Knakgeluiden terrasoverkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Onlangs hebben wij een 5x3 meter aluminium terrasoverkapping met glas geplaatst. Omwille van het maar willen hebben van 2 staanders met een verstevigde goot.
De overkapping is bevestigd aan een bakstenen muur (slagpluggen, chemische ankers).

De overkapping an sich ziet er netjes uit echter hebben we om de circa 10min een tik/knak geluid. Dit lijkt temperatuur gerelateerd.

Ik heb al van alles geprobeerd om de oorzaak te achterhalen (zie hieronder), maar niets lijkt te helpen. Iemand ook zoiets gehad/ideeen hoe het op te lossen?

- hemelwaterafvoer vrij gegraven om uit te sluiten dat er spanning op de PVC leiding stond
- Groot deel kliklijsten los gehaald
- Schroeven losser en vaster gedraaid
- Bij de eerste 2 glasplaten (aan de zijde waar het geluid denk ik vandaan komt) de strips bovenop losgehaald plaatsing glas nagezien en strip opnieuw vastgezet.
- Eindkap goot opnieuw geplaatst en gekit

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 16:30
lijkt me thermisch geïnitieerd, dus aluminium zet sneller uit dat een ander metaal . Doe eens een overzichtfoto ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:49

Fe2O3

Ja das roest

Altijd het geluid, of, af en toe (ochtend, nacht, als het regent whatever)?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAy7FnT17w_e3nLCcwgHHnHSGKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDHdxJC8LKx9yM4QZ1krDUtl.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt vooral voor te komen bij opwarmen en afkoelen, dus bijv als de zon erop komt, dus zoals @Cybersijp opmerkte waarschijnlijk thermisch gerelateerd.

Dan kan het geluid lang steeds om de 10 min (soms vaker, soms minder vaak) hoorbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deick
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-08 07:16
De aluminum balk tegen de bakstenen muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hier ook een 6x3 alu veranda met glazen platen
Zelf gemonteerd, op Zuid.

Het enigste dat ik zie wat ik anders heb gedaan. De bevestigingsplaat op de muur zit hier mijn 6 bussen lijm/kit aan de muur en is geschroefd met normale (grote) pluggen en schroeven.

Geen geluiden de afgelopen 4 jaar. Wij (mijn ouders) zijn erg blij en tevreden met de tuin max veranda

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Niet online
Dat klinkt niet goed, als dat het is is het niet zomaar te verhelpen. In de instructies stond ook niks van compriband of kit achter het aluminium profiel.

Het klinkt soort van alsof er met een stok op het aluminium getikt wordt. Weet niet of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24

franssie

Save the albatross

Maar kan je niet alsnog wat band of epdm oid er tussen frotten om te kijken of dat verschil maakt?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Chr1s schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:13:
Dat klinkt niet goed, als dat het is is het niet zomaar te verhelpen. In de instructies stond ook niks van compriband of kit achter het aluminium profiel.
kan het me ook niet herindelen, mijn idee was extra waterkering zodat water wat de muur raakt een 2de barrière heeft.

Maar wat heb je staan, merk model?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Niet online
franssie schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:19:
Maar kan je niet alsnog wat band of epdm oid er tussen frotten om te kijken of dat verschil maakt?
Weet ik niet, wordt lastig denk ik. Er drukt nogal wat gewicht op.
Wellicht kan ik achter de moeren van de chemische ankers een nylon ring plaatsen om geen metaal op metaal verbinding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Niet online
jack zomer schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:17:
[...]

kan het me ook niet herindelen, mijn idee was extra waterkering zodat water wat de muur raakt een 2de barrière heeft.

Maar wat heb je staan, merk model?
Zou ik even na moeten kijken. Het is een redelijk standaard model denk ik. Geen high end ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24

franssie

Save the albatross

Chr1s schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:40:
[...]

Weet ik niet, wordt lastig denk ik. Er drukt nogal wat gewicht op.
Wellicht kan ik achter de moeren van de chemische ankers een nylon ring plaatsen om geen metaal op metaal verbinding te hebben.
Ik bedoel ook niet loshalen, maar net even wat losdraaien zodat er ruimte vrij komt. Desnoods frot je er tijdelijk stukjes oude fietsband tussen om de kijken of het geklik/knars daar vandaan komt.
Nylon is knetterhard, maar ook glad, geen idee welk effect dat gaat geven.
Die bouten van de ankers, passen die ruim of 'net aan' in de gaten van de bevestiging? Als er geen luis meer tussen past zou dat ook kunnen gaan schuren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Als het temperatuur gerelateerd is dan is dat getik toch ook maar tijdelijk?
Zeker op een dag als vandaag (lage nachttemperatuur, en dan de volle augustuszon erop) zal het wat meer opvallen dan in de winter schat ik in. Aluminium is nou eenmaal nogal temperatuurgevoelig en zal dat blijven doen. Tenzij je alle (!) bevestigingen voorziet van glijdende contactvlakken, maar dat lijkt mij haast onmogelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit ga je blijven houden denk ik, alles wat klem zit kan tikken.

Nadeel van materiaal en kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Wolly schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:10:
Nadeel van materiaal en kleur.
Kleur maakt niet eens zoveel uit op zuid, aluminum onttrekt gewoon de warmte uit de muur.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:33:
[...]

Kleur maakt niet eens zoveel uit op zuid, aluminum onttrekt gewoon de warmte uit de muur.
Als de zon erop schijnt pakt het gewoon een flinke bak warmte. Heb hetzelfde met zonnescherm, die tikt al en zit niet eens tegen stenen muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Wolly schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:41:
Als de zon erop schijnt pakt het gewoon een flinke bak warmte. Heb hetzelfde met zonnescherm, die tikt al en zit niet eens tegen stenen muur.
Zeg ook niet dat het niet warm wordt door de zon, maar over het algemeen onttrekt aluminum meer warmte (en raakt aan de buitenlucht weer kwijt) dan dat het door de zon opwarmt. Het wordt ook niet voor niets als koellichaam gebruikt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:56
Wij hebben hetzelfde fenomeen, alleen dan bij een houten veranda met aluminium golfplatendak. Is inderdaad het krimpen en uitzetten van geschroefde delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chr1s
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Zal zeker minder zijn in de winter verwacht ik. Het is nu het frequents bij het opwarmen en ‘s avonds bij het afkoelen.

Zal nog eens kijken of ik hier en daar rubber of epdm tussen kan plaatsen, wellicht vermindert dat het geluid
Pagina: 1