Domme Bosch vaatwasser laten starten met een slimme stekker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-09 10:12
Goedendag,

Wat ik nu beschrijf is heel simpel qua opzet maar het hangt helemaal af van jou eigen vaatwasser. Je moet het eerst even testen.

Normaal moet je bij vele vaatwassers een knop intrukken om hem te laten beginnen. Bij vele vaatwassers zijn dat hardwarematige knoppen. Aan of uit. Geen tiptoetsen.

Je zou een vaatwasser die niet een slimme koppeling heeft met bijvoorbeeld Home Assistant toch via Home Assistant kunnen starten.

Echter moet er 1 voorwaarde gelden (ik heb een Bosch vaatwasser met een drukknop en daarbij kan het).

Test eerst het volgende:

Zet de vaatwasser aan, en stel hem in met de draaiknop, eventueel met de tijdsddur op halve tijd.

Trek daarna de stekker er direct uit.

Wacht even, hoe lang maakt bij mijn vaatwasser niet uit, en stop de stekker weer in het stopcontact.

Bij mijn Bosch start hij op met de instellingen die je ingesteld hebt. Alleen door de stekker weer in het stopcontact te steken.

De laatste instelling houdt de vaatwasser dus vast zeg maar.

En gaat de vaat doen. :D

Dus wat je doet is een slimme stekker gebruiken met een automatisering in bijvoorbeeld Home Assistant waarbij geschakeld wordt op het goedkoopste uur of iren van de dag. Bij dynamisch natuurlijk.

Zo benut je het volledige uur of uren wanneer de stroom goedkoper is.

Nu moet je het eenmaal zelf weten, ik wil dit gewoon als tip mee geven. Of het goed is voor je vaatwasser durf ik je niet te zeggen. Dus van mij uit geen garantie.

Natuurlijk, en dat is wat de meeste mensen doen, kan je de vaatwasser vaak ook starten met de uitgestelde uren optie. Maar vaak kan je dan geen exacte tijd invoeren wat kan betekenen dat je een gedeelte van het goedkoopste uur mist :D

Misschien handig als je zelf niet thuis bent.

Ik weet het is een beetje simpel dit maar ach, als je er iets mee kan. Have fun!

Niet gaan klagen hoor. Gewoon lekker simpel. Weet je iets beters? Vertel het zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
*knip* Titelfix ;)

[ Voor 105% gewijzigd door twain4me op 24-08-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
je kan een topic report aanmaken zodat een mod het aan kan passen ;)

Meer als reactie: dus je zegt als je een vaatwasser hebt die wanneer de stroom uitvlat daarna gewoon doorgaat met het programma, je met behulp van smartstekker hem kan laten starten...

goh, dat had ik nu nooit verwacht - kleine extra tip, dit kan ook met een wasmachine :)
Alternatieve tip: veel vaatwassers en wasmachines (zelfs als ze nog niet smart zijn) hebben een "uitgesteld starten functie". Stuk minder gedoe dan telkens met die smart stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:36
Kiss: Keep it simple stupid
Een ander in huis moet ook de apparaten kunnen bedienen.

[ Voor 51% gewijzigd door natural colour op 24-08-2025 14:55 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

paQ

99ruud99 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:53:
je kan een topic report aanmaken zodat een mod het aan kan passen ;)

Meer als reactie: dus je zegt als je een vaatwasser hebt die wanneer de stroom uitvlat daarna gewoon doorgaat met het programma, je met behulp van smartstekker hem kan laten starten...

goh, dat had ik nu nooit verwacht - kleine extra tip, dit kan ook met een wasmachine :)
Alternatieve tip: veel vaatwassers en wasmachines (zelfs als ze nog niet smart zijn) hebben een "uitgesteld starten functie". Stuk minder gedoe dan telkens met die smart stekkers.
Ik zag in mijn zoektocht naar een nieuwe vaatwasser zelfs vaatwassers met Home Wizard ondersteuning... Zo kun je je verbruik van 900Wh van de zon laten afhangen.... sja....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij een beetje moderne vaatwasser hebt dan zit daar ook gewoon een uitgestelde start op. Is al jaren standaard, maar niemand leest het boekje kennelijk :P
Enige wat je even moet doen is terugrekenen over hoeveel uur je wilt starten.

Voor de rest heb je een analoge oplossing bedacht voor een probleem dat eigenlijk niet bestaat ;)

Fwiw: dit kon bij Siemens / Bosch 15 jaar terug al.

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 24-08-2025 15:01 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:01
The Eagle schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:59:
Als jij een beetje moderne vaatwasser hebt dan zit daar ook gewoon een uitgestelde start op. Is al jaren standaard, maar niemand leest het boekje kennelijk :P

Voor de rest heb je een analoge oplossing bedacht voor een probleem dat eigenlijk niet bestaat ;)

dat is denk niet wat hij helemaal bedoeld , denk op basis teruglevering b.v de zon komt door om 14:00 dan starten. als dit eerder of later gebeurd , dan kan je dit sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Verklaar mij maar weer voor gek allemaal, het is klaar. Veel geluk allemaal.
Het is maar een tipje hoor.
Waar sommige mensen niet aan gedacht hebben misschien .
Maar ja men brand hier schijnbaar graag mensen tot de bodem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
natural colour schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:54:
Kiss: Keep it simple stupid
Een ander in huis moet ook de apparaten kunnen bedienen.
Ok joh bedankt he. Nog meer om mij af te branden???
Kom maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Arjanski schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:30:
Verklaar mij maar weer voor gek allemaal, het is klaar. Veel geluk allemaal.
Het is maar een tipje hoor.
Waar sommige mensen niet aan gedacht hebben misschien .
Maar ja men brand hier schijnbaar graag mensen tot de bodem af.
Als je een toevoeging wilt zijn op GoT en niet alleen kennis wilt ophalen (ondanks dat je soms ook wellicht berichten terugkrijgt waarvan jij denkt dat je daar minder aan hebt).

edit: spuit elf, excuus.
Je oplossing kan helpen, maar met mijn 0,84 kWh/programma zet dat weinig zoden aan de dijk én het komt niet uit op de momenten dat ik het wil. Daarbij als je 15 jaar een vaatwasser hard van de stroom in/uitschakelt gegarandeerd dat die eerder aan vervanging toe is dan wanneer je dat niet zou doen.

Edit v2:
20ct/kWh met ~250 programma's per jaar van 0,84kWh is zo'n €42 besparen ik wil het de kost van de levensduur niet geven ik denk dat je je vaatwasser binnen 3 jaar afschrijft. Niet vergeten een stekker te gebruiken die ook 16A goed kan schakelen.

[ Voor 39% gewijzigd door True op 24-08-2025 15:40 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski

Ok zit er een tijdklok op? Zo ja ok.
Ik heb een nog niet zo oude vaatwasser waar ook de uitgestelde uren mogelijkheid op zit.

Stel je zet om half 8 die tijd in. Let wel het zijn uren.
Bij mij kan je geen half uur extra instellen.

Dus stel om 3 uur is het goedkoopste uur. Dan kun je dus met uitstel van uren als je het om half 8 insteld om half 4 pas starten. Je mag natuurlijk ook tot 8 uur wachten dan kun je wel die 3 uur instellen.

Als je het op mijn manier doet hoef je daar niet over na te denken.

Maar ja joh, ik ben dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
True schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Als je een toevoeging wilt zijn op GoT en niet alleen kennis wilt ophalen (ondanks dat je soms ook wellicht berichten terugkrijgt waarvan jij denkt dat je daar minder aan hebt) zou het je sieren om aan te geven hoe jij het opgelost hebt.
Ik begrijp totaal niet wat je bedoeld ik kom met een kleine tip.

Maar ik kom denk ik niet meer terug op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonj
Arjanski schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

Ik heb een nog niet zo oude vaatwasser waar ook de uitgestelde uren mogelijkheid op zit.

Dus stel om 3 uur is het goedkoopste uur. Dan kun je dus met uitstel van uren als je het om half 8 insteld om half 4 pas starten. Je mag natuurlijk ook tot 8 uur wachten dan kun je wel die 3 uur instellen.

Maar ja joh, ik ben dom.
ik vind dt een goede tip , nooit uitgeprobeerd , ga het ook testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Arjanski schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:39:
[...]

Ik begrijp totaal niet wat je bedoeld ik kom met een kleine tip.

Maar ik kom denk ik niet meer terug op dit forum.
offtopic:
Zie mijn edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
simonj schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

ik vind dt een goede tip , nooit uitgeprobeerd , ga het ook testen.
tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

[...]

Maar ja joh, ik ben dom.
Een vaatwasser heeft ook een cyclus.
Hij verbruikt niet al zijn energie in dat uur. Of in die eerste 10 min.

Ergo: er zit relatief weinig te behalen winst in het exact pinpointen van de start.
Minder ws dan de kostprijs van de stekker.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 24-08-2025 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FYI, ook de bang/buck merken zoals AEG/BSH hebben in de goedkoopste lijn een uitstel starter van 0 (geen dus) of 3 uur. Dikke onzin als je het mij vraagt want het is natuurlijk puur software die er al wel op zit, maar het is echt niet zo heel ver gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
paQ schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

Een vaatwasser heeft ook een cyclus.
Hij verbruikt niet al zijn energie in dat uur. Of in die eerste 10 min.
Er zijn scripts in omloop voor Home Assistant die de goedkoopste uren (dus meervoud) kunnen bepalen. Ook al verschillen de prijzen in die uren een beetje. Je kunt het zo instellen dat ze achter elkaar moeten zijn.

Het is gewoon een ideetje. Iets waar ik achter kwam. En misschien kan iemand er iets mee.
Zo niet, ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:25
[...]

Maar ja joh, ik ben dom.
Overdreven om zo in de verdediging te schieten als mensen gaten in je plan zien. Je kan het ook constructief oppakken. Pielen op het halve uur zal met een vaatwasser gaan over enkele centen, en ik denk dat er doorgaans dingen zijn waar je je drukker om moet maken.

Overigens heeft een "slimme" Bosch ook wel domme kanten. Ik heb bijvoorbeeld de app gekoppeld aan homewizard zodat hij bij genoeg zonne-energie z'n ding doet. Hele leuke functie op papier, in de realiteit heeft hij over twee dagen drie x dezelfde vaat gewassen omdat het er niet op tijd er uit gehaald is. Maar hey, er was genoeg zonne-energie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
sigmundfreund schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:45:
[...]

Overdreven om zo in de verdediging te schieten als mensen gaten in je plan zien. Je kan het ook constructief oppakken. Pielen op het halve uur zal met een vaatwasser gaan over enkele centen, en ik denk dat er doorgaans dingen zijn waar je je drukker om moet maken.

Overigens heeft een "slimme" Bosch ook wel domme kanten. Ik heb bijvoorbeeld de app gekoppeld aan homewizard zodat hij bij genoeg zonne-energie z'n ding doet. Hele leuke functie op papier, in de realiteit heeft hij over twee dagen drie x dezelfde vaat gewassen omdat het er niet op tijd er uit gehaald is. Maar hey, er was genoeg zonne-energie ;)
Woorden als "stupid" wordt ik niet vrolijk van.

Ik maak mij er overigens niet druk over. Maar het is een mogelijkheid. Waar ik achter kwam.
Veel mensen weten het niet.

Ik voel mij aangevallen. Ben misschien ook een te gevoelig mens. Maar het is niet de eerste keer.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjanski op 24-08-2025 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonj
Getest en het werk ook hier met de Bosch vaatwasser.
In de ochtend voorbereiden en dan later als de zon schijnt mijn Zonne energie gebruiken voor de vaatwasser super tip. toch een slimme vaatwasser.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:25
Arjanski schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Wederom, trek het niet zo persoonlijk op. KISS is aan algemeen bekende term wat staat voor Keep It Simple (&) Stupid.

Gaat er om dat je niet dingen onnodig complex maakt, en het is niet bedoeld om jou zo te weg te schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanski
sigmundfreund schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:49:
[...]

Wederom, trek het niet zo persoonlijk op. KISS is aan algemeen bekende term wat staat voor Keep It Simple (&) Stupid.

Gaat er om dat je niet dingen onnodig complex maakt, en het is niet bedoeld om jou zo te weg te schrijven.
Ok sorry dan las ik het verkeerd. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
simonj schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:49:
Getest en het werk ook hier met de Bosch vaatwasser.
In de ochtend voorbereiden en dan later als de zon schijnt mijn Zonne energie gebruiken voor de vaatwasser super tip. toch een slimme vaatwasser.
Tnx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Arjanski schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Ik maak mij er overigens niet druk over. Maar het is een mogelijkheid. Waar ik achter kwam.
Veel mensen weten het niet.

Ik voel mij aangevallen. Ben misschien ook een te gevoelig mens. Maar het is niet de eerste keer.
Misschien eens Google openen, KISS is een zeer gangbare term om eigenlijk aan te geven dat zaken moeten werken zoals je ze verwacht: Wikipedia: KISS principle

Als ik dit zou toepassen en een tablet moet ophangen en mijn vrouw moet uitleggen dat ze op de tablet HW moet openen en dan de vaatwasser aan kan doen dan kan ik vanaf heden de vaatwasser zelf in- en uitpakken.

Denk aan je oma die vroeger misschien bij je oppaste (of je moeder bij jou kinderen), de TV moest al aan staan omdat ze anders om 9u 's avonds zat de klooien met de source en de verkeerde afstandsbediening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Arjanski schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:45:
[...]

Er zijn scripts in omloop voor Home Assistant die de goedkoopste uren (dus meervoud) kunnen bepalen. Ook al verschillen de prijzen in die uren een beetje. Je kunt het zo instellen dat ze achter elkaar moeten zijn.

Het is gewoon een ideetje. Iets waar ik achter kwam. En misschien kan iemand er iets mee.
Zo niet, ook goed.
Prima om mee te pielen hoor. Alleen de winst in de praktijk is gering. Het kan zelfs zo uitpakken dat de tweede verbruikspiek van je spoelprogramma op die manier gedwongen in een “duurder” uur terecht komt en dan is de hele exercitie voor niets geweest.

Ik heb eens een half jaar mijn wpb op zonoverschot laten draaien. Nou… het is gerommel in de marge allemaal. Nog los van dat je zo haast “afhankelijk” wordt (gemaakt) van wanneer je witgoed het doet.

Pagina: 1