Ik hik al een tijdje tegen een nieuwe PC aan. Ik ben van oudsher een groot intel fan, maar gezien de recente ontwikkelingen, ga ik voor het eerst voor een AMD cpu. Ik ben niet heel thuis in AMD, dus als ik iets mis hoor ik het graag. Het moet een, zo mogelijk, fluisterstille pc worden. De komst van de ASUS Geforce RTX 5080 Noctua Edition is een uitgelezen kans om nu eindelijk een keer tot een nieuw systeem te komen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een software developer, dus ik zal veel ontwikkeling doen op deze machine. Ik ben op dit moment veel bezig met agentic coden, en kijken hoe ik dat het beste parallel kan doen. Daarnaast speel ik in mijn vrije tijd veel games, van Cyberpunk tot Forza tot Mafia, van alles wat eigenlijk. Ik gebruik 3 monitoren: 1 4k monitor als hoofdmonitor en 2 1440p schermen als secundaire schermen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een harde grens is er niet echt, maar het liefst kom ik toch wel onder de 3500 euro uit.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle huidige randapparatuur gaat mee, dus het gaat hier puur om het systeem zelf.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zal twee schijven nodig hebben. Een bootschijf en een data schijf. Aanvankelijk had ik een 9100 pro en een 990 geconfigureerd, dat werd te duur. Daarnaast is de gekozen GPU echt het pareltje van deze build en kan deze ook niet zonder. De kast, voeding en cpu koeler en losse (Noctua) fan zijn allen gekozen op een zo stil mogelijke werking. Aanvankelijk had ik een 1000 watt voeding geconfigureerd, maar nadat de kaasschaaf over de build moest vanwege budget bleef deze voeding over.
Dit is het lijstje wat ik heb tot dusver:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals hierboven al vermeld ben ik nieuw bij AMD, maar ik maak wel een bewuste keuze. Niet alleen om bovengenoemde redenen, ook omdat AMD de beste gameprestaties biedt. Ik ben daarnaast fan van Asus, vandaar ook het moederbord en natuurlijk de GPU. Van wat ik zo begrepen heb performen deze GSkill setjes altijd ook heel goed.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is echt nummer 1 in deze build. Andere wensen zijn er niet echt. En natuurlijk weet ik dat onder load je altijd wat zult horen, maar het gaat ook (met name) om idle gebruik.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken nee, daarom denk ik ook aan een 850W PSU genoeg te hebben.
Wat verwacht je van ons?
Zijn de AMD onderdelen goed gekozen? Ik vind ze persoonlijk niet goedkoop, de Intel varianten in mijn lijstje waren goedkoper. Maar ik vind prestatie belangrijker. Is er iets wat je anders zou doen? Past iets niet zo goed bij elkaar? Ik hoor het graag
Edit:
- HDD eruit, nog een SSD erin.
- CPU: 9800X3D eruit, 9900X erin.
- Mobo: X670 eruit, B650 erin.
- Memory: XMP geheugen eruit, EXPO erin.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een software developer, dus ik zal veel ontwikkeling doen op deze machine. Ik ben op dit moment veel bezig met agentic coden, en kijken hoe ik dat het beste parallel kan doen. Daarnaast speel ik in mijn vrije tijd veel games, van Cyberpunk tot Forza tot Mafia, van alles wat eigenlijk. Ik gebruik 3 monitoren: 1 4k monitor als hoofdmonitor en 2 1440p schermen als secundaire schermen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een harde grens is er niet echt, maar het liefst kom ik toch wel onder de 3500 euro uit.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle huidige randapparatuur gaat mee, dus het gaat hier puur om het systeem zelf.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zal twee schijven nodig hebben. Een bootschijf en een data schijf. Aanvankelijk had ik een 9100 pro en een 990 geconfigureerd, dat werd te duur. Daarnaast is de gekozen GPU echt het pareltje van deze build en kan deze ook niet zonder. De kast, voeding en cpu koeler en losse (Noctua) fan zijn allen gekozen op een zo stil mogelijke werking. Aanvankelijk had ik een 1000 watt voeding geconfigureerd, maar nadat de kaasschaaf over de build moest vanwege budget bleef deze voeding over.
Dit is het lijstje wat ik heb tot dusver:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9900X Boxed | € 372,99 | € 372,99 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 167,98 | € 167,98 |
1 | Videokaarten | ASUS GeForce RTX 5080 Noctua OC Edition | € 1.599,- | € 1.599,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 XL | € 206,15 | € 206,15 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 5 | € 93,35 | € 93,35 |
1 | Ventilators | Noctua NF-A14x25 G2 PWM, 140mm | € 37,40 | € 37,40 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR | € 219,90 | € 219,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 13 M | 850W | € 128,01 | € 128,01 |
2 | Interne SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 288,95 | € 577,90 |
Totaal | € 3.402,68 |
Zoals hierboven al vermeld ben ik nieuw bij AMD, maar ik maak wel een bewuste keuze. Niet alleen om bovengenoemde redenen, ook omdat AMD de beste gameprestaties biedt. Ik ben daarnaast fan van Asus, vandaar ook het moederbord en natuurlijk de GPU. Van wat ik zo begrepen heb performen deze GSkill setjes altijd ook heel goed.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is echt nummer 1 in deze build. Andere wensen zijn er niet echt. En natuurlijk weet ik dat onder load je altijd wat zult horen, maar het gaat ook (met name) om idle gebruik.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken nee, daarom denk ik ook aan een 850W PSU genoeg te hebben.
Wat verwacht je van ons?
Zijn de AMD onderdelen goed gekozen? Ik vind ze persoonlijk niet goedkoop, de Intel varianten in mijn lijstje waren goedkoper. Maar ik vind prestatie belangrijker. Is er iets wat je anders zou doen? Past iets niet zo goed bij elkaar? Ik hoor het graag
Edit:
- HDD eruit, nog een SSD erin.
- CPU: 9800X3D eruit, 9900X erin.
- Mobo: X670 eruit, B650 erin.
- Memory: XMP geheugen eruit, EXPO erin.
[ Voor 6% gewijzigd door Leviathan op 25-08-2025 09:33 ]