Watergedragen vs terpentine houtlak voor buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:57
Ik vraag me af hoe de consensus is anno 2025 om te kiezen voor watergedragen houtlak voor buiten, vs de terpentinebasis.
Ik heb nu wat dingen (opnieuw) gelakt met Rubbol BL Ventura (1 pot watergedragen) en dat valt me tot dusver niets tegen eigenlijk.
(Nog) geen ervaring met Sigma Torno Aqua.
De Sikkens Rubbol BL is een 1 pot-systeem; Sigma is primer + aflak.

Ik merk wel dat na enige tijd de Rubbol in de kwast begint in te drogen en dan slecht schoon te maken is. Het wordt dan een soort kauwgom. Te warm is iig funest.

Nu zijn alle kozijnen pas 4.5 jaar oud, dus nog niets aan de hand, alleen moest ik van een draai/kiep deur in de badkamer wat afschaven, waarna ik de hele buitenkant maar heb opgeschuurd en de boel opnieuw afgelakt met de Rubbol BL.
Het droogt razendsnel, vloeit mooi, waarna ik me afvroeg:
Waarom zou ik eigenlijk überhaupt nog gaan 'knoeien' met terpentine basis verf voor buiten?
Vliegjes, stank, droogtijd, uitkienen kwa weersomstandigheden, ergernis met kwasten schoonmaken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Omdat je de voordelen van terpentinegedragen lak pas na 10 jaar gaat zien.
Wat je nog beter had kunnen doen is lijnolieverf gebruiken.
Dringt diep door in het (onbehandelde) hout, blijft nog langer mooi, is elastisch en 'werkt' dus mee met het hout.
En bovenal is het veel milieuvriendelijker dan al die moderne lakken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Yaksa schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:22:
Dringt diep door in het (onbehandelde) hout, blijft nog langer mooi, is elastisch en 'werkt' dus mee met het hout.
Ik heb nergens onbehandeld hout, dus zie geen reden om van scratch te beginnen.

10 jaar vind ik vrij lang voor welke lak dan ook eigenlijk. Zeker met donkere kleurtjes. Zou er echt zoveel verschil zitten in de duurzaamheid?

edit:

Sikkens geeft voor de Ventura idd 5 jaar op.
Sigma doet geheimzinnig over de Torno Aqua, maar links en rechts wordt er over 7-12 jaar gesproken. Dat is echt superlang.
Het bestaat ook pas een paar jaar, dus wellicht is the proof in eating the pudding.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 24-08-2025 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Yaksa schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:22:
Ik ben hier ook voorstanderd van maar bijna niemand begint met onbehandelde kozijnen. En de rest neemt de moeite niet om ze eerst helemaal kaal te maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Een goede terpentine gedragen lak gaat gewoon langer mee dan watergedragen.
Lijnolieverf gaat, mits correct aangebracht en verzorgd, wel meer dan 15 jaar mee.
Bij restauraties van Rijksmonumenten wordt het nog steeds (met succes) heel veel toegepast.
De schilders uit de 18e eeuw wisten echt wel wat ze aan het doen waren.
Het gaat er ook om wat de verf doet wanneer het koud, warm, vochtig en droog is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Maar... ik heb geen kaal hout, en bij onderhoudsinterval ook niet. :)
Daarbij zie ik mij niet over 10 jaar mijn 23 kozijnen compleet staan kaalschuren zodat ik ze kan voorzien met lijnolie lak. Ik begrijp bovendien dat lijnolie lak 'onderhoud' nodig heeft in de zin van schoonmaken en waxen elke 2 jaar?

Ik ben vooral uit op een lak die jaren lang geen omkijken nodig heeft.
En aan de zonzijde heb ik in mijn vorige huis (met rood/bruine kozijnen, regels VVE) 2 keer mijn Sikkens terpentinelak zien verschieten tot doffe lelijke kozijnen in slechts 10 jaar tijd.

Ik begrijp de theorie achter terpentinelak wel, maar het is best wel afhankelijk van omstandigheden, en kleur.
En ergens geloof ik het ook wel dat technologisch de watergedragen lak steeds beter wordt en zich langzaamaan kan meten met de terpentine evenknie.
Het aanbod is alleen nog vrij klein. En ik vraag me af of dat komt omdat het eigenlijk een product is wat niet zou moeten bestaan, of omdat Sigma hier nu eenmaal in voorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Na wat mailcontact met Sigma een document ontvangen waarin deze onderhoudsinterval wordt genoemd.
Wat mitsen en maren, maar met de Torno Aqua moet 8 jaar gehaald kunnen worden. Dat is 'slechts' 2 jaar korter dan de terpentine basis verf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K_kSXmnDA4f9xURavubey5KaIY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o3xI88PVwXzcYglUyhSAWYUM.png?f=fotoalbum_large
Is 5-10% goedkoper; gaat 20% korter mee.
(maar minder geknoei tijdens het werk :+ )

Toch nog eens over nadenken. Ik wil in het voorjaar eigenlijk alles eens stapsgewijs aanpakken. De fabriekslak is dan 5 jaar oud. (op Accoya)

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 01-09-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
paQ schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:59:
Na wat mailcontact met Sigma een document ontvangen waarin deze onderhoudsinterval wordt genoemd.
Wat mitsen en maren, maar met de Torno Aqua moet 8 jaar gehaald kunnen worden. Dat is 'slechts' 2 jaar korter dan de terpentine basis verf.
[Afbeelding]
Is 5-10% goedkoper; gaat 20% korter mee.
(maar minder geknoei tijdens het werk :+ )

Toch nog eens over nadenken. Ik wil in het voorjaar eigenlijk alles eens stapsgewijs aanpakken. De fabriekslak is dan 5 jaar oud. (op Accoya)
Wat ik uit de praktijk zie is dat die watergedragen lak na 8 jaar echt op is, terwijl die terpentine-lak na 10 jaar aan wat bijwerken genoeg heeft om nog eens 5 jaar mee te gaan voordat ie echt opnieuw gedaan moet worden. Daarbij is de terpentine-lak veel minder vatbaar voor beschadigingen als er b.v. een keer een tak tegenaan waait of langs schuurt. Dit is wel beperkte ervaring van een huis of 4, maar ik pak voor buiten toch altijd terpentine-lak.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
redwing schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:06:
[...]

Wat ik uit de praktijk zie is dat die watergedragen lak na 8 jaar echt op is, terwijl die terpentine-lak na 10 jaar aan wat bijwerken genoeg heeft om nog eens 5 jaar mee te gaan voordat ie echt opnieuw gedaan moet worden. Daarbij is de terpentine-lak veel minder vatbaar voor beschadigingen als er b.v. een keer een tak tegenaan waait of langs schuurt. Dit is wel beperkte ervaring van een huis of 4, maar ik pak voor buiten toch altijd terpentine-lak.
Ik snap je, en hier same hoor, maar nu is Torno Aqua een relatief nieuw product, en kan nog nergens 8 jaar getest zijn. (bij mensen thuis bedoel ik)
Lakken evolueren volgens mij behoorlijk! En ik geloof oprecht dat de verschillen steeds kleiner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
paQ schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:11:
[...]

Ik snap je, en hier same hoor, maar nu is Torno Aqua een relatief nieuw product, en kan nog nergens 8 jaar getest zijn. (bij mensen thuis bedoel ik)
Lakken evolueren volgens mij behoorlijk! En ik geloof oprecht dat de verschillen steeds kleiner worden.
Oh, dat geloof ik ook, maar zeker qua stootvastheid merk ik nog best veel verschil en ik geloof niet dat dat binnen een paar jaar opgelost gaat worden. Zeker buiten zou ik dan ook nog niet overgaan op watergedragen verf. Binnen ben ik dat wel al lang, maar daar kan een beschadiging weinig kwaad en is het ook makkelijk om het even bij te werken.
Maar ik heb hier wel een overstekend houten goot die wat lastiger te schilderen is, dus dat maakt de keuze om het beste te pakken wel iets makkelijker.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
'water-gedragen'' maar wél een lijst van chemicaliën zit er in deze verf, verf op terpentine basis zal niet veel slechter zijn voor milieu en de schilder.
https://www.sigma.nl/verf...ua-satin-white-base-wn-1l
Daarbij 66 euro voor een liter.. zijn er geen buitenlandse merken verf die net zo goed zijn maar goedkoper?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1