurlijk weet ik dat onder load je altijd wat zult horen, maar het gaat ook (met name) om idle gebruik.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken nee, daarom denk ik ook aan een 850W PSU genoeg te hebben.

Wat verwacht je van ons?
Zijn de AMD onderdelen goed gekozen? Ik vind ze persoonlijk niet goedkoop, de Intel varianten in mijn lijstje waren goedkoper. Maar ik vind prestatie belangrijker. Is er iets wat je anders zou doen? Past iets niet zo goed bij elkaar? Ik hoor het graag :)

Edit:
- HDD eruit, nog een SSD erin.
- CPU: 9800X3D eruit, 9900X erin.
- Mobo: X670 eruit, B650 erin.
- Memory: XMP geheugen eruit, EXPO erin.

[ Voor 6% gewijzigd door Leviathan op 25-08-2025 09:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:04
Waarom een HDD erin stoppen :P Besteed dan iets meer en koop nog een (of twee) SSD('s) erbij.
Wat is de reden voor x670 bord?
Wat is de reden voor deze giga case?

Als je hier de kaasschaaf methode op los laat kan je nog wel wat verbeteren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathan
Vanuit akoestisch oogpunt heb je wel gelijk met die HDD. Ik zal de OP aanpassen.
Verder ben ik niet zo thuis in de AMD chipsets. Is er een betere/goedkopere chipset dan de x670?
De giga case is bewust gekozen voor de airflow. Met 3 stock fans en de noctua als bottom fan zal de airflow in deze kast heel goed zijn denk ik. En stil, daar gaat het uiteindelijk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:09

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sluit me aan bij @99ruud99 , voor dit bedrag kun je een PC samenstellen met een 5090.
- Het moederbord is behoorlijk aan de prijs, deze chipset is de meest dure versie van de 6 serie, je koopt dit voornamelijk als je veel extra usb poorten, m.2 sloten, pcie poorten et cetera nodig hebt. Maar vaak is dat overkill en in jouw geval kun je bijvoorbeeld prima gaan voor een uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Scheelt bijna €200!
- processorkoeler kan, maar waarom dan niet ook gaan voor de uitvoering: Noctua NH-D15 Bruin
- Volgens tweakers is dit momenteel de stilste behuizing, bespaart je ook weer ruim €100: uitvoering: Fractal Design Pop Silent Black Solid
- Over het algemeen geloof ik meer niet zo in de X3D serie, ooit was het een mooie uitvinding waar je echt performancewinst zag maar zeker de 9xxx serie is erg aan de prijs en de reviews waaruit blijkt dat je er met 4K gamen niks aan hebt vliegen je met een simpele google of youtube search om de oren. Ik weet jouw development werk niet, maar vervangen voor een uitvoering: AMD Ryzen 9 9900X Boxed scheelt je alweer €100 zonder dat je met gamen echt iets gaat merken. Maar ik zie het zomaar gebeuren dat je met een uitvoering: AMD Ryzen 5 9600X Boxed ook prima uit de voeten kan. Google even op de software die je gebruikt en welke processoren daar geschikt voor zijn.

Kortom je kan rustig €500 of zelfs meer besparen op deze build en dan blijft het nog steeds stil en geschikt voor je wensen denk ik.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:46
Het G.Skill S5 geheugen ondersteunt alleen Intel XMP overklokprofielen. Voor AMD moederbord kies geheugen dat AMD Expo ondersteunt.
850W is voor 9800X3D/5080 genoeg: https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Enkele suggesties:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenMSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI€ 278,95€ 278,95
1VideokaartenASUS GeForce RTX 5080 Noctua OC Edition€ 1.599,-€ 1.599,-
1BehuizingenASUS ProArt PA602 Wood Edition, Tempered Glass side-panel€ 224,60€ 224,60
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Zero Dark€ 49,99€ 49,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 109,90€ 109,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 850W€ 128,01€ 128,01
2Interne SSD'sKingston Fury Renegade G5 2TB€ 212,92€ 425,84
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 209,99€ 209,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.295,28
De 9800X3D blijft nog erg duur en op 4k is je videokaart de bottleneck. Een 9950X met 2x 32Mb cache is weinig duurder, maar ik denk dat je aan een 9700X ook voldoende hebt.
32Gb G.skill 6000CL30 geheugen met AMD Expo geheugen.
MSI moederbord dat vanuit de cpu 2x PCIe5.0 SSD's ondersteunt. 2x Kingston G5 gekozen, omdat die zuiniger is en daardoor koeler blijft dan de Samsung 9100 Pro. Een goedkopere 4Tb Lexar zonder cache toegevoegd voor opslag games.
Luxe ASUS ProArt behuizing met ruimte voor 38,5cm lange Noctua videokaart: https://www.asus.com/moth...ases/proart/proart-pa602/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathan
@DeNachtwacht en @Woezik bedankt voor de input en suggesties, wordt zeer gewaardeerd!

Ik heb alle suggesties bekeken, en heb de volgende keuzes gemaakt:

- CPU: goed punt beiden, de X3D biedt geen meerwaarde voor 4K gaming. Ik heb de 9900X gekozen omdat deze voor mijn development werkzaamheden de grootste meerwaarde biedt qua multicore prestaties.

- Moederbord: Ik heb de drie chipsets naast elkaar gehouden, en ben tot de conclusie gekomen dat ik prima toe kan met de B650 chipset. Dank voor de suggestie!

- Geheugen: Goed gespot! Ik zag ook dat ik een 32Gb config had gekozen, ik heb de GSkill Trident Neo 64Gb gekozen, vanwege de AMD support en omdat deze serie goedkoper is in 64Gb dan de Flare.

- CPU koeler: De Noctua is natuurlijk de koning van de CPU koelers, maar maakt iets meer lawaai (24,6 db) dan de Darkrock Pro (23,3 db). De DeepCool zit daar met 28 db nog een stuk boven, dus ik blijf voor nu bij de Darkrock Pro.

- Kast: De gekozen GPU past niet in de Fractal Design Pop Silent, dus die kast valt af. De keuze tussen de Asus (mooie kast!) en de Define 7 XL was lastig, maar ik heb toch gekozen voor de Define 7 XL. De Asus is gericht op goede airflow en daarmee goede akoestiek, maar de Define 7 XL is beter in passieve akoestische demping, en heeft dikkere panelen. Daarnaast zijn de stock koelers van de Define 7 XL stiller dan bij de Asus. Stilte boven airflow is hier mijn keuze.

- SSD: Ik heb slechte ervaringen met Kingston, heb wel eens een defecte drive gehad. Over het algemeen zijn de Samsungs een stuk betrouwbaarder, vandaar ook het prijspunt natuurlijk. Dat heb ik er graag voor over, dus ik blijf bij Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:46
Ik had de PA602 gekozen met glazen zijpaneel, zodat je de Noctua videokaart ook kunt zien. Er is ook een goedkopere uitvoering met dicht zijpaneel die iets stiller zal zijn: https://tweakers.net/pric...ion-metal-side-panel.html

De vraag is of de Fractal Define met vrijwel dicht frontpaneel niet te veel de airflow beperkt voor een 360W videokaart en flinke cpu. De Asus heeft een veel betere lucht aanvoer en ook dikkere en grotere fans die langzaam kunnen draaien. Lastig inschatten welke stiller is bij dezelfde temperatuur.

Kingston heeft een breed assortiment. De NV-serie zou ik inderdaad mijden, onderdelen kunnen bij elke inkoopbatch wijzigen. De KC3000 is al vele jaren op de markt en heeft een goede reputatie. Ik heb deze ook gekozen boven de Samsung 980 Pro die destijds ook flink wat uitval had. 990 Pro lijkt wel weer goed te zijn.
Pagina: 1